Hei!

Har i de siste to årene vært nesten daglig innon forumet, men å skrive innlegg selv har jeg dessverre ikke vært så flink til... Men nå som jeg skal utvide fra stereo til hjemmekino trengs et par råd, og bruker derfor anledningen til å opprette en egen tråd.

Har i de siste årene prioritert stereo grunnet et begrenset budsjett, liten plass, og fordi jeg hører mer musikk enn jeg ser film. I midten av August flytter jeg inn i en låve (ja du leste riktig), som har mye plass, god takhøyde, og ingen naboer, bortsett fra noen sauer i kjellern. Låven er nylig innredet, og leieprisen er så lav at jeg kan ta meg råd til å bygge ut stereooppsettet til å bli hjemmekino.

Stereooppsett som går inn i kinoen er:

Forforsterker og effekt (samt strømforsyning):
Naim nac202 - Nap200 - Forforsterkerdelen har unity gain, og skal kobles til en hjemmekino receiver med pre-out. (Napsc og Hicap strømforsyning)
Naim Headline (hodetelefonforsterker)

På "lager": Trends TA-101VM, LittleDot MK IV SE

Kilder:
Naim cd5, (Flatcap strømforsyning) (Kobles til nac202)
Oppo DVD 983H
Powerbook 12" - Beresford Dac

På "lager": Super-Pro Usb Dac og xbox360

Høyttalere:
Spendor s6e (Front)

På "lager": 2x B&W Matrix 805, 2x. Gallo TR-2, 5x Kef KHT2001

Surroundreceiver:
Marantz SR4001. Valgt på bakgrunn av pris, og preout på alle kanaler og hdmi-switching.

Projektor:
Sony vw60

Utfordringer:
1. Senterhøyttaler - Er veldig glad i lyden i Matrix 805 og vurderer sterkt å bruke dem som senterhøyttalere. Gjerne i sammen med begge tr-2 subbene, da dette IMO er match made in heaven. Blir dette overkill? Hvilken ekstern effektforsterker bør jeg gå for? Naimforsterkere koster litt mer enn hva jeg ønsker å bruke, så er på utkikk etter effektforsterkere som har mye av den samme klangkarakteren som naim. Budsjett: opptil 5000kr

2. Bakhøyttalere, Som nevnt tidligere har jeg fem kef egg(KHT2001), vil disse fungere greit som surround back, og surround left/right? Selv er jeg skeptisk... Hvilke alternativ bør jeg se på? Budsjett: Uvisst.

3. Subber: per idag har jeg som sagt 2stk. som jeg vurderer å kjøre på centerkanalen. Utover dette har jeg vært å hørt på MJ Acoustic Pro50mk2 som jeg vurderer to av, en til hver av fronthøyttalerne. Så har vi jo også LFE-kanalen som må få en, eller kanskje to subwoofere. MJ Acoustic subbene går inn i stereobudsjettet. Er det forøvrig totalt unødvendig med opptil fem subber i frontrekken?

Budsjettet til LFE-kanalen: 10-15000kr.

4. Blu-ray. Har ikke satt meg inn i hva som finnes, men vet at jeg ikke vil ha ps3, kun basert på utseende... Hva finnes av spillere opp til 8000kr