Hjemme hos Megawatt. 1 Måned til innflytting! what to buy? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 151
    Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frekvensrespons Graf

Da har jeg fått laget graf.

Turkis graf: Kun Subber
    Lilla graf: Subber + Front (fullrange)

-frekvensrespons-jpg

Stygg og stor dipp på begge grafer fra 56-89hz, men den med frontene innkoblet tar jo kaka! Fanken å...
    Den med subbene alene synes jeg ser penest ut, men dippen ligger jo midt i et delingsområdet.
    Fint om dere med peiling kan gi noen synspunkter på grafene. Hvordan de er som et utgangspunkt og hva kan gjøres for å få det bedre?

Takker for all hjelp!

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den dippen der kjenner jeg igjen fra eget rom. Du har vel ikke tilfeldigvis noe i nærheten av et kvadratisk rom med veggmål rundt 4m? Jeg ville kanskje vurdere å kjøre deling på 80Hz (kanskje 100?), og sette frontene til small. Så fintune plassering av subb og fronter og det du måtte ha av justeringsmuligheter på subben.

Dersom du har mulighet til romkorreksjon vil jeg være skeptisk til å heve den dippen 100%. Å korrigere en såpass dipp på frontene vil ta veldig mye headroom fra forsterkeren, men subb-dippen lar seg muligens justere opp såpass at den ikke er sjenerende. Aktive subber har jo gjerne noen watt å gå på også.

Men som sagt, plassering er alfa og omega å få på plass først.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet mitt er 4 meter bredt. med 2 forskjellige lengder på sidevegger, 6m og 8m. Har låst plassering av høyttalerne ganske kraftig, men skal prøve å justere det jeg kan.

Etter det jeg forstår av grafen har jeg med frontene innkoblet en bra utfasing mellom subber og fronter i den dippen, kombinert med et rom som stjeler en del volum i akkurat de frekvensene i tillegg. Skal se hva jeg har av muligheter for å justere opp noe av den dippen med eq i forsterker, dersom noe slikt går ann. Har ikke satt meg så mye inn i disse funksjonene i recieveren da jeg ikke har prøvd på dette før.

Kan en egen romkalibrerer for sub ala SVS EQ1 hjelpe? Evt noe Behringer greier? Dersom jeg justerer fasen mellom subber og fronter slik at de spiller bedre i dippen så får jeg sikkert utfasing en annen plass i frekvensregisteret istedet?

Hehe, interessant dette.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du klarer å få kurvene enda litt bedre så vil SVS EQ1 bli toppen av kransekaka.
    SVS EQ1 kan ikke trylle, men hvis du vurderer den så må du ha best mulig utgangspunkt plasseringsmessig så du får bare jobbe videre..:-D

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å justere fasen på subben litt fram og tilbake, og se hvordan dippen utvikler seg. Er det en utfasing vil det nok hjelpe å justere fasen slik at den er lik mellom sub og høyttalere ved delefrekvensen...

Ellers ser det ikke så galt ut det her

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Megawatt
    Etter det jeg forstår av grafen har jeg med frontene innkoblet en bra utfasing mellom subber og fronter i den dippen, kombinert med et rom som stjeler en del volum i akkurat de frekvensene i tillegg. Skal se hva jeg har av muligheter for å justere opp noe av den dippen med eq i forsterker, dersom noe slikt går ann. Har ikke satt meg så mye inn i disse funksjonene i recieveren da jeg ikke har prøvd på dette før.

Hehe, interessant dette.
    Med Z7 så kan du øke og dempe flere db på forskjellige frekvenser i PEQ menyen. Jeg brukte den funksjonen aktivt før jeg kjøpte EQ1.
    Sjekk ut nøyere. Det funker meget bra!!
    Så lenge du har målt ut en graf så har du et fint utgangspunkt på å bruke PEQ aktivt!
    Du kan bare gå inn og heve/senke nivået i gitte frekvenser og måle med radioshack'en underveis.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøk og bruke x-over (sette høytalere til smal) det kan hjelpe med utfasingen der. 80hz og 60hz kansje 40hz også om de frontene dine har bra trykk ned dit...

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare husk at for hver 6dB (eller var det 3dB, husker aldri det der?) heving av en dip "halverer" du kraftreservene i forsterkeren, siden heving av en dip egentlig er å senke nivået av alle andre frekvenser tilsvarende. Også viktig å huske at en dipper i frekvensgangen ikke oppfattes i like stor grad som topper.

Men jeg synes også det virker fornuftig å først sjekke plassering og fase, deretter vurdere romkorrigering av subben med frontene delt sånn at de ikke roter til i subbens arbeidsområde.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for alle de gode svarene folkens! Satt med pcn i kinoen i går og spillte Modern Warfare2, ble ikke så mye oppmerksomhet til pcn til slutt.

ga meg i halv 2 tiden i natt, og nå har jeg vært oppe i en halv time med en unge som ifølge seg selv er ferdig uthvilt...:evil:

Kan nevne for de som ikke har vært inne på tråden før at jeg før måling av frekvensrespons gjorde en hellnoobkalibrering av subbene på 50hz. Så fasen mellom subber og fronter er korrekt på 50hz. Det fikk jeg svært gode måleresultater på med radioshacken.

Tigerberget: Skal teste ut peq i z7 for å se om jeg kan få jevnet ut grafen litt mer. Dersom dette stjeler en del power fra reciever så kan vel dette løses med en skikkelig effekt senere?

Harman/kardon: Skal ta en måling av frekvensrespons av kun frontene for å se hvordan de gjør det helt alene, dette kan sikkert hjelpe meg med å finne beste delingspunkt mellom fronter og subber. Dersom de jobber effektivt ned til 60Hz så har jeg troen på at det kan bli bra å legge det som delingspunkt.

Hadde det ikke vært for den dippen jeg har så synes jeg faktisk ikke det ser så "hakkgæli" ut som Elemental sier. Skal ta å teste litt mere i dagene som kommer, blir borte i helga da vi skal til trondheim for å ta med minstemann på noe greier som heter putti plutti plott eller noe slikt. Må vel handle en julegave eller 2 også sikker. bah...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Putti plutti pott ja.
    Får håpe de finner sjegget i år også.. :-D

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja de har jo ikke tid til noe annet.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er dommen over Swansen? :wink:

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Hva er dommen over Swansen? :wink:
    Da kan jeg også skyte inn - hvilken oppdadering er den som opplevdes som den største oppgraderingen av kinoopplevelsen. Ny senter eller ny HD-prosjektor?

(Dette har jo forsåvidt du en formening om også antiloop, siden du også har begge deler )

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk fra Benq pe8720 til w5000 og sånn umiddelbart syntes jeg ikke det var så stor oppgradering. Jeg hadde fint kunnet levd med pe8720. Så hvis du tenker på en billig oppgradering av bildet "backstreet" så er pe8720 langt bedre enn tw600 fra Epson. Den største oppgraderingen er nok uten tvil centeren. Her kan ikke XTZ centeren engang sammenlignes med Swansen. Stemmer ble mer maskuline og du hører skikkelig med bass strømme fra centerkanalen og det er første gang jeg har opplevd det i en hjemmekino.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thnx antiloop. Jeg kan ikke si at jeg direkte plages med at prosjektoren yter for svakt nei (har tw700 btw...). Men har som sagt heller ikke prøvd hd-prosjektor...

Ja jeg tviler ikke på at 1.1c er en betydelig oppgradering, så det spørs vel om ikke det er denne som får 1.pri

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager seint svar gutter, er på jobb så får ikke mye tid til å sitte foran PC'n..

Antiloop:

Som du selv sa, stemmen til Optimus fikk atskillig mere pondus og kraft etter at Swansen overtok talerstolen. Den er en skikkelig oppgradering og jeg er virkelig fornøyd. Det som jeg har oppdaget er at recieveren setter senterkanalen til +2-3db høyere enn fronter, men det tror jeg kan være på grunn av gainen på Rotel RB1070 som jeg bruker på Swans. Ser frem til å få en skikkelig effektforsterker til alle høyttalerene. Tror det kan være med på å løfte lydbildet enda noen hakk. Har heller ikke fått spillet inn swansen enda, så har vel fremdeles enda mer å glise stort over.

Backstreets:

For meg er det nok slik at HW-15 er den oppgraderingen som gir mest kinoopplevelse. Ikke fordi at den gir så mye mer detaljer i bildet, men fordi fargene og sortnivået er betraktelig bedre enn min gamle, og at bildet har en skikkelig god flyt. Denne "flyten" er med på å lage et bilde som minner om en skikkelig offentlig kino.

Swansen er knallgod den, men før jeg fikk i pj og senter nå, så var det bildet som bremset opplevelsen, derfor blir det lett for meg å oppfatte projektoren som den største oppgraderingen. Nå sitter jeg igjen med at fordelingen av 100 poeng er 51 til lyden og 50 til bildet.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle bli 101 poeng det.. :-D

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hahaha, bra jeg ikke er mattematiker!!
    49 til bilde og 51 til lyd etter å ha tellt over poengene!

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom planen er å begynne med riving/bygging av kinoen i sommer så har jeg begynnt å kjøpe inn materialer etterhvert som jeg kommer over gode tilbud.

Dagens innkjøp er jeg meget godt fornøyd med. Var innom min lokale Bygger´n før jeg dro på jobb sist for å sjekke opp diverse priser osv. Spurte samtidig om de hadde lyddører i sortementet. Har sett lydører til salgs på avshop, og de demper 35db og koster rett under 4000kr. Jeg hadde da såpass til flaks at Byggern hadde 3stk lyd/branndører liggende som ble bestillt for et leilighetskompleks, som ikke ble brukt og som nå bare ligger å tar opp plass på lageret. De dempet ifølge ekspeditøren 30db. Prisen jeg må betale er 1500kr for en komplett dør. Det må da være et røverkjøp??

Skal avgårde å hente døra i dag etter å ha levert sønn i barnehagen.

Planen er å rive peis og "entre" i kinoen i sommer, for så å lyddempe vegger å tak og legge vegg til vegg teppe. Det kommer til å bli en brukbar "makeover" av kinoen.

Har tenkt å lage noen skisser for å vise forslag til kinoen senere. Blir en del forandringer, men regner med mye av fargevalgene vil være de samme på den nye som den gamle. Morro blir det ihvertfall.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med fremdriften med ny prosjektet Audun?

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •