lurers "hifi in the making"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lurers "hifi in the making"

Får vel hive meg på bølgen da
    Har vel skrevet en del på minHifi, men skader jo ikke å ha en påfølgende oppfølgingstråd her også...
    Bor i Spydeberg (ikke verdens midtpunkt om noen skulle tro det), 29 år, ivrig og over evne interessert i hifi. Det vil si, pengene, plass og kunnskapen setter begrensning på hvor ivrig jeg kan tillate meg å være :!:
    Jeg har en filosofi at stereo ikke trenger koste mye penger, og at det gjerne kan kjøpes brukt. I hovedsak fra 80-90-tallet.
    Altså best mulig lyd for minst mulig penger.

"Gamle testamentet"
    Interessen fikk en kickstart da min gamle denon PMA? ett eller annet ble ødelagt og jeg fant en NAD reciever (T762) pluss B&W DM630, B&W senter og DM 302 bakhøyttalere for 3000,-. Det inkludert "dyre" føtter på frontene og Kimber høyttalerkabler. Godt kjøp!!

Etter miksing og triksing på den lille plassen min og innkjøp av SVS PB10-nsd, og bytting av bakhøyttalere til AudioPro satelitter så fant jeg ut at her har jeg ikke plass, og kommer nok ikke til å ha plass heller ettersom Oslo er neste stopp når vi er på flyttefot igjen.

"Nye testamentet"
    Jeg solgte alt i tur og orden og ble sittende igjen med noen kroner, innstillt på å få tak i en effektforsterker og forforsterker for ca 10 000..

Slik ble fordelingen:
    Adcom GFA-555 effekforsterker på 2x200 Watt. Fra ca 1990, og som faktisk har så mye strøm at den spiller laster nede i 1 og 2 ohm. Dette er en klassiker fra 87-92 omtrent (meste kjøpte effektforsterkeren på den tiden), men som jeg ikke ser mange bruker lengre. Kjente ikke til den selv før jeg kjøpte den. Mye forskjellige meninger. Noen sier den knapt kan brukes som en subforsterker, og noen sverger fortsatt til samme forsterker siden den var ny for ca. 20 år siden.

Conrad-Johnson PF-R forforsterker. Denne er fra 1995. Dette er en Solid State forsterker og av CJ betegnes den som Premier i alt annet enn navnet, og lyden karakteriseres som veldig rør-aktig. Mer info kommer nedover

Altså ca 10 000 for disse to kan ikke sies å være så værst?

Så til resten
    Rauna Crescendo, den største overaskelsen for meg selv..
    Etter å ha blitt interessert i Transmission Line høyttalere hos made4u som spiller på noen IMF høyttalere så jeg tilfeldigvis noe som lignet en TL høyttaler på finn.no til 1000,- Ringte mannen bak annonsen og han sa de var TL høyttalere fra Sverige som heter Rauna Crescendo, laget av Bo Hansson.

Disse er laget/støpt i Marmorkross. Altså sement, marmorstøv og vann. Teknologien bak høyttalerne er videreutviklet av Universitetet i Oslo for å komprimere Transmisjonslinjen så mye som mulig, uten å gå på bekostning av lyd og bassextention rundt 20-30 hz.
    Høyttalerne er fra 1988, og trengte full overhaling. Bilder kommer senere.
    Endringer som er gjort foruten fiksing av utseende er at både basselement og diskant er byttet ut fra orginalen, og bedre elementer er satt i. Delefilter er byttet fra seriell til parallell filter, men med samme komponenter.

Lyden vil jeg karakterisere som veldig åpen og "frempå". Altså man får livefeeling til de grader, om man da ikke skal ha sinnsykt trøkk i bassen (Ref Klipsch ol). Er tross alt bare èn 8" i hver høyttaler. Men siden de trekker seg ned på 18-20hz så er helhetsinntrykket noe få høyttalere kan matche ved eventuelt fremtidig bytte.. I mine ører i allefall

Høyttalerne står plassert vendt litt innover, ca 40 cm fra bakvegg og 45 cm fra sidevegg. Bare venstre høyttaler har sidevegg. Har dessverre ikke plass til mer.
    Har enda ikke hatt noen på lytting hjemme, så har ingen objektive meninger på saken.
    Zhaolu DAC 3.0 er DAC'en jeg kjøpte direkte fra Hong Kong til den nette sum av 1400,- ferdig fraktet til Norge. Det var da dollaren var på 7kr, så prisen har nok sunket en del til siden da.
    Denne har fått en et par gode kritikker, og jeg kjøpte den basert på en eneste test samt anbefaling fra en på forumet. Har ikke noe å sammenligne den med, så får desverre ikke gitt noen tilnermet objektiv sammenligning. Den fungerer kjempebra hos meg, men skulle gjerne hatt fjernkontroll kanskje.

Kabler er noe jeg har vært skeptisk til. Målet var lenge å få skjermede signalkabler, og la det forbli slik. Så i stedet for å kjøpe noe så laget jeg selv kabler etter å ha kjøpt mikrofonledning, plugger, krympestrømpe og kabelstrømpe. Mer info komme senere. Høyttalerkablene er som nevnt Kimber 8PR.

Platespillere har i det siste kommet inn i huset. For tiden er det Thorens TD 160 og Philips 212 som står på bordet. Begge relativt standard oppsatt med hver sin Ortofon pickup. Planer om å teste Philipsen opp mot Thorens spilleren og eventuell selge den jeg ikke vil ha. Da eventuelt også bytte ut arm og pickup på den beste spilleren.
    Begge spillerne er fra 70-80-tallet og passer da godt inn i filosofien min

RIAA er av den beskjedne typen. NAD PP2, som har både MC og MM utganger. Forstått det slik at den billige RIAA’en er relativt god for pengene den koster. Fikk den med da jeg kjøpte en eldre Dual spiller en stund tilbake.

Squeezebox Classic v3.0 er siste skudd på stammen. Ikke gammelt nei, men veldig veldig veldig praktisk og god for formålet. Rippet inn alle CD’er til Flac på serveren min, sammen med MP3 fra den tiden jeg lyttet mye på det.
    Enkelheten og det rent praktiske ved å ha alt tilgjenglig fra fjernkontrollen gjør at jeg neppe kommer til å bytte ut denne. I alle fall ikke før det er kommet noe som er virkelig mye bedre. Kjører SB’en ut på ekstern DAC så man går utenom den ellers så gode DACen som følger med i SB.

Det var vel i grove trekk selve utstyret, så kommer med bilder og mer info etter hvert

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Platespillerne

Første sammenligning av platespillerne favoriserer svakt Philipsen. Den er mer kontant og ørlite mer åpen enn Thorens spilleren. Om dette skyldes PU vet jeg ikke. Thorens kjører en Ortofon OM20, og Philipsen kjører OM5.

Har en Philips 401 PU som skal testes også..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •