BjorLien's HiFi - Hvilke materiall bruker folkene på tak,vegg og gulv i en loftstue? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7
Viser resultater 121 til 130 av 130
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Som jeg skrev på PM så anbefaler jeg gjerne loftkino med skråtak.

Spm: Har du en tegning som angir mål på gavlvegg hvor du anser at lerret og fronter kommer? Tenker da på rombredde, høyde på knevegg, takvinkel og totalhøyde. Jeg anser at det blir litt høyde på knevegg utfra bilde av huset

Et pluss slik jeg ser tegningen din er også muligheten til å benytte boden på siden til "teknisk rom" og plassere elektronikken der. DET hadde jeg priorietert!

Edit: En annen i "nabolaget" med skråtakskino er Mori, se på bilder i tråden hans fra her: Moris Oppsett

Active bjorlien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du sikker noen tegninger som svarer det du spør om. Ser ut som takhøyden på det høyeste blir ca 3,40 m. Bredden blir ca 4,40 m (kjapt mål), viser ikke på tegningen! Bredden kommer litt an på kor langt ut jeg velger og sette sideveggen også, men ca 4,40 m. Taket har vel en vinkel på 38 grader.

-arbeidstegninger-loft-jpg

Og ja, genialt det du sier om boden som rom for det elektriske, må være genialt! Takk for tipset, sånn der har ikke jeg kunnskap til og komme på av meg selv, prøver og ta til meg tips og ideer fra andre kinoer her, men det er så ufattelig mange bra rom, flinke håndtverkere! Jeg er ikke den typiske handyman, så blir og bygge dette sammen med kompiser som driver med byggfag. Regner med jeg kan komme igang rett over nyåret. Så nå tar jeg til meg alt hjelp jeg kunne fått.. 8)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tegning, det jeg var på jakt etter er beskrevet her.

Jeg hadde tenkt å legge ut en ny tegning der jeg plasserte inn en firkant med tilsvarende skala for et 220cm 16:9 lerret (på gavlveggen) - mest for å illustrere hvor mye plass den tar og hva du har igjen sidemessig til høyttalere. Men CorelDraw på hjemmePC'en flipper totalt :evil:, så jeg håper andre kan ta den utfordringen, evnt kan du jo gjøre det selv også.

Det ser i alle fall ut for meg som om du har plass nok. Det som for meg blir en ukjent faktor er hvordan et skråtaksrom oppfører seg når en ikke sitter i senter i forhold til mønedrager. Antakeligvis ingen problem, bare tankespinneri fra meg...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg tenkt litt, målt og planlagt, og funnet ut det vil faktisk bli ganske vanskelig og bruke den loftstuen til ett godt kinorom, med tanke på at jeg har de høye vinduene i hjørnet som går fra gulvet til taket! Og rommet er litt kort i lengden og.. Irriterende! :\ Rommet er ikke så stort som det ser ut til å vær på tegningene, sofa og høytalere tar plass!:cry:

Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Flott tegning, det jeg var på jakt etter er beskrevet her.

Jeg hadde tenkt å legge ut en ny tegning der jeg plasserte inn en firkant med tilsvarende skala for et 220cm 16:9 lerret (på gavlveggen) - mest for å illustrere hvor mye plass den tar og hva du har igjen sidemessig til høyttalere. Men CorelDraw på hjemmePC'en flipper totalt :evil:, så jeg håper andre kan ta den utfordringen, evnt kan du jo gjøre det selv også.

Det ser i alle fall ut for meg som om du har plass nok. Det som for meg blir en ukjent faktor er hvordan et skråtaksrom oppfører seg når en ikke sitter i senter i forhold til mønedrager. Antakeligvis ingen problem, bare tankespinneri fra meg...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ARCAM FMJ A38 Home Theatre bypass line level input RCA sånn som f.eks. Hegel H200, slik at den kan kombineres med en hjemmekinoreceiver?

Mvh Riceman

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.

Jeg tok en liten pause med loftstuen ettersom sommeren kom og hagen måtte prioriteres!

Satt litt med en kompis og tok noe brainstorm på idèer som kunne passet og vært aktuelle løsninger for og få ett fint kino/musikk rom i loftstuen. Og her er hva jeg kom frem til, en løsning jeg aldri hadde tenkt på tidligere, som virket for meg genial, håper dette kan løse problemet med og bygge en god kino på loftet mitt ettersom skråtaket har ødelagt tidligere.

Tegningen viser bare grunnflaten og idèen min av plasseringer osv. Men som dere ikke ser er det loftstue som har skråtak, derfor har jeg prøvd og gjøre det beste ut av det med avstander, plassering, nytte av peis og diverse.

-forslag-loftstuekino-jpg

Okei kort fortalt om rommet, toppen av skrå taket blir hvor det er streket opp en bjelke ca midt i rommet - her møtes skråen.
    Sofaen blir plassert bak ved den laveste kneveggen (den loddrette veggen før skråtaket begynner, ca 1 meter høy) med en gulvstående bakhøytaler på hver side, bord og stoler ser dere hvor blir plassert på tegning.

Veggen jeg har valgt og plassere lerret og høytalere forann valgte jeg fordi denne har en høyde på ca 2.10 og en stor bod bak. Denne boden blir brukt til elektronikk og kopling ettersom alle ledninger blir trekt i rør inne i veggen og vil bli samlet inne i denne boden, her kommer bakenden av elektronikken ut, og fronten vil stå inn i veggen som en cd-spiller i en bil, dette gjør at jeg skjuler kabler og i tillegg har gode mulighet for omkopling og diverse fra boden, og ikke minst kan det bli pent.

Avstanden mellom lerrettet og veggen bak sofa blir ca 5,6 meter - og vil gi meg en god avstand og mulighet for stort bilde på prosjektor. Veggen hvor elektronikken er har en bredde på ca 4,7 meter. Planen er og plate rommet med vanlig gips, og legge laminat på gulvet, deretter legge over ett sort teppe over hele gulvet, veggene blir sannsynligvis malt mørke.

Da jeg bruker denne løsningen har jeg direkte syn på peisen som kan gi en koselig steming under en romantisk film med dama!

Det var vel det jeg hadde og si, noen kommentarer? Innvendinger? Eller er det bare og kjøre på i vinter???=D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo lovende ut :-) Laminat på gulvet er ikke alltid like heldig lydmessig sett, har det selv i kombinasjon med vegger i gips og paneltak, og det har blitt en del tepper for å forbedre lydforholdene.

MVH Roar

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoarViken
    Dette ser jo lovende ut :-) Laminat på gulvet er ikke alltid like heldig lydmessig sett, har det selv i kombinasjon med vegger i gips og paneltak, og det har blitt en del tepper for å forbedre lydforholdene.

MVH Roar

Godt og høre! Kjenner sjøl til problemet med laminat gulv og lyd, ser du profilen har jeg ett anlegg i stuen hvor gulvet er av laminat, og her har eg sjøl plassert 2 tepper godt forann høytalerne og litt rundt i stua. Ser ikke bort for det blir parkett oppe heller da, men syns det er greit og ha laminatt da det tåler endel mer, ser ikke bort for det kan bli noen fotballfester med premier league fotball der oppe, fort som glassene flyr i golvet da om United skulle tape men planen blir og legge ett mørkt teppe over hele golvet som jeg regner med løfter lydforholdene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he jeg ser den, er selv lykkelig som laminatgulveier med folk inn og ut fra en gårdsplass med singel.

Pass på å dra frontene ut litt til hver side slik at du nærmer deg en likesidet trekant front-front-sofa, ellers blir det bare hun som danser på bordet som får oppleve sweet spot :-)

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoarViken
    He, he jeg ser den, er selv lykkelig som laminatgulveier med folk inn og ut fra en gårdsplass med singel.

Pass på å dra frontene ut litt til hver side slik at du nærmer deg en likesidet trekant front-front-sofa, ellers blir det bare hun som danser på bordet som får oppleve sweet spot :-)

Hehe stemmer det. Får spare de store festene til stuen!

Men nå står rommet uinnredet og åpne vegger. Hva anbefaler dere egentlig av isolasjon? Og hva burde jeg kle veggene med for og få det best mulig? Ingen av veggene er isolert eller kledd så jeg har alle muligheter enda.

Får besøk av en kompis ikveld som er tidligere tømmermann som skal gi meg en hjelpende hånd når jeg begynner.

Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •