Hjemme hos Megawatt. 1 Måned til innflytting! what to buy?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 151
    Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemme hos Megawatt. 1 Måned til innflytting! what to buy?

Tenkte jeg skulle starte en tråd som omhandler min Hjemmekino.

Kjøpte huset mitt i 2005, og har siden den gang drevet å pusset opp så og si samtlige rom, men min kjære kjellerstue har ikke fått all verdens fokus. Det blir det slutt på nå.

Selv om jeg ikke skal rive reint og bygge rommet opp igjen fra grunnen av slik andre dedikerte avforumere gjør, står det allikevel noen DIY-prosjekter på tapeten. Det er blant annet bygging av Rack, Senterstativ, rammer for akustikkplater og 2 scener som skal kles med dekomolton.

I stua er det en stor peis, som inntil videre skal få stå, da både jeg og w synes det er orntli kos å sitte foran peisen en kald vinterdag med litt vin og musikk.

Har tatt noen bilder av stua og noe av utstyret nå ikveld, slik det stod under visningen av huset for megler, som kom for å ta ny takst etter oppussing.

Utstyrslista mi per i dag er som følger:

BenQ PE8720 SOLGT
    Yamaha DSP Z7
    Toshiba EP30 HD-DVD
    Pioneer BDP-51FD
    Triangle Antal EX
    Triangle Noxa Major
    Klipsch RS-52 bakhøyttalere
    2 stk SVS 25-31 PCi
    Supra HDMI-kabler
    Vogel PPC 200 projektorfeste
    Xbox 360
    80m Clas Ohlson 6mm2 høytallerkabel.

Oppgraderingsønsker:

Parasound Effekt

Her er bildene jeg tok ikveld. PS: jeg er ingen fotograf, dere får lide med meg. :-D :

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere får se på bildene som "grunnmuren" i kinoen min. vil som sagt komme en god del forandringer.

kommer til å begynne med racket i morgen forhåpentligvis. Skal legge ut bilder av det også.

Racket skal forresten stå bak i hjørnet bak sofaene der hvor uplighten står nå. dette fordi jeg vil ha alle strølys fra reciever, spillere xbox osv ute av synsfeltet.

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott!

Selv om jeg ikke har vært på Hitra siden slutten av 70 åra så kan jeg see atdet er frendeles et nydelig stykke av Norge. Tipper din Hjemmekino blit et like flott oppholdsted med dine fine komponenter.

Gleder meg til å se mere bilder når den blir ferdig.

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...skal vi se....jo utstyret er der, i bokser enda, men det er der, bar ved inngangpartiet, kjøleskap med tilbehør, fin frontvegg til frontrekka, grei størrelse på rommet, god plass til et godt lerret..jo dette blir nok meget bra

Gleder meg til å stikke innom når du har fått satt opp dette....du hadde en arbeidsplan frem til juni?!

Følg oss opp med bilder underveis! :-)

EDIT: Rettet skrivefeil

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er dekomolton fra sceneteknikk bestillt, Racket er snart ferdiglakkert og lerret og projektor hengt opp!

Skal legge ut bilder på lørdag forhåpentligvis. Er på sjøen igjen så blir vanskelig å ta bilder da.

Fikk testet bilde på pj sånn kjapt før jeg dro på jobb, og må si jeg er strålende fornøyd, selv før kalibrering. Begynner bygging av scene når jeg kommer hjem på torsdag, og skal holde dere oppdatert på det også.

Det eneste jeg er misfornøyd med er projektorfestet vogel ppc 200.. Synes ikke det er "tight" nok, og projektoren kommer lett ut av stilling ved berøring.. Må ha gjort noe feil men skjønner ikke hva! Ser flere her inne som sier pj sitter dønn når det bruker det festet..hmm..

Blir handel av møbler, høyttalerkabler og kabelkanaler i begynnelsen av juni. Skal også høre med en viss person i trondheim som sitter på 2 stk PC 20-39 om ikke han snart skal selge de..

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres spennende ut dette...det skjer ting :-)

Gleder meg til bilder!

Hilsen "en viss person" ;-)

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og tenker på akustikk og lyddemping i rommet.

Det jeg vurderer er å legge hvite akustikkplater i 50mm tykkelse fra rockwool i taket. Det er ganske mye ekko i rommet slik det står i dag. har ikke fått hengt opp gardiner enda, men tviler på at det vil ha stor betydning for dempingen av de "harde" tonene som kan gjøre ørene trette.

I tillegg blir det en del støy i stua som ligger over kjellerstua når man drar på litt. Vil 50mm plater gi noen forbedringer der med tanke på lyddemping??

dersom noen har prøvd disse akustikkplatene for å dempe lyden fra å spre seg mellom etasjer/rom osv så gi noen innspill til om det er verdt pengene. vil koste rundt 3000kr + frakt å legge 80-90% av taket. Pluss at det blir noen plater til overs for å dempe førsterefleksjon fra høyttalere.

Setter pris på svar.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ikke dempe så mye som 80-90% av taket.
    Det vil da bil så dødt at absorberer mye av lyden der platene har sitt virkeområde og gi deg en veldig ubalanse under dette område.

Jeg vil anbefale deg å først dempe førsterefleksjonene, da det er der du opplever mye av problemene med manglende fokus og skrikende lyd. Det å minimere refleksjonslyden vil gi deg et renere og mer fokusert lydbilde.

Et nakent lag med rockwool vil nok ikke bidra med så mye demping i mellom etasjene, om rommet er helt koblet til de tilstøtende rommene. Om du legge opp taket i lydbøyler og øker massen, kan dette hjelpe en del på overføringen mellom etasjene.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Har bestillt tre pakker 50mm plater nå a 6 plater i hver pakke. Får prøve litt frem å tilbake og se hva som gir størst forbedring.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror heller ikke jeg ville dempet taket så mye, men 1. refleks fra frontrekka er absolutt å foretrekke. til konioppsett anbefales det å dempe hele frontveggen, imidlertid. Bassfeller kommer du heller ikke utenom. Lett å lage, lett å flytte

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Tror heller ikke jeg ville dempet taket så mye, men 1. refleks fra frontrekka er absolutt å foretrekke. til konioppsett anbefales det å dempe hele frontveggen, imidlertid. Bassfeller kommer du heller ikke utenom. Lett å lage, lett å flytte
    Det er "kinooppsett" du mener ja atle?

Blir så jeg demper førsterefleksjon og hele frontvegg rundt lerret. Muligens demper jeg litt i det hjørnet i bakkant av sofaen hvis dere ser på bildet. men det blir å prøve ut før jeg bestemmer meg. ikke sikkert det er lurt i det hele tatt...

Skal ta noen bilder når jeg kommer hjem ikveld. vært borte på sjøen i en uke nå så på tide med litt fotografering av forandringene jeg gjorde før jeg dro ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye måtte du betale pr pakke?? Bestillte du ifra Rockwoolsiden?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betaler 83kr/kvm + frakt (uvisst beløp). 1 pakke = 4.32kvm. = 358kr pr pakke.

Bestillte 3 pakker. 50mm i hvit farge.

bestillte igjennom min lokale bygger'n forretning..

Åssn dea?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer å bestille meg en pakke for å sjekke om dette kan gjøre noe med den skarpe diskanten i mitt rom.

Hvorfor 50mm?

358kr for 6 plater??

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du får 'aldri' for my absorbsjon i bassen. Det er bare å møkka på med skråstilte plater i alle hjørner du kan finne!

Jeg gikk nylig fra demping opp til 190cm fra gulvet, og helt opp (230cm) og det var stor forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maksimal trykkoppbygging og dermed størst effekt av bass feller er innerst i hjørnene ved gulv/tak :-)

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer i tillegg til noen smart plasserte akustikkplater å sette et par av disse i hvert hjørne på frontveggen(pro bass 3ft):
    Acoustic Tuning

Ettersom jeg skal ha en sylindersub fra svs i hvert hjørne der framme kan det kanskje hjelpe ytterligere med et par slike?
    Kan ihverfall være verdt å prøve..

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått tatt noen kjappe bilder etter at jeg har hengt opp lerret og projektor

Alle kabler er provisorisk hengt opp og skal i kabelkanaler. Ikke så mye som en cm kabel skal vises når jeg er ferdig..

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grrr....

Har enda ikke skjønnt hvordan i huleste jeg får opp bildene i sin faktiske størrelse istedet for de bittetittesmå forhåndsvisningene..

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er også nesten ferdig med racket. Har beiset det men har kun begynnt på første strøk med lakk.

Beisen er betydelig mørkere enn det gis inntrykk av på bildet.

Racket er laget av benkeplate fra byggern 28mm tykk, stendere 1,5"x2" og kraftige vinkler.

Beisen er en blanding av mahogni og mørk eik..

Viste seg på prøver jeg tok at mahognien ble for rosa. Måtte mørkne den med mørk eik- beis, for å komme så nære den fargen som blir på møblene jeg skal kjøpe neste helg.

Ble brukbart fornøyd. Får se om jeg ikke kommer på noe mer som kan gjøre det enda penere..

Forferdelig enkelt prosjekt dersom man har en kappsag, stikksag og eldrill liggende.. Totalprisen for materialer og beis,lakk og kost kom seg på rundt 1200kr..

Kan legge ut en mer detaljert beskrivelse av byggingen med bilder, dersom det skulle være av interesse for andre forumere..

Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •