TO's Hjemmekino kabler og 7.0 på plass - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 95
    Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvor holder du til da? For de av oss som kanskje kunne tenke oss en lytt .

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Askim
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Dette blir kanon, Column mk3 som bakhøyttalere sier litt om nivået på dette...
    Hva er målene på disse?
    Kan være en fremtidig høyttaler for meg når jeg har litt mer en studielån og deltidsjobb som intekt..

Å jobbe med akustikk blir vel viktig med så bra utstyr om man skal få ut potensialet. Planer der fremover?
    Jeg skal dempe etter alle kunstens regler ja...alt i sin tid.

Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Hvor holder du til da? For de av oss som kanskje kunne tenke oss en lytt .
    Askim er staden....Tar du toget inn til Askim, kan vi sikkert ordne transport fra togstasjonen.

PS: her er målene...
    Woofer 2 x 7", HexaCone®
    Tweeter
    Midrange X-ART
    Frequency resp.
    (± 3 dB) 33 Hz - 50 kHz (passive)
    30 Hz - 50 kHz (active)
    Efficiency ≥ 90 dB/W/m (passive)
    Power handling
    (RMS / music) 200 W / 300 W (passive)
    3x 200 W / 300 W (active)
    H x W x D 1205 x 230 x 300 mm
    Weight 32 kg
    Warranty 10 years (passive)
    5 years (active)
    Nothing is impossible! The impossible just takes longer to accomplish...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Askim
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også en 50 watts a/b forsterker til diskanten...

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk og lykke til med kinoen. I'll be watching you

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Askim
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg flytta høyt. 5 cm ut til 131 cm fra bakvegg. Det er merkelig, men bassen nesten doblet på de 5 cmeterne. Det er sikker mulig å få ennå mer bass ved å flytte lenger frem, men da føler jeg at høytalerne kommer for nært sweet spot

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke prøvd å flytte høyttalerne litt nærmere hverandre også? Virker utifra bildet at avstanden mellom høytterne er større enn avstanden fra høyttalerne til sweetpot. Det er vel en litt smaksak, men personlig liker jeg at avstanden fra diskantene til sitteposisjonen er litt større enn avstand mellom diskantene. Føler ellers at jeg ender opp i et nullpunkt med diskantgjengivelsen. I tillegg vil du få større avstand fra høyttalerne til sideveggene, som er positivt.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Askim
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Du har ikke prøvd å flytte høyttalerne litt nærmere hverandre også? Virker utifra bildet at avstanden mellom høytterne er større enn avstanden fra høyttalerne til sweetpot. Det er vel en litt smaksak, men personlig liker jeg at avstanden fra diskantene til sitteposisjonen er litt større enn avstand mellom diskantene. Føler ellers at jeg ender opp i et nullpunkt med diskantgjengivelsen. I tillegg vil du få større avstand fra høyttalerne til sideveggene, som er positivt.
    Jeg anter det er en smakssak, men når jeg flytter høyt. 12 cm lenger ut fra sidevegg mister jeg litt av bassen. Selv om jeg da er lenger fra høyt. enn de er fra hverandre, merker jeg en liten forskjell annet enn at litt diskant "forsvinner".

Det er sikkert mulig å gjøre noe med, men jeg venter til Snickers-is kommer med sine "magiske" triks...Så vi for se da.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Askim
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stålkontroll på bass

Jeg har akkurat spilt Infected Mushroom's Never ever Land på Z11 og Adam Column mk3 and I was blown away...Bassen er kraftig og har stålkontroll. Det er nesten så jeg blir redd for hva naboene synes. Det må bare oppleves.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Askim
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg merker at det er store "hull" i nedover i frekvensene hvor db høres ut til å synke betraktelig. Det er nok skråtaket som må få mye av skylda. Jeg må nok bruke DSP'n i Z11 manuelt, selvom den er litt begrenset, til piffe opp evt også ned der det trengs.

Med Theseus Forforsterker/DSP blir dette en lek, men inntil videre må jeg få litt måleutstyr hit slik jeg kan få lyden nogenlunde korrigert.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skråtaket er nok veldig gunstig for lyden, hadde sannsynligvis vært mye verre dersom det var et helt firkanta rom.

Du må se å få inn noen akustikkplater i førsterefleksjonene. Det virker veldig nakent og det kan umulig være noe fokus i musikken du spiller nå?

Min 2 i taket, 1 på hver sidevegg, 2 på frontvegg og 2 på bakvegg. Da først kan Z11'en hjelpe deg med romkorreksjonen.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skråtak gir ofte mindre stående bølger, men jeg tror det kun er en fordel hvis det har god høyde. Lavt loftstak som det er snakk om her, tror jeg ikke er så heldig. Da kommer refleksjonene fra taket tidlig. Viktig å dempe taket og alle førsterefleksjonene. Har man 2-3m til bakvegg, så er det et godt egnet sted til diffusorer. Og bassfeller i alle hjørnene bør jo audiofile ha......
    Det er fryktelig morsomt å få ned etterklangstiden i bassen.

Skissen viser hva skal gjøre hvis man skal dra dette litt langt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Askim
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal nok ha bassfeller i hjørnene, men foran venstre høytaler er det en dør...så der er det bare et sted å plassere demping. På høyre siden er et dobbelt vindu som går opp til 2 meter. Og bakveggen er dekt med vinduer fra en ende til en annen...Her må det nok gardiner til!

Nå skal det legges kabelskinner, høytalere henges/settes opp rundt omkring i hele rommet. Når alt dette er på plass kan jeg begynne med lyddemping.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Askim
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Skråtaket er nok veldig gunstig for lyden, hadde sannsynligvis vært mye verre dersom det var et helt firkanta rom.

Du må se å få inn noen akustikkplater i førsterefleksjonene. Det virker veldig nakent og det kan umulig være noe fokus i musikken du spiller nå?

Min 2 i taket, 1 på hver sidevegg, 2 på frontvegg og 2 på bakvegg. Da først kan Z11'en hjelpe deg med romkorreksjonen.
    Musikken er overraskende god. Bassen er litt ullen, men det fikses etterhvert...

Du må huske at dette er mitt første "hifi" anlegg, så jeg har ikke så mye annet å gå på enn det jeg har hørt på messer og butikker.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Askim
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som dere ser av bildene er det et nakent og vanskelig rom å dempe. Jeg ønsker forslag til hvordan jeg best & "enkelt/billig" kan foreta demping av rommet mitt. Kom gjerne med forslag til butikker som fører det du foreslår.

Som dere ser er det en dør foran venstre front høytaler, dobbelt vindu foran høyre front og heldekkende vinduer bak.

Rommet er 4,40 meter bredt og 6.04 meter langt.

Jeg skal ha et komplett 11.2 oppsett med:
    2 stk 15" suber foran
    Front gulvstående
    Center benk
    Surround Gulvst.
    Bakhøyt. stativ.
    Presence høyt. Henger i tak foran og bak.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er førsterefleksjonene som er viktigst pluss hjørnene. Jeg vet ikke hvor mye du er villig til å legge i akustikk og hva du eventuelt kan gjøre selv. Og om f.eks WAF er viktig. Er WAF virktig bli det med en gang mer kostbart. Dersom du vil kjøpe alt, så er GIK Acoustics den beste butikken å bruke. Frakten trekker en del opp, men de har svært gode produkter til lave priser. De har gode målinger å vise til.
    GIK Acoustics. Acoustic Panels and Bass Traps.

Førsterefleksjonene er speilbildet av høyttalerne fra sweetspot. Altså hvis du sitter i sweetpot og noen holder et speil inntil veggen/taket, så vil førsterefleksjonene være der du ser høyttalerne i speilet. De viktigste stedene er frontvegg (bak høyttalerne), taket og sidevegger. På alle disse stedene bør du plassere absorbenter. Her kan du bruke de som heter 242 eller en kombinasjon av 244 og 242. 242 bør plasseres på sideveggene (ca. 50 cm over gulvet) hvor det viktig med demping som går helt opp i diskanten. 244 absorbenter demper ikke 100% opp i diskanten, men demper til gjengjeld mye mer i bassen. Disse er fine å bruke i førsterefleksjonen på frontvegg, men det er vanskelig å vite sikkert hvilke av disse to typene som vil være best. Man må ofte prøve seg fram. I taket tror jeg at 242 absorbentene vil være fordelaktig.

I hjørnene vil jeg anbefale Tri-Traps, eventuelt kombinert med en/to Helmholtz resonatorer fra Svanå:
    Basabsorbenter
    De bassabsorbentene fra Svanå kan ta den aller dypeste bassen og virker kun i et lite området (selges av Acoustic Tuning i Norge og koster ca. 5k pr stykk), men Tri-traps er bredbåndsfeller som virker i et større området fra ca. 60Hz og opp. En kombinasjon av begge disse typene vil nok gi deg det beste resultatet hvis du skal dra det maks ut. Eller du kan bruke Tri-Traps i alle hjørnene og Eq/Theseus til den laveste bassen.

Du kan også lage absorbenter selv som vil fungere like bra som 242. Da bruker du rockwool akustikk plater på 75 mm eller 100 mm:
    DIY absorbenter

Det er mulig du også bør bruke noen absorbenter bak lytteposisjonen. Både en/to på gulvet rett fra sofa og noen i taket. Har du en avstand fra øret til bakvegg på 2-3m, så kan du også bruke diffusorer der. Det vil gi deg mer live følelse. GIK Acoustics har også diffusorer.

GIK Acoustics kan hjelpe deg med konkrete tips hvis du spør. En del av produktene selger de nå fra England, men kun i to ulike finisher. Ønsker du andre farger eller produkter må man bestille fra USA. Da kan bruke Jetcarrier for lavest mulig frakt. Som sagt kan du lage noe som er tilsvarende til 242 selv, men det vanskelig å lage noe som matcher 244, Monster Bass-trap og Tri-Trap. Du kan forresten kle 242 og 244 aborbentene med eget stoff senere om du vil. Da bruker du bare en stiftemaskin og et stoff som er noenlunde gjennomblåstbart.

Styr unna produsenter som bruker skumgummi i produktene sine. Acoustic Tuning gjør f.eks det, og da får du bedre resultat å lage selv med rockwool. Og kjøp heller ikke absorbenter som er tynne. De vil ikke gi deg et bra resultat.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Askim
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne ser nogenlunde rimelig ut - Room Kit 4 647 20 Exc VAT 744 28 Inc VAT fra GIK Acoustics.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheOnly
    Denne ser nogenlunde rimelig ut - Room Kit 4 647 20 Exc VAT 744 28 Inc VAT fra GIK Acoustics.
    Fin pakke det der. Det ville da være naturlig å bruke de 6 242ene i henholdvis frontvegg, sidevegg og taket (2 på hvert sted). På bildet viser de 4 stykker på sideveggene, men taket er vel så viktig.

Spørsmålet er om det kanskje kunne vært fordelaktig med 2 av 244 på frontvegg framfor å bruke 242 der. Det er vanskelig å si på forhånd. Men dersom du ikke har problemer med hardhet i toppen nå, så ville jeg kanskje tro det kunne vært riktig. Det er sikkert mulig å få en spesiallaget pakke litt utenom de standardene.
    Tror uansett ikke du går feil med den standard pakken heller. Ser at de også har fått litt nye finisher i Europa butikken. Jeg har selv noen i hvit finish. Tri-Trapsene i hvit ser ganske ok ut og fremstår som diskré plassert i hjørnene. Folk legger ikke merke til de. 244 i hvit er derimot ikke spesielt pene, og jeg kommer til å legge nytt stoff utenpå etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Askim
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Fin pakke det der. Det ville da være naturlig å bruke de 6 242ene i henholdvis frontvegg, sidevegg og taket (2 på hvert sted). På bildet viser de 4 stykker på sideveggene, men taket er vel så viktig.

Spørsmålet er om det kanskje kunne vært fordelaktig med 2 av 244 på frontvegg framfor å bruke 242 der. Det er vanskelig å si på forhånd. Men dersom du ikke har problemer med hardhet i toppen nå, så ville jeg kanskje tro det kunne vært riktig. Det er sikkert mulig å få en spesiallaget pakke litt utenom de standardene.
    Tror uansett ikke du går feil med den standard pakken heller. Ser at de også har fått litt nye finisher i Europa butikken. Jeg har selv noen i hvit finish. Tri-Trapsene i hvit ser ganske ok ut og fremstår som diskré plassert i hjørnene. Folk legger ikke merke til de. 244 i hvit er derimot ikke spesielt pene, og jeg kommer til å legge nytt stoff utenpå etterhvert.
    Det er vel greit nok å henge 242 på venstre side, på døra. Men hva skal jeg jeg gjøre med høyre side der det er dobbel vindu(se bilder i post 74)?
    For meg ser det ut som om det bare tykke gardiner som kan brukes der...eller har noen andre med samme problem, kommet på noen smarte løsninger?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flytter du ovnen kan du sette en der. Lag noen bein slik at høyden blir den samme som på andre siden. Viktig med noenlunde lik høyde på begge sider. Så kan du flytte den frem og tilbake uten problemer. GIK selger også ferdige woodstand, men usikker på høyden. Det er en fordel å få de på sidene 40-60 cm over gulvet.
    GIK Acoustics: GIK Monster Bass Trap

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk en solid forbedring ved å sette gummiputer under Column Mk3. Strammere bass og renere oppover i frekvensene. Jeg kjøpte Sonic Design (audiofil utgaven) til 32kg, men tipper de rimeligere Tema Isolator gjør samme jobben.
    Andre Produkter Oversikt

AudioTech

Gummiputer under gjør at høyttalerne står og svaier litt, men de står trygt. Har du derimot unger som løper rundt høyttalerne, er det ikke sikkert det er veien å gå.

Ble det noe bestilling av akustikk produkter eller?

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •