SannaX kino mkII; Litt nytt - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 36 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 710
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lenge siden denne er oppdatert.
    I dag er nye diskanter kjøpt inn. Det er Radian 475PB som skal få æren av å stå i fronthøytalerene etterhvert.

For de som ikke vet så eier jeg og har bygd åpen baffel høytalere fra Hawthorne Audio. Diskanten i den billigste serien er bra til prisen, men ingen High End diskant. Den er fra eminence og gjør jobben meget godt til å koste ca 30$, og jeg mener MEGET godt.
    Nå blir det dog trolig en kraftig oppgradering på diskantsiden. Denne Radiandiskanten får mye skryt på diverse utenlandske fora og jeg har sågar hørt at den skal ha familiære linker til Avantgarde høytalere (correct me if i'm wrong!) Uansett skal det bli moro å høre på noe som betraktes som "High End" hos mange.

Saken er uansett at jeg må dele aktivt i den nye løsningen. Her blir det enten kjøpt inn/lånt av RuneW(han har etterhvert mye verktøy/utstyr og er en grei fyr, i første omgang en Behringer DCX2496 for dette formålet, eller så kommer jeg til å gå for et skikkelig lydkort samt Audiolense XO versjonen som Petter Dale i Fidelity har rost opp i skyene. Dette er en PC basert løsning, og skal jeg være helt ærlig så kommer jeg garantert til å måtte ty til hjelp hvis dette blir "greia".
    2009 blir uansett et spennende år.

Det skjer faktisk trolig en spennende ting til i løpet av våren, men dette har jeg fått munnkurv på foreløpig

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er diskantene i hus og det var jaggu litt av en forskjell på størrelsen på den nye og gamle.
    Venter kun på adaptere fra USA så får jeg se hvordan det hele kobles.

SannaX kino mkII; Litt nytt-radian_comp_tweeter-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er adaptere i hus og diskantene er montert, dog i det gamle delefilteret.
    Uansett er første lytteinntrykk gjort og dette er utklassing rett og slett!

Jeg har hatt det jeg har trodd er en del refleksjoner i rommet pga litt mangel på demping. Rommet kan fortsatt bli mye bedre, men at bytte av diskant skulle ha så mye å si trodde jeg ikke, selvom jeg håpet.

Det første som slår meg at den tåler mye mer. Jeg guffet selvfølgelig opp volumet til der den gamle ble ubehagelig og hva skjedde?
    Den spillte uanstrengt og et hav av detaljer ble øst frem..herlig
    Kan fortsatt høre at den trenger innspilling og i tillegg kanskje en aktiv deling eller iallefall modding på delefilteret. Det ser ut til å være et relativt simpelt filter så bør ikke være for tricky å gjøre noe her.

Dette er rett og slett gøy og nå må det etterhvert RØR inn i signalveien til testing for å se om de er kapable til å lokke frem gåsehuden

Problemet nå er at diskanten i senteren er av den gamle typen...

Stay tuned...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor går veien videre?
    Skal det i det hele tatt gjøres masse oppgraderinger her? Er det ikke bra nok? Dette er vel spørsmål alle stiller seg i ny og ne.
    Jeg har bra lyd nå om dagen, men kan det bli bedre? Kan gåsehuden virkelig bli lokket enda mer frem?
    Saken er at jeg har tittet en del på Avantgarde. Det blir i tilfelle brukt og det blir Uno. Duo er for dyrt. Etter å mailet folk med førstehåndreaksjon menes det at det ikke er himmelvid forskjell.
    Litt av utforderingen blir å matche det med forsterkere.

Vi får se hva tiden bringer

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I morgen blir det en tur ut til Sandvika for lytting på Avantgarde Uno Nano. Skal bli spennende å se om dette svarer til forventningene Råtøff er de iallefall!
    Skal prøve å ta med kamera og dokumentere litt. Får se om Tor er villig

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jammen, jammen.
    Hva har hent med din "Open Baffel"-konstruksjon da? Er de bokstavelig talt i ferd med å bli utspilt av slike "høinn"?
    (Som jeg personlig aldri har klart å forsone meg med :-? ).

Btw: Ikke stikk innom her, på veien. Du risikerer jo bare at du blir bergtatt av et par elektrostater.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amen!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jammen, jammen.
    Hva har hent med din "Open Baffel"-konstruksjon da? Er de bokstavelig talt i ferd med å bli utspilt av slike "høinn"?
    (Som jeg personlig aldri har klart å forsone meg med :-? ).

Btw: Ikke stikk innom her, på veien. Du risikerer jo bare at du blir bergtatt av et par elektrostater.
    Hei Jan! Ikke noe galt med min OB konstruksjon. Jeg trenger å bekrefte at det jeg har ikke spiller "crap"....jeg tror faktisk at mine OB er bedre enn jeg selv tror, men trenger å bekrefte med noe 100K++ høytalere Da er sammenligningen målbar...eller kanskje ikke..hehe?? Vi får se. Litt av grunnen til å benytte sjansen til å besøk Tor der ute er "familiedag" på Sandvika storsenter...Ingenting galt med det...jeg gleder meg faktisk til å tilbringe litt avslappende tid med kone og datter
    Når det gjelder å være vant til Høinn har jeg følelsen av at det er litt elsk eller hat...har selv hørt høinn før og det var rått, men andre har anderledes erfaring. Utfra hva jeg har lest meg til er det mye avhengig av elektronikken også (som med mye annet av høytalere).
    Skal ta med kamera og lage et lite "mini-summary" hvis jeg får tid.

BTW: skulle mer enn gjerne stikki innom, men vet ikke om jeg tør?? Etter å ha lest hvor bra det er blitt hos deg kan det være vanedannende

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Amen!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting..Ultraene blir kanskje lagt ut for salg. Noen vil mene hvorfor i all verden? Vel, de trykker noe hinsides, men ønsker kanskje å ha råd til Avantgarde. Da kan det hende det blir noe selvbygg med Dynabel PA1880 i to stk. 300L kasse. En av gutta på Eltek som har eid de og mener det trøkker noe helt hinsides også opp i frekvens.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Hei Jan! Ikke noe galt med min OB konstruksjon. Jeg trenger å bekrefte at det jeg har ikke spiller "crap"....jeg tror faktisk at mine OB er bedre enn jeg selv tror, men trenger å bekrefte med noe 100K++ høytalere Da er sammenligningen målbar...eller kanskje ikke..hehe?? Vi får se. Litt av grunnen til å benytte sjansen til å besøk Tor der ute er "familiedag" på Sandvika storsenter...Ingenting galt med det...jeg gleder meg faktisk til å tilbringe litt avslappende tid med kone og datter
    Når det gjelder å være vant til Høinn har jeg følelsen av at det er litt elsk eller hat...har selv hørt høinn før og det var rått, men andre har anderledes erfaring. Utfra hva jeg har lest meg til er det mye avhengig av elektronikken også (som med mye annet av høytalere).
    Skal ta med kamera og lage et lite "mini-summary" hvis jeg får tid.

BTW: skulle mer enn gjerne stikki innom, men vet ikke om jeg tør?? Etter å ha lest hvor bra det er blitt hos deg kan det være vanedannende
    Aha!
    Sandvika Storsenter ja! Det kan jo være et greit sted å sanke en passende bunke poeng ovenfor "øvrigheta". Vel og merke om vedkommende får ubegrenset tilgang på kredittkort og annet da!
    Da blir det jo straks litt enklere å velge både høyttalere og annet tilhørende "stæsj". ;-)
    "Høinn" er nok definitivt et "elsk eller hat"-konsept ja, hvor jeg dessverre må innse at jeg befinner meg i sistnevnte kategori. ops:
    Og utifra hva jeg fra før har hørt av OB-konstruksjoner, nok helle til sistnevnte løsning.

Vanedannende? Tjah. Er ikke alle slike besøk mer eller mindre det da?
    Uten dermed å si at et sveip innom her vil være spesielt utslagsgivende.
    Men sant nok; det begynner jo så smått å løsne, her også!

Nå ser det imidlertid ut til at du "slipper unna", i den forstand som at jeg nok kommer til å tilbringe mye av formiddagen på en tur-retur Lillehammer.
    Et tilbud om en dublisering av min SVS PC 20-39 ble rett og slett for fristende, og dermed blir jeg nok nødt til å avlegge phatbull et besøk i morgen!

Det er jo et ord som sier: Én er som ingen, og to er som ti! Forhåpentligvis vil dette gjelde sub-løsninger også, både visuelt og lydmessig.
    Man kan jo rett og slett se, at høyre elektrostat skriker etter en tilsvarende kompis bak seg!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare slenge meg på her, siden jeg definitivt er på "elsk" siden av horn. Men jeg digger også i ekstremt stor grad lyden til Vista. Den ultimate høytaler vil være en som har både "rett i fleisen" trykket til Avantgarde og den sømløse og oppløste mellomtonen til Vista.

Kunne dette også kombineres til det utrolige potensialet jeg hørte på Mor10 sine Dynaudio Air (selv med digital hikke) så snakker vi om min favoritt.

Heldigvis er alle disse utenfor min komfortsone økonomisk og jeg prioriterer også kino høyere.

@Scrooge; nå har du virkelig tatt helt av, dobble tuber og Vista....... Gratulerer stort.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk, Knut! :-D
    Nå gjelder det bare å få tunet det hele på plass, noe jeg antar vil ta mesteparten av helgen.
    Har du lyst til å høre på resultatet en dag, så bare stikk innom!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var saker Jan...meget innbydende

Kommer tilbake med en liten lytterapport når jeg får tid til å skrive litt. Lytterunde i 1 1/2 timer med Avantgarde Nano er over...det var moro

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Må bare slenge meg på her, siden jeg definitivt er på "elsk" siden av horn. Men jeg digger også i ekstremt stor grad lyden til Vista. Den ultimate høytaler vil være en som har både "rett i fleisen" trykket til Avantgarde og den sømløse og oppløste mellomtonen til Vista.

Kunne dette også kombineres til det utrolige potensialet jeg hørte på Mor10 sine Dynaudio Air (selv med digital hikke) så snakker vi om min favoritt.

Heldigvis er alle disse utenfor min komfortsone økonomisk og jeg prioriterer også kino høyere.

@Scrooge; nå har du virkelig tatt helt av, dobble tuber og Vista....... Gratulerer stort.
    Jeg er nok også på elsk-siden når det kommer til horn. Skulle også gjerne likt å lagt øret til ML ved annledning og SKAL prøve å ta en tur til Jan en gang før sommeren

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Jeg er nok også på elsk-siden når det kommer til horn. Skulle også gjerne likt å lagt øret til ML ved annledning og SKAL prøve å ta en tur til Jan en gang før sommeren
    Ja, gjør nå det da! Tiden flyr, vettu.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ryker det to stk PC13 Ultraer ut av heimen...
    de blir foreløpig erstattet av et stk DIY sonosub med Peerless XXLS alu-element og en Hypex 4.0 forsterker. Denne er tunet til 18 Hz.

Etterhvert vil det bli satt i gang bygging av to kasser a' 300L hvor det skal huses en stk PA1880 i hver kasse. To 18" som skal få lov til å jobbe ned til rett i underkant av 20Hz, men gjøre en heftigere jobb litt oppover i frekvens.
    Disse skal "skjules" i front og bli en del av frontveggen (kan bli spennende å se om akkurat det går.
    Holdt på å gi bud på de gamle Beyma-kassene til Mor10, men de var 80cm dype og det hadde ikke gått

Ultraene har gjort en fabelaktig jobb, men jeg har savnet litt av "sparket" høyere opp. Jeg bor i rekkehus, og til tross for at rommet er superdempet setter Ultraene hele rekkehusfeltet i svingninger. Vil heller "tape" litt der nede akkurat nå og tar altså "en Striky" (uten sammenligning forøvrig).

Når disse kassene er ferdig vil trolig Peerless elementet brukes til body-shaker, selvom jeg har en følelse av at dette er totalt overkill og unødig bruk av klasse4element!
    Lurer på om Scrooge bruker dette under arslet? (Hvis du leser Jan, kunne bekreftet/avkreftet...for lat til å gå gjennom hele tråden?)

Det er også en ting til som er en av grunnene til salg av Ultraer. Jeg vurderer etterhvert horn inn i kinoen, og da må det frigjøres litt midler. Dette av den enkle grunn at Avantgarde ikke er gratis. Ikke hold pusten forresten når det gjelder noe av dette, for alt jeg vet kan det ta både snøsmelting og løvetann før noe av dette står 100% oppe.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å, det er nok ikke lenge før dem er på plass

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neidaneida, det er da slett ikke overkill!
    Jeg hadde et Peerless-element i sofaen, men ettersom kjøperen av min første DIY-sub insisterte på å bruke det i kassa opprinnelige Peerless- i stedet for SVS 12.1-elementet, byttet disse plass.
    Og 12.1-elementet sparker jo minst like bra!
    Kan jo med det samme nevne at elementet drives av en gammel 200w Wharfedale sub-forsterker hvor volumknappen står mellom kl.8 og 9, dvs bare bittelitt pådrag. Det tiltross, så "smeller" det skikkelig til i skrotten! :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av beiver
    Å, det er nok ikke lenge før dem er på plass
    Amen Hvis det går som vi tenker Bjørn kan det jo hende det ikke er altfor lenge til

Side 9 av 36 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •