gompans hjemmekino - Bygger HTPC med bilder :) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 18 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 347
    Intermediate gompan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Hva skjer her da? Tatt noe valg? Holder fortsatt en knapp på en tube der racket står
    Jeg er helt enig med deg. Det er sikkert ikke tvil om at det er best å ha tuben i foran. Men jeg innbiler meg at tuben blir for "ruvende" og gjør "frontrekka" veldig kompakt. Liker når det blir litt fritt, slik at det virker større. Men jeg skal uansett kjøpe en 5 meters subkabel, og blir det aldeles håpløst å ha den bak, så får jeg sette den i hjørnet der racket står.

Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Har ikke hørt den jeg. Junior har en CLSC 12S, moro inne hos ham, men ikke helt det samme på stua her
    Skulle egentlig ha denne selv, men de var utsolgt på hifiklubben. Selger mente derfor at doble 8" var omtrent samme sak, så det var bare å slå til på denne. Har en kamerat som har to 12" i CV, det spiller godt fra kjeller og opp i tredje uten at jeg kan si det er enormt pent. - Min sak var ikke helt på samme nivå, så det er nevnt.

Det blir nok en tube når lønninga kommer. Har så dårlig råd på brukskontoen nå etter å ha investert i forsterker, cdspiller og div.møbler, i tillegg en uforventa mobilinvestering. Så nå blir det bread & butter neste uke. Haha

FAAAAANCYYY :-D

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg investert i ny subwoofer. Til en liten skuffelse hos noen, en 10" xtz, men jeg tror disse billigsakene holder i massevis for meg. Det har seg slik at jeg dessverre har begrenset lydnivå på de laveste frekvensene. Planen er å kjøpe en 10" nå og se hvordan denne fungerer både kvalitetsmessig og hvordan den integrerer seg med resten av anlegget. Så kommer jeg til å gå til innkjøp av en til og sette to stk bak.

Håper noen kan gi meg noen nybegynnertips i subkalibrering uten db-måler. Kommer tilbake med mer samt bilder i kveld.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har gjort et bra valg

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med sub da, den XTZen er utrolig god til prisen

Enkle tips:

Sett på en sang og juster nivået på suben slik at du akkurat hører at den er der. (Greit om du har hjelp av noen til å skru mens du hører)

Flytt suben rundt slik at du finner den plasseringen som gir best bass (forutsatt at det er praktisk å plassere suben der) ofte i et hjørne med yttervegger.

Juster fase til du får maks bass ut av systemet, juster så volumet slik at den såvidt høres.

Noen vil kanskje ha mer niå på suben enn det, men til musikk så foretrekker jeg et så lavt nivå på denne at jeg ikke merker det før den slås av. Til film er nivået noe høyere.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til dere begge!

Kjempe bra jakv. Nå har jeg noe å gå ut ifra! :-D

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis så mye Gunnar

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk Daniel. Har nå sett 1 film og første kommentar på støy er allerede notert. Glad for at jeg kjøpte denna subben jeg

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal høyttalerne vinkles eller ikke? Link: Speaker Placement for Home Theater

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av gompan
    Tusen takk Daniel. Har nå sett 1 film og første kommentar på støy er allerede notert. Glad for at jeg kjøpte denna subben jeg
    Sikker?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Skal høyttalerne vinkles eller ikke? Link: Speaker Placement for Home Theater
    Når det gjelder musikk skal de vinkles noe. Men stereoperspektivet blir vel noe knapt når HT nesten står oppå hverandre.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er så flink du! Da forblir det slik det er nå. Subben virker litt for stram nå i starten. Forventer vel at den myknes opp litt etterhvert. Den er forøvrig langt kraftigere enn gamle suben min. Tror dette skal bli ålreit etterhvert. Har ikke akkurat lagt sjela mi i kalibrering. Fikk forresten klemt den inn i frontrekka, men skal prøve å flytte den litt rundt i rommet ettersom tia slår seg til. Må dessuten rose surround.no for kjapp leveranse. Har vel ikke opplevd å få pakker fra leverandør på 2 dager siden komplett-dagene for en del år siden.

Og forresten - nå blir det jo mer penger på tv, receiver og blurayspiller. :-D

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre at du er fornøyd. Den løsner nok mye etter noen filmer, bruk den gjerne til musikk også, iallefall i begynnelsebn slik at den blir spilt inn fortest mulig.

Lydtrykksmåler er virkelig å anbefale til justering av alle nivå, en av de bedre investeringene som er gjort her, i tillegg til at det er en og annen som har lånt den og.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Du er så flink du! Da forblir det slik det er nå. Subben virker litt for stram nå i starten. Forventer vel at den myknes opp litt etterhvert. Den er forøvrig langt kraftigere enn gamle suben min. Tror dette skal bli ålreit etterhvert. Har ikke akkurat lagt sjela mi i kalibrering. Fikk forresten klemt den inn i frontrekka, men skal prøve å flytte den litt rundt i rommet ettersom tia slår seg til. Må dessuten rose surround.no for kjapp leveranse. Har vel ikke opplevd å få pakker fra leverandør på 2 dager siden komplett-dagene for en del år siden.

Og forresten - nå blir det jo mer penger på tv, receiver og blurayspiller. :-D
    Hvordan har du kalibrert den da?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er vel ikke akkurat så kravstor akkurat, men jeg merker at denne subben sparker mer fra seg enn den forrige. Merker at man skvetter litt fortere når subben står på.

Bare så det er sagt. Jeg er HEEELT amatør når det gjelder dette, men slik har jeg det nå i hvert fall.
    * Subben står i mellom venstre fronthøyttaler og tvbenk. Fikk akkurat komprimert den inn der. Skal prøve å flytte den litt rundt etterhvert, men var så nysgjerrig på "opplevelsen", så den er satt der - enn så lenge.
    * Freq har jeg stilt på midten.
    * Fase står på midten.
    * Volume 70%
    * EQ off
    * High Pass off
    * LFE-trim på receiver står på 0db (?)
    * Har fjernet en faseplugg.

Dere får si ifra hvis det er noe av dette som er fryktelig feil.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du har koblet fra sub-out med vanlig signalkabel? Da har du deling i receiveren/forsterkeren din, og kan sette fraq til maks.

Synes det virker som volum står litt høyt, har prøvd denne et par plasser, og ca. kl. 10-11 (med 12 rett opp) har vært OK, men det har mye med smak og behag å gjøre, samt nivå ut fra receiver/forsterker. synes du det høres OK ut skal det være slik.

Fase må du prøve deg fram med, det som gir best bass er riktig Fasejusteringen skal sørge for at lydbølgene fra sub og de andre høyttalerne treffer deg samtidig, slik at du opplever dette som et stort trykk i stedet for flere små.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jeg er vel ikke akkurat så kravstor akkurat, men jeg merker at denne subben sparker mer fra seg enn den forrige. Merker at man skvetter litt fortere når subben står på.

Bare så det er sagt. Jeg er HEEELT amatør når det gjelder dette, men slik har jeg det nå i hvert fall.
    * Subben står i mellom venstre fronthøyttaler og tvbenk. Fikk akkurat komprimert den inn der. Skal prøve å flytte den litt rundt etterhvert, men var så nysgjerrig på "opplevelsen", så den er satt der - enn så lenge.
    * Freq har jeg stilt på midten.
    * Fase står på midten.
    * Volume 70%
    * EQ off
    * High Pass off
    * LFE-trim på receiver står på 0db (?)
    * Har fjernet en faseplugg.

Dere får si ifra hvis det er noe av dette som er fryktelig feil.
    Sett frekvensen på maks på subben, og del av på 80hz på reciveren. Juster fasen fra 0 grader og oppover til det høyeste utslaget. Litt vanskelig uten db måler.
    Nå vet jeg ikke åssen reciveren din er, men mange AV recivere har eget oppsett på to kanals stereo, da uten å ødelegge filmoppsettet. Du kan da ha egen deling på musikk og egen deling på film. Mulig det blir litt høyt med 80hz til musikk.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Sett frekvensen på maks på subben, og del av på 80hz på reciveren. Juster fasen fra 0 grader og oppover til det høyeste utslaget. Litt vanskelig uten db måler.
    Nå vet jeg ikke åssen reciveren din er, men mange AV recivere har eget oppsett på to kanals stereo, da uten å ødelegge filmoppsettet. Du kan da ha egen deling på musikk og egen deling på film. Mulig det blir litt høyt med 80hz til musikk.
    Takk for at dere hjelper meg begge to. Jeg finner ingen innstilling på subben hvor jeg kan dele av bassen. Er det et dårlig tegn?

Så nuub er jeg ikke da jakv, hehe. Har koblet i fra preout SW og med y-split på subwooferen.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he, vet aldri

Det som da-ty@online.no mente var å bruke receiveren til å bestemme ved hvilken frekvens suben skal begynne å spille. Finnes sikkert en eller annen mulighet i speaker setup eller noe slikt.

På suben er det Freq. som bestemmer hvilken delefrekvens suben jobber med, men siden det er mest vanlig å la receiveren dele bør denne stå til max.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, skjønner. Har satt freq på full og volume klokka 12 som du sa. Rakk ikke å kalibrere inn riktig fase i går, så skal fortsette med det etter jobb i dag.

Jeg har speaker setup, og der kan jeg endre fra -10 db til +10 db på alle kanalene. Der har jeg satt litt varierende. Har ikke sett en plass der jeg kan bestemme hvilken frekvens suben begynner å stille på. Kan det hende at receivern er slik at det er meningen at du skal bare stille det på suben? Kan hende jeg finner flere instillinger i den "on-screen menyen", men..

Et annet spørsmål. Frontene, skal de stå på large?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Ahh, skjønner. Har satt freq på full og volume klokka 12 som du sa. Rakk ikke å kalibrere inn riktig fase i går, så skal fortsette med det etter jobb i dag.

Jeg har speaker setup, og der kan jeg endre fra -10 db til +10 db på alle kanalene. Der har jeg satt litt varierende. Har ikke sett en plass der jeg kan bestemme hvilken frekvens suben begynner å stille på. Kan det hende at receivern er slik at det er meningen at du skal bare stille det på suben? Kan hende jeg finner flere instillinger i den "on-screen menyen", men..

Et annet spørsmål. Frontene, skal de stå på large?
    Har satt mine til small på film. Deler LFE på 80hz og front og senter på 80hz. Avlaster frontene noe. Du kan jo bare prøve deg litt frem.

Side 3 av 18 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •