KentOve`s Stue Stereo - Side 71

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 71 av 153 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 67 68 69 70 71 72 73 74 75 81 91 101 111 121 131 141 151 ... SisteSiste
Viser resultater 1,401 til 1,420 av 3052
    Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mute
    At du trenger 2 H4SE til Array er et bedre spørsmål.. Legg heller pengene i en god sub mener nå jeg. Hvis det er morrofaktor du er på jakt etter?
    Det er nok ikke ett must, men at det hadde vært fryktelig morsomt med STÅLkontroll på Arrayene, skal jeg ikke legge skjul på

Vi kjørte temmelig hardt på i Oslo sist jeg var der, og da mistet H4A kontrollen helt i slutten der, så her er det mulighet for enda mer power. Men som du sier, hadde vært gøy med en heftig subwoofer også

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KentOve
    Arrayene har jo mulighet for biamping, så det er ikke noe problem.
    En på bunn, og en på toppen sier du. Det er vel mulighet for å kjøre en forsterker på hver høyttaler også?
    Det spiller jo ingen rolle da forsterkerene er identiske.
    Min antagelse er at du vil plasser hver forsterker nærmest mulig høyttaleren (for å korte ned lengden på høyttalerkablene) dermed er vel en forterker per høyttaler mest fornuftig. Dersom det er noe annet som spiller inn, som lekasjer internt mellom inngangene i forsterkeren så kan det være at man får bedre kanalseparasjon av å benytte en til hver høyttaler.

Ett fett om du kjører to utganger fra forsterkeren, eller om du bruker en y-splitt. På kvaliteten av lyden, tenker jeg?
    Jeg tror ikke du vil merke noen form for forskjell.

Tror ikke jeg trenger å tenke på det. Mener på at Arrayene ikke har terminalbroer. De gamle Audiovectorene mine hadde det. De hadde jo mulighet for tri-wiring.
    Da er det jo null problem.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan man titte på det teoretiske grunnlaget for Bridged and paralleled amplifiers.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for all infoen Gwandarion

Greit å ha en viss peiling på dette, når jeg eventuelt skal snakke med Hegel/Soundgarden.

Det som forundrer meg litt, er at Hegel snakket om å oppgradere P4A, når jeg kan gjøre det så lett som du sier ved å bare kjøpe en y-splitt og ett ekstra par med høyttaler kabler.

En ting til slutt: Hvorfor er det viktig å korte ned lengde på høyttaler kablene?

Som du ser i avataren min har jeg jo 2x3 meter, å det er jo litt. Hadde 2x2 før, og det holder plenti i det rommet jeg bruker nå, men jeg tenkte litt fremover i tid, da jeg får større plass i den nye leiligheten sånn at jeg kjøpte 2x3 med en gang for å ha litt mer å gå på i det nye rommet.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpost

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arrayene har jo mulighet for biamping, så det er ikke noe problem.
    En på bunn, og en på toppen sier du. Det er vel mulighet for å kjøre en forsterker på hver høyttaler også?

Ett fett om du kjører to utganger fra forsterkeren, eller om du bruker en y-splitt. På kvaliteten av lyden, tenker jeg?

Tror ikke jeg trenger å tenke på det. Mener på at Arrayene ikke har terminalbroer. De gamle Audiovectorene mine hadde det. De hadde jo mulighet for tri-wiring.
    Kjøper du enda en h4se har du i praksis 4 forsterkerkanaler til disposisjon, så om du då bruker en forsterker til horn og en til bass, eller ganske enkelt en per høyttaler får bli opp til deg, men sistnevnte vil åpenbart gi bedre kanalseperasjon.

Hvorvidt du bruker to utganger, y-splitt og i det hele tatt er slettes ikke ett fett nei. Er grenser for hvor mye en forforsterker klarer å drive.
    når jeg snakka med Hegel virka det på de at den eneste muligheten jeg hadde var og oppgradere preen, eller brokoble?
    Er en grunn til at du får det svaret, en effektforsterker krever en viss styrke på signalet fra preampen for å fungere optimalt, så hvorvidt du kan få mekket til dette med utgangspunkt i P4AMkII får du ta med Hegel.

Og Arrayene har som alle andre høyttalere med mer enn et enkelt sett terminalet en form for terminalbro(som du selvsagt fjerner).

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Kjøper du enda en h4se har du i praksis 4 forsterkerkanaler til disposisjon, så om du då bruker en forsterker til horn og en til bass, eller ganske enkelt en per høyttaler får bli opp til deg, men sistnevnte vil åpenbart gi bedre kanalseperasjon.

Hvorvidt du bruker to utganger, y-splitt og i det hele tatt er slettes ikke ett fett nei. Er grenser for hvor mye en forforsterker klarer å drive.
    Blir det sånn at jeg handler inn enda en H4SE, kommer jeg til å bruke en forsterker pr høyttaler. Forsto tidlig at dette var det beste, men er greit å forsikre seg med flere.

Så det du mener, er at to utganger er åpenbart bedre for forforsterkeren sin del?

Er en grunn til at du får det svaret, en effektforsterker krever en viss styrke på signalet fra preampen for å fungere optimalt, så hvorvidt du kan få mekket til dette med utgangspunkt i P4AMkII får du ta med Hegel.

Og Arrayene har som alle andre høyttalere med mer enn et enkelt sett terminalet en form for terminalbro(som du selvsagt fjerner).
    Vær du trygg, dette skal jeg ta grundig med Hegel før jeg bestemmer meg for noe som helst!

De nevnte også å bore i chassis på P4A, eller lage til en spesial kabel, eller hva han kalte det. Har sikkert noe med biamping å gjøre. Han kunne ikke avgjøre noes om helst, så når dette skulle gjøres, måtte vi kontakte Bent for nærmere info.

Rekner med Bent gir meg det beste rådet, for hva som er best for både høyttaler, lyden og elektronikk?

Han har jo Array 1400 selv, pluss han lager disse forsterkerene, så kan ikke han gi meg ett passelig greit svar, så vet ikke jeg.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det sånn at jeg handler inn enda en H4SE, kommer jeg til å bruke en forsterker pr høyttaler. Forsto tidlig at dette var det beste, men er greit å forsikre seg med flere.

Så det du mener, er at to utganger er åpenbart bedre for forforsterkeren sin del?
    Det jeg mener er at det ikke nødvendigvis er så enkelt som å spesialbestille et xlr y-ledd, plug and play. For det første er det ikke mange som kjører biamping, som åpenbart reflekteres i at med mindre du kjøper noe hyperkostbart eller spesialbygd(ikke nødvendigvis noe billigere) er det ikke akkurat overflod av forforsterkere med hva du trenger på markedet... Og strømforsyningene er gjerne tilpasset antall utganger. Har man bare en enkel utgang å drifte trengs ikke en diger strømforsyning i preampen.
    Så strengt tatt ja, to(eller flere utganger) er bedre for forforsterkeren sin del ettersom du da har et enda mer fleksibelt utgangspunkt i forhold til biamping, tilkobling av subwoofere etc., men det forutsetter at forforsterkeren er dimensjonert for jobben. Mas på Hegel

Mener også å huske du har mumlet om subwoofere, får du utganger til subwoofere også(beholder du de ubalanserte utgangene) hvis de borrer hull i preampen din om snekrer til et ekstra sett balanserte utganger?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mener er at det ikke nødvendigvis er så enkelt som å spesialbestille et xlr y-ledd, plug and play. For det første er det ikke mange som kjører biamping, som åpenbart reflekteres i at med mindre du kjøper noe hyperkostbart eller spesialbygd(ikke nødvendigvis noe billigere) er det ikke akkurat overflod av forforsterkere med hva du trenger på markedet... Og strømforsyningene er gjerne tilpasset antall utganger. Har man bare en enkel utgang å drifte trengs ikke en diger strømforsyning i preampen.
    Så strengt tatt ja, to(eller flere utganger) er bedre for forforsterkeren sin del ettersom du da har et enda mer fleksibelt utgangspunkt i forhold til biamping, tilkobling av subwoofere etc., men det forutsetter at forforsterkeren er dimensjonert for jobben. Mas på Hegel

Mener også å huske du har mumlet om subwoofere, får du utganger til subwoofere også(beholder du de ubalanserte utgangene) hvis de borrer hull i preampen din om snekrer til et ekstra sett balanserte utganger?
    Jeg skal gjøre det veldig lett Jakob.

Når jeg diskuterete dette med Hegel, var det for en helt annen grunn jeg ringte, men så var praten godt i gang, så kom jeg plutselig på det, og vi bare chattet litt om forskjellige løsninger. Som nevnt må dette tas med Bent, så jeg vet ikke hvordan de ville ha gjort, viss det skulle blitt aktuelt å borre i chassis.

Jeg skriver en mail, og forklarer saken til Bent nu, og poster svaret mitt her, så fort jeg får svar

OKEI?!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kakehode, hvilken last mener du et ekstra ledd med signalkabel presenterer?
    Jeg tviler på at det vil føre til hørbar forvregning ved full output med et trinn til på linjen.

Det står ikke oppgitt hva utgangsimpedanse til P4 er, ei heller inngangssensitiviteten til H4, men Hegel skriver så på sin produktside for P4

Sitat Opprinnelig postet av Hegel
    The P4A mk2 has got a very low output impedance and can drive any connected cable and high quality power amplifier.
    Videre underer jeg litt på hvor de skal hente et kvalitetssignal med stort nok nivå og riktig attunering dersom de skal legge opp et nytt sett med balanserte utganger. Så vidt jeg kan lese er det balanserte kretsløpet separert i forforsterkeren. Dersom de ikke skal splitte det balanserte signalet internt (uten flere spenningsforsterkere, tilsvarende en y-splitt men med tilførsel av enda et kontaktpunkt) og benytte den ubalanserte utgangen med tilført jord så vil crosstalk og feedback øke samtidig som støygulvet synker tilsvarende?

Er jeg helt på viddene nå?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Kakehode, hvilken last mener du et ekstra ledd med signalkabel presenterer?
    Jeg tviler på at det vil føre til hørbar forvregning ved full output med et trinn til på linjen.

Det står ikke oppgitt hva utgangsimpedanse til P4 er, ei heller inngangssensitiviteten til H4, men Hegel skriver så på sin produktside for P4

Videre underer jeg litt på hvor de skal hente et kvalitetssignal med stort nok nivå og riktig attunering dersom de skal legge opp et nytt sett med balanserte utganger. Så vidt jeg kan lese er det balanserte kretsløpet separert i forforsterkeren. Dersom de ikke skal splitte det balanserte signalet internt (uten flere spenningsforsterkere, tilsvarende en y-splitt men med tilførsel av enda et kontaktpunkt) og benytte den ubalanserte utgangen med tilført jord så vil crosstalk og feedback øke samtidig som støygulvet synker tilsvarende?

Er jeg helt på viddene nå?
    Hva jeg snakker om er worst-case-scenario i tilfellet hvor èn kanal skal drifte dobbelt så mange effektforsterkere. Det KAN skje, men om det kommer til å skje her eller vil representere noen hørbar forskjell, tja! På svaret karmøybuen fikk fra Hegel virket det ikke akkurat som et y-ledd-triks var den optimale løsning, men mer info derom tipper jeg samme karmøybu venter inn fra Hegel når som helst.

Og jeg ser tankegangen din, har ikke preampen allerede lagt opp dobbelt sett balansert ut blir det vel streng tatt ett fett om man bruker et y-ledd eller om man skaper samme splitt internt. Jo, ja, Hegel har sikkert et svar på det også.

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 x H4SE. Oj oj. Jag ska inte lägga mig i det. Även om jag
    har en åsikt..

Men en sak lär du märka när du fått köra Arrayérna ett tag.
    Och det är att dom inte har mkt till djupbas.

Och sen har dom en partypuckel på upp till 6dB från 60Hz och
    nedåt. Men den puckeln ligger ju inom ett morsomt område, så
    det är ju inget att klaga på. Men!!!!: puckeln försvinner
    mer eller mindre när dom är inspelade = rakare frekvenskurva.

Så två stycken subbar åker du på förr eller senare:-? . Om jag inte
    fick ha sub så skulle mina Array vara sålda för lääänge sedan.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karla
    2 x H4SE. Oj oj. Jag ska inte lägga mig i det. Även om jag
    har en åsikt..
    :-D

Men en sak lär du märka när du fått köra Arrayérna ett tag.
    Och det är att dom inte har mkt till djupbas.

Och sen har dom en partypuckel på upp till 6dB från 60Hz och
    nedåt. Men den puckeln ligger ju inom ett morsomt område, så
    det är ju inget att klaga på. Men!!!!: puckeln försvinner
    mer eller mindre när dom är inspelade = rakare frekvenskurva.
    Hvor mange timer mener du Arrayene trenger for å bli helt innspilt?

Jeg har jo etterhvert hørt Arrayene noen ganger nå, og de har blitt godt voldtatt rundt om i Soundgardens lytterom, fremdeles syns jeg den dypeste bassen de leverere er meget godkjent. Til flere timer de får spilt, til bedre sitter bassen sammen med mellomtone/diskant selvfølgelig, men etter hva jeg har hørt så kan jeg ikke si at de leverer for lite dypbass, denne meningen kan jo selvfølgelig bli en annen når jeg får personlig levd med dem selv, så det skal bli spennede og høre hvordan de forandrer seg etterhvert :twisted:

Så två stycken subbar åker du på förr eller senare:-? . Om jag inte
    fick ha sub så skulle mina Array vara sålda för lääänge sedan.
    Jeg er nok stygt redd for at det kommer noe Velodyne eller JL Audio i hus etterhvert ja. Spørsmålet for meg er hva som skal prioteres først, og sist

Jeg vil samtidig påpeke at etter hva jeg har hørt, så skulle jeg fint klare og levd med Arrayene uten subwoofer også.

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måste väl tillägga att jag är basnarkoman8) Kan inte
    leva utan sub eller ett par högtalare som går under
    20Hz.

Men ett exempel är spår 1 på senaste Batmanfilmens
    soundtrack (tack S.Roger och Marantz). Hela rummet
    skakade men basmembranen på Arrayárna stod helt
    stilla:twisted:

Efter ca 100 timmar tyckte jag basen hade försvunnit lite.
    Efter det har jag tweakat runt så mkt så jag tappat kollen
    Men jag blir mer och mer nöjd för varje dag. Tvättäkta High End
    högtalare. Men mindre hulliganer om man får skriva så:-D

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ærlig innrømme jeg ikke helt forsto hva du skrev i slutten der, men det får heller være.

Uansett så anser jeg meg selv også som en bassnarkoman, men jeg liker best bassen som ligger i området over 20Hz, vet ikke helt hviken Hz den går under, men bassen som "puncher" skikkelig med trøkk, er det jeg foretrekker mest

Når vi først er inne på bass har jeg spilt begge platene til Chris Jones på Arrayene, og på noen spor der, går høyttalerene mer en dypt nok for meg

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du høres ut som en 70Hz kar Kent Ove.
    Litt trykk i brystkassa er ikke å forakte

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er svaret jeg fikk fra Hegel:

Hei Kent Ove

Det er meg, Anders som svarer igjen. Bent er på reise og får derfor ikke helt svart. Men jeg har gjort litt research for deg, blant vår ingeniør nr 2, med Bent og med Nordost.

Prosjektet ditt høres veldig spennende ut. Og det er mulig å gjennomføre. Det finnes to åpenbare måter å gjøre det på, som du også beskriver selv.

1. Brokobling
    2. Bi-amping

Begge deler krever dobbelt sett med XLR kabler. Imidlertid har jeg sjekket med Nordost og det ser ut til at de uansett kan lage de gode kablene sine som Y-splitter. Altså er den saken uproblematisk. Hvis du har andre preferanser på kabler er det sikkert mange andre som kan også.

Hva som er best kommer litt an på. Brokobling gir deg definitivt mest krefter. Men som noen sikkert har sagt mister du noen ganger litt kontroll. Men det spiller altså definitivt (!!!) høyest brokoblet. Hegel forsterkerne har imidlertid såpass høy dempningsfaktor at dette ikke nødvendigvis er et slike stort problem her som ellers.

Bi-amping er litt mer ”HiFi” enn brokobling, og dermed mer allment akseptert… Ulempen med dette er selvfølgelig at bassen trekker mer enn toppen i en Array 1400. Ganske mye mer egentlig. Så vi vel heller anbefale deg brokobling i forhold til dette.

Det sagnomsuste alternativ 3:

Gitt dette systemet som har en ekstremt effekthungrig bass… Her ville jeg satt en H4 pr. kanal. Det vil si at du kobler f.eks høyre kanal på bass og venstre kanal på diskant/mellomtone. Da får du maksimalt utbytte av trafoen i H4 til å drive bassene. Uten at du mister dempningsfaktor. Vær obs på at det ikke er alle forsterkere i verden som liker ulik last på høyre/venstre kanal spesielt godt. Men for Hegel er det absolutt ikke noe problem.

Alternativ 3,5:

Bruke dobbelt sett ubalanserte kabler. Vi kan med enkelhet endre tape-utgangen i P4A. Det er bare å flytte på en ”jumper” inni. Da har du 2 sett ubalanserte ut.

Altså noen muligheter… Ikke noe problem.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativ 3: Horisontal bi-amping er dermed ikke et problem og Hegel foreslår en y-splitt? Da er vi tilbake ved alternativet vi kom frem til i utgangspunktet, som ikke betinger noen inngrep i forsterkeren.

Alternativt en brokobling av forsterkern med bortfall av 50% av dempefaktoren men opptil 200% effekt. Dette betinger da også at det er mulig å selge to stykker dersom du skulle ønske deg å kvitte deg med forsterkeren.

Dersom du ikke har noen motforestillinger mot å kjøre ubalansert vil jeg tro at å kjøre horisontal bi-amping med hver sin utgang er den enkleste og mest fornuftige løsningen.

Kanskje Hegel kunne bekrefte om du faktisk har en utgang med tilsvarende utgangsspenning som i den originale utgangen eller om de deler seg i mellom? Dersom det ikke den er delt

Dersom det er gjort slik at tape-out er det rene utgangssignalet koblet utenom attuneringen i volumkontrollen (siden det kun er snakk om en dip switch så regner jeg med det er rimelig å anta at det er gjort slik), vil det jo i praksis kun være motstanden i kabelen som ugjør forskjellen dersom man benytter et y-ledd - det er jo ikke sikkert den er høyere enn det man møter i volumkontrollen og releène på vei ut...

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du høres ut som en 70Hz kar Kent Ove.
    Litt trykk i brystkassa er ikke å forakte
    Hehe.. Den var bra:-D Trykk i bröstkassen har Array så
    det räcker helt klart. Vad jag inte kan vara utan är att
    dessutom få med det som är under 30Hz. Där tappar dom
    pusten väldigt snabbt. Men för att vara JBL går dom ovanligt djupt.
    Har för mig att K2 rullar av vid 45-50Hz.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativ 3: Horisontal bi-amping er dermed ikke et problem og Hegel foreslår en y-splitt? Da er vi tilbake ved alternativet vi kom frem til i utgangspunktet, som ikke betinger noen inngrep i forsterkeren.
    Da er det ikke noe hokus pokus? Bare få tak i en "spesial" laget y-splitt, kjøpe ett ekstra sett med XLR balansert kabler, og plugge i?

Forstår jeg deg rett?

Dette betinger da også at det er mulig å selge to stykker dersom du skulle ønske deg å kvitte deg med forsterkeren.
    Så viss jeg velger å selge H4`ene en gang, så må jeg selge begge? Siden de er brokoblet? Tok ikke helt den.

Dersom du ikke har noen motforestillinger mot å kjøre ubalansert vil jeg tro at å kjøre horisontal bi-amping med hver sin utgang er den enkleste og mest fornuftige løsningen.
    Det er vel like så bra, å kjøre horisontal bi-amping balansert, viss Hegel kan få til en y-splitt til meg?

Jeg har testet litt ubalansert før, og jeg mener at dette gir mer uro i lydbildet, og ikke en så konsentrert lyd. Balansert har mye bedre kontakter også.

Side 71 av 153 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 67 68 69 70 71 72 73 74 75 81 91 101 111 121 131 141 151 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •