Hjemme hos Megawatt. 1 Måned til innflytting! what to buy? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 151
    Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    skal teste det nu!

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeezz... Etter å ha satt samme level (80db) på både sub og fronter, så skulle jeg juster phase på sub 1 for å få en økning på 3-4db. Justerte litt på phase og da fikk jeg en økning på 8db ved front + sub.. Skal jeg da justere NED til 3-4db??

uff.. hvorfor begynte jeg med dette. Viser seg at sub 2 har spillt MYE lavere enn sub 1 frem til i dag.. kan bli morro med film etterpå.. Edit: Gain på sub 2 står nesten på klokka 12 for å få 80db på 50hz.. satte før jeg begynnte phase i 0 som utgangspunkt før gainjustering på begge subber. (trinn 1 i Hellnoobs guide)

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Du skal ikke få 6db økning før du kobler inn 2 subber sammen med frontene.
    Hvis frontene spiller 80db og subb 1 alene spiller 80 db så skal du få 83-84 db når de spiller sammen. Da er subb 1 faset inn sammen med frontene.
    Så setter du subb 2 til 80db og faser den inn med subb 1 slik at de spiller 83-84db.
    Da er begge subbene og frontene i fase.

Sikkert mange bassguruer som er flinkere enn meg, men dette funka hos meg ihvertfall.
    Tøv, dessverre. Dersom du ikke får 6dB ekstra fra 1 sub, har du utfasing på denne aktuelle frekvensen (50hz?), noe som sannsynligvis skyldes rommet. Det trenger ikke bety all verden (utfasing/peaks får en noen steder på kurven uansett). Men regelen er fortsatt:

Hvis frontene spiller 80db og sub1 alene spiller 80 db så skal du få 86db når de spiller sammen. Da er sub1 faset inn sammen med frontene (for den aktuelle frekvensen, se disclaimer i min guide).

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Megawatt
    jeezz... Etter å ha satt samme level (80db) på både sub og fronter, så skulle jeg juster phase på sub 1 for å få en økning på 3-4db. Justerte litt på phase og da fikk jeg en økning på 8db ved front + sub.. Skal jeg da justere NED til 3-4db??
    Du har da en peak på 50hz, noe som ikke er uvanlig. Så lenge du får minimum 6dB, bør du ikke være bekymret - 2dB ekstra er ikke slitsomt.

Viser seg at sub 2 har spillt MYE lavere enn sub 1 frem til i dag.. kan bli morro med film etterpå.. Edit: Gain på sub 2 står nesten på klokka 12 for å få 80db på 50hz.. satte før jeg begynnte phase i 0 som utgangspunkt før gainjustering på begge subber. (trinn 1 i Hellnoobs guide)
    Hvis ikke du får 85dB fra suben med gain på nesten klokken 12, ville jeg lett etter en bedre plassering for suben - for å få mer roomgain.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får tenkt og fundert litt mens jeg styrer her nede, og blir litt smartere..føler jeg..

Hellnoobs guide:

1) check
    2) check
    3) check
    4) check
    5) check
    6) check
    7) check

10-osv) begynner ikke med det i dag. Gir meg imens leken fremdeles er god.

Sammendrag:

Altså har alt i disse 7 trinnene gått bra. Tok etter runden en kjapp måling med begge subber å fronter på fullrange på 50hz og mv-20. Ble rundt 96db da. Får justere level på subber litt i reciever pluss sette fronter til small dersom det blir litt for mye av det gode. Sublevel står på 0db i reciever nå. Har ikke testet på film enda.

Sub 2 krever en del høyere gain en sub 1 for å spille på samme nivå. Det mener jeg er plasseringen/romresponsen da den ikke står mot 2 yttervegger slik som sub 1.. Mener gain på sub 1 står på klokka 9 imens sub 2 står rundt 12:???: . Altså vil jeg ha mindre headroom på sub2?

Noen som har kommentarer på dette? Setter pris på litt inspill/tips..

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Du har da en peak på 50hz, noe som ikke er uvanlig. Så lenge du får minimum 6dB, bør du ikke være bekymret - 2dB ekstra er ikke slitsomt.

Hvis ikke du får 85dB fra suben med gain på nesten klokken 12, ville jeg lett etter en bedre plassering for suben - for å få mer roomgain.
    Så ikke inlegget ditt før etter å ha svart på pm fra deg og skrevet det forrige innlegget mitt da det ble skrevet underveis i kalibreringen..

Desverre har jeg føkka meg selv slik at jeg ikke kan plassere sub 2 noen annen plass enn der den står i dag.. Mulig jeg får ordnet det bedre i kjellerstua v2.0 når jeg kommer så langt..

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub 2 krever en del høyere gain en sub 1 for å spille på samme nivå. Det mener jeg er plasseringen/romresponsen da den ikke står mot 2 yttervegger slik som sub 1.. Mener gain på sub 1 står på klokka 9 imens sub 2 står rundt 12:???: . Altså vil jeg ha mindre headroom på sub2?

Noen som har kommentarer på dette? Setter pris på litt inspill/tips..
    L-sound hevdet tidligere at det var sentralt at alle suber hadde samme headroom. Flageborg, jeg og en rekke andre mener det sentrale er at subene spiller like høyt i lytteposisjon.

Hos meg har alle tre subene forskjellige gain-innstillinger, men spiller likt i lytteposisjon. Ja, du vil ha mindre headroom på sub2, men dette blir bare en problemstilling om du har tenkt å spille veldig høyt, dvs. RoKo-nivåer som er MV+5 :-)

Jeg ville likevel koblet fra alt annet enn sub2 og spilt noen lydspor/filmspor for å "kjenne på" når den begynner å gi seg (blåselyder) - da vet du hvor ditt maksimale MV ligger. Du vil sannsynligvis aldri spille på dette MV-niåvet, pga. bidraget fra de andre høyttalerne og sub1. Så ikke bekymre deg :-)

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    L-sound hevdet tidligere at det var sentralt at alle suber hadde samme headroom. Flageborg, jeg og en rekke andre mener det sentrale er at subene spiller like høyt i lytteposisjon.

Hos meg har alle tre subene forskjellige gain-innstillinger, men spiller likt i lytteposisjon. Ja, du vil ha mindre headroom på sub2, men dette blir bare en problemstilling om du har tenkt å spille veldig høyt, dvs. RoKo-nivåer som er MV+5 :-)

Jeg ville likevel koblet fra alt annet enn sub2 og spilt noen lydspor/filmspor for å "kjenne på" når den begynner å gi seg (blåselyder) - da vet du hvor ditt maksimale MV ligger. Du vil sannsynligvis aldri spille på dette MV-niåvet, pga. bidraget fra de andre høyttalerne og sub1. Så ikke bekymre deg :-)

Skal prøve sub2 alene som du sier, bare for å ha et "point of no return" å gå etter.. Alle målinger ble gjort i lytteposisjon.

Er ikke så ofte at jeg får tatt den helt ut, så er ikke videre bekymret over gain på sub 2 av den grunn. Er faktisk sjelden jeg spiller lavere enn mv -10 så det burde gå bra, men skal selvfølgelig prøve sub2 alene.

Skal måle flere frekvenser slik at jeg får satt opp en graf på bassresponsen i rommet i morgen, så får vi se hvordan det ligger ann.. Blir nok en humpete linje ja.

Takker for hjelpen!

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke vurdert å lure en AS-EQ1 under juletreet da? 8)

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jeg svare deg på i morgen Antiloop!

Skal sette opp en graf i morgen, så jeg får se hva jeg har å jobbe med.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøv, dessverre. Dersom du ikke får 6dB ekstra fra 1 sub, har du utfasing på denne aktuelle frekvensen (50hz?), noe som sannsynligvis skyldes rommet. Det trenger ikke bety all verden (utfasing/peaks får en noen steder på kurven uansett). Men regelen er fortsatt:
    Ja jeg er litt tøvete. Det skyldes nok dippen i rommet mitt på 50Hz.

Så lenge frontene og subbene ikke står på samme plass, så er ikke 86db ved 50Hz en selvfølge. Da må du flytte på subben til du får 6db økning, og det er ikke alltid det er så lett når man har en gitt plassering på forhånd.
    Er det rart folk blir forvirret når rommet gjør at 86db ved 50Hz er helt umulig?
    Ved en annen frekvens der kurven ligger på null så vil du sikkert få 6db økning.
    Hos meg ble det 3-4 db økning på hver subb pga plassering.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Målt frekvensrespons

Da har jeg tatt en måling av frekvensresponsen i kjellerstua.
    Legger kunn in tallene nå da jeg ikke har windows og får brukt de kjekke excel-greiene. Skal prøve å få lånt meg en Pc i slekta, tror det blir litt enklere å se hvordan ståa ligger med en graf...

Har justert tallene for ulinjært avvik i Radio-shack´en.
    Målt på én plass i lytteposisjon, med MV på -23.

KUN SUBENE:

10Hz: Ikke målbart.
    12Hz: ikke målbart.
    16HZ: 80,5
    20Hz: 88,5
    25Hz: 92
    31,5Hz: 89
    40Hz: 93,5
    50Hz: 90,5
    63Hz: 85,5
    80Hz: 85,5
    100Hz: 86
    125Hz: 85,5

SUBENE + FRONT (Fullrange)

10Hz:Ikke målbart
    12Hz: Ikke Målbart
    16Hz: 80,5
    20Hz:88,5
    25Hz: 93
    31,5Hz: 91
    40Hz: 95,5
    63Hz: 76,5
    80Hz: 81,5
    100Hz: 84
    125Hz: 82,5

Jeg ser ihvertall en utfasing på 63Hz, men eller så vet jeg ikke hvordan resultatet egentlig er, Bra/dårlig?

Kan noen eksperter tyde noe fra disse tallene? Hvor jeg bør legge delingen? Hva kan jeg gjøre for å få det bedre?

Kan nevne at det å flytte rundt på subber/fronter blir vanskelig da jeg har låst posisjonene på høyttalerne ganske bra.

Takker for eventuell hjelp.:grin:

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tatt en måling av frekvensresponsen i kjellerstua.
    Legger kunn in tallene nå da jeg ikke har windows og får brukt de kjekke excel-greiene. Skal prøve å få lånt meg en Pc i slekta, tror det blir litt enklere å se hvordan ståa ligger med en graf...

Har justert tallene for ulinjært avvik i Radio-shack´en.
    Målt på én plass i lytteposisjon, med MV på -23.

KUN SUBENE:

10Hz: Ikke målbart.
    12Hz: ikke målbart.
    16HZ: 80,5
    20Hz: 88,5
    25Hz: 92
    31,5Hz: 89
    40Hz: 93,5
    63Hz: 85,5
    80Hz: 85,5
    100Hz: 86
    125Hz: 85,5

SUBENE + FRONT (Fullrange)

10Hz:Ikke målbart
    12Hz: Ikke Målbart
    16Hz: 80,5
    20Hz:88,5
    25Hz: 93
    31,5Hz: 91
    40Hz: 95,5
    63Hz: 76,5
    80Hz: 81,5
    100Hz: 84
    125Hz: 82,5

Jeg ser ihvertall en utfasing på 63Hz, men eller så vet jeg ikke hvordan resultatet egentlig er, Bra/dårlig?

Kan noen eksperter tyde noe fra disse tallene? Hvor jeg bør legge delingen? Hva kan jeg gjøre for å få det bedre?

Kan nevne at det å flytte rundt på subber/fronter blir vanskelig da jeg har låst posisjonene på høyttalerne ganske bra.

Takker for eventuell hjelp.:grin:
    Hvis du kunne ha tatt målinger av flere frekvenser kan vi bruke excel-skjema til Kringlyd.
    Her er link til Kringlyd.

Nyttige verktøy for måling av fr
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei eksu!

Mener jeg lastet ned filen med relevante sinustoner fra de, men målte ikke alle. Kun de som lå inne på på brukertips for radio-shack hos Lsound.

Hvor kan jeg finne justeringer av linjære avvik for flere sinustoner på radio-shacken? jeg kan evt ta å skrive ned tallene jeg får ved målingen, så kan jeg lete etter justeringene etterpå.

Er det nok sinustoner på filen jeg lastet ned for å kunne lage en graf i exelarket til kringlyd da, eller må jeg laste ned de andre filene med sinustoner også?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at jeg får lånt meg pc ikveld! så tar og lager en graf da. Har nå målt tilsammen 22 forskjellige sinustoner, får se om det blir nok punkter å lage en graf av.

Regner med det ligger inn korrigering av linjære avvik i det skjemaet de har for 4 forskjellige målinger, hvor jeg mater inn målingene manuellt hos kringlyd.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På de exel kurvene er det forhåndsjustert for radio shack satt til C-veing.

Så du bare skriver inn et eller flere (alt etter som hvilket exelark)
    Lagre og se hvordan kurvene blir opp mot hverandre.

Ved mye flytting på sub så bruk frysetape e.l og markere hvor målingen ble gjort.

Kurven ser ikke ut il og være så hakkende gale, men ser det faller raskt av under 20hz

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjedelig hvis man sitter på 2 stk SUB'er å den ene SUB'en jobber ræva av seg, mens den andre koser seg på halvt volum når man ser film på normalt lyttenivå da. Det er klart, er det enorme forskjeller i Gain som skal til for å få likt volum, er nok lurt å prøve andre plasseringer.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Kurven ser ikke ut il og være så hakkende gale, men ser det faller raskt av under 20hz
    Hehe, ikke uten grunn at subbene heter PCi 25-31?:smile: Mine er ikke portet til å prestere lavere enn orginalt, men skjønner jo at de går lavere enn 25hz..

Tok nye målinger isted og da fikk jeg en måling på 59db på 14Hz. Blir vel i realiteten høyere enn det, vi får se når jeg får lagt inn i excel ikveld..

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Kjedelig hvis man sitter på 2 stk SUB'er å den ene SUB'en jobber ræva av seg, mens den andre koser seg på halvt volum når man ser film på normalt lyttenivå da. Det er klart, er det enorme forskjeller i Gain som skal til for å få likt volum, er nok lurt å prøve andre plasseringer.
    Ble en forskjell i gain-innstillingene på subbene hos meg ja, men ikke så mye at den ene virkelig SLITER i forhold til den andre.. Desverre lar det seg ikke gjøre å flytte på de hos meg, sørget for det når jeg begynnte med kinoen og ikke visste bedre. Får gjøre noe med det senere.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble en forskjell i gain-innstillingene på subbene hos meg ja, men ikke så mye at den ene virkelig SLITER i forhold til den andre.. Desverre lar det seg ikke gjøre å flytte på de hos meg, sørget for det når jeg begynnte med kinoen og ikke visste bedre. Får gjøre noe med det senere.
    Så lenge ingen av de jobber ræva av seg, så er det jo greit
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •