SannaX kino mkII; Litt nytt - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 34 av 36 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 710
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Jeg storkoser meg med disse til musikk også. Eneste minuset er at de ruller av litt tidlig (16khz) i toppen. Kjøpte 3 stk 2404 tweetere av Baldrik som jeg tenkte å bruke sammen med 4670 for å dra frekvensen opp til 20kHz.

Vil også anbefale deg å bruke litt eq eller lignende for å få frem godlyden i disse men det er jo bare å prøve seg litt frem. Brukte dsp i crown ampene tidligere men ble gal av susing i hornene, etter at jeg fikk LX86 i hus korrigerer denne tilstrekkelig så har droppa crown dsp på horna.

Blir spennende å høre hvordan du syntes disse låter når du får hørt på de.
    Det skal sies at jeg ikke har hørt de over lengre tid, men det lille jeg fikk hørt de, så manglet det ikke mye. Jeg tipper kanskje jeg kan høre mangler, hvis jeg begynner å analysere, men tenkte ikke spesielt mye på det på fredag. Jeg hører opp til ca 19khz, så det skal ikke stå på hørselen.
    Har noen BMS4538 som jeg vurderer å lage noen horn til etterhvert. Disse går til 30khz. Viser seg fort om det blir bra eller mer søl.
    Eq blir det trolig uansett, men skal først og fremst kose meg med film og musikk en stund før jeg begynner å rote for mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer noen få bilder. Ligger litt foran disse, men har ikke tatt flere bilder for øyeblikket.

Her er MDF på vei opp i taket.
    SannaX kino mkII; Litt nytt-img1253-jpg

Her ser dere grovskissen av formen taket skal få. Hvis dere mener det ser litt kjent ut, så er det inspirert av Akto sitt tak.
    SannaX kino mkII; Litt nytt-img1255-jpg

En av sideplatene. Platene/formen skal avrundes med fres, så det er lettere å legge molton.
    SannaX kino mkII; Litt nytt-img1259-jpg

Forøvrig et meget nyttig verktøy.
    SannaX kino mkII; Litt nytt-img1258-jpg

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok lurt å bli litt kjent med de først før man begynner å tweeke for mye. Jeg er sikker på du blir fornøyd. Det som bokstavelig talt slo meg når jeg fikk disse opp i kinoen er hvordan de fyller rommet med energi sammenlignet med de mer siviliserte hifi-høyttalerene jeg hadde. Skulle kanskje bare mangle når man har 6x15" / 300kg frontrekke

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er akkurat det som er poenget med disse beistene. Det er en overskuddsenergi som ikke er lett å få til med 6,5". Vi hørte på en bakladet 6,5" fulltone høyttaler for å sammenligne, og den forsvant helt i forhold til JBL'ene. Hele lydbildet kollapset og slapp ikke høyttaleren. Nå betyr ikke det at alle BLH er dårlig, men denne holdt ikke mål på det samme oppsettet ift dynamikk og trøkk. Det var først da vi koblet opp disse bakladete hornene at vi innså hvor mye trøkk vi mistet pga mangelen på 15 tommere Akkurat nå driter jeg i alle hifi-floskler og utnevner disse til verdens beste...for meg

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støvhettearealet er jo større enn en 6,5" så sammenligningen er jo ganske feig

Det vregner seg sikkert i magen på mange såkalte audiofile når man snakker om å høre på musikk med disse dyra men herregud så morro det er Personlig syntes jeg de spiller ganske så bra men det er sikkert blasfemi å ytre noe slikt...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kommer det en liten oppdatering på kinoen. Jeg er så lei av bygging at jeg holder på å daue, men det er når du ser lyset i tunnellen at man skal kline til, og stå på
    SannaX kino mkII; Litt nytt-img1260-jpg
    Da er det på tide å begynne på bakre platå. Oppmåling må til og malen fra taket brukes for å få riktig kurve. Det skal vise seg at det er lettere sagt enn gjort å klare å kutte asfaltplatene riktig, men med litt tålmodighet går alt.
    SannaX kino mkII; Litt nytt-img1261-jpg
    Så hvor dypt skal bakre platå være? Jeg måtte ta en telefon til vår alles kjære Hunsbedt halv ni i dag morges, før jeg fikk påbegynnt (Han er oppe med smårollinger, så det var ingen fare ) Ble enig med han og meg selv etter litt tenking. I og med at det skal bli buet, så var det greit at sofaen ikke blir for nærme.
    SannaX kino mkII; Litt nytt-img1263-jpg
    Her er forøvrig hovedstrømmen inne i kinoen med 4kvm kabel dobbeltskjermet FAT direkte levert fra Akto. Noe herk og avisolere. Får finne ut etterhvert om skjermen skal brukes eller ikke. Minnes det var en diskusjon i Aktos tråd angående dette.
    SannaX kino mkII; Litt nytt-img1264-jpg
    Bilde av hele rommet. Lerretsrammen foran og MDF ferdig kappet til takutspring, som forøvrig skal isoleres.
    SannaX kino mkII; Litt nytt-img1265-jpg
    Åpningene under her er ment å skulle tildekkes med enten høyttalerstoff eller 3 cm akustikkplater, for ikke å drysse isolasjon inn i rommet. Grunnen til at den er åpen, er for å unngå at den fungerer som en ressonansekasse. Tilsammen gir dette en dybde inn mot vegg på ca 12 cm, som i utgangspunktet får holde. Å ta 20 cm på hver side, blir rett og slett for drøyt for romarealet.
    SannaX kino mkII; Litt nytt-img1267-jpg
    Lerretsramme og den ene tilluftskanalen. Denne skal sprayes matt svart. Det er forøvrig lagt opp til 2 innluft og 2 utluft ventiler med vifter på 2 hastigheter. Etter at gutta, i forrige kino, begynnte å dra seg av genseren etter 10 minutter ut i Transformers, skjønte jeg at lufting var viktig. Om det var lufta eller Megan Fox vet jeg ikke.
    SannaX kino mkII; Litt nytt-img1269-jpg
    Deler av taket. Uten tvil inspirert av Akto. Smart løsning hvor det er mulig å legge akustikktiltakene skjult over rammer kledd i høyttalerstoff. Jeg har økt høyden i kinoen med ca 8 cm ved å fore opp mellom takbjelkene. Dette er ingen jobb for sarte sjeler. Jævlig jobb ift plastsperre, og jeg har brukt altfor lang tid på dette. Men skal man leve med rommet i noen tiår til, så får hver og en avgjøre om det er verdt det. For meg var det det.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut det her, SannaX. Har troa på at dette taket ditt kommer til å bli veldig rått, og ser jo godt hvor du har fått inspirasjon fra Men det er jo det som er så bra med dette forumet; mange gode tips og mye man kan la seg inspirere av. Min løsning er også inspirert av samme prinsipp når det gjelder plassering av platene opp i taket, selv om mitt tak ikke får like organiske linjer som ditt og aktos.

Ser også at du gjør en veldig nøyaktig jobb, og det er bra! Enig med deg i at det til tider kan virke mye når man holder på, men som du er inne på er at dette er rom man får nyte i mange år fremover. Og når man først har rommet ferdig er man veldig glad for at man la ned så mye jobb i rommet som mulig.

Stå på, jeg følger med videre!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, Kenti! Forumet her gir masse inspirasjon, og det ser ut til at flere og flere kinoer drar nytte av dette.
    Liker også veldig godt din takkonstruksjon, noe lettere er den kanskje, rent konstruksjonsmessig, dog blir rommet ditt uansett topnotch og funksjonen står ikke noe tilbake.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oyyyy, dette ser jo ekstremt lovende ut!! Godt håndverk og gode løsninger, gleder meg veldig til fortsettelsen

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo veldig flott ut, Sannax Og jeg kjenner godt igjen dette med manglende pågangsmot. Det som er merkelig er at motivasjonen synker proporsjonalt med fremdriften. Jo nærmere man kommer jo vanskelgere er det å holde på. Men fortsett å legge ut bilder, så skal vi prøve å motivere så godt vi kan!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    oyyyy, dette ser jo ekstremt lovende ut!! Godt håndverk og gode løsninger, gleder meg veldig til fortsettelsen
    Takk for det, BEF!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dette ser jo veldig flott ut, Sannax Og jeg kjenner godt igjen dette med manglende pågangsmot. Det som er merkelig er at motivasjonen synker proporsjonalt med fremdriften. Jo nærmere man kommer jo vanskelgere er det å holde på. Men fortsett å legge ut bilder, så skal vi prøve å motivere så godt vi kan!
    Takk for det, tols1! Ja, det er merkelig det fenomenet der. Har jo vært der før, så kjenner godt til det. Skal prøve å legge ut flere bilder litt oftere. Til nå har det ikke vært så mye å vise. Neste helg har jeg hele helga alene, og da blir det 16 timers dager. Da skal jeg forhåpentligvis få gjort mye.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får du nok unna litt skal du se Kjøp deg noen pils, og så setter du deg delmål gjennom dagen. Når målet er nådd kan du ta en pils. Det funker for meg i hvert fall, forutsatt at det ikke blir for mange delmål

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Da får du nok unna litt skal du se Kjøp deg noen pils, og så setter du deg delmål gjennom dagen. Når målet er nådd kan du ta en pils. Det funker for meg i hvert fall, forutsatt at det ikke blir for mange delmål
    Hehe...fare for at jeg kommer til å sovne på platået da, så mange delmål som jeg har i hodet hele tiden

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test: Har fått Error 503 service unavailable i hele dag. 24 brukere aktive på hele forumet. Måtte gå omvei for å komme inn. Hva skjer?

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde også trøbbel med å komme meg inn i går. I dag ser alt ut til å fungere igjen. Denne tråden skal jeg følge med på. Høy kvalitet på alle plan.
    * Dynabel SuperExact * SVS SB12-Plus * EAD (Theatre Master Ovation) * EAD (Theatre Vision P) * Monster Power HTS5100
    * Vincent SAV-P200 * Hitachi PJ-TX300 * Dreamscreen V1 Dynagrey alumotor 92"

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny følger av flott prosjekt på plass!

Må bare føye meg inn i rekken av de som mener dette ser meget lovende ut. Håper med tid og stunder på audiens i et meget gjennomført rom. Stå på Chris!
    Hilsen Jon Børge

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...se her ja! Så det er du som skjuler deg bak det nicket, Jon Børge! Dette var hyggelig :-D Her er det åpent for audiens...du får lokke med deg Thomas på guttetur etterhvert!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du bruke 12P80Nd til Chris?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du fikk med deg det ja Det er en spennende driver og jeg har fått Ingvar til å simulere den i en TQWT. I og med at jeg har BMS 4538 og JBL2441 Alnico/2446 liggende å slenge + litt 19mm MDF og noen LeCleach horn i garasjen, kunne det vært interessant å se om det var noe å forfølge.

Har jo også disse små Vifa 3,5" i linjekilder + en Fountek bånddiskant liggende samt at jeg får inn et par XXLS 12" i løpet av sommeren, så kanskje det er noe også.

Som du skjønner, så henger jeg fingra i litt for mye, men vet jo at du ikke har noe mindre tanker enn meg til tider Det er vel lysten på å teste forskjellige prinsipper som driver det hele.

MEN, aller først skal kinoen ferdigstilles og JBL beistene inn, så skal det bare nytes en stund. Det andre her skal bare sysles med når jeg gidder og ser at jeg har tid til overs. Det er jo dels Diy delen, men først og fremst opplevelsen via musikken og filmen som er selve hobbyen, ikke bygging av kino...noe jeg forøvrig er drita lei av om dagen.

Side 34 av 36 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •