Spastiks hjemmekino - Bladelius Thor MKIII på hjemlån - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Heisann!
    Har akkurat gjort samme oppgraderingen som deg - fra RS 6 til GS 20,og må si det var verdt pengene - mye bedre på alt som du sier:-D
    Jeg opplever også det samme som du,med en ganske kraftig peak rundt 50 hz,men det var noe av det samme med RS 6!
    Men jeg må si at jeg syns ikke det gjør så mye - det er en utrolig deilig feit bass i disse høytalerne! En flat kurve er jo egentlig dønn kjedelig etter min smak:-D
    Ja, var akkurat samme med RS6 hos meg også.

Helt enig i at en snorrett kurve kan være kjedelig. Problemet med peaker er at de tar fokus fra all bass i et relativt stort område, og man mister masse bass-detaljer.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny receiver - Yamaha rx-v3900 på plass

Var i går på hifihuset, og byttet inn min denon 2807 til en yamaha rx-v3900.
    Blir veldig spennende med et nytt merke, da jeg har kjørt denon i alle år og har vært ganske så fornøyd. Aldri noe feil, og bra lyd.

Men nå var det altså på tide å oppgradere, og har vært nyskjerrig på yamaha et par år.

Jeg synes det virker som 3900 holder seg godt i sitt prisleie, selv om den har vært i markedet en stund nå. Fin for meg som liker å tweake, med plenty instillings-muligheter, samt meget god lyd.

Har bare fått satt den opp, og kjørt en enkel kalibrering og teststet så vidt det er, men det lover godt. Et større, mer omsluttende og luftigere lydbilde er
    førsteinntrykket. Blir morro å få kjørt en hel film i kveld

Newcomer Thoros sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spastik
    Hei Thoros. Bakhøyttalerene mine er faktisk BRFX. Synes det fungerer helt greit. For meg var ihvertfall GS20 et stort sprang fra RS6. Bedre på alt kort og godt.

I dag har jeg fått meg ny receiver, Yamaha rx-v3900, så får vi se hvordan den takler bass-equalizingen.

Problemet som ofte overses når det gjelder bass er fra frontene. Sub`en har jeg temmet helt (frekvens-messig), men frontene har noen drøye peaker i 50-hz området som kommer frem tydelig i pure-direct. Har vel prøvd alle tenkelige plasseringer.

Er liksom ikke så mye mer å gjøre med det (evnt Helmholtz resonatorer og massive bass-feller, men det orker jeg ikke å begynne med)
    Hvordan liker du yamahaen kontra Denon. Har yamaha selv, men den blir byttet ut med Emotiva umc-1 etterhvert(ligger inne på preorder listen). Har vært meget fornøyd med Yamaha.
    Har du sjekket hvor bassen er mest fremtredende, det er der bølgene oppstår de bør dempes, hos meg er det i taket fremme foran lærret. Da tenker jeg også ved bruk av bare fronter, subbene er ok temmet med eq en.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Neste steg?

Da begynner det å bli på tiden med noe nye greier snart... Spørsmålet er bare hva?

Kort oppsummering av utstyr i dag:

Receiver: Yamaha RX-V3900
    Effektforsterker : Emotiva XPA-5
    Høyttalere: Monitor Audio GS20, GSLCR, BRFX
    Sub: SVS pc plus 20-39
    Playstation 3 slim
    Squeezebox Duet
    Antimode sub equalizer
    Cambridge Audio DacMagic

Førstepri i kvalitet er stereo- (men vil ikke ha ren 2-kanals)
    Hva ville gitt en merkbar forbedring?

Ny effekt? Er villig til å gå for en 2-kanals fremfor enn 5 kanals dersom kvaliteten er merkbart bedre (så får film-lyden heller lide litt)

Dedikert forforsterker/integrert m/ht bypass? Problemet jeg ser med det er at jeg sliter med utfasinger og peaker fra frontene i pure direct, og liker å ha med sub.

Nye høyttalere? Er fryktelig glad i MA-lyden, men er alltid åpen for forslag

Ny sub? En mer musikals sub?

Ikke lett... Noen som har noen inspill?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har etter en lengere pause fått litt blod på tann igjen, og mye har skjedd på utstyrsfronten i kinoen.

Nytt siden forrige post (2010):
    - Receiver: Denon 4311
    - Høyttalere: PMC Twenty 24
    - Sub: Rythmik Audio E15HP
    - DAC: Musical Fidelity M1

I helgen lånte jeg en Bladelius Thor MKIII Novitas fra NAT. Målet var å sammenligne:

- Receiver forforsterker + Thor Effekt (bypass) vs Receiver forforsterker + Emotiva effekt
    - Receiver forforsterker + Emotiva effekt vs Thor Integrert

Jeg sammenlignet kun på musikk p.g.a tid tilgjengelig. Jeg kjørte kun pure direct på receiver, uten RK/sub, for å gjøre sammenligningene reelle.

Så spørsmålet var altså om Thor ville tilføre meg nok kvalitet som ville forsvare prisen for en oppgradering. Enten som separat stereo-løsning,
    eller som ren effekt-forsterker.

Thor var ikke innspilt, ifølge Morten, og ville ikke bli det på noen uker (!), men jeg lot den stå og spille 24/7 på fredag+lørdag før jeg lyttet på søndag.

Jeg koblet dac til både receiver(rca) og til thor (balansert), og kunne da switche umiddelbart (millisekund) mellom receiver/thor effekt og thor integrert, noe som gjorde sammenlignigen meget enkel etter at jeg brukte radioshack for å sette lik volum.

Jeg startet med Thor alene først. Dette spilte avsindig bra i mine ører. Innspilt eller ikke. Et bassfundament tungt som bly, men samtidig artikulert og presis. Fantastisk holografi, og en kontroll og dynamikk jeg ikke har hørt maken til i mitt oppsett tidligere. Den har en tilstedeværelse og autoritet som er helt rå. Dønn nøytral, og spiller soft på softe innspillinger, og hardt på harde innspillinger. Akkurat slik jeg liker det!

Jeg var klar for en stor nedtur når jeg skulle trykke for å switche til denon pre og thor effekt. Jeg har jo lest hvor mye en god forforsterker har å si for stereo. Jeg switcher, og hva skjer? Med fare for å bli latterligjort i hi-fi-kretser: Det er den samme sabla god-lyden! Jeg hører ikke forskjell? Jeg switcher frem og tilbake, og jo, det er en liten forskjell! Det er bedre på Thor! Nei vent! Frem med lydtryksmåler. En db høyere! Altså ikke bedre, men høyere. Jeg stiller volumet igjen, og swticher frem og tilbake. Det er ikke forskjell! Ferdig snakka. Jeg burde hørt forskjeller! Det er jo to forskjellige for-forsterkere som spiller! En fra en receiver, som skal suge på musikk (hilsen fagpressen), og en svært god stereo-integrert. Og jeg hører atlså ikke forskjell? Jeg har lyst til å høre forskjeller, så det står ikke på min skepsis på forskjell på for-forsterkere, men altså kun mine ører. Det kan godt være micro-forskjeller, som mitt øre ikke oppfatter, men det er virkelig ikke det jeg er ute etter.

Min konklusjon er at Thor MKIII er en helt rå forsterker i mitt oppsett, men jeg kommer mest sannsynligvis for å gå for en Balder MKII, som altså er effektforsterkeren som er basert på Thor, ettersom jeg ikke hører forskjell på denon+thor og bare thor (begge serverer fantastisk lyd). Da får jeg forhåpentligvis den samme gode lyden, og kan samtidig eksperimentere med romkorreksjon og sub-integrasjon (samt spare noen kroner).

Denne testen har også gjort meg en del klokere. Påstanden om at man ikke kan få like god lyd fra en receiver pre som en dedikert pre, har jeg nå forkastet. Hadde jeg ikke hatt muligheten til å switche på noen milli-sekunder, ville jeg også kanskje hatt et annet syn på saken, ettersom hjernen (ihvertfall hifi-delen av den) gjerne hører forskjeller der den forventer forskjeller, og spesielt da disse forskjellene er "opplest og vedtatt" av "kjennere".

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spastik Vis post
    Har etter en lengere pause fått litt blod på tann igjen, og mye har skjedd på utstyrsfronten i kinoen.

Nytt siden forrige post (2010):
    - Receiver: Denon 4311
    - Høyttalere: PMC Twenty 24
    - Sub: Rythmik Audio E15HP
    - DAC: Musical Fidelity M1

I helgen lånte jeg en Bladelius Thor MKIII Novitas fra NAT. Målet var å sammenligne:

- Receiver forforsterker + Thor Effekt (bypass) vs Receiver forforsterker + Emotiva effekt
    - Receiver forforsterker + Emotiva effekt vs Thor Integrert

Jeg sammenlignet kun på musikk p.g.a tid tilgjengelig. Jeg kjørte kun pure direct på receiver, uten RK/sub, for å gjøre sammenligningene reelle.

Så spørsmålet var altså om Thor ville tilføre meg nok kvalitet som ville forsvare prisen for en oppgradering. Enten som separat stereo-løsning,
    eller som ren effekt-forsterker.

Thor var ikke innspilt, ifølge Morten, og ville ikke bli det på noen uker (!), men jeg lot den stå og spille 24/7 på fredag+lørdag før jeg lyttet på søndag.

Jeg koblet dac til både receiver(rca) og til thor (balansert), og kunne da switche umiddelbart (millisekund) mellom receiver/thor effekt og thor integrert, noe som gjorde sammenlignigen meget enkel etter at jeg brukte radioshack for å sette lik volum.

Jeg startet med Thor alene først. Dette spilte avsindig bra i mine ører. Innspilt eller ikke. Et bassfundament tungt som bly, men samtidig artikulert og presis. Fantastisk holografi, og en kontroll og dynamikk jeg ikke har hørt maken til i mitt oppsett tidligere. Den har en tilstedeværelse og autoritet som er helt rå. Dønn nøytral, og spiller soft på softe innspillinger, og hardt på harde innspillinger. Akkurat slik jeg liker det!

Jeg var klar for en stor nedtur når jeg skulle trykke for å switche til denon pre og thor effekt. Jeg har jo lest hvor mye en god forforsterker har å si for stereo. Jeg switcher, og hva skjer? Med fare for å bli latterligjort i hi-fi-kretser: Det er den samme sabla god-lyden! Jeg hører ikke forskjell? Jeg switcher frem og tilbake, og jo, det er en liten forskjell! Det er bedre på Thor! Nei vent! Frem med lydtryksmåler. En db høyere! Altså ikke bedre, men høyere. Jeg stiller volumet igjen, og swticher frem og tilbake. Det er ikke forskjell! Ferdig snakka. Jeg burde hørt forskjeller! Det er jo to forskjellige for-forsterkere som spiller! En fra en receiver, som skal suge på musikk (hilsen fagpressen), og en svært god stereo-integrert. Og jeg hører atlså ikke forskjell? Jeg har lyst til å høre forskjeller, så det står ikke på min skepsis på forskjell på for-forsterkere, men altså kun mine ører. Det kan godt være micro-forskjeller, som mitt øre ikke oppfatter, men det er virkelig ikke det jeg er ute etter.

Min konklusjon er at Thor MKIII er en helt rå forsterker i mitt oppsett, men jeg kommer mest sannsynligvis for å gå for en Balder MKII, som altså er effektforsterkeren som er basert på Thor, ettersom jeg ikke hører forskjell på denon+thor og bare thor (begge serverer fantastisk lyd). Da får jeg forhåpentligvis den samme gode lyden, og kan samtidig eksperimentere med romkorreksjon og sub-integrasjon (samt spare noen kroner).

Denne testen har også gjort meg en del klokere. Påstanden om at man ikke kan få like god lyd fra en receiver pre som en dedikert pre, har jeg nå forkastet. Hadde jeg ikke hatt muligheten til å switche på noen milli-sekunder, ville jeg også kanskje hatt et annet syn på saken, ettersom hjernen (ihvertfall hifi-delen av den) gjerne hører forskjeller der den forventer forskjeller, og spesielt da disse forskjellene er "opplest og vedtatt" av "kjennere".
    Har opplevd noe av det samme selv - forskjellen er nok mye mindre enn mange vil ha det til :-)
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Har opplevd noe av det samme selv - forskjellen er nok mye mindre enn mange vil ha det til :-)
    Hvordan vil du sammenligne Audiolaben og Dualcore (dersom du har testet den som pre) med pre i yamahaen?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil du sammenligne Audiolaben og Dualcore (dersom du har testet den som pre) med pre i yamahaen?
    Jeg vil si at begge er bedre enn Yamahaen , men det er ikke dag og natt som enkelte hevder.
    Det som forundret meg litt , er at det virker som å spille musikk via Yamahaen ble en god del bedre etter at Audiolaben kom inn i kjeden.
    Mener jeg leste at analoge signaler gjøres balanserte i Audiolab'en før det går videre via XLR kontaktene til effekttrinnet. Merket at jeg måtte senke kanalnivået på frontene etter at jeg koblet receiveren til HT-bypass inngangen på Audiolab'en , så noe skjer det jo.
    Hvis dette medfører riktighet , så kan jo dette være forklaringen.

De store Denon receiveren er jo kjent for å ha veldig god pre-del , så jeg er ikke så veldig overasket over det du opplevde.
    Gjorde omtrent akkurat samme testen som du gjorde med en integrert Chapter forsterker jeg hadde , og kom frem til mye det samme som du.
    Jeg hadde den gang Pio LX82 , og en Hegel HD10 Dac.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Torolan. Det er ihvertfall en fordel for folk å teste hjemme før de går til innkjøp av utstyr som man "er sikker på" vil gi en bedre lytteopplevelse.
    Da er det flott med butikker som NAT, som er meget hjelpsomme, og gir denne muligheten.

Nå er forøvrig Balder MKII bestilt, og jeg gleder meg

Emotiva XPA-5 er dermed lagt ut på torget (for de som kan finne den der), og på finn.no

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Torolan. Det er ihvertfall en fordel for folk å teste hjemme før de går til innkjøp av utstyr som man "er sikker på" vil gi en bedre lytteopplevelse.
    Da er det flott med butikker som NAT, som er meget hjelpsomme, og gir denne muligheten.

Nå er forøvrig Balder MKII bestilt, og jeg gleder meg

Emotiva XPA-5 er dermed lagt ut på torget (for de som kan finne den der), og på finn.no
    Det er helt klart - synd man bor så langt fra sånne "sjapper" :-(

Den XPA-5'n - hvorda er den mtp. varmeutvikling ?
    Tåler den å stå litt trangt i et skap der det er tilgang på luftforan og bak tro?
    Med trangt mener jeg 2-3 cm klaring på siden , og ca 5 cm over.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Det er helt klart - synd man bor så langt fra sånne "sjapper" :-(

Den XPA-5'n - hvorda er den mtp. varmeutvikling ?
    Tåler den å stå litt trangt i et skap der det er tilgang på luftforan og bak tro?
    Med trangt mener jeg 2-3 cm klaring på siden , og ca 5 cm over.
    Jeg har den i et rack med ca 5 cm klaring over og på ene siden, og åpent foran og bak.
    Har aldri opplevd at den blir "het"

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har den i et rack med ca 5 cm klaring over og på ene siden, og åpent foran og bak.
    Har aldri opplevd at den blir "het"
    Ok, høres jo bra ut.
    Har vurdert å anskaffe flere effekt-kanaler etter hvert - trenger egentlig bare en 3 kanaler , men det skader jo ikke å ha 2 til overs
    Men har også andre planer mtp. oppgradering , så jeg vet ikkehelt hvor jeg skal begynne

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •