Det er en stund siden jeg har vært aktiv innen Hi-fi og stereo, men i dag fikk jeg koblet opp en kanskje usannsynlig, men etter min mening meget vellydende kombinasjon.

Kjernen i anlegget er:

Cambridge Audio A500 Amplifier (2x65W@8ohm)
Cambridge Audio D500SE CD-spiller

Disse har vært koblet opp mot et par Mirage M290i montert på stativ som jeg fikk for over 10 år siden, bra høyttalere, om noe vanskelig å få de til å åpne seg (prøvd de på ulike forsterkere opp gjennom). Disse ga jeg nå bort for å få en unnskyldning til å kjøpe nye høyttalere, og et par System Audio SA1550 eller 1750 står ganske høyt på ønskelisten.

Tanken var nå egentlig å pensjonere Cambrige-komponentene til soverommet, og kjøpe noen lettdrevne hyllehøyttalere til å matche til dem, men så flyttet en kamerat inn og med seg hadde han et komplett Matrix 8xx Series 3 hjemmekinoanlegg fra Bowers and Wilkins! Uheldigvis er ikke stuen her så hjemmekinovennlig, spesielt ikke for et anlegg av denne størrelsen, bare den passive Matrix sub'en tar nesten en kvadratmeter...

Det er noe spesielt å plutselig ha to klassiske 802 Series 3 i hvit lakk stående i stuen...og jeg fikk da ideen til å koble Cambridge komponentene til disse, selv om jeg var litt skeptisk siden de før ble drevet av en Denon receiver som pullet 110w@8hm...men min kamerat forsikret meg om at de faktisk var ganske lettdrevne...

Så jeg gikk på Hifi-Center kjeden og kjøpte meg 3 meter Nordost 4 Flat for å bi-wire kostespinneriet sammen...og:

Jammen låt det ikke både åpent og flott! Jeg hadde forventet at bassen ville ligge etter og være slapp, men ved de forskjellige volumer (opp mot "5 på") jeg nå har testet oppsettet, så henger den bra med, diskant og mellomtone har Cambridgen meget god kontroll over, og alt i alt låter det meget pent (og bunken med cder på stuebordet bare vokser i listen på hva som skal høres gjennom på nytt og det er kanskje den viktigste indikatoren

Nå spørs det bare om jeg må legge inn et bud på disse høyttalerene om min romkamerat er villig til å selge dem...

mvh

Joakim