Ny mann, nytt anlegg; Onkel Komposts anlegg - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei roffe .Hvis du skal få et stort bass element til å svinge og,ha full kontroll over elemente så trengs det krefter. Rørtransistor forsterkere leverer som regel bare 10 -30 wat .Mange tilpasser med å bruke hornhøytalere eller let drevne høytalere, Tror det kommer av at rørtransistorer ikke klarer å kjøle ned den store efekten som trengs,uten at jeg har satt meg inn i det

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simen
    Hei roffe .Hvis du skal få et stort bass element til å svinge og,ha full kontroll over elemente så trengs det krefter. Rørtransistor forsterkere leverer som regel bare 10 -30 wat .Mange tilpasser med å bruke hornhøytalere eller let drevne høytalere, Tror det kommer av at rørtransistorer ikke klarer å kjøle ned den store efekten som trengs,uten at jeg har satt meg inn i det
    Hmm. Dette kan godt hende, men da er det vel ikke rørforsterkeren som er problemet egentlig? Jeg krangler ikke på det, jeg bare lurer. Har dog sett rørforsterkere som levere en drøss mere watt, et eksempel er Velleman. De har et kit kalt M4040, en effektforsterker som skal levere dette:

output power: 2 x 95Wrms (class AB), 2 x 15Wrms (class A)

Jeg må faktisk innrømme at når det gjelder spesifikasjoner så er jeg grønn på det, aner ikke helt forskjellen mellom AB og A w. Antar at det ene er peak, mens det andre er kontinuerlig eller noe.

Kanskje ROFFE vet svaret?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Onkel Kompost
    Jeg må faktisk innrømme at når det gjelder spesifikasjoner så er jeg grønn på det, aner ikke helt forskjellen mellom AB og A w. Antar at det ene er peak, mens det andre er kontinuerlig eller noe.
    A og AB, eller klasse A og klasse AB, har med hvordan slutt-trinnet i forsterkeren er utformet. Enkelt fortalt er et klasse AB sluttrinn en push-pull-kobling hvor hvert rør tar seg av hver sin halvperiode av signalet (pluss overlapping). I en ren klasse A, behandler utgangsrøret (eller utgangsrørere, det kan være fler) både den positive og den negative delen av signalet. Klasse A har lavere virkningsgrad (og lavere utgangseffekt) enn klasse AB pga blant annet høy tomgangsstrøm.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror en Klasse A forsterker på 15W bruker 15W om du spiller høyt eller lavt , For strømen er konstant mens AB varierer strømen .En stor klasse A er et bra varmeaperat, To ønsker på en gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er mitt spørsmål som følger. Hva er mest ettertraktet? Høy Klasse A virkning eller Klasse AB virkning?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simen
    Med en hybrid som vinsent sin vil du få dyp bass , Sub bass , samtidig som du fil få rørenes melomtone egenskapper , Med rein rør vil du som regel miste en del bass nederst i oktavene ,Men er jo en smak sak
    Det er ikke noen grunn til at ikke en rørforsterker kan gå like dypt i bassen. På en rørforsterker i denne klassen vil ikke strømforsyningen være god nok til ha "jernkontroll helt ned i kjelleren", men jeg vil absolutt anbefale Onkel Kompost å høre på rør før han tar en avgjørelse.

Frode

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Det er ikke noen grunn til at ikke en rørforsterker kan gå like dypt i bassen. På en rørforsterker i denne klassen vil ikke strømforsyningen være god nok til ha "jernkontroll helt ned i kjelleren", men jeg vil absolutt anbefale Onkel Kompost å høre på rør før han tar en avgjørelse.
    Strømforsyningen er en ting. En annen ting som påvirker kontrollen av høytaleren er utgangsimpedansen. I en rørforsterker bestemmes utgangsimpedansen i stor grad av slutt-rørenes anode-karateristikk (høyohmig) og utgangstrafoen som fungerer som impedanstilpassning mot en lavohmig last. For å gjøre Zout mindre (og dempningsfaktoren større) kan flere former for negativ feedback, tilbakekobling, benyttes, men utgangskarakteristikken blir aldri like "stram" som det er mulig å få til i en direktekoblet transistorforsterker. Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er en svakhet, men rent teknisk er det andre, og til dels større, utfordringer å bygge et velfungerende rør-sluttrinn enn å gjøre det samme med transistorer.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Onkel Kompost
    Da er mitt spørsmål som følger. Hva er mest ettertraktet? Høy Klasse A virkning eller Klasse AB virkning?
    En fordel med en ren klasse A forsterker er at den er fri for cross-over-forvregning. Cross-over oppstår i det øyeblikk signalet svinger rundt null og det ene røret (eller transistoren) overtar for det andre.

Temaet begynner vel etter hvert å bli såpass teknisk at moderator bør flytte de siste innleggene til en mer teknisk kategori?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er en svakhet, men rent teknisk er det andre, og til dels større, utfordringer å bygge et velfungerende rør-sluttrinn enn å gjøre det samme med transistorer.
    Dette er nok grunnen til at rørforsterkere er så lite utbredt som de er.

Frode

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •