Spastiks hjemmekino - Bladelius Thor MKIII på hjemlån

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spastiks hjemmekino - Bladelius Thor MKIII på hjemlån

Oppsett:

AVforum.no - spastik's hjemmekino

Håper forslag og tips i denne tråden kan bidra til min vei fremover i søken etter god-lyden!
    Sist endret av spastik; 10-25-2013 kl 18:07

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

oppgraderinger

Er jo på stadig søken etter den neste oppgraderingen

Så er jo spørsmålet om hva jeg bør se på først. Jeg er fornøyd med lyden som helhet, og føler jeg har fått ut det meste av utstyret jeg har nå i forhold til hva jeg kan oppnå m.t.p rom/plassering/bassrespons osv. Men man vil jo alltid ha meir av det gode

Status:

bass:
    -Bassresponsen er relativt flat m/en hus-kurve (hard-knee house curve ref REW forum)
    -Subben runder av rundt 27hz
    -Føler jeg mangler litt middbass til musikk (kan hus-kurven være litt bratt til musikk?)
    -Vil gjerne ha dypere bass

Høyttalere:
    Utrolig fornøyd med RS6, og har nesten bestemt meg for å oppgradere til GS fronter.

Elektronikk:
    Denonen har vært trofast og god, uten nykker i det hele tatt. Men jeg føler jeg har lyst på litt mer sprut og fart i filmer. Og har lyst til å prøve et nytt merke. Har alltid hatt denon.
    Abrahamsen synes jeg var en veldig god match til MA, og vil beholde denne en stund.

Så altså, hvilken oppgradering vil gi mest bang for the bucks først?
    Disse oppgraderingene har jeg da sett litt på i det siste:

SVS pc-plus
    Monitor Audio GS20
    Yamaha RX-V1800/1900/3800
    Onkyo 875/876

Jeg er ikke rik, og må ta en oppgradering ad gangen, så dersom noen har tips til hvilken det kan være lurt å begynne med, evnt andre oppgraderinger jeg ikke har tenkt på, eller andre merker enn ovennevnte som ville passe i mitt oppsett, ville jeg satt stor pris på det

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På torsdag ble Cambridge DacMagic innkjøpt på HFK. Den ble kjøpt inn for å sammenlignes med Beresford Dac MK6 som jeg har hatt noen mnd. Dette er to budsjett-DAC`er som begge har fått mye skryt i tester rundt omkring.

Vedlegg 40767

Beresford DAC har jeg vært godt fornøyd med, men synes den har hatt noen mangler i mellomtonen. Stemmer har kommet litt i bakgrunnen, og håpet var at DacMagic ville rette opp i dette.

Og hvordan låter så DacMagic? Meget godt! Vokal har igjen kommet frem i fokus og nærmere lytteren, og detaljeringen i mellomtonen er veldig god. Instrumenter har fått mer luft rundt seg og det har blitt mer dybde i musikken.

I bassen, er det også forskjeller å høre. Beresforden er feitere, mens det virker som DacMagic strammer litt opp, og gjør bassen "tørrere" og mer detaljert. Dette får bli opp til hver enkelt for hva som foretrekkes. Jeg fant musikk som favoriserte begge disse "stilene" å fremføre det nedre frekvensspekteret på.

I diskanten kan jeg ikke si så mye da jeg synes den er vanskelig å sammenligne, men jeg synes den er vel så bra der som Beresforden. Ingen store forskjeller.

Konklusjonen må bli at dette er en oppgradering fra Beresford. To gode DAC`er i budsjettsegmentet, der DacMagic i mine øyne er overlegen i mellomtonen, noe som har vært utslagsgivende i min vurdering. DacMagic har kommet for å bli 8)

Vedlegg 40768

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spastik
    Konklusjonen må bli at dette er en oppgradering fra Beresford. To gode DAC`er i budsjettsegmentet, der DacMagic i mine øyne er overlegen i mellomtonen, noe som har vært utslagsgivende i min vurdering. DacMagic har kommet for å bli 8)
    Så konklusjonen er at for kr 1 600 er dette et godt kjøp? Synes den konklusjonen begynner å gå igjen nå :smile:

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt et godt kjøp Dette er en meget rimelig og god oppgradering for de som benytter seg av innebygde dac`er i mellomklasse-receivere eller i streaming-produkter som squeezebox duet/classic. Det er forøvrig også beresford, men i mine ører er altså DacMagic en enda bedre DAC.

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisan

Spennende utstyrsliste du har.
    Hvor stort er rommet du har kinoen i?
    Ruller ikke bassen av litt høyt?
    Skal vel kunne få til mer enn 27 Hz med den subben der?

Som løsning kan du jo vurdere en XTZ til eller selge den og gå for SVS en du snakket om.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Spennende utstyrsliste du har.
    Hvor stort er rommet du har kinoen i?
    Ruller ikke bassen av litt høyt?
    Skal vel kunne få til mer enn 27 Hz med den subben der?

Som løsning kan du jo vurdere en XTZ til eller selge den og gå for SVS en du snakket om.
    Hei! Tror spec`en sier +-3db til 25 hz. Skulle gjerne hatt litt mer av den dypeste bassen, ja, så en SVS står på ønskelisten. På den andre siden er jeg godt fornøyd med sub`en og hva den gjør i det øvre bass-området, og har den senere tiden mest sett på å oppgradere receiver/høyttalere først. Time will show

Rommet er rundt 16m2.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har den Cambridge'n usb inngang også? For oss som ikke har optisk/coax ut fra PC?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    har den Cambridge'n usb inngang også? For oss som ikke har optisk/coax ut fra PC?
    jepps.

Vedlegg 40788

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig! Tror jammen jeg skal spare til denne jeg.....

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det på tide med en liten oppgadering gett. Det dukket opp følgende på brukten for et par dager siden, og da prisen var god, måtte det slåes til.

ser dere godt etter i hjørnet står den bak fronten og kjekker seg.
    Vedlegg 44216

en SVS pci 25-31 altså

Har nettopp satt den opp og kalibrert litt et par kvelder, og har fått meg en godkjent kurve. Som dere ser ruller den av kjapt etter 25 hz, men dette skal nok rommet ta sin del av skylden for.

Vedlegg 44217

Forskjellen på xtz og denne merkes jo når jeg ser film. Brutalt i et så lite rom som mitt. Morro

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en kjempekurve :-)

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Det er en kjempekurve :-)
    og jeg har behringer å takke for den 8)

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

stativ?

Min neste oppgradering blir mest sannsynelig nye front ht.
    Jeg sliter med bassen i mine fronter (MA RS6) i mitt lille rom, og mellom 40 og 100 hz sliter frontene med digre utfasinger og peaker.

Så mye av kalibrerings-øvelsen går med på å dempe bassen fra frontene. Jeg må kjøre deling på sub på 100hz for å unngå det meste av problemet. (Jeg har sub på ved musikk-lytting)

Spørsmålene mine blir da: Er det ikke like greit at jeg da kjører på med stativ-ht? Vil jeg ikke få like bra/bedre lydgjengivelse i mitt lille rom til samme pris?
    pro/cons?

Jeg har enda ikke vært å hørt på så mye på stativ-ht, da jeg alltid har gått rett på de gulvstående.

Aktuelle kandidater som jeg ihvertfall skal ta meg en lytt på er dynaudio focus 140 og Monitor Audio GS10.

Har noen innspill på mine funderinger? Erfaringer med stativ modellen vs gulvstående av tilsvarende modell i små rom?

Newcomer K.S sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplevde et klart løft i lyden ved å gå fra store gulvstående, til stativhøytalere. Viktig å finne høytalere som spiller på lag med resten av utstyret - og ikke minst - ROMMET. Som altfor ofte blir litt "glemt" når søken etter bedre lyd blir gjort. Hadde størrelse hatt alt å si, hadde kanskje C-V vært ok?! Heldigvis er det MANGE faktorer som spiller inn for å kunne nyte musikk.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kino ferdig.

Da er endelig kinoen ferdigstilt, og profil lastet opp på minhjemmekino :-D

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

anti mode 8033c på plass

Har gått til anskaffelse av anti mode 8033c sub-equalizer. Utrolig enkel å sette opp, og leverer resultat som lovet.

Nå er ikke utgangspunktet i mitt rom så ille, men den demper peakene jeg har, så frekvens-responsen fra sub`en blir rimelig snorrett. I water-fall diagrammet ser dere av grafene at Anti-mode gjør ihvertfall et forsøk på å rette opp i tids-domenet også. Alt i alt veldig fornøyd

Utgangs-punkt frekvens-kurve/Waterfall
    Vedlegg 57542 Vedlegg 57543

Etter anti-mode korreksjon - frekvenskurve/waterfall :
    Vedlegg 57544 Vedlegg 57545

Newcomer Thoros sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gått til anskaffelse av anti mode 8033c sub-equalizer. Utrolig enkel å sette opp, og leverer resultat som lovet.

Nå er ikke utgangspunktet i mitt rom så ille, men den demper peakene jeg har, så frekvens-responsen fra sub`en blir rimelig snorrett. I water-fall diagrammet ser dere av grafene at Anti-mode gjør ihvertfall et forsøk på å rette opp i tids-domenet også. Alt i alt veldig fornøyd

Utgangs-punkt frekvens-kurve/Waterfall
    Vedlegg 57542 Vedlegg 57543

Etter anti-mode korreksjon - frekvenskurve/waterfall :
    Vedlegg 57544 Vedlegg 57545
    Sliter som deg med store problemer med bassen i rommet. Har SVS eq-1 som jeg bruker til film denne demper de verste toppene i frekvensene rundt 80-110 hz. Men jeg vil også kunne bruke rommet til ren stereo uten bruk av eq. Jeg har deming fra Akoustic tuning, men disse produktene demper ikke bassen skikkelig ned til 80 hz, derfor blir det innkjøp av disse produktene etterhvert:GIK Acoustics. Acoustic Panels and Bass Traps. Ellers har jeg innjkøpt et par GS 10 for å teste i kinoen, har Rs 6 fra før på stua, så har forhåpninger om at disse er enda et hakk bedre. Rs er meget gode til prisen. Bakhøytalerne du har er dette Rs eller Rx serien?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Thoros. Bakhøyttalerene mine er faktisk BRFX. Synes det fungerer helt greit. For meg var ihvertfall GS20 et stort sprang fra RS6. Bedre på alt kort og godt.

I dag har jeg fått meg ny receiver, Yamaha rx-v3900, så får vi se hvordan den takler bass-equalizingen.

Problemet som ofte overses når det gjelder bass er fra frontene. Sub`en har jeg temmet helt (frekvens-messig), men frontene har noen drøye peaker i 50-hz området som kommer frem tydelig i pure-direct. Har vel prøvd alle tenkelige plasseringer.

Er liksom ikke så mye mer å gjøre med det (evnt Helmholtz resonatorer og massive bass-feller, men det orker jeg ikke å begynne med)

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Thoros. Bakhøyttalerene mine er faktisk BRFX. Synes det fungerer helt greit. For meg var ihvertfall GS20 et stort sprang fra RS6. Bedre på alt kort og godt.

I dag har jeg fått meg ny receiver, Yamaha rx-v3900, så får vi se hvordan den takler bass-equalizingen.

Problemet som ofte overses når det gjelder bass er fra frontene. Sub`en har jeg temmet helt (frekvens-messig), men frontene har noen drøye peaker i 50-hz området som kommer frem tydelig i pure-direct. Har vel prøvd alle tenkelige plasseringer.

Er liksom ikke så mye mer å gjøre med det (evnt Helmholtz resonatorer og massive bass-feller, men det orker jeg ikke å begynne med)
    Heisann!
    Har akkurat gjort samme oppgraderingen som deg - fra RS 6 til GS 20,og må si det var verdt pengene - mye bedre på alt som du sier:-D
    Jeg opplever også det samme som du,med en ganske kraftig peak rundt 50 hz,men det var noe av det samme med RS 6!
    Men jeg må si at jeg syns ikke det gjør så mye - det er en utrolig deilig feit bass i disse høytalerne! En flat kurve er jo egentlig dønn kjedelig etter min smak:-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •