Torbys Hjemmekino og HiFi tråd: DacMagic - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Glade dager

Lek litt med vinklingen mot lyttepossisjon og forsøk å sørge for å sitte i en likesidet trekant.

Det vil si at avstanden mellom høyttalrene skal være like lang som fra høyttalerene (målt fra diskanten) til lyttepossisjon. Da vil du merke at holografien får et løft og det blir lettere å skille ut hva som skjer hvor i lydbildet. Enda en gang, helt gratis.
    Takk for tips. Lytteposisjon er så og si slik som du beskriver, - så godt det lar seg gjøre utifra rommets begrensninger.

Nå har jeg vært og gjort en meget hyggelig handel på et par pent brukte Klipsch RB-25 som skal brukes til et rent stereo-oppsett i stua. Men jeg kunne jo ikke la være å prøvespille de. Koblet fra Dali-frontene mine, og satte opp Klipsch'ene. Må si at disse små høyttalerene imponerer noe voldsomt! Spilte "To bid you farewell" med Opeth, og det var ren stereo-nytelse! Lyden er så klar og detaljert, at jeg kan neste høre hvor mange skjeggstubber vokalisten har på haka. Nå gjenstår det bare å finne en passende forsterker til Klipsch'ene, som samtidig har noenlunde WAF...

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du hentet de vel tilfeldigvis ikke rett utenfor Elverum vel, Hernes?
    Da er du muligens han som kom for å hente "dagen etter".
    Jeg gikk nemlig glipp av et par noen hadde solgt til to personer på mandag.

Jeg vil anbefale Big Joe Power Amp til de høyttalere, det var det jeg hadde planer om i alle fall...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Du hentet de vel tilfeldigvis ikke rett utenfor Elverum vel, Hernes?
    Da er du muligens han som kom for å hente "dagen etter".
    Jeg gikk nemlig glipp av et par noen hadde solgt til to personer på mandag.

Jeg vil anbefale Big Joe Power Amp til de høyttalere, det var det jeg hadde planer om i alle fall...
    Å var det deg det ja. Oida. Hehe. Kan ikke du kjøpe de to store da? [/awkward]

Edit - den forsterkeren så ikke dum ut, men jeg trenger 4 høyttalerutganger, for jeg skal felle inn et par høyttalere på verandaen, som skal drives av samme forsterker. Og så er planen å kjøre Squeezebox Duet som eneste kilde..

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torby
    Å var det deg det ja. Oida. Hehe. Kan ikke du kjøpe de to store da? [/awkward]

Edit - den forsterkeren så ikke dum ut, men jeg trenger 4 høyttalerutganger, for jeg skal felle inn et par høyttalere på verandaen, som skal drives av samme forsterker. Og så er planen å kjøre Squeezebox Duet som eneste kilde..
    Det er ikke noe å tenke på, det er sikkert kommunikasjonen som ikke var på topp.

Sørg for at forsterkeren du finner har switching mellom utgangene. Det er greit å ikke måtte plugge om når man skal bytte høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Denon 2809 i hus, og nå har jeg ikke plass til DVD-spilleren i stereobenken lengre. Så da får HTPC'en gjøre nytte for seg som DVD spiller fremover. Blue-ray spiller inn i HTPC blir neste oppgradering...

Og så trenger jeg noen gode justerbare stativer til å henge bakhøyttalerene på veggen med. Noen tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gjort en hyggelig handel med Alinoe her på forumet, og Cambridge Azur 340A er nå i hus. Synes denne var en bra match til Klipsch RB-25, samt at den forhåpentligvis tilfredsstiller kravene til WAF. Har testet den litt nå i kveld, og jeg må si meg veldig fornøyd med lyden. God påske.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var endelig stereo-oppsettet komplett. CD spiller i hus. Oppsettet er nå som følger:
    • Cambridge Azur 340A
    • Cambridge Azur 540C
    • Squeezebox Duet
    • Klipsch RB-25
    • VM Acoustics S3 Rack
    • iPod docking

Godt nytt år!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger opp et par bilder. Er godt fornøyd med dette oppsettet. :-D
    Har strenge krav til WAF her, så jeg synes dette er et godt kompromiss mellom lyd og sistnevnte. Dette spiller i ei stue på drøye 35 kvadrat, så jeg trodde det kom til å bli i minste laget, men lyden er overraskende bra. Savner litt bass, men man kan ikke forvente for mye av såpass små høyttalere..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gjort en liten test, og resultatet var ikke som forventa.

Rippet først en CD i ALAC (bruker dette formatet, da det er kompatiblet med både iPod/iPhone og Squeezebox). Etterpå testet CD vs ALAC over Squeezebox. Både CD-spilleren og SB bruker identiske phonokabler. Bruker forskjellige innganger på forsterkeren, CD for CD-spilleren og AUX for SB.

Jeg forventet at disse nå skulle høres indentiske ut, men det gjorde de altså ikke. Fra CD er lyden upåklagelig, mens fra SB så høres det slørete ut. Mindre fyldig i bassen, og diskanten er blass og udetaljert.

Kan dårlig DAC i Squeezeboxen være grunnen?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. DAC'en i SB er ikke det helt store.

En bedre test hadde vært CD + DAC vs SB + DAC

SB som drivverk er egentlig veldig bra.

Comparing the original CD on the Ayre C-5xe disc player, its digital output driving the Levinson DAC via a 1m DH Labs AES/EBU link, with SlimServer feeding an Apple Lossless–encoded file to the Squeezebox with its digital output feeding the Levinson via the AudioQuest OptiLink-5, I was hard-pressed to hear much of a difference. Perhaps there was an increased sense of authority to the sound of the CD played by the Ayre used as a transport, a better sense of extended low frequencies—but when I'm not listening seriously, the difference is irrelevant. Even when I am listening seriously, I have to strain to hear that difference (as long as I'm not listening to lossy-compressed files).
    Stereophile: Slim Devices Squeezebox WiFi D/A processor

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Jepp. DAC'en i SB er ikke det helt store.

En bedre test hadde vært CD + DAC vs SB + DAC

SB som drivverk er egentlig veldig bra.
    Takk for svar! Enig i at testen du beskriver ville vært bedre, men jeg har ikke ekstern DAC (enda). Jeg forventet absolutt ikke en så lett hørbar forskjell i min lille test. Da spørs det om det må bli en ekstern DAC, for detta var ikke akseptabelt..

Litt festlig - i testen du linket til ble det testet med Van Morrison. Det samme gjorde jeg, riktignok med en annen CD.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har Blue-Ray endelig gjort sitt inntog i hjemmekinoen, plukket opp en Denon BDP-1610 i dag. Håper den er en grei match til AVR-2809. Satser på testing ila helga, men har ikke plass i stereobenken.. Doh. Her må det bygges. Bestilte samtidig Cambridge DacMagic til stereo-oppsettet i stua, så det blir spennende å teste når den kommer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk hentet DacMagic'en i dag, men når jeg kom hjem fant jeg jo ut at jeg ikke hadde noen coax kabel til overs, så den eneste testinga jeg fikk gjort var med USB inngang fra PC, som fungerer fint. Men så fort jeg får fanget et par coax kabler, så blir det testing..

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •