SannaX kino mkII; Litt nytt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 36 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 710
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SannaX kino mkII; Litt nytt

Tenkte jeg måtte starte en tråd for min kommende hjemmekino.
    Prøver å gjøre det til et "multirom" som det kan bedrives flere aktiviteter i, men det er klart at hovedfokus nok vil bli på lyd/bilde.

Kinoen er under bygging og dere kan følge den her:

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...-av-vindu.html

Har lyst til å prøve å kombinere begge verdener, slik at både musikk og film kan nytes.

Utstyret fra start kommer til å bestå av følgende:

Prosessor muligens fra Integra/Onkyo når denne kommer til Norge i April/Mai, men vet ikke om jeg kan vente så lenge. Vurderer derfor en Yamaha 1800 som pre foreløpig. Har lyst til å teste denne pga lydsignatur og kanalseparasjon.

Effekttrinn til fronter, senter og bakhøytalere blir Sunfire cinema theater grande (5x405w). Til rear back en zap-pulse 2x200 w.

PJ er jeg fortsatt i ventemodus på. Vurderer sterkt en VW60, men er nødt til å sjekke kasteavstand, zoom, lens-shift etc. før jeg bestemmer meg.

Kilde blir Bluray. Starter muligens med PS3 fordi jeg vil ha denne til spill uansett. Blir nok etterhvert en dedikert spiller når disse er bra nok ift oppstart, bit-stream etc.

Høytalerne er spennende...har valgt, etter mye research, og gå for Open baffle fra Hawthorne Audio. Disse har et coaxial fulltoneelement på 15" og en liten horndiskant i midten. Nederst kommer det et 15" open baffle basselement som strekker seg ned til 27 Hz.
    "Sidehøytalere" blir en 10" dipol fulltone fra samme firma. Bakhøytalere er jeg fortsatt usikker på. Mange mener at disse bør være litt mer direktestrålende mot lytteposisjon. Pga horn i de andre kan det hende jeg går for en av Klipsch sine modeller, som jo er kjent for å levere på film.
    Alt fra Hawthorne Audio er DIY. Legger ved linken til byggetråd her:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...se-bilder.html

Sub (er) blir mest sannsynelig SVS. Mulig jeg går for 20-39. Dukker det opp en Ultra eller to på bruktsidene kan det hende de finner et nytt hjem
    Starter nok med en 1, men mye mulig det blir to etterhvert. Skal på kalibreringskurset i mars, så vi får se hva det blir til.

Kommer også til å kjøre en 3 seter + 2 stk mediaseat fra Inline med transducere. Kommer mest sannsynlig til å montere den kraftigste fra de på 300w i sofaen slik at alle får det moro! Kablene blir lagt i gulv for WAF.

Apropos "W", så har jeg en dritkul kone som mente jeg var tett i huet som enda ikke hadde satt opp budsjett/ønskeliste på hva slags utstyr jeg vil ha.. Hun er helt med på at det skal bli dynamikk og moro der nede. Men som hun sier hver kveld, litt lei : Er du på AVforum igjen nå eller?

Håper dere vil ha litt glede etterhvert av min kino, slik jeg har glede av mange av deres her inne
    Sist endret av SannaX; 03-20-2014 kl 20:35

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne skal jeg hvertfall følge SannaX. Hvilke forskjellige aktiviteter dere skal bedrive skal jeg ikke spekulere i.

"W"-en min er akkurat like lite glad i antall timer jeg bruker her inne.

Mye bra utstyr her, så dette har jeg stor tro på.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra SannaX, skal følge med på denne tråden.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Men som hun sier hver kveld, litt lei : Er du på AVforum igjen nå eller?
    Hah! Har jeg hørt den noen ganger, eller???

Uansett, lykke til med byggingen, SannaX!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Denne skal jeg hvertfall følge SannaX. Hvilke forskjellige aktiviteter dere skal bedrive skal jeg ikke spekulere i.
    Hehe...det som jo er fint er at rommet blir lydtett

Takk for støtte gutter! Det går en hårfin balansegang noen ganger mellom denne hobbyen og "kan vi ikke sitte og prate litt med et glass vin isteden"

Her om dagen var jeg sliten og orket ikke kjeller'n. Da smalt det fra kona : hvorfor er du ikke der nede nå da så vi blir ferdig med detta...det endte med at jeg sa at hun jo kunne gå ned og fuge...angret selvfølgelig idet jeg hadde sagt det, men lot henne holde på til hun spurte hvor det var mer sånn "greie" (fugemasse) Måtte ned og inspisere litt...vel...jeg må gå over for å si det sånn

PS! Jeg digger kona mi altså
    Chris

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Det er ofte så ille her med meg at jeg ikke "er tilstede" der jeg er. Sitter å prater med folk, men tankene er på neste prosjekt og forumet. :roll: Ille med andre ord.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hah! Har jeg hørt den noen ganger, eller???

Uansett, lykke til med byggingen, SannaX!
    WORD!

Kjør på med "aktivitetsrommet" deres:-) Gøy å se at du også er i gang!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner meg så definitivt igjen T Skipper jo til og med samlinger med gutta om dagen fordi man faktisk har mer lyst til å bedrive hobby! Litt galskap! Blir bra når jeg kan be de hjem på cola og popcorn
    Man blir jo så inni hampen grepet av denne hobbyen. Ikke at jeg har problemer med å sovne, men hver kveld når hodet ligger på puta visualiserer jeg rommet, annlegget, kalibrering etc....sykt

Chris

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    cola og popcorn
    Finn EN feil i her;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Finn EN feil i her;-)
    Hehe...ØL

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...ØL
    :-D JA ØL! hehe...

Når forventer du forresten ferdigstillelse av det byggmessige?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...det blir nok en del øl der nede også ja. Har fått tak i et lite kjøleskap som jeg skal prøve å integrere der nede...blir ikke mye brus i det nei

Det har skjedd en god del i kjelleren i det siste, men har ikke hatt mulighet til å legge ut bilder enda pga konvertering fra Pc til Mac. Kommer i løpet av uka/helga med en oppdatering.
    Hadde et mål om å ferdigstille i løpet av midten av februar, men det skal holde hardt...tror nok jeg må si slutt februar, start mars...skal uansett være ferdig før snøen går...hvis den i det hele tatt kommer da

Det skal uansett bli utrolig bra å bli ferdig med byggingen slik at moroa kan begynne!

Chris

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trenger hjelp til et par ting...noen?

1. Er ganske grønn på bildebehandling...hvordan får jeg lastet inn bilder som ikke er "miniatyr" slik at jeg kan skrive litt under hvert bilde?

2. Hvordan får jeg gjort om en "lenke" i signaturen min slik at det står kun "Sannax hjemmekino" istedenfor hele linken? Ser jo litt freshere ut.

Er det begrenset hvor mye man kan skrive i signaturen...får opp noe med for mange tegn...ser jo et er noen som har ekstremt mye der nede..eks Roko?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm....ingen? Må jo være noen som tar dette på strak arm!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Sunfire Cinema Grande i hus. Synes den er ganske vakker..nå skulle kona hørt meg Er veldig usikker på hva jeg skal bruke som pre her. Nå er jo ikke kinoen oppe enda, men man jo planlegge litt
    Vurderer foreløpig en Yamaha til det evt kommer en dedikert pre på markedet. Har lenge lurt på 1800, men denne kan jo ikke stille inn kanalene manuellt etter EQ. Kanskje det da blir en 3800. Får litt overkillfølelse med så mye effekt under panseret som ikke brukes.
    Har også vurdert Onkyo 875/905, men det høres ut som Yamaha har litt bedre driv og kanalseparasjon etter alle tester som er gjort. Prisen er jo heller ikke veldig forskjellig heller....
    Uansett skal det bli bra å gå HD

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller for øyeblikket inn Hawthorne Audio open baffle 15" coaxial elementene. Vet ikke helt hvor jeg skal begynne. De ligger oppå noen pappesker og har spillt inn i 24 timer nå. Dette er jo "frilufthøytalere", men nå spiller de uten baffel. Jeg står med hodet mellom høytalerene for å få stereoeffekten...kona skulle sett meg
    Mellomtonen virker ganske magisk, rett og slett. Diskanten er sofistikert, uten å stikke i det hele tatt. Det skal sies at volumet ikke er skrudd opp veldig høyt enda, men uansett. Bassen myker opp for hver gang jeg går ned og lytter. Bass ja, går det an da? Er nok enda mer å hente her når de komer i baffelen, men jøjjemeg! Sprøtt at de kan lage så bra lyd ut av så lite. Lyden virker veldig lite farget. Det virker som innspillingen blir totalt avslørt av disse elementene. Kurt Nilsen høres ut som Kurt Nilsen. Det er en større "fylde" i lyden uten at dette kan beskrives som "mørkt". Lyden er liksom bare der.
    Hmmmm..må nok lytte mer.
    Kommer tilbake med flere inntrykk etterhvert som de blir mer inspillt

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært og hentet sub!! For å si det sånn : Jeg er glad jeg er allergisk mot katter

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært og hentet sub!! For å si det sånn : Jeg er glad jeg er allergisk mot katter
    Bilder, vi må ha bilder

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lader opp batteri på kamera ass we speak Tålmodighet....

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker vi Ultra?

Side 1 av 36 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •