PianoBlack: Har anskaffet en flat-TV - vurderer Gallo Reference 3.1!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PianoBlack: Har anskaffet en flat-TV - vurderer Gallo Reference 3.1!

***SIST OPPDATERT: 14.09.2008***

Blå = Inndeling
    Rød = Utstyret jeg har i dag
    Understrek = Utstyr jeg hadde før

Intro...

Har vært her på forumet en liten stund nå. Er en kar på 23 som elsker litt bil - og litt AV!
    Går på høyskole i Oslo og blir til neste år (sommer 2009) ferdig med Bacheloren min. Budsjettet er stramt pga. skolepenger og sånn drit, men det ordner seg.

Utstyr pr. siste oppdatering:

-Receiver med HD-lydformat støtte og HDMI 1.3
    Harman/Kardon AVR 255
    -Integrert forsterker
    Primare I21
    - CD-spiller
    Marantz 5001 Original Special Edition (OSE)
    -Stativhøyttalere med tilhørende originalstativ
    XTZ 99.26
    -Surround system 5.0
    4 stk. SVS SBS-01 og 1 stk. SCS-01
    -En liten subwoofer som før var brukt til stereo nå er brukt til surround
    XTZ W10.16
    -LCD-TV som er midlertidig løsning inntil videre, har egentlig lyst på en 50" Kuro
    Toshiba 37XV503DG
    -Spillkonsoll og mediaserver
    PlayStation 3, 60GB versjon, 1. gen.
    -Mp3- og nettradiostreamer
    Logitech Squeezebox Classic
    -iPod 5 gen. til stereo
    60GB Video, 5. gen.
    -Kabel, høyttalere + bananplugger
    QED Silver Anniversary + Profigold
    -Kabel, signal - mellom CD-spiller og forsterker
    QED Qunex (2?)
    -Kabel, surroundhøyttalere
    Kabelrull fra Clas Ohlson
    -Kabel, bilde (2 stk. 2x2.5 m.)
    Monster Cable M650HD

Min lille ubetydelige AV-historie de siste par-tre åra...

*Først kjøpte jeg et Pioneer 5.1 høyttalersett som så jævlig fett ut, men lød spinkelt. Denne var tilkobla til med Denon 3805 receiver og Panasonic PT-AE900 projektor. Hadde i tillegg investert i en Pioneer DVD-opptaker med HDMI - det var store greier for omtrent to år siden. Dette funka fett, men jeg ville ha dynamikk og bra lyd i stereo.
    Jeg brukte aldri opptakeren, høyttalerne så fete ut men lyden var ikke imponerende, projektoren var slitsom å sette av og på syns jeg og receiveren overkill så det holdt.
    Solgte alt med en gang og ønsket å begynne på scratch.
    *Nå hadde jeg 360 med HD-DVD drev, Tatung 32" og ok PC-høyttalere fra Creative til super high fidelity bruk.
    *Jeg hadde ekstremt lite plass å rutte med og siden jeg delte rom så hadde jeg enda mindre å rutte med (ekstremt ekstremt lite) - resultatet var Cambridge Audio Azur 640-serien med 640A/640C/640T (version 2 alle sammen) og Dynavoice Challenger M-65.

Dette spilte helt ok. Jeg fikk litt detaljer, men dynamikken eksisterte ikke.
    *Fikk til slutt "kastet ut" vedkommende jeg delte rom med og vips så hadde jeg en vegg til å dyrke AV...
    Her er progresjonen fra jeg fikk ordna en ganske fin TV-benk fra IKEA i LACK serien til skarve 400 spenn og en bokhylle i samme serien som faktisk er ganske fin, har montert Osram Dot-It LED-spotlights med hvitt lys i alle hyllene og det er faktisk veldig koselig om kvelden når man demper belysningen. Tatungen solgte jeg til en impulskjøper (lillebror) og fordi jeg ville ha spenn til sommerferie. Gikk tilbake til 21" LGen min som jeg har hatt i mange, mange år.

Progression...

Senga, Dynavoice, Cambridge finner seg til rette:

I bought my self a baby-subbie, XTZ W10.16 i sort pianolakk:

Den duger til film og herjer til musikk. Men ikke sterk nok mtp. at jeg alltid setter meg 1,5 meter fra den for å føle litt ekstra punch? Jeg savner litt...

Finner man en bedre deal så sier man som regel ja. Ha det bra Dynavoice... Hei XTZ 99.26!

Spiller bra! Ser bra ut, finishen er rå, dynamikken bra (jeg tror det bor mye i disse men jeg har da en pingleforsterker og har sikkert ikke utforsket 1/4 av potensialet enda) - ikke spilt inn helt heller!

Konsert med Muse!

Dette var fett Så en film den kvelden og. Det var gøyere å se film med skikkelig lyd på 20" CRT enn film på 50" plasma med flate høyttalere. Hver gang toget bremsa i Darjeling Express var realismen så gøy at jeg fikk bredere og brede glis hele tiden.

"Stereo, det er ruta jeg vil gå. Surround i film er ikkeno jeg vil savne..."
    Så ser jeg annonse på AVForum og ser nytt SVS 5.0 system til halv pris! Det var ikke noe å lure på engang...

Fikk kjøpt mini-monsteret Harman/Kardon AVR 255 - splitter ny modell hos SoundGarden...

Valget falt på Harman/Kardon fordi den har støtte for alle nye HD-lyd/bildeformater og det er et must - høyttalerne jobber bra med recievern. Akkurat nok krefter. Mye spilleglede som bor i dem.

Nye bilder 11.09.2008...

Sorry dårlig kvalitet, kameraet mitt suger og det er ikke dagslys her - så jeg måtte blitze meg gjennom alt, kjedelig... Men here goes:

Bildet som venter på å bli hengt opp, bestilt fra DevianArt:

Noen plater opp på subwoofern:

XTZ med media:

Bak høyttaleren:

Bilinteressen gjennomsyrer alt:

AVR-255:

Dødskul i mørket:

Jeg liker gadgets (JVC harddisk-videokamera, Garmin GPS og Apple iPod):

Squeezebox som spiller nettradio i øyeblikket:

Kjip bilde av Primare - den ser utrolig bra ut i virkeligheten! MYE bedre enn på bilder.

Bak forsterkeren (dumme blitz som ikke lot meg ta ordentlige bilder):

Marantz spillern, den oser også kvalitet og gjør en god jobb:

Kontroll må man ha:

Nye bilder 14.09.2008...

Kjøpt meg ny LCD-TV, Toshiba 37XV503DG:

Bluray er som en drøm, mørke scener var jeg ikke fornøyd med, men scener med blå himmel og vann ga mersmak:

Bruker Monster Cable HDMI kabel, fungerer problemfritt:

Ønskeliste

- Pioneer Kuro 50"
    - Bytte ut 10" XTZ sub med 12" XTZ sub (ikke SVS, pga XTZ tar mindre plass)
    - Primare CD21 CD-spiller
    - Primare PRE30 forforsterker & Primare A30.2 effektforsterker
    - B&W 805S i sort og senere Gallo Reference 3.1
    - Xtreme-cables høyttaler- og signalkabler

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som det er noen som skal kose seg i helgen ja!

Begynner å bli ett lekker oppsett dette nå, er vel xtz'ene og h/k'en som ser best ut. Har den forsterkeren der i bakhodet, da jeg har litt lyst å oppgradere til hd-lyd jeg også...

Koser meg litt om dagen jeg også da, har hatt min LG 43PG6000 i en uke nå og tester seff litt hver dag

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detta så da pent ut!
    Hvordan var overgangen fra m-65 til XTZ høytalere? lydbildet generelt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig tv du har. Overgangen til en stor plasmaskjerm kommer nok til å merkes godt.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Artig tv du har. Overgangen til en stor plasmaskjerm kommer nok til å merkes godt.
    Ikke et vondt ord om små crt'r..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Ikke et vondt ord om små crt'r..
    Mm! Denne har jeg "vokst opp" med, hatt den i snart 6 år tror jeg? Aldri vært noe tull og funker fortsatt like bra slik den fungerte da den var ny! Jeg tror ikke flat-TVene kan ha så bra kvalitet... Eller, det er kanskje alle de nye duppedingsene på nye TVene som streiker litt her og der? Også er vanlige TV-sendinger fortsatt best med CRT, si hva du vil...

AndyMcnebb: Jepp, jeg gleder meg masse. Jeg bare håper jeg ikke har for høye forventninger til film i Bluray siden jeg så både HD-DVD og Bluray på gamle Tatungen min og det var liksom... Ikke bedre enn DVD... Eneste som ga meg hakeslep var introduksjonslogoen til Universal, den var til å bli blendet av!

Zcum: Et ord - realisme! Trommeslag, gitar, cello, fiolin, piano, biler som kræsjer i hverandre, bilskrens, togstopp - alt er par store hakk mer realistisk! Jeg tror ikke jeg er i stand til å analysere slik journalister gjør, men de har en morsom spillestil ("spilleglede") med nok detaljrikdom til å skille dem fra de billige alternativene. Har hørt på stativer på HiFi Center kjeden til 13-14.000 kr. paret og de låt kjedelig... For meg er for oppløst lyd litt kjedelig... Må ha detaljer OG gøyal driv! Definitivt verdt investeringa. Disse kommer jeg til å beholde en god stund. Gleder meg til i morgen for da skal jeg koble disse til som "Zone 2" og høre om H/K har mer krefter enn min 640A Cambridge (som forøvring forsvinner i morra).

Herminator: Mye å se frem til ja Kan si at recieveren er et godt alternativ for oss som trenger lydformatstøtte og klarer oss uten en million funksjoner... Det stod mellom denne og en helt ny Yamaha, men hadde lyst til å prøve noe annet enn japanerne... Kvalitetsinntrykket er middels, en mørkegrå børsta alu-plate er fett men knappene er langt unna Denon standard... Er du fornøyd med bildet på TVen din? Det er en LCD-TV? Antar bare at 43 i modellnavnet antyder en 43" (??) og tenkte det...

Nå må jeg kjøpe min første Bluray. Helt blakk men forsterkeren selges jo :razz: Hva anbefales? Noe med rått bilde og lyd.

Fikk ikke til å få lyd ut av receiveren i dag... Aner ikke hva som er galt... Men nå skal jeg prøve å gå inn på PS3 og sette audio utgang til optisk og sette inngang audio til det samme på receiveren se om det går ann.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yeah! Optisk funka glatt.

Nydelig. Kan ikke se film på denne tiden men har "28 days later" spart til surroundanledningen 28 weeks later så jeg og den hadde mye bra lydeffekter (jetflyscenen!) så gleder meg til enern.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oops, skrev visst feil jeg, det skulle stå LG 42PG6000. Det er en relativt ny 42" plasma. Er en grunn fornøyd med den og tror ikke en får bedre tv til prisen, evt da panasonic px80, men den sliter voldsomt med ditheringstøy. Det som plager meg med lg'en er at sort ikke er sort enda, men det kommer jo senere i sommer(pg7000) og at den har litt IR, men langt mindre enn på min forrige samsung plasma.

Ang blu-ray så tror jeg shoot'em up har meget bra bilde og rå lyd.

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fungerer Harman/Kardon og XTZ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av JølleAudio
    Hvordan fungerer Harman/Kardon og XTZ?

Kobler til i løpet av dagen. Har kun kost meg gløgg i hjel med surrounden... Sier fra!

Herminator: Sort er viktig for film! Har sett Shoot'em Up før men skal se hva jeg finner senere.
    I verste fall hvis ting ikke går som de skal så ender jeg opp med PX80

PS: Jeg tror jetflybombescenen i 28 weeks later er mine nye show-off referanse for anlegget... Endelig fikk subwoofern vist hva den er god for og, den virka mer integrert med "satelittene" enn med stativene... Haha for en herlig dag

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5000 kr. - hva kjøper jeg av ting på "Planer i nær fremtid" listen?

Fikk tilbud om Primare PRE30 til 5000 kr. i dag, 5 år gammel - er det ok pris? Men da trenger jeg effektforsterker og CD-spiller, for PS3 er koblet til receiver...

:|

Bør jeg gi brukt Hegel (integrert) en sjanse med XTZene? De er strømsultne... 120Wx2 holder?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med noe fra Audiomagus - high end not high priced audio products ?

Selv skal jeg snart bestille meg en trends der...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til å drive hva? XTZ?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror du kan passe fra den butikken?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke, kanskje send de en mail, tror de gutta har peil.

Jeg skal i allefall ha en trends 10.1, selv om den kun yter noen få watt så klarer den fint å drive m65, men begrenser seg ved høyt volum. Holder fint til vorspiel, så jeg har ikke bruk for mere, da blir jeg sliten pga av høy lyd. De har jo også flere alternativer som er kraftigere enn trends'en. Feks t-rex som jeg tror noen her på forumet har...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Oppgraderinger"

Jeg har hatt en god del (i mine øyne) oppgraderinger! Har ikke orket å plotte inn alt fortløpende, hektisk hverdag...

1. Logitech Squeezebox på plass for streaming av musikk fra internett samt overføring av musikk fra PCen.
    2. Montert bananplugger (det var knotete meeeeen verdt det!)
    3. Kjøpt en Marantz 5001 OSE CD-spiller. SE oser kvalitet hehe.
    4. Kjøpt Primare I21 integrert forsterker. Den yter 2 x 75 W og høyttalerne mine er tungdrevne, men det sparker i fra for det. Når jeg koblet fra Harman/Kardon recieveren og inn til Primaren, fikk bassen helt annerledes og tyngre bunn samt at fiolin f.eks. var mye mer definert og realistisk. Gøy!!
    5. Har mottatt et dødsfett bilde å henge på veggen: http://fc07.deviantart.com/fs8/p/200...5ad61089a5.jpg - må bare se om jeg får lov til å borre her eller om jeg må finne en sikker løsning for veggopphenging...

Noen tanker etter progresjonen min så langt...

Oppsettet mitt begynner å bli relativt komplett nå. Det kan hende jeg tar den helt ut og bytter ut Primaren med Hegel H1 og tilhørende CD-spiller, vet ikke helt enda.

Har tenkt på at surrounden med SVS og Harman/Kardon skal jeg la være slik den er - ser sjeldnere på film hjemme (går mest i tid med kompisgjengen) - mulig jeg skal bytte ut 10" XTZen med 12" for å få mer action. Recieveren støtter alt av HD-funksjoner og det var jo det som var viktigst under valget, samt at den levere nok krefter til surroundhøyttalerne til å virkelig engasjere i film.

Neste investering blir helt klart TV. Vil ha et apparat som ikke skuffer i det hele tatt på noen som helst måte og som støtter alt av funksjoner inkludert innebygget dekoder for norske bakkenettet. Når det gjelder dekodere så er mindre/færre bokser bedre enn store/mange. Heller mot Sony 40-46" W4500 eller i beste fall Pioneer 5090H! Har hvertfall bestemt meg for å kjøpe noe jeg skal beholde lenge.

Det ser jævlig nais ut her nå. Bedre blir det vel ikke med mindre jeg flytter og får større plass, selv om flat-TV kommer til å løfte helhetsinntrykket ganske mye også Blir godt å bli ferdig på skolen, sånn at jeg kan begynne å tenke leilighet og få mer spillerom for bedre høyttalere og elektronikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder lagt til.

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt store bilder men men...
    Hvordan fungerer Primare og Xtz 99.26 sammen?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal resize bildene enda mindre heretter... Har laptop på 11" som komprimerer alt og er i widescreen så det er vanskelig å anta størrelsen på vanlige PC-skjermer...

Spiller veldig bra i mine ører. Høyttalerne er enda ikke ferdig innspilt vet jeg og bassen blir stadig bedre. Bassen har god bunn, mellomtonen er veldig bra og diskanten gjør en flott jobb. Jeg er ganske fornøyd.

Har nå kjøpt meg en 1080p 37" (ja jeg vet det ikke er noe vits i full-HD på så liten skjerm) Toshiba TV (bilder kommer!). Spill-opplevelsen ble helt kanoooon!! Fy satan. Må bare få lyden ut gjennom HDMI etterpå. Monster HDMI kablene gjør en bra jobb men vet ikke om det var poeng i å investere i så dyre digitale kabler.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •