HJELP, dame trenger hjelp med hjemmekino:)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 218
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HJELP, dame trenger hjelp med hjemmekino:)

hehe, etter å ha postet diverse tråder her i forumet for å få hjelp med mine tusen spørsmål fikk jeg en god ide av en annen på forumet om å starte en egen tråd og samle opp alt her......

akkurat nå forsøker jeg å forstå hvordan jeg skal få til en rimelig og bra løsning på surround...jeg vil ha gromlyd til lite penger.....

Tror det havner på Dynavoice M65 som fronter iallfall, lurer litt på Kenwood KRF-X9090D som reciever og jeg har to jamo høytalere jeg kanskje kan bruke som bakhlytalere???? Hva mer trenger jeg...?

Jeg trenger seriøs hjelp da jeg er helt grønn, eller kanskje litt lysere grønn etter å ha hengt rundt her en ukes tid da, knis

Jeg skal i første omgang ha det billigste utstyret man kan leve med, i håp om at gubben faller for hjemmekinoopplegget mitt og kanskje spytter i noen kroner til utstyrsforbedring når han har fått smaken på stort bilde og bra lyd....

er ikke sånt fantastisk til fotballkampen da???? hehe ( jeg hater fotball, men kan jeg få plassert han i kjellern med Manu og en øl kan jo jeg få se greys anatomy i fred i stua oppe kanskje

Linda

Intermediate Tor Ole sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da trenger du videre center og dvd, men det har du sikkert, så kabler. Høytaler kabel, og en digital kabel, coax eller optisk.
    så er det bare og koble opp og tut og kjør.
    :-D

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke hva du har fra før av men det vil sikkert fungere greit med jamo som bakhøyttalere til å begynne med. Det beste er jo selvsagt å ha ett par høyttalere i front som du er fornøyd med og så finne surround-høyttakere som låter likt disse - aller helst samme serie. Slik jeg skjønner på innlegget så ønsker du anbefaling på receiver, det finnes en hel haug gode receivere men pass gjerne på at de har med seg de siste lydformater, antall HDMI inn/utganger og gjerne pre-out om du senere vil spe på med effektforsterker. Sub? Anbefales absolutt men kan anskaffes senere - titt spesielt på XTZ sine.

Senterkanal trenger du også, denne bør også passe i lag med frontkanalene.

Om "gubben" liker fotball vil han nok bli litt mo i knærne om du kan by på fotball med favorittlaget, favoritt-"kjerringa" og favorittpilsen med fullt hjemmekinoanlegg på storskjerm. Rekkefølgen er fra min side helt uavhengig og må ikke anses som universal

Lykke til! :-)

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, er ikke ofte en ser at det er dama som tar initiativet til gromlyd i stua, men det er jo bra :-D

Etter hva jeg kune se etter litt kjapp googling, har ikke recieveren HDMI innganger, hvis du først skulle kjøpe noe nytt synes jeg du burde satse på en som har det. Kansje en Yamaha RX-V661 eller en 861 istedet? Jeg kjenner ikke til Kenwood, men mulig dem har modeller som har HDMI kontakter.

Du bør vel også ha en senterhøyttaler? Dynavoice i samme serie f.eks.

Subwoofer er også en ting som løfter lyden og ikke minst action scenene betraktelig, er ikke noe man absolutt må ha, men er å foretrekke.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ler og ler

ja skjønner ikke hvorfor han ikke er mer interessert enn det han er.......

Hva jeg har fra før er i praksis bare de to små jamohøytelerene*gapskratter*

det andre må jeg kjøpe når jeg vet hva jeg skal ha....men billigst mulig altså....

funderer litt på noen Kenwood recievere som finnes på netthandelen.....den ene dyreste der er det visst flerre her som har og er fornøyd med men kunne jeg klare meg med den rimligste kanskje?? Kan den drive et surroundanlegg med de Dynavoice M65 høytalerne jeg planlegger å kjøpe?

Hva slags høytalere skal jeg ha som senter da? Har bestemt at jeg må ha sub også..... jeg har et sånt lite pc surround anlegg med sub på , men antar at disse elementene ikke er noe jeg kan bruke i et sånt hjemmekinoanlegg jeg planlegger nå?

Som projektor tror jeg at jeg vil ha BenQ7820, Optoma HD65 eller Epson w600 (optimalt 700, men de er dyrere:?

Vil gjerne ha rammelerret, men da lurer jeg på å snekre et selv,,,,,,,blir det dårligere kvalitet enn å ta et rullgardinlerret???

Linda

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva slags pris må man ut med for Yamaha RX-V661 eller en 861 da? veldig takknemelig for alle inspill her jeg altså ,og når jeg i innlegget over ikke skjønner hvorfor gubben ikke er mer interessert så siktet jeg til interessert i HJEMMEKINO*gapskratter*

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp Dynavoice M-65 på Netthandelen slik du fikk det forklart i en annen tråd her. Deretter kjøper du denne:
    Dynavoice Challenger C-5 i Calvados Farve
    og denne :
    Yamaha RX-V461 RDS i Titan farge

Bruk dine Jamo som bakhøyttalere inntil videre. Trenger du noe høyttalerkabel eller signalkabel tar du en tur til Biltema eller Clas Ohlson og ber om hjelp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om ikke jeg tar feil, så har den dyreste av receiverne på netthandelen HDMI inngang - noe som gjør at du få best mulig lyd, enklest mulig. Dessuten har den automatisk romkorreksjon - noe som også gjør det enklere å få bra lyd. Selv har jeg den billigste utgaven, og lever fint med det.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uhh.. Begynner du å snekre rammelerret skal du helst ha fagbrev eller kjenne noen som har det.

En kompis sparte penger på å henge et laken på veggen, og det fungerer en stund, men bølgene i lakenet irriterte vettet av meg! Hehe..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

uten jamo da?

Kan jeg forstå det slik at jeg egentlig ikke får et så veldig bra oppsett med de jamo høytalerne? Hva ville du isåfall foreslå at jeg brukte istedet med de andre Dynavoice høytelerne da?

og til deg med Kenwood recieveren.....betyr det at jeg kan klare meg fint med den rimlige varianten også??? Jeg vet egentlig ikke engang hva HDMI er jeg selv om jeg*rødme*

Linda

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke fagbrev i rammelerretsnekring desverre....knis, og laken tror jeg at jeg dropper.....knis, gubben har fagbrev i snekring da, men jeg antar at det er selve malingsprosessen som er krevende i et hjemmesnekret lerret, snakket med en fyr på hifikjeden og han hadde en kompis som hadde laget det selv, og mente at det funket fint.........

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en mann som snekrer er det håp. Det beste er uansett en duk som spennes opp slik at det ikke blir bølger. Mulig å male en plate også, men det er litt krøkkete å få til ordentlig. Finnes en tråd om det på forumet et sted.

Bruk gjerne Jamo'ene dine som bakhøyttalere. Det er frontrekka som er viktigst. Skulle dere få lyst på bakhøyttalere i samme serie finner du også det på surround.no.

Yamaha'en jeg anbefalte over er veldig billig, men har faktisk HDMI. Slett ikke dumt nå som HD-TV gjør sitt inntog.

Du ville ha et billiganlegg, og dermed vil det bli kompromisser. På moderat lyttevolum blir dette greit, men skur dere opp vil du oppdage at bassen blir litt tam. Da må det mer forsterker til, eller en sub. Begynner du å lære litt om hva du skal lytte etter for å finne en god forsterker eller noen gode høyttalere blir det DYRT! Ikke lær deg dette, eller vær forberedt på å bli AVhengig.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper du Dynavoice M-65 og C-5 så kan du jo handle brukt receiver til å begynne med?? Jeg tenkte å kjøpe denne til stereo, men fargen blir feil (du gjettet riktig hvis du antok at det var en kvinnelig avgjørelse ). Meget bra nybegynner-receiver.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=30309&cat=13

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg planlegger å ha den recievern i kjellerstua da, og der skal det være mørkt så jeg tror kanskje ikke jeg vil irritere meg over champagnefargen og gubben gjør det iallfall ikke......knis, han mannen hos hifikjeden mente at det gikk an å bruke mdfplate å male på som lerret, evt kan jeg vel da slenge på noen 7 cm lister rundt og male dem sorte?

Gubben får Mdf på jobben til en slikk og ingenting.....skader vel ikke å forsøke??

Og jeg har ikke råd til å lære meg for mye om gromlyd, det strekker ikke pengene til, hehe, men jeg vil ha et akseptablet lydbilde som ikke forståsegpåerne helt gremmes over...

Er forresten proson 8 sub noe å samle på eller må suben være dynavoice den også????

Linda

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt forslag:
    Høyttalere: Dynavoice M-65 pakke i Calvados farve
    Forsterker: Yamaha Hjemmekino Receiver RX-V461 Black - XD
    Subwoofer: XTZ 99 W10.16 i Sort Matt
    Projektor: Bilde - Projektor | Hi-Fi Klubben: OPTOMA HD65 Videoprojektor

Som lerret hadde jeg prøvd først å sett hvordan malte MDF-plater blir.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bra pakke det.......tror jeg hehe...... alle anbefaler de samme høytalerne iallfall.

For en som ikke hører forskjell på bass og diskant så er jeg redd for at det er en umulig oppgave for meg å velge reciever utfra kvalifikasjoner.....

som jeg nevnte i et tidligere innlegg blir det som å forsøke å kjøpe en ny sjokolade jeg aldri har smakt før, hvordan i huleste kan vel jeg vite om jeg trenger nøtter i en sjokolade når jeg ikke vet hva sjokolade uten nøtter smaker engang

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt forslag! Støtter den, men sub kan vente selv om det er moro.

Her finner du info om å "male deg et lerret": http://avforum.no/forum/lerret/37712...post-15-a.html

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av whiskas
    bra pakke det.......tror jeg hehe...... alle anbefaler de samme høytalerne iallfall.

For en som ikke hører forskjell på bass og diskant så er jeg redd for at det er en umulig oppgave for meg å velge reciever utfra kvalifikasjoner.....

som jeg nevnte i et tidligere innlegg blir det som å forsøke å kjøpe en ny sjokolade jeg aldri har smakt før, hvordan i huleste kan vel jeg vite om jeg trenger nøtter i en sjokolade når jeg ikke vet hva sjokolade uten nøtter smaker engang
    Ikke vær redd for å kjøpe brukt hvis du er usikker. Husk at du fint får solgt det igjen hvis du behandler det pent. Det er mange som har oppgraderingsdilla, og da blir det fort godbiter til salgs på bruktbørsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor lenge etter at man har fått hjemmekinoen i hus begynner man å ønske seg en sub da??? hehe...

Hvor mye må jeg ut med for alle kabler som skal kobles til dette anlegget da, er redd det blir like mye som alle komponentene koster jeg

kan noen dere si meg om hd komponent og hdmi er det samme......

sorry min totale uvitenhet, men den som spør kan før eller siden risikere å lære noe.*gapskratter*

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Ikke vær redd for å kjøpe brukt hvis du er usikker. Husk at du fint får solgt det igjen hvis du behandler det pent. Det er mange som har oppgraderingsdilla, og da blir det fort godbiter til salgs på bruktbørsen.

Men den brukte champagnefargede duger til den type høytalere jeg skal kjøpe???

Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •