Ny mann, nytt anlegg; Onkel Komposts anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny mann, nytt anlegg; Onkel Komposts anlegg

Hei på dere folkens. Jeg fulgte egentlig en link ifra Hardware.no for å sjekke ut noe helt annet, men fant ut at dette var et forum jeg godt kunne delta på. Jeg vil ikke påstå at jeg har verdens største peiling, men det er det jeg håper å få etter en stund her inne...

Så, jeg tenkte at min første post kunne ta seg av hva for et anlegg jeg for tiden har, samt framtidige håp og visjoner.

For tiden har jeg en Kenwood forsterker (er ikke sikker på typebetegnelse eller modellnr, men den har nå i alle fall 2x60 w effekt).

Til denne har jeg koblet et par Audiopro Black Diamond. Musikkavspilling foretas av en Marantz CD-spiller (her er jeg HELLER ikke ikke sikker på eksakt modellnr, men den kostet 2500 på musikmagazinet her i Bergen) og en Thorens Platespiller. Jeg har to DVD-spillere, en Harman Kardon DVD-20, og en Panasonic XV10.

Grunnen til at jeg har to DVD-spillere er at jeg hadde problemer med HKen, lyden forsvant titt og ofte med sceneskifte på DVDen, "pitchen" hadde en tendens til å synke litt, og når det var mange digitale effekter og mye lyd samtidig så ble bildet herpet. Jeg fikk byttet denne på garantien. De skiftet mainboardet og jeg fikk den tilbake. Nå kutter den bare lyden sånn en gang i blant, og setter pitchen ned en og annen gang. Jeg ble litt lei av dette, og når Bonus hadde lagerutsalg så kjøpte jeg den xv10en for rett under 2000 kr.

Fjernsynet er og en billig affære, nemlig et Panasonic 28" Widescreen. Greit nok inntill videre.

Til datamaskinen hadde jeg koblet en Tandberg Troll forsterker. Denne drev to gamle Tandberg høyttalere. Grunnen til at denne omtales i fortid er at når jeg flyttet her i høst klarte min far å miste forsterkeren i gulvet. Prøver jeg å sette den på nå mens høyttalerne er koblet til kommer det et smell og en jevn høy jordstøy.

Planer videre er at jeg skal få kjøpt meg en Vincent SV-236 til musikkavspilling. Dernest håper jeg å få tak på et par Audiopro Blue Diamond og kombinere dette med Audiopro Black Vector senterhøyttaler, og Audiopro Black Pearl bakhøyttalere. Surroundforsterker er ennå ikke bestemt, da dette ligger litt inn i fremtiden.

Jeg planlegger også å få kjøpt meg en Vincent KVH-111 hodetelefonforsterker til datamaskinen, om jeg da ikke går for en billigere stereoforsterker som jeg kan bruke de gamle Tandbergene på.

Vi får se, det var disse pengene da...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen, hva er opprinnelsen til nicket ditt onkel kompost??

Og har du bilder, sleng ut de!

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet!

Litt spes navn, men du har gjerne en grunn!? :roll:

Og som en liten heads up så digger vi bilder her. Så det er bare å komme med det du måtte ha

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for varm velkomst folkens. Det settes pris på. Bilder ja, det kan nok la seg fikse (det er det man har digitalt kamera for). Skal etterhvert finne modellbetegnelsene også. Er ikke hjemme akkurat nå, og skal arbeide ganske mye de neste dagene, så det er kanskje ikke så vanvittig fart over svarene mine.

Når det gjelder bilder, er det slik og forstå at jeg kan laste det opp på en sentral server her inne eller? Har ikke plass på det store internettet selv (eller, registrert meg på home.no, men båndbredden brukes rimelig kjapt opp på det.

Nicket mitt. Det er egentlig ikke en spesiell grunn til det. JEg antar at jeg kan underbevisst være inspirert av Jim Carrey som Captain Compost (eller noe) ifra en av Ace Ventura filmene. Det er slik hjernen min funker, jeg kan våkne opp en morgen med en setning, et navn eller en tanke som jeg bør skrive ned kjapt for ikke å glemme det.

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digitalt kamera er gode greier vet du! Og når det gjelder litt seine svar gjør ikke det så mye. Vi er nå her vi :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ja gutter og eventuelle jenter. Her er et ikke videre bra bilde av der jeg hører på musikk. Har ikke verdens største stue så jeg har ikke fått muligheten til å plassere stereoanlegget på en "helt skikkelig" måte.

Spesifikasjoner følger

Hjertet i systemer er en 2*60W Kenwood KA-1010 forsterker. Kjøpt brukt

CD-spilleren er en Marantz CD5000, kjøpt på Musik-Magazinet (MM) her i Bergen.

Vinyl er en god kilde for mye spennende musikk da en kan kjøpe brukte plater i mengder, og gjerne inniblant de finne noe vakker musikk. For å spille disse kjører jeg en Thorens TD170 platespiller. Denne takler 33, 45 og 78 RPM plater. Kjøpt på MM

Jeg ser jo en en del film (ja DVD, takler ikke DivX og andre "dataformater), og dette kobler jeg opp mot anlegget mitt. Bildedelen av mitt "hjemmeunderholdningssystem" besørges av en Panasonic DVD XV-10, godt assistert av en Panasonic VHS-spiller som jeg TROR heter NV-FJ621, det var ikke helt lett å finne ut av dette da jeg ikke har kvitteringen liggende der jeg bor nå. JEg ser dette på et 28" Widescreen Panasonic fjernsyn (mye Panasonic her kanskje, men men) som jeg HELLER ikke finner det eksakte modellnummeret på, men det har da Quintrix billedrør og 50 hz oppfriskningsrate.

Alt dette hadde jo ikke vært mye vits om man ikke har høyttalere til å høre lyd fra, og til dette formålet har jeg et par Audiopro Black Diamond som jeg, av alle steder, har kjøpt på BONUS. (Var priset til 6000, men fikk de for 4400 grunnet at jeg kjente selgeren)

Så her i vedlegget har dere mitt system. Fant ikke helt ut åssen jeg kunne putte det inn i innlegget siden jeg ikke har urlen til bildet på serveren...

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut det der er du fornøyd med Audiopro høyttalerene?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rusty
    Ser bra ut det der er du fornøyd med Audiopro høyttalerene?
    Ja, de spiller overraskende bra. Altså, selv om jeg kanskje ikke er så knallhard på hifien som de fleste her inne tar jeg meg selv i å tvile på ting en får kjøpt i "vanlige" butikker.

Før jeg investerte i disse høyttalerne hadde jeg hørt på en del forskjellig, og i forskjellig konfigurasjoner.

Jeg har hørt på Sonus Faber Concerto og Concertino, diverse Jamo, diverse Dali, Cerwin Vega (vik fra meg) med mere, men det var først med Audiopro jeg fikk de høyttalerne som jeg ville ha. Og grunnen til at jeg i det hele tatt sjekket de var at en kar jeg jobbet med hadde tidligere jobbet på HiFi-centeret, og anbefalte disse på det varmeste.

Nå har det seg slik at jeg hører på mye forskjellig musikk, det seg være Opera, Klassisk, Black og Heavy Metal, noe Jazz, folkemusikk, pop, rock, electronica, ørlitegranne hip-hop, samt Tangoer og valser og slikt. Det sier seg selv at å finne høytalere som takler alt like godt, og som ikke koster over 50000, er en vanskelig affære.

Black Diamond høyttalerne blåste meg helt vekk. Superb oppløsning, selv ifra mindre ideelle omgivelser som de jeg har nå, en bass som går ekstremt dypt (29 hz tror jeg spesifikasjonene sier. Uansett, de som bodde oppenfor meg der jeg bodde tidligere var hellig overbevist om at jeg hadde sub) UTEN å få den derre prprprprprpr lyden som bl.a. billige Cerwin Vega høyttalere gir. Mye varme selv om resten av anlegget ikke er satt sammen av top-of-the-range ting, og veldig altspisende på musikkfronten. I det hele tatt et knallkjøp for den prisen. Det skader jo heller ikke at de ser ekstremt bra ut.

Så ja, jeg ELSKER disse høyttalerne, og har ingen som helst problemer med å koble de opp mot en forsterker til 20000, da jeg er helt sikker på at de kan forsvare det...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, nå fikk jeg lyst på Audio Pro, og det liker ikke lommeboka. :?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Huff, nå fikk jeg lyst på Audio Pro, og det liker ikke lommeboka. :?
    Hirr hirr... Joda, kjenner til den følelsen, og bare for å være ekstra slem så er det jo ikke SÅ dyrt da, tror de går for 5000 nå for tiden. Men, sant, jeg har ikke 5000 til overs selv, og jeg har lyst på svært mye nytt for å nyte høyttalerne enda mere.

Men, om du går og hører på de og får selgeren til å koble de opp mot den verste og mest råtne forsterkeren han har, bruke sytråd til kablene og spiller noe musikk du ikke liker, så kan du kanskje få den lysten ut av systemet :)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vincent sv 236 er et meget bra ønske ,Litt i overkant kanskje, Har Vincent sv233 , kjøpt brukt på audiophile.no til halv pris ,

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simen
    Vincent sv 236 er et meget bra ønske ,Litt i overkant kanskje, Har Vincent sv233 , kjøpt brukt på audiophile.no til halv pris ,
    Joda, det er under vurdering. Men den 236 ser så inni helsike feit ut også da Jeg har diverse andre ønsker om forsterkere, har sett på en velleman-sak. Rørforsterker i "krom", kan fåes som byggesett til 16000 eller ferdig montert for 18000. Det blir nok for dyrt for meg.

Har og tenkt på en slik en Antique Sound Lab AQ1003 DT, EL34 rør, 30w. Ekte rørforsterker, og ikke en slik en hybridløsning som de til Vincent. Har ikke noe stor erfaring med rørforsterkere så jeg er ikke sikke på om den klarer å drive mine høyttalere. Skal se etter tester på den forsterkeren.

Jeg har alltid likt sånt litt analogt utseende ting...

Når det er sagt så ser den Vincent sv233 litt tøff ut og, ser litt ut som krigsmateriale fra andre verdenskrig. Riktig macho mao.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Onkel Kompost

Nicket mitt. Det er egentlig ikke en spesiell grunn til det. JEg antar at jeg kan underbevisst være inspirert av Jim Carrey som Captain Compost (eller noe) ifra en av Ace Ventura filmene. Det er slik hjernen min funker, jeg kan våkne opp en morgen med en setning, et navn eller en tanke som jeg bør skrive ned kjapt for ikke å glemme det.
    "Man I`m good! Can`t you feel it Captain Compost" :P

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mg_martin

"Man I`m good! Can`t you feel it Captain Compost" :P
    Exactemondè Der har du sikkert en del av grunnen til at jeg valgte dette nicket...

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jim Carrey er den beste komikern ever!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mg_martin
    Jim Carrey er den beste komikern ever!
    Om ikke den beste, så ihvertfall en meget dyktig komiker. Men han kan jo drive med lseriøst skuespill også, det så man i Truman Show, og tildels i Man on the Moon.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en hybrid som vinsent sin vil du få dyp bass , Sub bass , samtidig som du fil få rørenes melomtone egenskapper , Med rein rør vil du som regel miste en del bass nederst i oktavene ,Men er jo en smak sak

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en hybrid som vinsent sin vil du få dyp bass , Sub bass , samtidig som du fil få rørenes melomtone egenskapper , Med rein rør vil du som regel miste en del bass nederst i oktavene ,Men er jo en smak sak
    HMM. Interessant. Vel, når det gjelder Bass er ikke det vitalt for meg så lenge den ikke forsvinner helt liksom. Jeg skulle likt å visst noe mere om egenskapene til min Kenwood KA-1010 vs Vincent vs Rørforsterker med tanke på bass. Om en eventuell rørforsterker gir meg omtrent samme bass som jeg får fra Kenwooden, så føler jeg at jeg ikke trenger den ekstra brutaliteten en Vincent ville gitt meg.

Det er i tider som dette en skulle ha vunnet i Lotto ja.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.... Kan du beskrive rasjonelt hvorfor man skulle miste dypbass med en ren rørløsning?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •