KentOve`s Stue Stereo - Side 72

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 72 av 153 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 68 69 70 71 72 73 74 75 76 82 92 102 112 122 132 142 152 ... SisteSiste
Viser resultater 1,421 til 1,440 av 3052
    Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av KentOve
    Da er det ikke noe hokus pokus? Bare få tak i en "spesial" laget y-splitt, kjøpe ett ekstra sett med XLR balansert kabler, og plugge i?
    Forstår jeg deg rett?
    Det er vel like så bra, å kjøre horisontal bi-amping balansert, viss Hegel kan få til en y-splitt til meg?
    Dersom Hegel bekrefter at det ikke er none forringelse av kvaliteten ved å benytte en y-splitt (balansert) kontra å kjøre på to utganger så er det tut og kjør. Kjøp en billig splitter først for å teste om du synes det har noe for seg med bi-amping. Kosmetikk og/eller de andre "minimale" effektene du mener et kabelbytte har burde prioriteres til slutt.

Så viss jeg velger å selge H4`ene en gang, så må jeg selge begge? Siden de er brokoblet? Tok ikke helt den.
    Ved brokobling gjør du to forsterkerkanaler om til en felles kanal. Dersom dette kan reverseres eller om noen vil ha en brokoblet H4a så er det ingen problemer med dette. Jeg ville uansett ha sjekket med Hegel om de kan bekrefte at du fremdeles vil inneha garantien dersom de godtar å utføre modifikasjonene.

Jeg har testet litt ubalansert før, og jeg mener at dette gir mer uro i lydbildet, og ikke en så konsentrert lyd. Balansert har mye bedre kontakter også.
    På kortere kabelstrekk har det ingen andre fordeler enn at det er en mer stabil mekanisk kobling som kan låses. Dersom du ikke har problemer med støy, så er der ingenting i veien for å kjøre ubalansert.
    Igjen under forutsetning av at Hegel bekrefter for deg at det ikke er noen tekniske utfordringer ved å ikke benytte to separate utganger.

For å ta det med så utelater mange av High End produsentene balanserte koblinger da de mener det er unødvendig mye kludring i topologien på forsterkeren i forhold til det noe diskutable utbytte.

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Dersom Hegel bekrefter at det ikke er none forringelse av kvaliteten ved å benytte en y-splitt (balansert) kontra å kjøre på to utganger så er det tut og kjør. Kjøp en billig splitter først for å teste om du synes det har noe for seg med bi-amping. Kosmetikk og/eller de andre "minimale" effektene du mener et kabelbytte har burde prioriteres til slutt.
    Den er oppfattet, det skal jeg dobbelt sjekke.

Hva kan jeg merke, sånn at jeg finner ut at det IKKE har noe for seg med å biampe, i forhold til at jeg bare kjører en H4 slik jeg gjør nå?

Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Ved brokobling gjør du to forsterkerkanaler om til en felles kanal. Dersom dette kan reverseres eller om noen vil ha en brokoblet H4a så er det ingen problemer med dette. Jeg ville uansett ha sjekket med Hegel om de kan bekrefte at du fremdeles vil inneha garantien dersom de godtar å utføre modifikasjonene.
    Ved brokobling, så gjøres enkelt og greit forsterkeren om til 1 kanal, altå mono? Så viss jeg selger en H4, så er det kun en kanal, altså personen som eventuelt kjøper denne er bundet til å ha enda en monoblokk fra før?

Jeg svarte på mailen fra Hegel tidligere i dag, og spurte blant annet om jeg fortsatt hadde garantien min, viss de ville gjøre dette inngrepet. Men, la oss si at de kan gjøre dette, brokoble mener jeg.. Og jeg om 2 år finner ut at jeg vil selge H4`en, kan Hegel da igjen gjøre den om til en vanlig 2-kanals effekt forsterker slik den fra starten var ment for?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er oppfattet, det skal jeg dobbelt sjekke.
    Hva kan jeg merke, sånn at jeg finner ut at det IKKE har noe for seg med å biampe, i forhold til at jeg bare kjører en H4 slik jeg gjør nå?
    Dersom du ikke får noen lydmessig gevinst av å kjøpe enda en forsterker så er saken klar.
    Det er du selv som må avgjøre om det svarer til dine forhåpninger og målsetninger.

Det du ønsker er vel bedre kontroll, siden du påpeker at H4 mister taket ved avsindige volum.
    Om to H4 er den beste løsningen på dette problemet i forhold til den relative kostnaden er vanskelig å si.
    Det forutsetter uansett at du mener lyden med Hegel er bedre enn andre kandidater, dersom det skal ha noe for seg å spander på seg en H4 til.

Ved brokobling, så gjøres enkelt og greit forsterkeren om til 1 kanal, altå mono? Så viss jeg selger en H4, så er det kun en kanal, altså personen som eventuelt kjøper denne er bundet til å ha enda en monoblokk fra før? Jeg svarte på mailen fra Hegel tidligere i dag, og spurte blant annet om jeg fortsatt hadde garantien min, viss de ville gjøre dette inngrepet. Men, la oss si at de kan gjøre dette, brokoble mener jeg.. Og jeg om 2 år finner ut at jeg vil selge H4`en, kan Hegel da igjen gjøre den om til en vanlig 2-kanals effekt forsterker slik den fra starten var ment for?
    Ved brokobling benytter man to forsterkermoduler som en, altså en sorts monokonstruksjon mellom to kanaler.

Dersom det kan utføres (og reverseres) uten tap av garanti eller risiko så er det fritt frem. Det vet dog kun Hegel om er mulig (i alle fall ikke jeg).

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe flott Ola. Du har vært til stor hjelp på dette området.

Jeg er helt blå når det kommer til brokobling og innmaten til forsterkere osv, så det er greit at du er her og setter meg "minimalt" inni det, sånn at jeg har en liten aning om hvordan jeg skal forholde meg til Hegel, når jeg kontakter dem

Vær du trygg, ser ikke bort fra at jeg kommer til å kontakte deg, etter som spørsmålene popper opp i mailene fra Hegel.

Nok en gang, tusen takk!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare hyggelig om jeg kan være til hjelp.
    Du bidrar stort i årskavalkaden i år, så takknemligheten er gjensidig.

Lov meg at du tar turen "innom" dersom du har tid å slå ihjel på østlandet en gang, så kan du få høre mitt lille oppsett som er noe "annerledes" enn mye annet.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har fått med meg, kjører uansett ikke Hegel fullbalansert, men gjør signalet om til ubalansert. Dette for å unngå noen ulemper jeg ikke kan uttale meg om. Tror det sto i en test av H200 og gjelder ihvertfall denne. Vet ikke om det gjelder separate produkter, men verdt å sjekke. Da er det kanskje ikke noe poeng i å styre med disse kablene og y-leddene..

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan jeg forhøre meg om, i neste mail til Hegel.

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ähurmm. Låt en gammal gubbe flika in en sak. Men ta
    inte illa upp!!!! Jag har sett en hel del visa män säga detta:
    "Istället för att köpa två stycken sluttrinn för tex 40 000 Kr
    styck, så är det smartare att köpa ett riktigt riktigt bra
    för 80 000 Kr. "

Sant eller inte? Värt att tänka på i alla fall.

Bränner pengarna i lomman (fickan??) så har jag ett alternativt tips:

Hiva ut preamp och cdspelare. Koppla in tex Wadia 581SE rakt
    i trinnet.

Då kommer jag att göra en pilgrimsfärd dit du bor och betala
    för att få komma in å lyssna

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karla
    Ähurmm. Låt en gammal gubbe flika in en sak. Men ta
    inte illa upp!!!! Jag har sett en hel del visa män säga detta:
    "Istället för att köpa två stycken sluttrinn för tex 40 000 Kr
    styck, så är det smartare att köpa ett riktigt riktigt bra
    för 80 000 Kr. "

Sant eller inte? Värt att tänka på i alla fall.
    Tro meg, jeg har tenkt over det alternativet også. Jeg har mange veier jeg kan gå, mange løsninger som svirrer i hodet mitt, men jeg må først få kontroll på alle tingen først, før jeg går løpsk her i tråden med alt jeg vil teste ut

Effektforsterkere som EC NADA/NEMO, Pass Labs X250.5/X350.5, Rogue Audio Zeus og noe større fra BAT er absolute på "test" ønskelista mi

Sitat Opprinnelig postet av Karla
    Bränner pengarna i lomman (fickan??) så har jag ett alternativt tips:

Hiva ut preamp och cdspelare. Koppla in tex Wadia 581SE rakt
    i trinnet.

Då kommer jag att göra en pilgrimsfärd dit du bor och betala
    för att få komma in å lyssna
    Det ser ut som en heftig sak :-D

Innebygget pre amp i den?

Hm, viss jeg ikke husker heeeelt feil nå, så er det vel en liten test av den spilleren i det siste Fidelity bladet som er ute i butikkene nå?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Her var det ekstremt mye "ikke helt feil, men heller ikke riktig" informasjon.
    Man kan i utgangspunktet brokoble alle vanlige forsterkere på markedet.
    Da Hegel ikke er balansert på noen måte, betyr det også at man kan brokoble Hegel.
    Det enkleste er å bare bruke XLR utgangen fra preamp. Så bestiller man /lager et XLR-> 2 phono- adapter. Disse 2 ubalanserte utgangene er i motfase og går hver henholdvis venstre og høyre ubalanserte inngang på effektforsterkeren. Så kobler man høyttalerne til kun plussterminalene.
    Du trenger ikke bore, eller kjøpe et nytt sett med XLR-kabler + ysplitt.
    Dette er den _eneste_ riktige måten å brokoble forsterkeren, da du beholder symmetrien i kabelen lengst mulig. Et unntak er hvis forsterkeren har innebygget fasevender til den ene kanalen, og om den har det er det ikke snakk om å "bygge" den om heller. Som regel holder det å flytte på noen dipswitcher.

Grunnen til at ekte balansert ikke så utbredt er ikke at det ikke låter bedre, for det gjør det helt klart om det er implementert riktig. Men om det ikke er implementert riktig (ikke nødvendigvis "teknisk" riktig), så betyr det økte kostnader uten at lydkvaliteten står i stil.

Selv om brokobling og balansert 2 sider av samme sak, så kan man si at brokoblingen i seg selv ikke nødvendigvis har fokus på "bedre" lyd, men fokus på "mer" krefter. Skal du ha "bedre lyd", så gjør du klokt i å heller kjøpe en dobbel så dyr forsterker, og den har sannsynligvis da også krutt til å trekke Array uansett. Ved at du brokobler kan du i verste tilfelle ende opp med dårligere lyd, selv om du har mer krefter.

Man kan teoretisk 4-doble effekten, men rundt 3 er vel det man i praksis klarer å oppnå, og enda mindre om høyttaleren har en lav impedans eller har vanskelig impedanskurve. Det er fordi forsterkeren ser kun halvparten av impedansen til høyttaleren. Selv om Array 1400 har en minimumsimpedanse på rett under 5, har den også et par vanskelig fasevinkler som gjør at den praktiske minimumsimpedansen ligger på 2 tallet. Ved brokobling vil altså forsterkeren se 5 som 2.5 og 2 som 1ohm. Dette går vel greit for et par H4se vil jeg tro, men ligger litt i grenseland for hva "gut-feelingen" min ville godtatt på lang sikt, da minnene fra en svunnen tid med Infinity Kappa plutselig kan strømmende

Jeg hadde ikke betalt det dobbelte for noe som muligens betyr litt bedre kontroll i peakene ved sinnsyke nivåer, men kanskje dårligere lyd ellers. Derfor bør du absolutt prøve dette over (litt) tid før du i tilfelle trekker kortet. Selgerne på SG vet sannsynligvis ikke forskjellen uansett, og lirer av seg et eller annet for å selge til deg, men dette tar du med stoisk ro. Prøv det først, og hvis det mot formodning skulle fungere bedre enn hva jeg antyder, DA kjøper du. Hvis ikke ytelsen står i stil til åprisen, selger du hele skiten og kjøper en forsterker som er beviselig bedre på alle punkter.

Lykke til!

ps! Er litt trøtt, og jeg ser det er noen skrivefeil...som jeg ikke orker å rette opp.

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som en heftig sak :-D

Innebygget pre amp i den?

Hm, viss jeg ikke husker heeeelt feil nå, så er det vel en liten test av den spilleren i det siste Fidelity bladet som er ute i butikkene nå?[/QUOTE]

Jo, jag läste det testet och det i Lyd og Bilde. Det är min dröm-
    setup. Den inbyggda preampen ska tydligen vara väldigt bra. Men
    jag har inte på långa vägar råd.:cry:

Jag kör både DAC och Riaasteg rakt i H4SE. Jag tycker det fungerar
    bra. Den enda chansen jag har med min begränsade ekonomi är
    att hoppa över en dedikerad preamp. Så jag fortsätter på
    det spåret tills jag vinner på lotto eller nåt.:???:

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Capitaine
    Her var det ekstremt mye "ikke helt feil, men heller ikke riktig" informasjon.
    Man kan i utgangspunktet brokoble alle vanlige forsterkere på markedet.
    Da Hegel ikke er balansert på noen måte, betyr det også at man kan brokoble Hegel.
    Det enkleste er å bare bruke XLR utgangen fra preamp. Så bestiller man /lager et XLR-> 2 phono- adapter. Disse 2 ubalanserte utgangene er i motfase og går hver henholdvis venstre og høyre ubalanserte inngang på effektforsterkeren. Så kobler man høyttalerne til kun plussterminalene.
    Du trenger ikke bore, eller kjøpe et nytt sett med XLR-kabler + ysplitt.
    Dette er den _eneste_ riktige måten å brokoble forsterkeren, da du beholder symmetrien i kabelen lengst mulig. Et unntak er hvis forsterkeren har innebygget fasevender til den ene kanalen, og om den har det er det ikke snakk om å "bygge" den om heller. Som regel holder det å flytte på noen dipswitcher.

Grunnen til at ekte balansert ikke så utbredt er ikke at det ikke låter bedre, for det gjør det helt klart om det er implementert riktig. Men om det ikke er implementert riktig (ikke nødvendigvis "teknisk" riktig), så betyr det økte kostnader uten at lydkvaliteten står i stil.

Selv om brokobling og balansert 2 sider av samme sak, så kan man si at brokoblingen i seg selv ikke nødvendigvis har fokus på "bedre" lyd, men fokus på "mer" krefter. Skal du ha "bedre lyd", så gjør du klokt i å heller kjøpe en dobbel så dyr forsterker, og den har sannsynligvis da også krutt til å trekke Array uansett. Ved at du brokobler kan du i verste tilfelle ende opp med dårligere lyd, selv om du har mer krefter.

Man kan teoretisk 4-doble effekten, men rundt 3 er vel det man i praksis klarer å oppnå, og enda mindre om høyttaleren har en lav impedans eller har vanskelig impedanskurve. Det er fordi forsterkeren ser kun halvparten av impedansen til høyttaleren. Selv om Array 1400 har en minimumsimpedanse på rett under 5, har den også et par vanskelig fasevinkler som gjør at den praktiske minimumsimpedansen ligger på 2 tallet. Ved brokobling vil altså forsterkeren se 5 som 2.5 og 2 som 1ohm. Dette går vel greit for et par H4se vil jeg tro, men ligger litt i grenseland for hva "gut-feelingen" min ville godtatt på lang sikt, da minnene fra en svunnen tid med Infinity Kappa plutselig kan strømmende

Jeg hadde ikke betalt det dobbelte for noe som muligens betyr litt bedre kontroll i peakene ved sinnsyke nivåer, men kanskje dårligere lyd ellers. Derfor bør du absolutt prøve dette over (litt) tid før du i tilfelle trekker kortet. Selgerne på SG vet sannsynligvis ikke forskjellen uansett, og lirer av seg et eller annet for å selge til deg, men dette tar du med stoisk ro. Prøv det først, og hvis det mot formodning skulle fungere bedre enn hva jeg antyder, DA kjøper du. Hvis ikke ytelsen står i stil til åprisen, selger du hele skiten og kjøper en forsterker som er beviselig bedre på alle punkter.

Lykke til!

ps! Er litt trøtt, og jeg ser det er noen skrivefeil...som jeg ikke orker å rette opp.
    Hei Capitaine

Her var det mye jeg ikke helt forsto av det tekniske, mens jeg til syvende og sist forstår hva ditt budskapet er.

Takk for at du tar deg tid til å fortelle hvordan ting kan gjøres, og hva jeg ikke bør gjøre, og hva som er rett da. Selv stusser jeg litt på nesen når jeg hører ordet brokobling, da jeg føler det har vært veldig negativt ladet her på forumet i noen tråder jeg har vært innom.

En annen ting er at jeg ikke har fått levd selv med dette oppsettet som er i ferd med å egentlig bli komplett, så her skal det ikke gjøres forandringer/oppgraderinger før jeg har fått noen uker/månder med det i den nye leiligheten. Grunnen til at det snakkes om nye pre amper, dobbelt så dyre forsterkere og 2 x H4 er fordi jeg hele tiden er på "jakt" etter løsninger som kanskje kan være med på å forbedre resultatet en plass i kjeden. Etter at jeg registrerte meg på dette forumet for rundt ett års tid siden har jeg lært mye, og "blitt kjent" med veldig mange nye merker som hadde vært spennende og fått prøve hjemme selv.

2009 blir ett spennende år, med tanke på det økonomiske for meg. Iløpet av de første måndene er jeg ute i leilighet, og da er det ikke bare til å handle på slik jeg har gjort dette året. Alikevel satser jeg på å få fast reisejobb, slik at jeg også kan jobbe en del i friperiodene, da blir fort mer penger, og jeg kan fremdeles handle litt nye ting inn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mener, som muligens ikke kom klart nok fram var:

Du kjører XLR kablene (Heimdall) ut fra forforsterker som vanlig.
    I en XLR kabel er det 3 kontakter. Jord. signal +, signal -. Ved å lage et XLR-> 2 phono adapter vil du få 2 ubalanserte kabler med jord/signal+ , og jord/signal-. Jorden er altså felles. Du kjører altså ikke dette adapteret rett i preamp, men fra XLR-kabelen din. Dette sikrer at signal +/- kommer fram til effektforsterkeren så likt som mulig. Så kobler du de 2 ubalanserte kablene fra adapteret inn i høyre og venstre i de ubalanserte inngangene til H4SE. H4SE er nå brokoblet. Om det låter bedre? Tjaaa, det må du finne ut selv.
    Men første må du, som du sier, komme deg i hus..

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viss dette er den eneste rette måten, hvorfor er det ikke sånn Hegel beskriver det?

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det salg av Hegel pre'en din?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enn så lenge blir det verken salg av pre, eller power amp. Når jeg har kommet meg i ny leilighet, og fått hørt litt på oppsettet som det er nå, kommer jeg nok til å teste ut litt nye forsterkersett. I første omgang er det snakk om power amp.

Har også planer om å få teste Black Magic og Kimber kabler. Gjør ikke dette for jeg er misfornøyd med Nordost kablene på noen måte, men siden det flere ganger har blitt nevnt at disse kablene muligens kan passe bedre til mine preferanser, skader det jo ikke å prøve.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Power amp faktisk? Hadde jeg ikke trodd. Bytt til en klasse A forforsterker, og få litt fetere lyd?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir en av tre:

1. Prøve ut forsterkere, men finner tilslutt ut at H4SE er det jeg skal fortsette med.

2. Brokoble/Biampe 2 x H4SE.

3. Bytte forsterker til en som er kraftigere og har bedre lyd. Blir fort dyrt, men

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det billigste er nok å oppgradere pre-ampen din eller cd spilleren. Du skal vel bruke en del penger før du finner noe kraftigere enn H4SE

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Det billigste er nok å oppgradere pre-ampen din eller cd spilleren.
    VISS jeg finner ut at forsterkersettet skal byttes, vil power ampen først spasere ut døra, for så og også bytte ut pre ampen til en amp i samme merke. Viss du nå lurer på hvorfor jeg absolut skal ha en pre amp i samme merke, er det for syns skyld, og at jeg liker at en to-delt forsterker løsning er fra samme produsent. Enkelt og greit.

Etter at jeg fikk satt meg litt ned og tenke, fant jeg ut at cd spilleren står veldig godt om dagen. Det kan fort bli veldig dyrt å bytte ut denne, den er stein go

Hva som er billigst bryr jeg meg ikke så veldig mye om, bare jeg finner noe jeg kan leve en stund me :twisted:

Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Du skal vel bruke en del penger før du finner noe kraftigere enn H4SE
    Helt riktig

Side 72 av 153 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 68 69 70 71 72 73 74 75 76 82 92 102 112 122 132 142 152 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •