Grimstads hjemmekino - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 61
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Grimstad
    Så var lerretet byttet ut. Greyline ble plukket ned og Greyvision (Adeo) er kommet opp.
    Siden dette har litt mer gain så er det mer smell i bildet enn det var før. Det underlige er at jeg også synes sortnivået ble bedre. Ingen tvil om at dette er et bedre lerret!!
    Gratulerer, og velkommen i gjengen, Grimstad.... :wink: :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjertelig,
    du vet at du var utslagsgivende i denne sammenhengen.....?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grimstad
    Hjertelig,
    du vet at du var utslagsgivende i denne sammenhengen.....?
    Regnet med at demoen her gav mersmak, ja... :wink:

Hva blir det neste på utbytte-stigen nå, da?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield

Hva blir det neste på utbytte-stigen nå, da?
    Jeg mangler senter. Det ønsker jeg meg selvfølgelig. Problemet er at hvis jeg skal beholde Snellene mine så bør jeg også finne en Snell senter og det er vanskelig har jeg funnet ut. Men har du et tips så kom med det!

Jeg ønsker meg også en bedre DVD-spiller. 2910 f.eks. Og så blir det nok en ny forsterker med tid og stunder som har auto-oppsett og romkorrigering. Prosjektoren er jeg igrunnen veldig godt fornøyd med, Men hvem vet hva jeg gjør når Action tipper under 10k? :wink:

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må du finne frem kameraet og ta bilder av byggingen av den nye kinoen din.

Mye nytt utstyr er jo på vei også:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo nå skjer det mye på hjemmekinofronten hos meg.
    Det som skjedde var at de gamle Snell høytalerne mine ga opp. Jeg synes de gav så rar lyd og da jeg tok vekk frontstoffet så jeg at gummien rundt membranen var smuldret helt bort på begge fronthøytalerne. Gummibitene lå i bunnen av stofframmen....
    Så da kjøpte jeg like godt SVS MTS-01 med tilhørende senter. Problemet da var at lyden nå bar mye mer ut av kinorommet enn før. Jeg fikk dermed mye kjeft av kona og ungene for alt bråket. Etter at vi så hadde et rådsmøte i hjemmet ble resultatet at vi bestemte oss for å legge kinoen ned i rommet under garasjen. Her er det betong i tak vegger og gulv, samt at dette er et frittstående hus. Jeg regner derfor med å kunne gi på det jeg ønsker når det gjelder lyd.

Problemet var at dette rommet ble brukt som lager for øl råvarer. (jeg selger råvarer for ølproduksjon til alle hjemmebryggere på sørlandet) Hvor skulle jeg så ha det?
    Resultatet er blitt en ny garasje der dette skal komme.

Her følger litt bilder.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang bildene i forrige innlegg:
    Først ser en ølsekker og maltkvern, samt at rommet var avdelt i 3 rom.
    Så er rommet blitt kun ett og isopor limes opp i taket som isolasjon
    Neste bildet er et inntrykk av rommet helt tomt rett før gulvet kommer.
    Bildet deretter er gulvisolasjon og -varme lagt og flisene som holder på å komme på plass.
    Så er gulvet på plass og isolasjon montert på veggene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med dette rommet var at det var helt ekstremt med stående bølger. Når en lukket døra så runget bassen i over ett sekund før det ble stille igjen. Når en snakket så hørtes det ut som om vi ville gjøre inntrykk som bass i et kor.

Så hva skulle jeg gjøre med det?

Det jeg har kommet til er følgende: Jeg limer glava direkte på murveggene. Med den nye glava extreme så går det fint. Denne er nemlig mye stivere i konsistensen. Utenpå denne har jeg kun scenemolton. Dermed fungerer glavaen både som isolasjon og som lydabsorbsjon. Taket kler jeg hele veien med 50mm Glava Akuduk med sort duk.

Nå er Glavaen kommet på veggene og de stående bølgene er redusert dramatisk. Men ennå er det for mye, så jeg håper at det vil bli enda bedre når Akuduken kommer i taket.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder utstyr så har jeg også fornyet meg.
    Opprinnelig hadde jeg en Nec HT 1000. Denne ble så skiftet ut etter ca 6000 timers bruk med en Epson TW 700. Denne oppgraderingen resulterte i noe bedre sortnivå, bedre oppløsning, men allikevel mer screendoor. Avstanden i dag er ca 3,5m fra hode til lerret og jeg ser tydelig rutemønsteret.
    Jeg har derfor hoppet på en ny Sony HW 15 som Frank (Arendal) har kalibrert for meg.
    Jeg trenker nå også å kjøpe en ny Dune prime som jeg vil bruke sammen med en ny PC.
    Forsterker er Yamaha RX-V765 og høyttalere er SVS MTS-01

Jeg gleder meg veldig til å få dette på plass!

Active
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    detta blir morro å se videre på, grimstad er plassen rorevannet er tingen, rett fra springen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Nå er jeg nesten ferdig! Det gjenstår bare finpussen.
    I går testkjørte jeg anlegget og jeg er storfornøyd!!

Bassen ble ikke så dominerende som jeg fryktet - igrunnen ble lyden svært bra! Med lydabsorberende materialer i både vegger og tak var det godt stereoperspektiv, en hørte lett hvor i lydbildet folkene sto. En kunne også spille skikkelig høyt uten at lyden ble grøtete.

Og bildet er jo bare en drøm!! Jeg har aldri sett bedre bilde noen gang. Jeg kjørte først og fremst kun bluray fra en Dune base spiller. Så det må sies: Når gulv, vegger og tak er helt sorte så blir det større opplevelse av bildet også. Og så betyr det selvsagt også mye at projectoren er proff kalibrert (av Arendal)

Jeg gleder meg til fortsettelsen, jeg er redd det blir mye film nå videre....

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!

Nå er det bare å lene seg tilbake med ett glass hjemmebrygg og snurre film.

Har du rippet alle filmene til HDD siden du kjøpte spiller uten drev?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny kino da! Skal bli spennende å se dette. Kommer innom i løpet av uka . Ifølge begeistringsnivået på stemmen din her om dagen så må jo dette være bra

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Gratulerer!

Nå er det bare å lene seg tilbake med ett glass hjemmebrygg og snurre film.

Har du rippet alle filmene til HDD siden du kjøpte spiller uten drev?
    Nei, jeg har ikke rippet alle, men noen er det jo. Må nok innrømme nå at vanlig DVD ikke helt er det samme lenger på HW 15 siden bluray ser så mye bedre ut.

Men kom gjerne bortom og se om du vil....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Gratulerer med ny kino da! Skal bli spennende å se dette. Kommer innom i løpet av uka . Ifølge begeistringsnivået på stemmen din her om dagen så må jo dette være bra
    Jo jeg er godt fornøyd, skal legge ut litt bilder også etterhvert...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for titten i går. Må si at jeg likte dette rommet svært godt. Meget behagelig miljø der inne

Må si at det bildet du vartet opp med HW15 var helt fantastisk. Litt irriterende egentlig. Hadde tenkt å ha min TW1000 en stund til men nå vet jeg sannelig ikke . 2.50M unna ditt 205CM brede lerret var jo helt kanon. Med HW15 så var det jo ikke antydning til screendoor så nær. Det liker jeg. Jeg er en stor tilhenger av å sitte så nærme. Med en slik oppløsning på PJ så er jo det helt optimalt.

Når det gjelder akkustikken i rommet ditt så må jeg bruke litt tid til å teste ut en del ting. Hadde vært interessant å testet ut en del identiske filmer hjemme hos begge to for å sammenligne. Du har jo en helt anna type lyd enn jeg har, en helt anna klang liksom. Eller kanskje det er det som er greia at det er så totalt dempet at det nesten ikke er klang. Tenkte en del på det når jeg kom hjem igår og testet The Dark Knight. Spesiellt dialogen var veldig annerledes. Vi får prate lite næremere om dette. Begynner å bli litt interessant med akkustikk nå

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Takk for titten i går. Må si at jeg likte dette rommet svært godt. Meget behagelig miljø der inne

Må si at det bildet du vartet opp med HW15 var helt fantastisk. Litt irriterende egentlig. Hadde tenkt å ha min TW1000 en stund til men nå vet jeg sannelig ikke . 2.50M unna ditt 205CM brede lerret var jo helt kanon. Med HW15 så var det jo ikke antydning til screendoor så nær. Det liker jeg. Jeg er en stor tilhenger av å sitte så nærme. Med en slik oppløsning på PJ så er jo det helt optimalt.

Når det gjelder akkustikken i rommet ditt så må jeg bruke litt tid til å teste ut en del ting. Hadde vært interessant å testet ut en del identiske filmer hjemme hos begge to for å sammenligne. Du har jo en helt anna type lyd enn jeg har, en helt anna klang liksom. Eller kanskje det er det som er greia at det er så totalt dempet at det nesten ikke er klang. Tenkte en del på det når jeg kom hjem igår og testet The Dark Knight. Spesiellt dialogen var veldig annerledes. Vi får prate lite næremere om dette. Begynner å bli litt interessant med akkustikk nå
    Jo jeg er også strålende fornøyd med bildet. Spesielt nå etter at vi klarte å minimalisere hakking enda litt.
    Lyden synes jeg også er litt uvant. En er nok ikke vant til å sitte i rom å lytte der dempingen er såpass som i denne kinoen.

Ellers så følger her noe bilder:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører nå en Dune Base spiller og en ny htpc satt opp av Plasmaboy. Begge deler synes jeg fungerer bra. Men i går oppdaget jeg noe som får meg til å undres:
    Vi kjørte en svært ny bluray utgave av Avatar. Først fra en USB disk til pcen og senere så flyttet jeg disken over til Dune spilleren og kjørte den herfra. Men det virker som at det her er så mye informasjon som skal flyte at USB ikke helt henger med. Pcen begynte etterhvert å hakke og det var grunnen til at jeg flyttet disken over til Dune spilleren. Men denne hakket også innimellom. Det kan jo hende at selve imaget på hardisken ikke var helt bra, men det så ut som at hd ikke klarte helt å følge opp.

Betyr dette at en egentlig helst bør ha USB 3 eller vanlig hd oppkobling (sata) for å kunne kjøre krevende filmer?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt tilsvarende problemer med litt treg 2,5" USB disk.
    Prøvde da samme fil på en raskere disk og da var det ingen problemer.

Man er jo oppe i rundt 50 Mbit/s på Blu-ray og da er det ikke alle disker som klarer å levere.

Jeg får ta meg en tur for å se på herligheten en dag:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0