Typhoon7s stereo - Noen endringer og bilder

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer Typhoon7 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Typhoon7s stereo - Noen endringer og bilder

Det er kanskje på tide å presentere mitt anlegg også.

Utstyret består i dag av følgende:

Forsterker:
    • Cayin VP-100i med 3 stk RCA 6SN7GT, 2 stk Ken-Rad 6SL7GT VT-229 og 4 stk Svetlana Winged C KT88

Høytalere:
    • Monitor Audio GS10 stående på NorStone Stylum 2

Signalkilder:
    • Denon DP-300F med Ortofon 2M Blue og Cambridge Audio 640P RIAA
    • Sony PlayStation 3 (60 GB)
    • harman/kardon HD 970 (Fungerer som både CD-spiller og DAC)
    • Squeezebox Duet
    • Get HD PVR (Valgt fordi jeg ville ha PVR og den oppleves som den mest stillegående av de Get tilbyr.)

Skjerm:
    • Panasonic TH-42PA50

Kabler:
    • Audioquest Type 6 BiWire
    • Audioquest Sidewinder
    • Audioquest Copperhead
    • Supra
    • QED
    • AV Multi til komponent (Husker ikke merket i farten, men den fungerer bra)

Planlagte oppgraderinger:

Nye KT88-rør. Vurderer blant annet Svetlana Winged C.

Skal også ha en DAC. CD-spilleren er lagt ut for salg, da jeg pr i dag kun bruker Squeezeboxen og platespilleren.

Ny TV står også på blokka. Alternativene er nok Panasonic eller Pioneer pr i dag. Grunnen til at jeg fortsatt har PA50-en, skyldes det faktum at det meste av TV-sendinger fortsatt sendes i SD. I tillegg har jeg desidert flest DVD-filmer. Den begynner jo en bli en gammel traver i dette gamet, så noe nytt må nok inn.

Titter litt på ny platespiller også. Denonen ble kjøpt fordi det i utgangspunktet ville vært teit å bruke for mye penger på et format jeg ikke visste om jeg ville like, og den var i så henseende en grei inngangsbillett. Nå er det platespilleren som er desidert mest i bruk, så jeg kan trygt si at jeg er bitt av basillen.

Sikkert noe annet også. Det flotte med denne hobbyen er jo at det stadig dukker opp noe man vil ha.

Rør og vinyl kan anbefales. :-D

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden CD-spilleren skal ut, så skal det en DAC inn i oppsettet. Vurderer i utgangspunket en DAC med rør, men har ikke bestemt noe ennå.

Noen som har erfaring med Xindak DAC-5?

Kom gjerne med andre forslag også.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger 2 lovende DAC'er på HFS..
    Kan kanskje være verdt en sjekk?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Doxaen virket interessant. Takk for tipset. Regner dog med at den er solgt innen jeg får avgjort noe.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ved et bilde av forsterkeren. Kvaliteten på bildet kunne vært bedre.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var nye effektrør på plass. Valget falt på Svetlana Winged C KT88.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei du.

For en liten tid tilbake skrev jeg litt med en som selger xindak dac5 og forhørte meg litt rundt den siden jeg på det tidspunktet var ute etter en separart dac jeg kunne koble til mellom htpc og yamahaen. Her er svaret jeg fikk:

Dac-5 blir enten levert med JJ Electronics eller Electro Harmonix rør som standard. Det førstnevnte er ikke noe særlig bra og jeg har prøvd å få Xindak til å kutte det helt ut men jeg får fremdeles noen forsendelser med dette røret i DAC`en. EH er et mye bedre rør som har en varmere og fyldigere klangbalanse med god mellomtone men er ikke veldig oppløst og har en litt for svulstig og unøyaktig bass. Golden Dragon (koster 150,-) er en meget god oppgradering – dette røret lagerfører jeg. Det er godt over hele frekvensspekteret og du må nok opp i 3-400,- for å få bedre rør (Japanske Matsuschita er et ok rør i denne prisklassen).

Men skal du virkelig fleske til og kjøpe noe av det bedre som finnes på markedet kjøper du deg et NOS rør (vet ikke hvor bevandret du er i rørverdenen men dette betyr New Old Stock – rør fra 50-70 tallet) f.eks Siemens eller Mulard til ca 1000,-. Da har du en meget god DAC til 5500,- som kan konkurrere med mange ”high-end” dacer på markedetJ. Min favoritt er Siemens røret som har en god mellomtone, flott oppløst diskant og ekstreme dynamikk kvaliteter, men hvis en ønsker en fyldigere mellomtone og noe mørkere klangballanse er Mulard et bedre valg. NOS rørene varer minst 10000 timer, dobbelt så lenge som de andre nevnte, så det blir i realiteten halve prisen.

Duende Craitura rør demperinger (koster 130,-) er også en tanke å benytte seg av. Disse varer evig og oppgraderer ytelsen til alle rør – uavhengig av hva du måtte velge.
    Jeg saunfarte også nettet etter erfaringen, men følte ikke helt at denne boksen var rett for meg etter alt som ble skrevet. Tenkte jeg skulle spare litt og få tak i en stello dac som ble hyllet i bl.a. fidelity. Men for ett par uker tilbake fikk jeg muligheten til å teste en Lite Dac 6o modified. Denne har også rør som endel av innmaten. De første timene hvor den var oppkoblet var det ikke det største hakesleppet, men etter ca 3 døgn med kontinuerlig innspilling bokstavelig talt blomstret denne boksen. Hvor mange plater jeg har hørt igjennom - og hvor mange timer jeg har tilbragt foran anlegget - de siste to ukene aner jeg ikke, men har blitt satans mange! Det eneste som er litt synd med denne boksen er at den ikke akkurat vokser på trær her i landet og man må nesten enten ta en kjangse og bestille den, eller komme i kontakt med noen som har den.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for god tilbakemelding. Tar med meg tipset ditt. Den virket spennende. Hvis det blir DAC med rør, så skal det uansett prøves ut flere forskjellige rør.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har CD-spilleren fått ny eier, noe som betyr at en DAC bør komme på plass innen kort tid. Inntil videre får den den interne i Squeezeboxen gjøre jobben. Det kommer jo lyd ut av den også.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet litt dac og kan jo komme med litt av det jeg sitter igjen med..

Billigste som fungerer greit er Beresford TC-7510, flott bass i den bla.a, men merker litt "billig lyd" men til prisen meget bra.

RME, var den dac'n under 5k som jeg synes passet best hos meg, så har'n ADC også, noe som kan være greit å få med..

Neste steg er Xindak Dac5, som jeg synes er utrolig bra, spiller flott og vakkert, men etter mitt syn muligens litt snill.

Den dyreste og ikke minst klart beste hos meg er Lavry da10, makan til DAC, spiller helt utrolig bra, t.o.m bedre en cd-spilleren min på noen punkter (f.eks. meget stort lydbilde.) men er litt snillere i stilen en min cd-spiller, men til prisen utrolig bra. Hos meg så låt denne bedre en Benchmark DAC1 også..

Håper det hjalp litt..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg har en Dac-5 med et CCa rør fra Siemens & Halske. Dette spiller i mine ører meget bra. Jeg hadde med denne dacen hjemme til devilej for å sammenligne den med spillere i 25-30k klassen, og vil si at den gjorde det meget bra.
    Står skrevet noen ord om testingen her.

Hjemme hos Devil. Noen ord om Katana
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er mange som er fornøyd med DAC-5. Var på nippet til å bestille en på messa i Horten i dag, men ville vente til jeg hadde solgt CD-spilleren. Vet ikke helt hvorfor egentlig. Hva er det første som dukker opp når jeg kommer hjem? Jo, en melding fra en som er interessert i spilleren, og nå er den solgt.

Må innrømme at det er litt sjansespill å bestille noe man ikke har hørt selv, men det er jo ikke snakk om ny bolig heller.

På rørsiden må det utforskes litt. En mail/telefon til Motron skulle vel løse den biten.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat bestilt en Xindak DAC-5, så da er det bare å vente på at den skal komme i hus.

Ser frem til dette. Må vel bestille noen rør også, slik at jeg kan tweake litt.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Typhoon7
    Har akkurat bestilt en Xindak DAC-5, så da er det bare å vente på at den skal komme i hus.

Gratulerer! Det kommer til å bli meget bra..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Typhoon7

Du må gi tilbakemelding når du har fått testen den... Vurderer å bestille en selv, eller en Benchmark DAC1.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter testen hos meg så synes jeg DAC1 er noen hakk bedre en Dac-5, men hvis ikke utsende er sååå viktig så hadde jeg nok godt for Lavry da10, som koster nesten likt som Benchmark'n men som (hos meg) ga litt mere go'lyd i bånn, samt endel bredere lydbilde.

Men når det er sagt så kommer en kort med å LESE dette her må testes på ditt anlegg, i ditt rom...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Etter testen hos meg så synes jeg DAC1 er noen hakk bedre en Dac-5, men hvis ikke utsende er sååå viktig så hadde jeg nok godt for Lavry da10, som koster nesten likt som Benchmark'n men som (hos meg) ga litt mere go'lyd i bånn, samt endel bredere lydbilde.

Men når det er sagt så kommer en kort med å LESE dette her må testes på ditt anlegg, i ditt rom...
    Får man bare tak i Lavry da10 fra utlandet?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer med en tilbakemelding når jeg får den i hus. Har kjøpt et par ekstra rør for å tweake litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en helt grei cd spiller i hende allerede, men vurderer beresford dac seriøst.

så jeg lurer da litt på hvor dyr cd-spiller denne dac`en tilsvarer, coax aller optisk kabel bør man bruke, og videre om det er noe problem å tilslutte en dvd spiller for film. disse forer jo dac med multikanal signal. bør nevne at jeg har bare et 2 kanals oppsett

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •