Roger Waters - Apple iMac i hus, Mac fans her? :) - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 51 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 1019
    Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    I morgen skal vi teste ut mer med plasseringer og slik, som noen vet har jeg slitt med litt "Boomy Bass" og denne gangen blir det liv laga. Stylus fra forumet her skal ta med sin Parsound 2250 effekttrinn, da blir det Bi-amping som står for tur og det ser jeg veldig frem til. Jeg skal se hvordan Mentor 8 oppfører seg med mere power, håper på et positivt resultat så det blir A-B switching i morgen for å skille forskjellene fra hverandre. Vil komme med ord om handlingen med utover kvelden i morra om noen er int. Håper vi kan få ting mer på plass og få det lydbildet som man ønsker seg.
    Kanskje det kan være en ide å forsøke vertikal biamping også, i tillegg til horisontal som jeg regner med at dere skal forsøke, for å få mer guffe til bassene. På den måten vil vel begge forsterkerne jobbe like hardt og man ruter strømmen der den behøves? Jeg setter spørsmålstegn fordi jeg ikke har forsøkt, kun en teori som sikkert andre her kan kommentere.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BI-AMPING, HAR DET NOE FOR SEG?

Endelig kom dagen som jeg har venta på og nå skjedde det, selv om jeg står som Guru her på forumet så er det enda masse ting innenfor lyd og bilde som ikke er testa enda. I dag kom min gode Avforum buddy på besøk og da snakker vi om ”Stylus”. Vi har snakka lenge med det å teste ut Bi-amping og se hvordan det kunne forbedre lydbildet, har lest om fordeler og ulemper samt skuffelser så dette valgte vi å prøve ut dette for å se hva begrepet Bi-amping ble i praksis. Stylus kom like blid som alltid med en bag med kabler og utstyr og en svær eske med en Parasound 2250 effektrinn oppi. Det er like moro å prøve noe nytt og denne gangen fikk vi forsket på det som har vært hodebry en stund. Når man får gjester så må man varte opp litt kald Solo var ikke et dumt valg og litt sjokolade på bordet. Dette er en hobby som krever energi og sukker og da er det godt med litt backup. Ellers tok jo karen med seg en skikkelig dose med Sprø mix fra Maarud og hadde de viktigste elementene til lytteseansen, er kanskje ikke alle som har tenkt på det men jeg har min egen lille Kebab som Stylus endelig fikk smake på. Det var skikkelig koselig å se at matbiten falt godt i smak…. Uten mat og drikke duger helten ikke…….

Det ble spillt en del på anlegget som det står pr i dag og fikk jobbet litt med plassering og samt vokalen ble sentrert, synes ting sitter mye bedre i sweetspot nå enn tidligere og det ble bra med et par ører til overs. Vi spilte forskjellig artister som Allan Taylor, Kari Bremnes, Mark Knopfler, Eva Cassidy, Dire Straits, Within Temptation, Toto, Kringlyd Stereo Kalibrering 2009. Her ble det tatt fokus på bass og kontroll og plassering av band og artister. Parasound 2250 gjør en veldig bra jobb med Mentor 8 på laget, det skal ingen ta fra denne forsterkeren men hvordan blir det med å koble 2?....... Nå var det mange tanker som slo meg, hva ble det til?

Bi-amping tiden var inne og da var det bare å koble fra alt bak anlegget og trekke litt kabler hit og dit, som de fleste vet er at Bi-amp kan være en lettelse for elementene. Når man kobler dette så bruker man 2 sett y-ledd ut fra forsterker, signalkabler i hvert y-ledd og rett main out på effektene. Når dette er koblet tar man et sett ekstra høytaler kabler og fjerner skinnene bak på høytalerterminalene, da kobler man ett sett fra effekt til mellomtone/diskant og en til bass og samme gjøres på andre forsterkeren. Voila…. Alt er klart til testing……

POWER ON!

Nå gikk det strøm i anlegget og alt var klart til å spille av plater igjen, bare å fyre opp det vi hadde prøvd tidligere og gjorde opp en mening under sangene. Musikken kom og lyden var på plass og vi hadde noen forventninger og håpet på mirakler, når dette gikk seg til så synes vi alt låt ganske likt til å begynne med så det var bare teste ut med forskjellige artister. Først ut var en drøss med ”festplater” som inneholdt mye dance/trance, pop, rock etc. Lydnivået vi starta med var ca kvart og lot det gå litt, etter tiden gikk var det på tide å dra på litt når de tyngste bassdelene kom inn i lydbildet. I det jeg dro på mot halv på forsterkeren merka jeg det skjedde noe merkelig. Vi kan kalle det alfa omega, placeboeffekt, sjokkskade whatever. Uansett så synes jeg bassen ble helt syk her på enkelte innspillinger. Da menes det at jeg nesten ble sjokkskadd eller noe rart skjedde i hvertfall. Stylus satt i sweetspot og glisa for seg selv og merka krafta til Mentor slo han i trynet. Når moren din sier at den skal du ikke leke med pga det er farlig så har a jammen rett, samme gjelder kraften til disse høytalerne når dem får nok pulver.

I det jeg holdt volumhjulet over halv på måleren så rista det som **** i det som var her, når disse flytter luft er det bare å sette seg pent ned å få ”bank”. Jeg vil si det så når man holdt volumet over halv så kom styrken inn for full musikk, man merker ikke noe forskjell fra en effekt fra bunn til halv men når volumet gikk over halv nærmet seg ble det ”skummelt.

Ordet skummelt er ikke et negativt ord i denne forstand var dettte ment hvor kraftige disse høytalerne var. Er det dette som kalles morofaktor eller hva ? Det er nok bare det som er rette ordet i denne sammenghengen, man hørte alt ble skikkelig slagkraftig og gulv og vegger vibrerte jo mer gass jeg hadde på. Vi prøvde med de samme artistene og så hvordan forskjellen ble med en og to effekter, man synes det er moro med en og enda bedre med to effekter på laget. Etter en del timers testing så koblet vi alt fra hverandre og satt alt tilbake til mitt ”gamle” anlegg. Det ble testa samme platene nok engang og sjekket etter forskjellene fra disse råtassene av noen effekter, meningene ble litt frem og tilbake men begge var enige at bi-amping gjør seg best når man skal spille grisehøyt og trenger masse kraft til tungdrevne høytalere. Dali er som regel ikke vanskelig å dra med en effekt på laget men to kan det bli smør på flesk siden jeg ikke spiller så grisehøyt. Det er på lydnivåer over halv guffe der energien kommer som lyn fra åpen himmel, etter senere ettertanke synes jeg dette ble så sykt at jeg satt og tenkte satt og tenkte for meg selv.

Man orker jo ikke å spille så høyt egentlig med tanke på naboer og slik, kommer dessverre aldri til å få brukt maks ut av potensialet i disse høytalerne, litt synd og folk gnåler at man må ha stort rom for å få utnytta det? Det er tull i hvertfall for her spilte dem som gale Mathias, var det noen som lurte på om vi savnet dynamikk, bass, kontroll?

Vil takke deg igjen "Stylus" for at du tok men forsterker og kabler så vi fikk testet ut, håper vi kan prøve noe nytt innen lyd og bilde neste gang vi sees også.

Svaret er: Du vet det selv etter å ha lest, det spilte over all forventning.

All the best

Roger Waters

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tull i hvertfall for her spilte dem som gale mathias, var det noen som lurte på om vi savnet dynamikk, bass, kontroll?

Svaret er. JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!

Roger Waters
    Jeg regner med at du mener NEIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøkte dere en vertikal biamping? At en forsterker driver hver høyttaler i motsetning til en på bassene og en på resten? Det hadde vært nyttig info.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Jeg regner med at du mener NEIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!
    Ikke sant, må tulle litt også.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøkte dere en vertikal biamping? At en forsterker driver hver høyttaler i motsetning til en på bassene og en på resten? Det hadde vært nyttig info.
    Vi drev hver høytaler med en effekt hver seg så vi koblet høytalerkablene på diskant/mellomtone og en på bassene. Hvordan kobling tenkte du på ellers da?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koblet dere fra delefiltrene på høyttalerne (som ikke er det samme som å fjerne skinnene mellom høyttalerterminalene)?

""Do I need to disconnect the passive crossover in my speakers?"
    The answer is ... Yes, otherwise you are not really biamping at all."

:arrow: BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 1

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Koblet dere fra delefiltrene på høyttalerne (som ikke er det samme som å fjerne skinnene mellom høyttalerterminalene)?

""Do I need to disconnect the passive crossover in my speakers?"
    The answer is ... Yes, otherwise you are not really biamping at all."

:arrow: BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 1
    Det ble bare skinnene som ble fjernet, er vel lite annet å få gjort egentlig? Det et er Bi-wiring terminaler så man kan koble bass og mellomtone/diskant på hver terminal.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi drev hver høytaler med en effekt hver seg så vi koblet høytalerkablene på diskant/mellomtone og en på bassene. Hvordan kobling tenkte du på ellers da?
    Er litt usikker på hva du mener, men man kan bruke en forsterker til de øverste terminalene og en til de nederste, som er vanlig.

Man kan også bruke en forsterker til venstre og en til høyre. F.eks. er høyre på begge til diskant/mellomtone og venstre på begge til bass. På den måten får begge forsterkerne utnyttet strømreservene som bassdelen krever.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt usikker på hva du mener, men man kan bruke en forsterker til de øverste terminalene og en til de nederste, som er vanlig.

Man kan også bruke en forsterker til venstre og en til høyre. F.eks. er høyre på begge til diskant/mellomtone og venstre på begge til bass. På den måten får begge forsterkerne utnyttet strømreservene som bassdelen krever.
    Aha, da er jeg med deg med Cavalera, den metoden tenkte vi ikke på faktisk men kanskje prøve ut det en annen gang når tiden byr seg.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble bare skinnene som ble fjernet, er lite annet å få gjort egentlig?
    Da har dere bare bi-wiret - i følge artikkelen jeg linket til. "Ekte" bi-amping krever aktiv deling utenfor høyttaleren.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har dere bare bi-wiret - i følge artikkelen jeg linket til. "Ekte" bi-amping krever aktiv deling utenfor høyttaleren.
    Det var da virkelig snodig. Er det ikke det man kaller Bi-amping, hvor skal man dele dette aktivt da ?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les artikkelen, er du grei. :-)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les artikkelen, er du grei. :-)
    Du skjønte det ikke du heller nei, men får se over i morra så jeg har lagret linken i hvertfall.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en sannhet med modifikasjoner. De har biampet, men ikke det som noen kaller "ekte biamping" som er å omgå delefilteret i tillegg. Hadde de biwiret, hadde jo Roger bare kjøpt et ekstra sett med ledninger.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en sannhet med modifikasjoner. De har biampet, men ikke det som noen kaller "ekte biamping" som er å omgå delefilteret i tillegg. Hadde de biwiret, hadde jo Roger bare kjøpt et ekstra sett med ledninger.
    Nei, det jeg skrev er en sannhet uten modifikasjoner.

1) I følge artikkelen har de bare bi-wiret (sant)
    2) "Ekte" biamping krever aktiv deling (sant)

= sannhet uten modifikasjoner.

Ja, du kan også biwire uten å gjøre slik RW har gjort. Men det har jeg ikke sagt noe om.

Det eneste som kan angripes i det aktuelle innlegget er "utenfor høyttaleren", da jeg ikke kan utelukke at aktiv deling kan skje inne i høyttaleren

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det jeg skrev er en sannhet uten modifikasjoner.

1) I følge artikkelen har de bare bi-wiret (sant)
    2) "Ekte" biamping krever aktiv deling (sant)

= sannhet uten modifikasjoner.

Ja, du kan også biwire uten å gjøre slik RW har gjort. Men det har jeg ikke sagt noe om.
    1) Drit i artikkelen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kan generelt drite i hva fagfolk/eksperter og objektive fakta viser, men da blir diskusjonene uinteressante for meg.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kan generelt drite i hva fagfolk/eksperter og objektive fakta viser, men da blir diskusjonene uinteressante for meg.
    Ok, så påstanden er at:

1 Doble kabler fra forsterker til høyttalere er biwire.
    2 Det samme fra 2 forsterkere til høyttalere også er biwire.
    3 Det samme som 2 men med aktiv deling er biamp.

Hva er forskjellen mellom 1 og 2?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så påstanden er at:

1 Doble kabler fra forsterker til høyttalere er biwire.
    2 Det samme fra 2 forsterkere til høyttalere også er biwire.
    3 Det samme som 2 men med aktiv deling er biamp.

Hva er forskjellen mellom 1 og 2?
    Mer strøm til høyttalerne, som kan ha en viss positiv effekt, spesielt når en skal spille høyt.

"Passive biamping (where two amplifiers are used in a bi-wiring connection) is, IMHO, a waste of money. Although there may be some moderate sonic benefits, they are not worth the expense of the extra amplifier."

Side 26 av 51 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •