g-h sitt kjellerprosjekt - Oppussing startet! Innspill ønskes... - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 100 av 100
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvorfor ligger parykken din oppå akustikkplatene? Er dette også en akustikktweak?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag er dagen!!! Gratulerer med ny bolig! :-D

AVForum-flytte-dugnad? Da har du tømt gamleleiligheten på et blunk!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstod det slik som at Glenn skulle stjele livet til en kompis i dag, så han regnet med at mesteparten skulle være gjort på kun kort tid... I kjent Glenn stil

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg forstod det slik som at Glenn skulle stjele livet til en kompis i dag, så han regnet med at mesteparten skulle være gjort på kun kort tid... I kjent Glenn stil
    Stemmer det. Er så heldig å ha en kompis som har fri, så jeg håper/er naiv nok til å tro at jeg skal klare alt + en sie tur på ikea....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når er det flyttingen skjer, og når må jeg belage meg på å få livet mitt inndratt ?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Når er det flyttingen skjer, og når må jeg belage meg på å få livet mitt inndratt ?
    Ikke helt ennå. I have different plans for you

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer Glenn..

Vi regner med treff iløpet av de nærmeste dagene (treff med masse god kaffe og kake, ikke noe utpakking osv..)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var vi i gang. Legger ut noen bilder av rommet i opprinnelig form først. Er et bilde fra hvert hjørne. Rommet er 3,5 bredt og 5,1 langt med trapp, gulvarealet er 90cm mindre da trappen stjeler litt. Under trappen (der hvor hyllene er) skal utstyret stå i eget rack.

De som er oppmerksomme ser at 2 av veggene er kledd med panel, og disse har en del isolasjon bak. Rommet virker å ha grei akustikk, men likevel er jeg ikke helt nøgd.

På andre siden er det nemlig betong på hele sideveggen, samt halve frontveggen. Jeg tipper dette ville gitt en spennende klang og ganske klar venstrefokusering i lydbildet. Tiltak måtte til.

Videre poster vil vise fremgangen etterhvert som oppussingen tar til. En del av utstyret sees i boden og vaskerommet.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er oppussingen i gang. Det meste av betongen skal dekkes av gips for å skape en litt roligere klang i rommet.

Her er hjørnet dekket med gips

-dsc_0084-jpg

Her er en til vegg dekket til (her skal det en bokhylle foran, men det kan vel ikke skade med for mye gips?

-dsc_0085-jpg

Det blir en del støv når en skal kutte til gips

-dsc_0086-jpg

Til slutt må jeg bare legge til at det å hente plater på Coop Bygg, bære dem inn hjemme, kappe dem til, så bære dem ned og få dem på veggen er ganske hardt arbeid når en er alene om å gjøre det. Dette kommer etter 4 dager med 24 timers flytting og oppussing av stuen (her fikk jeg øvd meg på gipsen først).

Det blir en dag eller 2 med pause nå mens sparkelen stivner og ryggen henter seg inn igjen. Mer bilder kommer etterhvert...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se folk jobber. Men, du, med alt det der støvet; Hvorfor har du flatskjermen stående midt på gulvet uten beskyttelse? Og, hvorfor tar du ikke bort listene der du setter gipsplatene?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Godt å se folk jobber. Men, du, med alt det der støvet; Hvorfor har du flatskjermen stående midt på gulvet uten beskyttelse? Og, hvorfor tar du ikke bort listene der du setter gipsplatene?
    TV'en er nettopp båret ned og skal videre inn på neste rom. Ellers tror jeg synet svikter deg, for det skal ikke være noen lister igjen der platene står....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må være brillene mine som gjør at jeg ser ting du ikke ser. Tenker på det nest nederste bidet der gipsplata ligger kant i kant med dørlista...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir helt sikkert veldig bra, Glenn. Jeg håper bare du er nøje, slik at jeg slipper å kommentere arbeidet ditt

Men dette går da fryktelig seint ? Du har mye å lære av meg på det området...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trenger litt innspill til hvordan jeg skal løse "problemet" med den ene døren ut fra "kinorommet".

Det er snakk om døren som er lukket på dette bildet:

Denne døren går fra kinoen til en felles gang jeg deler med naboen. Naboen har en tilsvarende dør fra sitt hus ut til gangen. Disse dørene er ganske lytte og jeg hører nokså lett lyden fra naboen når jeg er nede og holder på. Ego må jeg finne på noe. Jeg vet lyddør er sannsynligvis det enkleste, men med de litt snåle dimensjonene så koster det en del.

Jeg vurderer derfor å lage en ramme som jeg kan plassere foran døren. Dersom dere ser etter så er døren "senket" inn i veggen noe, slik at en ramme laget av 2x2 stendere vil passe ganske greit inni. Da kan jeg fylle denne til randen med akustikkplater noe som bør dempe en del til naboen? Høres dette ut som en grei løsning, eller har noen andre noen bedre ideer?

Jeg kan ikke tette døren helt (dessverre) da den er den eneste veien å flytte høyttalere og annet inn og ut av kinoen. Trappen er ikke bred nok til at det går, dessuten er den utveien rømningsvei, så altså ganske grei å ha der

Fordelen med en slik ramme er jo at den plasserer seg nokså midt på veggen og med et litt kult mønster på trekket kan den sprite opp tilværelsen litt....Den har jo i tillegg en absorberende effekt på akustikken....

Jeg har i tillegg tradet til meg 2 av Sono'ene til Jens, slik at jeg teoretisk kan trekke disse med samme type trekk og få det til å bli litt stilig.

Men ja, kom gjerne med tilbakemeldinger om dere har ideer til døren.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt med folk på trevare'n (gilje) om hvor mye en slik lyddør koster?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billigst mulig?
    Skru fast lydplater på døra, legg gummilister rundt og heng scenemolton foran den! Tror det skal kunne ta rotta på det meste av lyd

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    JJeg vet lyddør er sannsynligvis det enkleste, men med de litt snåle dimensjonene så koster det en del.
    Hva ER dimensjonene da? Og hva er dimensjonene på åpningen inn mot rommet (ser litt bredere ut enn døra).

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Skru fast lydplater på døra, legg gummilister rundt og heng scenemolton foran den! Tror det skal kunne ta rotta på det meste av lyd
    Jeg er redd hverken lydplater eller scenemolton har merkbar lydisolerende effekt på deilige/irriterende (kommer an på hvilken side av døra du befinner deg) lavere frekvensene. Jeg regner med tubene ikke skal til pynt...

(det kommer forresten an på hva du mener med lydplater...)

Gummilister, derimot, har jeg tro på at har en effekt, men helst i kombinasjon med noe annet.

Det går jo an å lage en door-plug i samme lest om for en window-plug:

Bildet er tatt fra denne siden. Om å lydisolere dører står det skrevet litt her.

Ikke veldig praktisk når man skal inn og ut, men så vidt jeg ha skjønt, skal denne døra brukes sjeldent.

Opplegget er altså en TUNG plate med isolasjon bak. Det er også veldig viktig at platen er tettet rundt kanten. Er du vill og gal, kan du også skru på en MDF-plate på døra for å gjøre DEN tyngere også, men dette kommer an på hva henglsene tåler...

En annen ting er regelen med det svakeste leddet i kjeden - hvis bassen tyter ut alle andre steder i rommet, er det ikke noe poeng å gå bananas med døren.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, hvis han skal det så må vel han gå igang på ditt vis, med å bygge ett rom i rommet... Iallefall heldempe veggen og sette opp ei dør alà det man finner på bomberom. Tror ikke Glenn er så keen på det nei

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ska sei du står på Glenn Må komma innom å kjikka når du e ferdige me dette merakkelse ditt :P Ka tid e det klart for ein liden lytteprøve ?

Newcomer oddemann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja hvordan ligger det an nå? rimelig lite aktivitet her siste tiden... rekner med du er fullt opptatt....

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •