KentOve`s Stue Stereo - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 153 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 3052
    Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Haha!

Njaa! Kan jo det da! Den satt jo så ei kula den da

Haha, fine type Valen!

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sa jo du kom til å få deg noen overraskelser
    Og du må gjerne dra med deg enda flere plater og komme innom igjen når du har vært på sjøen en tur hvis du vil teste enda litt mer Dessuten glemte du helt den obligatoriske knoketesten

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KentOve
    Jeg ble helt gira! Jeg kunne ikke forstå hvordan en høyttaler bestykket med 2 x 6,5" kunne produsere så mye bass, jeg var helt målløs! Satt der med ett stort smil Jeg stussa litt bak meg på SVS subben hans, men denne fant jeg ut ikke var koblet til.
    haha! samme som jeg opplevde hos hjemmekino; den subben burde liksom ha vært tilkoblet for å gi detta trøkket. Men når vi testet ut med en god velodyne ble det straks klart at den ikke hange med pioneerene!
    men Pioneer er også veldig musikalsk, samtidig som den er utrolig rocka og spiller opp i mot Array. Så her er det jo egentlig bare å gå for Pioneer, og senere handle inn en ekstra sub, viss savne for mer galskap skulle komme.
    Im impressed! Pioneerene ligger uten tvil tettere opp mot array enn hva mange tror, men jeg synes allikevel at det er to vidt forskjellige verdener\høytalere. Men pio pluss sub bør funke rimelig kjekt, iallefall om du finner en crazy subb som holder følge med de

Lykke til videre i jakten på "den perfekte høytaler"
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Jeg sa jo du kom til å få deg noen overraskelser
    Og du må gjerne dra med deg enda flere plater og komme innom igjen når du har vært på sjøen en tur hvis du vil teste enda litt mer Dessuten glemte du helt den obligatoriske knoketesten
    Det gjorde jeg så absolutt også, fy søreen altså Se ikke bort fra at jeg tar meg enda en tur når jeg kommer meg til landjorda igjen, for dette var skikkelig gøy!

Ehm! Sorry, men hva er knoketesten ?!

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    haha! samme som jeg opplevde hos hjemmekino; den subben burde liksom ha vært tilkoblet for å gi detta trøkket. Men når vi testet ut med en god velodyne ble det straks klart at den ikke hange med pioneerene!
    Det var så kult, jeg syns det var skam gøy jeg hehe

åå? DD18 dere prøvde til kanskje? Siden det finnes 2 stk av den i referansekinonen til Hjemmekino? Viss det skulle være at jeg skulle hatt meg en sub til de, hva kunne det være for noe? Siden de er relativt meget kjappe!

Im impressed! Pioneerene ligger uten tvil tettere opp mot array enn hva mange tror, men jeg synes allikevel at det er to vidt forskjellige verdener\høytalere. Men pio pluss sub bør funke rimelig kjekt, iallefall om du finner en crazy subb som holder følge med de

Lykke til videre i jakten på "den perfekte høytaler"
    Det er to helt forskjellige høyttalere, som egentlig ikke skal settes opp mot hverandre. Men råskapen i hver høyttaler, er ikke langt fra hverandre, det må jeg bare få si.

Sånn litt off topic. Når kommer egentlig neste Hjemmekino i butkken ?? :shock:

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo!

Har kikket litt på lytterommet ditt på "MinHifi" og vil bare varsle deg litt om at S-1'ene ikke er like lette å få til som S-3'ene som jeg vel har nevnt før.

De er muligens litt på kanten i mitt rom på ca. 30kvm, men begynner å komme seg nå med all dempingen. Største problemet er å hente fram det riktige slammet i bassen som jeg forstår du er litt opptatt av.

Du har jo elektronikken til å drive de da, og de er litt kresne på dette. Hegel skal være en knallmatch sier Akto, så de får det nok litt lettere hos deg.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var så kult, jeg syns det var skam gøy jeg hehe

åå? DD18 dere prøvde til kanskje? Siden det finnes 2 stk av den i referansekinonen til Hjemmekino? Viss det skulle være at jeg skulle hatt meg en sub til de, hva kunne det være for noe? Siden de er relativt meget kjappe!
    Vet ikke, har desverre fint lite erfaring med sub, men ut fra alt som skrives på nettet bør vel jl fathom være en god kandidat. Men som sagt, je har'te filla snøring

Sånn litt off topic. Når kommer egentlig neste Hjemmekino i butkken ?? :shock:
    Vet ikke, men bladet dumpet ned i postkassa igår, så det bør være like rundt hjørnet hos narvesen au. Sier bare en ting: GLED DEG!!!
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor skråsikker er du på at subwooferne i referansekinoen var riktig satt opp og kalibrert når de ble brukt med S-3EX?
    Jeg tenker som så at det har lenge vært stor enighet i all verdens lydpresse om at DD18 er noe av det ypperste som er å oppdrive av subwoofer, så hvis ikke den funker, hva i alle dager skal man kjøpe da? Og jeg har da sett bilder av stereoanlegg hvor den har figurert sammen med laaaangt mer eksklusive høyttalere enn S-3EX. Ergo var enten subwooferne ikke optimalt satt, ellers må vi konkludere med at EX-serien fra Pioneer har brutt noen seriøse barriere innen bassreproduksjon og det er en rimelig drøy påstand...

Skulle sistnevnte være tilfelle må man jo også spørre seg hvor langt en JL-sub vil rekke. Joda, den kan sikkert spille grusomt dypt og kraftig, men hvis mot formodning DD18 ikke er kjapp nok, er den virkelig så fantastisk mye strammere?

Men uansett, jeg eter hatten min hvis det ikke blir S-1EX her snart, og sammen med H4SE, som jeg sikkert har sagt før, skal man ha rimelig spesielle behov for å behøve kraftigere bass med mindre man har et gigantisk og/eller svært vanskelig rom.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor skråsikker er du på at subwooferne i referansekinoen var riktig satt opp og kalibrert når de ble brukt med S-3EX?
    Jeg tenker som så at det har lenge vært stor enighet i all verdens lydpresse om at DD18 er noe av det ypperste som er å oppdrive av subwoofer, så hvis ikke den funker, hva i alle dager skal man kjøpe da? Og jeg har da sett bilder av stereoanlegg hvor den har figurert sammen med laaaangt mer eksklusive høyttalere enn S-3EX. Ergo var enten subwooferne ikke optimalt satt, ellers må vi konkludere med at EX-serien fra Pioneer har brutt noen seriøse barriere innen bassreproduksjon og det er en rimelig drøy påstand...

Skulle sistnevnte være tilfelle må man jo også spørre seg hvor langt en JL-sub vil rekke. Joda, den kan sikkert spille grusomt dypt og kraftig, men hvis mot formodning DD18 ikke er kjapp nok, er den virkelig så fantastisk mye strammere?

Men uansett, jeg eter hatten min hvis det ikke blir S-1EX her snart, og sammen med H4SE, som jeg sikkert har sagt før, skal man ha rimelig spesielle behov for å behøve kraftigere bass med mindre man har et gigantisk og/eller svært vanskelig rom.
    Min erfaring er at JL er tighte og artikulerte, og hvis en leser stereophile og the absolute sound så ser en at de har hatt vellykkede sammetreff med mye gromt på høytaler siden.

Det høres ut som Pionerene har fantastisk bass (jeg har desverre ikke hørt dem). Men det jeg vil hevde at er fordelen med en sub er at ofte er ikke beste høytaler plass for bass alltid der det passer å ha en fullrange høytalere. Ved å dele og være mer uavhengig i plassering og med nitidig arbeid på intergrering så har en mulighet for et bedre resultat.

Både DD og JL har også mulighet til å tilpasse enda mer med sine intergrerte equalisere...

Det andre minst like viktige poenget er at hvis de relativt små elementene på Pioneerene eller andre høytaler slipper å gjengi de dypeste tonene så blir det mye mer headroom og dynamikk men også nyanser igjen til musikk og morro.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Hallo!

Har kikket litt på lytterommet ditt på "MinHifi" og vil bare varsle deg litt om at S-1'ene ikke er like lette å få til som S-3'ene som jeg vel har nevnt før.

De er muligens litt på kanten i mitt rom på ca. 30kvm, men begynner å komme seg nå med all dempingen. Største problemet er å hente fram det riktige slammet i bassen som jeg forstår du er litt opptatt av.

Du har jo elektronikken til å drive de da, og de er litt kresne på dette. Hegel skal være en knallmatch sier Akto, så de får det nok litt lettere hos deg.
    Hei der!

Når du sier litt på kanten, mener du da at 30kvm er i minste laget? Jeg er jo fullt klar over at det rommet du har lest om på "MinHifi" er ikke nær ved å fungere på hverken S-3EX eller S-1EX. Jo, jeg kunne muligens fått det helt greit til med S-3EX, men ikke noe kjempe resultat. Uansett blir jeg nødt til å bruke dette lille kottet på 17kvm inntil jeg får det nye rommet, som også er nevnt på "MinHifi".

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke, har desverre fint lite erfaring med sub, men ut fra alt som skrives på nettet bør vel jl fathom være en god kandidat. Men som sagt, je har'te filla snøring
    Du husker altså ikke om det var Velodyne DD18 dere hadde kobla opp hos Hjemmekino? Skal jeg få bruk for en sub etterhvert, får jeg vel søke litt hjelp her på forumet av de personen jeg føler meg trygg på sitter inne med litt erfaring og har peiling!

Vet ikke, men bladet dumpet ned i postkassa igår, så det bør være like rundt hjørnet hos narvesen au. Sier bare en ting: GLED DEG!!!
    JEG GJØR JO DET

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal bruke de 2 neste ukene når jeg er Offshore til å tenke så det knaaaker i hele plattformen :-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at det er noe større problem å integrere hverken JL Audio eller Velodyne med Pioneer om det gjøres riktig. Kresne 2-kanals entusiaster har integrert Velodyne DD-18 med høyttalere til 10 gangeren prismessig av disse Pioneer`ene med stort hell.... Og JL Audio skal ikke være noe dårligere for å si det sånn.

Tror det heller er et spørsmål om hvordan det settes opp. Integrering tar mye tid for at det skal bli bra, og det krever at man kjenner både rom, høyttalere og subwoofer. Og en sub som kun er integrert for bruk til film, vil ikke automatisk fungere alltid på musikk. Der har Velodyne en fordel med deres DSP og fjernkontroll, man kan lagre flere settings (les: SMS-1 gjør samme nytten).

Men om høyttalerene er potente til å klare jobben alene er det strengt tatt kanskje ikke så mye vits å jobbe for mye for å tvinge en sub inn i et velfungerende oppsett? Selv bruker jeg min DD-18 av og til under musikklytting, men ser ikke det helt store behovet når det for eks. er rolig musikk som chillout på menyen.... Den gir et fint tilskudd helt i bunn, og den får det til å trykke litt ekstra når man spiller litt høyt (brukes selvfølgelig også under konserter/film). Hele poenget IMO er at man ikke skal høre subwooferen skille seg ut - først da er det godt integrert. Men ofte skrur folk sub alt for mye opp og/eller den er for dårlig integrert. Da tar gjerne enkelte frekvenser nede i dypet overhånd, og bassen har lett for å høres utflytende ut. Like viktig er delay......DSP i DD-18 bruker litt tid på signalet, og det må kompanseres for i receiver/prosessor. Hvis ikke så høres subwoofer ut som den henger etter i musikken, og blir definivt oppfattet som treg ut for lytteren. Mange har også en tendens til å glemme at selv om en subwoofer har en digital EQ, så må den fortsatt få den best mulige plasseringen i rommet om den skal yte sitt aller beste. DD-18 sparker skikkelig (!) om den er korrekt integrert, og har ikke nevneverdig problemer med å henge med den stramme bassen til Focal.....m.f.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke skryte på meg at jeg er en jævel i å verken kalibrere subber eller kan for mye om dette. Men som både kakehode, Henning og HåkonN sier, så må det vel legges ned litt tid for å få en sub til å spille mest mulig optimalt i ett slikt anlegg.

Tror det var HåkonN som nevnte noe om at du ikke skal høre at subben stikker seg frem på noen som helst måte. Du skal derimot merke at du får mer bass og trøkk, med en sub koblet til, men alikevel skal den flyte fint sammen med høyttalerne. Får du til dette, har du vel egentlig gjort jobben ganske godt?

Og som også nevnt tidligere. Både Velodyne å JL Audio er store og kjente sub produsenter, så viss ingen av disse subbene klarer å følge med Pioneerene, hva skal jeg da kjøpe meg viss jeg med en senere anledning trenger mer bass ?!?! :shock:

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten. Jeg kunne godt tenke meg å lære hvordan en kan kalibrere og få en sub til å spille optimalt og integrere den til etthvert anlegg, og i etthvert rom. Er det noen som kjører kurs på dette, utenom Akto som holder til i Oslo ??!!?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at jeg tok tegneserieversjonen når jeg kikket på oppsettet ditt og ikke leste tekstenops:

Da blir saken noe helt annet - 42kvm stue og litt boltreplass gjør seg helt klart

Som du har sett så har jeg (trodde jeg) fått integrert 2 stk. små Beyma-subber på 150kg pr.stk. med Pioneerene, men etter at jeg fikk fram slammet i Pioneerene igjen, så virker det som subbene henger litt etter og blir litt boomy i forhold til Pio'ene. Planen min er for det første å få tak i en skikkelig pre som har litt mer kontroll i bassområdet enn det Rotel'en har og teste på nytt da. Har fått lånt både DP preamp og Gwandarion sin Plinius og det er stor forskjell på kontrollen. Så skal det tri-ampes med en kanal til sub(80-60Hz), en til bass på S-1(fra subb og opp til 400Hz) og så en kanal til diskant/mellomtone over 400Hz. Har prøvd det på DEQX og det funker - ordentlig.

Når det gjelder å bruke sub eller ikke, så er det masse å hente ved å avlaste forsterkeren på et sted mellom 80 og 60Hz, slik at den får tid til å jobbe med alt det andre som skjer i musikken. Har testet med akriv deling med et LAB-gruppen delefilter og en DEQX 2.6p og det er liten tvil om at musikken løfter seg tre hakk når samme forsterker-kanal slipper å spille både den dypeste bassen og alt annet. Dette er testet med en ordentlig strømsterk DP-forsterker, Parasound HCA-2205AT og Cinenovaen jeg har nå. Alle med samme resultat.

Følg med i tråden min den neste uka, skjer sannsynligvis noe drastisk på pre/DAC-siden:?:

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at jeg tok tegneserieversjonen når jeg kikket på oppsettet ditt og ikke leste tekstenops:
    Det går så fint så :smile:

Da blir saken noe helt annet - 42kvm stue og litt boltreplass gjør seg helt klart
    42kvm stue/kjøkken bør holde en stund det altså, jeg kan ikke fatte det noe annet. Håper jeg får det skikkelig til når den tid kommer, og at resultatet blir bra. Heldigvis slipper jeg å tenke på helt enda

Som du har sett så har jeg (trodde jeg) fått integrert 2 stk. små Beyma-subber på 150kg pr.stk. med Pioneerene, men etter at jeg fikk fram slammet i Pioneerene igjen, så virker det som subbene henger litt etter og blir litt boomy i forhold til Pio'ene.
    Er ikke disse Beyma monstrene dine bestykket med noen 18 tommere? Sånn generelt er vel en subwoofer med så svært membranareal litt treigere i bassen, enn subwoofere med mindre membran. Men, det spørs vel helt hva du er ute etter. Jeg vet ikke helt jeg da men, men en så stor sub bør være rimelig heftige saker viss han skal følge med Pioneerene ?

Planen min er for det første å få tak i en skikkelig pre som har litt mer kontroll i bassområdet enn det Rotel'en har og teste på nytt da. Har fått lånt både DP preamp og Gwandarion sin Plinius og det er stor forskjell på kontrollen. Så skal det tri-ampes med en kanal til sub(80-60Hz), en til bass på S-1(fra subb og opp til 400Hz) og så en kanal til diskant/mellomtone over 400Hz. Har prøvd det på DEQX og det funker - ordentlig.
    Lykke til med det forsøket da Jeg følger med i tråden, så jeg får med meg hva som skjer!

Når det gjelder å bruke sub eller ikke, så er det masse å hente ved å avlaste forsterkeren på et sted mellom 80 og 60Hz, slik at den får tid til å jobbe med alt det andre som skjer i musikken. Har testet med akriv deling med et LAB-gruppen delefilter og en DEQX 2.6p og det er liten tvil om at musikken løfter seg tre hakk når samme forsterker-kanal slipper å spille både den dypeste bassen og alt annet. Dette er testet med en ordentlig strømsterk DP-forsterker, Parasound HCA-2205AT og Cinenovaen jeg har nå. Alle med samme resultat.

Følg med i tråden min den neste uka, skjer sannsynligvis noe drastisk på pre/DAC-siden:?:
    Jeg følger med, jeg følger med

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke disse Beyma monstrene dine bestykket med noen 18 tommere? Sånn generelt er vel en subwoofer med så svært membranareal litt treigere i bassen, enn subwoofere med mindre membran. Men, det spørs vel helt hva du er ute etter. Jeg vet ikke helt jeg da men, men en så stor sub bør være rimelig heftige saker viss han skal følge med Pioneerene ?
    Dette er en svært utbredt myte! Faktisk ligger sannheten mye nærmere det motsatte hvis man forutsetter at vi snakker om seriøse konstruksjoner... Lineær vandring er nemlig svært viktig for god bassgjengivelse, og med et stort element blir vandringen vesentlig mindre i forrhold til ytelse. Det folk sikter til når de snakker om "raske" subber er som regel et produkt av frekvens og tidsrespons, og har ingen ting med membranets størrelse å gjøre

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Dette er en svært utbredt myte! Faktisk ligger sannheten mye nærmere det motsatte hvis man forutsetter at vi snakker om seriøse konstruksjoner... Lineær vandring er nemlig svært viktig for god bassgjengivelse, og med et stort element blir vandringen vesentlig mindre i forrhold til ytelse. Det folk sikter til når de snakker om "raske" subber er som regel et produkt av frekvens og tidsrespons, og har ingen ting med membranets størrelse å gjøre
    Okei da! Som jeg skrev så visste jeg ikke, jeg bare prøvde meg med sånn jeg trodde det var. Og som du selv nevner med at dette er en myte, så har jeg vel blitt fortalt og lest forskjellige meninger rundt dette, og da er det ikke lett å holde seg til fakta når folk mener forskjellig!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt disse Beyma'ene i et meget spesielt oppsett hos theStig på Hifisentralen og de er langtfra trege når man får det til. Den mest tørre og kontante bassen jeg har hørt hittil, så jeg har min lit at de skal gjøre jobben sin.
    Det som er litt moro hos meg nå er at jeg har en pukkel i rommet på ca. 20Hz og DET er skikkelig moro på film. Sparker godt til i de nedre regioner innimellom:-D Men musikk med mye dype toner, så kan det bli litt rart - kompromisser, kompromisser....

Må bare minne om at subbene mine nå spiller uten noen form for EQ eller fasejustering - kun rett fra effektforsterker til elementene. Det er moro når det funker såpass bra bare med plassering og tuning.

Side 16 av 153 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •