Egon's lille stue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Egon's lille stue

Tenkte tiden var inne til å lage min egen tråd for å samle mine spørsmål på en plass...

Har gått til anskaffelse av en liten leilighet, og jeg håper det lar seg gjøre å få litt godlyd her etter hvert. For tiden er det ikke så mye utstyr å skryte av her i huset, så jeg risikerer at dette blir tråden om alt utstyret jeg ikke har.. Utstyr eller ei, uansett ble jeg umiddelbart i godt humør av å være tilbake i bartebyen!

Dette er utgangspunktet(beklager laber kvalitet på bildene):

Det er ca 4 meter både fra verandadør til døra inn til stuen og fra verandadør og til veggen bak sofaen. "Lytterommet" bli altså rundt 16kvm. Veggen bak sofaen er yttervegg. Alle veggene er i mur. Det er åpen løsning til kjøkken der hvor det nederste bildet er tatt fra. Jeg funderer på om jeg skal snu stuen i forhold til slik det er på bildet. Lyset om ettermiddagen faller inn på veggen der som tven står i dag. Den andre veggen er mørkere - og jeg antar at den vil være bedre egnet for tven. Jeg slipper også problemet med at døren inn til stuen vil slå borti høyttaleren som, forhåpentligvis, skal stå ved siden av tven.

Hva er jeg så på utkikk etter? Det lurte jeg vel litt på selv også.. Regner med å starte med tv-innkjøp. Har tittet på flere kandidater, men regner med at jeg ender med en plasma, og da er det vel gjerne LG, Panasonic og Pioneer det står i mellom. Har sett Panasonic har fått mye skryt her på forumet, men jeg syns de er traue når det gjelder design og så syns jeg LG er utrolig mye bedre på hvitt. Pioneer er i en særklasse, men så var det budsjettet - det er ikke kjempestort. Er spent på LG PG7000. Da har LG forhåpentligvis svartnivået i boks også. Spørsmålet er om den kommer i en størrelse som passer meg. 50" blir vel noe stort i dette rommet? Har tenkt på 42", eller kanskje 46" også går?

Når det gjelder lyd - så har jeg vinglet mye fram og tilbake. Har ikke lyst på høyttalere som tar "hele rommet". Har hele tiden vært låst til gulvstående i mitt hode, men har i den senere tiden innsett at stativhøyttalere har gode kvaliteter og kan være et bra alternativ. Var på demo på Dynaudio Focus 140 på Hegel H200 og Esoteric SA10 og fikk helt hakeslepp(se lytteinntrykk i "Den store Dynaudio-tråden) - og hadde jeg hatt råd til det hadde jeg levert inn bestilling på Focus 140, H200 og CDP4A med en gang! Mange har også anbefalt Monitor Audio, men jeg har aldri hørt de - og det irriterer meg litt! Hifi-huset var imidlertid villig til å sende et par oppover for testing(for en service!!). Får vurdere hva jeg skal gjøre utover vinteren. Er ellers meget imponert over finishen til LSI-serien til Polk Audio og har lest mye bra om den. LSI15 blir for dyr, og muligens også for stor for rommet? Har derfor sett litt på LSI9 i steden.

Av musikk hører jeg på alt mulig, alt fra klassisk til hardere saker, men det er en hovedvekt på musikk som Dire Straits, Bruce Springsteen, Dance with a stranger og REM. Har den senere tiden også hørt mer på instrumentell musikk - Ole Edvard Antonsen har ligget i spilleren lenge. Jeg vurderer også å bygge ut til surround etter hvert, men må ta det litt gradvis pga budsjettet.

Vel.. det var noen tanker på en lørdagskveld. Takknemmelig for innspill!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyst og trivelig utgangspunkt for å nyte god film og musikk. Godt å se at andre også har sett lyset når det gjelder stativhøyttalere. Du er i en kjekk fase nå med å finne ut hva du skal ha av komponenter. Nyt den fasen.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Lyst og trivelig utgangspunkt for å nyte god film og musikk. Godt å se at andre også har sett lyset når det gjelder stativhøyttalere. Du er i en kjekk fase nå med å finne ut hva du skal ha av komponenter. Nyt den fasen.
    Joda, jeg syns leiligheten er brukbar. Ikke noen penthouse, men helt ok. Det eneste som irriterer meg litt er at det har vært noen "gjør det selv"-folk på ferde som har lagt parkett og en slags miljøstrie på veggene som har blitt malt. Parketten "svikter" enkelte plasser. Går ut i fra at det er fordi underlaget under ikke er helt plant? Tipper det er en form for "click-parkett". Malingsarbeidet kunne vært mer nøyaktig og kvaliteten på list-arbeidet er langt under pari, menmen.. det er da et krypinn

Er svært lite bevandret innen AV-jungelen, men har brukt det siste halve året på å sette meg litt inn i hva som fins av utstyr. Når man tenker på hvor mye gulvplass en stativhøyttaler med stativ tar i forhold til en gulvstående, er det vel liten forskjell, men en stativhøyttaler syns jeg likevel dominerer mindre. Leiligheten ligger i en lavblokk i tegl-stein/mur - så jeg er noe nervøs hvis det blir så jeg utvider til surround med sub. Har liten lyst til å bli uvenn med naboene før jeg har fått hilst på de.. Fikk noen tips av AndreWerdenskrieg når det gjelder underlag/spikes/demping - skal studere det noe nærmere etter hvert.

Prismessig ser jeg at Polk Audio LSI9 kanskje er mer riktig enn Dynaudio Focus 140, selv om de nok er ganske forskjellige. Begge har imidlertid fått skryt for god diskant og dyp bass. Vurderer også hva jeg skal gjøre når det gjelder forsterker... Kjøpe en surroundreceiver og kjøre to-kanal i starten og så bygge ut når økonomien tillater det, eller kjøpe en stereoforsterker og vente med hele surround-biten - det er jo tross alt mest musikk det går i.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde uten tvil kjøpt en integrert stereoforsterker hvis du vet du ikke kommer til å kjøpe subwoofer, senterhøyttaler og surroundhøyttalere innen rimelig tid.

Hva er planen som signalkilde? DVD-spiller, CD-spiller, PC, annet?

Når det gjelder parketten kan det være underlaget, eller at de gjorde-det-selv-folkene ikke har nok mellomrom til veggene når de la parketten. Det kan lede til buling på parketten om sommeren når fuktigheten i lufta er størst. Dersm bulingen gir seg til vinteren, så vet du hva du må gjøre.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hadde uten tvil kjøpt en integrert stereoforsterker hvis du vet du ikke kommer til å kjøpe subwoofer, senterhøyttaler og surroundhøyttalere innen rimelig tid.

Hva er planen som signalkilde? DVD-spiller, CD-spiller, PC, annet?

Når det gjelder parketten kan det være underlaget, eller at de gjorde-det-selv-folkene ikke har nok mellomrom til veggene når de la parketten. Det kan lede til buling på parketten om sommeren når fuktigheten i lufta er størst. Dersm bulingen gir seg til vinteren, så vet du hva du må gjøre.
    Har tenkt litt på integrert ja.. devilej anbefalte Denon PMA-2000AE til LSI9. Ser du bruker Abrahamsen med hell på Focus 140 - den integrerte du bruker eller? Abrahamsen hadde kanskje fungert på LSI9 også? Det enkleste som signalkilde er vel en CD-spiller. Kommer imidlertid til å investere i en DVD- evt. Blurayspiller også - kanskje jeg finner en som duger på CD også?

Vedr. parketten er det ikke det at det ikke er nok mellomrom... Det er så mye mellomrom at lista ikke dekker mellomrommet overalt...

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hva slags finisher LSI9 leveres i? Står kun wenge og cherry på nettsiden til Polk Audio - men har sett svarte for salg... Må vel ha noen stativer hvis jeg går for disse også - ikke blanke, må være matte/børstet. Noen som har noen å anbefale?

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på en kjapp demo i dag på Tannoy Revolution Signatur DC4T, Elac 330.2 JET og Klipsch RF52.

Alt ble koblet opp på Electrocompaniet ECC-1 og ECI-3. Nå virker det vel antakelig merkelig å sammenligne såpass vidt forskjellige høyttalere, både lyd-, størrelses- og prismessig, men jeg var interessert i å høre forskjeller - og det fikk jeg også! Det hadde kanskje vært riktigere å sammenligne en Klipsch i samme prisleie som Elac og Tannoy, men for meg blir de større RF-modellene rett og slett for store fysisk.

Først ut var Tannoyen - var spent på denne etter å ha lest testen av storebroren i Hjemmekino.

Fikk ikke den umiddelbare WOW-følelsen som da jeg var og hørte på Dynaudio Focus 140 på Hegel-elektronikk. For å ta det positive først: Tannoyen er en meget lekker høyttaler som lett glir inn i små stuer. Magnetfesting av "grillen" er genialt - man slipper de stygge hullene hvor "grillen" vanligvis festes. Det jeg savnet i forhold til Focus 140 var det store lydbildet - syns ting hørtes mer lukket ut og diskanten var ikke like leken som på Focus 140 - de lyse tonene til Lofgren hadde rett og slett ikke samme snerten. Bassen syns jeg var bra til å være en såpass liten høyttaler, men også der følte jeg kombinasjonen Dynaudio/Hegel tiltrakk meg mer.

Koblet så opp Elac, og her fikk jeg litt av WOW-følelsen igjen..

Følte diskanten var en god del bedre enn på Tannoyen - Lofgrens lyse toner fikk den snerten jeg syns er så deilig å høre på - men fortsatt syns jeg kanskje Dynaudio/Hegel var hakket hvassere. Bassen derimot, den følte jeg var på nivå med Dynaudio! Elacen spilte mye større enn Tannoyen selv om den er veldig mye mindre fysisk. Jeg er litt usikker på hvor pen jeg syns Elacen er med sin voldsomme dybde - men sjarm det har den!

Etter å ha lest mye om Klipsch her inne, måtte jeg bare høre hva Klipsch kunne by på...

Finishen på Klipsch er vel ikke noe å hoppe i været over - og de store modellene ruver en god del. RF-52 var den eneste gulvstående modellen jeg følte jeg har plass til. Det første jeg merket er drivet og dynamikken som så mange har nevnt når det gjelder Klipsch. Høy moro-faktor, men følte nok at Morten Harkets s'er på Darkspace ble vel skjærende og gjennomtrengende. Pakketilbudet med matchende senter, sub og surroundhøyttalere er ikke ille, men syns det blir litt for voldsomt og dominerende i stua. Kan se for meg at det rocker så det holder på film, men på musikk er Focus 140 mange hakk bedre!

I dag fikk jeg heldigvis høre på høyttalerne i egnet lytterom - er imidlertid svært overrasket over hvor dårlige lytteforhold det er hos mange butikker som selger hifi... Ble nesten skremt da jeg på min første lytterunde hørte på Dali Ikon 6 hos Hifi-klubben. Så den hadde gjort det bra i tester og hadde derfor voldsomme forventninger. Hørte den på NAD-elektronikk. I mine ører var det helt forferdelig, faktisk så dårlig at jeg lurer på om det var noe rav ruskende feil med oppsettet. Mismatch med elektronikk kan umulig være hele forklaringen. For de som har vært på Hifi-klubben Trondheim, var jeg i det innerste rommet hvor Classè står til venstre når man kommer inn og man har en lang rekke med B&W- og Dali-modeller på motsatt vegg. Syns Ikon 6 hadde en svært skrikende diskant ikke spesielt bra bass. Hørte B&W CM7 på samme elektronikk og i samme rom som Ikon 6 - og den var bedre. Ikke så skrikende diskant, men litt kjedelig kanskje. Fikk imidlertid høre CM7 på Lyngdorf-elektronikk i et mindre rom og det var en enorm forskjell - bassen ble mange hakk bedre og lydbildet åpnet seg voldsomt. Hørte også Mentor 5 på samme elektronikken og i samme rommet - spilte absolutt bra, men helte kanskje litt mot CM7 akkurat i det oppsettet.

Uansett er det moro at selv mitt utrente øre klarer å høre store forskjeller på forskjellige oppsett. Det mest overraskende for meg nå er at de høyttalerne som har gitt meg de største opplevelsene har vært stativhøyttalere - fordommene mine mot høyttalertypen står dermed for fall!

Av høyttalere jeg ikke har hørt, men gjerne skulle ha hørt, er bl.a disse:

Swans D2.1SE

Noen som har erfaring med denne? Virker å ha en nydelig finish hvertfall!

Kudos Audio Cardea C2

Fant et brukt par til en ok pris.

Monitor Audio GS20

Disse har det vært skrevet side opp og side ned her inne om.. spent på disse!

Polk Audio LSI9

Det prisgunstige valget...

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens mange her inne går high-end for tiden, har jeg tenkt på prøve meg på litt low-end. I og med at jeg har et større oppussingsprosjekt foran meg og sitter med to leiligheter, har jeg funnet ut at det er lite lurt å låse for mye penger i anlegg akkurat nå. Moro å se hva man kan få med begrensede midler også...

CD-spiller er på vei i posten. Valget falt på utgående Marantz CD5001 som jeg fikk til en hyggelig pris:
    Som forsterker har jeg sett på Marantz PM7001 som også er en utgående modell og kan fåes til en hyggelig pris:

Følger imidlertid med på torget, får se hva som dukker opp.

Høyttaler håper jeg å finne brukt - kanskje Monitor Audio RS1?

Radio må man ha... Fant en rimelig DAB-adapter. Fins det noen rimelige internettradio-adaptere også mon tro?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser spennende ut! Jeg har selv vært å hørt Elacmodellen, og fikk som deg wow-følelsen med denne. Utrolig detaljert, uten å være spiss/hard, med overraskende mye og kontant bass. Det skal bli spennende å se hva som blir resultatet til slutt!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro du får mye morro med det oppsettet der! Musikalitet til tusen!

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var CD5001 i hus... Og førsteinntrykket er meget bra - til prisen tror jeg ikke det er så veldig mange spillere som konkurrerer i finish hvertfall! Spilleren kostet meg tross alt det samme som en bytur... Når det gjelder forsterker er ikke PM7001 så lett å få tak i lenger... Mange som hadde den på salg, men det virker som om den stort sett er utsolgt nå. PM4001 er det mange som har, men den syns jeg blir vel veik... Satt og funderte på om jeg skulle legge i litt ekstra og prøve å få tak på samme forsterkersettet som jeg hadde en liten stund(Parasound NC2100/2250) - mye bang for the bucks! Når det gjelder høyttalere ble selvfølgelig et brukt par Monitor Audio RS1 snappet foran nesa mi... Velvel - kommer vel nye sjanser.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lekt meg litt med Kudos hos SoundPlanet, og det er virkelig imponerende dynamikk, oppløsning og detalj i denne høyttaleren. Spesielt sammen med elektronikk fra Naim
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •