SannaX kino mkII; Litt nytt - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 31 av 36 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 710
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det skader neppe. De vil være med å diffusere litt også. Men siden alle stolpene er like store vil den blir ganske smalbåndet. Jeg tror derimot ikke det vil være noe problem å bekymre seg for.

Men hvorfor skal du ha akustikkplanene lenger opp?

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det skader neppe. De vil være med å diffusere litt også. Men siden alle stolpene er like store vil den blir ganske smalbåndet. Jeg tror derimot ikke det vil være noe problem å bekymre seg for.

Men hvorfor skal du ha akustikkplanene lenger opp?

Geir Arne
    Det er jo en logisk tanke det der. Det vil kunne fremstå mer estetisk og ryddig i rommet hvis akustikkpanelene går mer i flukt med resten av platelaget. Dessuten vil platået bak bli omtrent 30cm, og da vil det være greit å ikke stange i et panel Det skal sies at jeg tenker å gjøre det slik for å "sikre" meg før enn etter. Noe drit å måtte forandre konstruksjon senere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Helt enig, interessant tema! Men er ikke dette egentlig vanvittig vanskelig å vite på forhånd?
    Hehe...jo! Derav tanken om at kanskje noen hadde mer direkte erfaring. Skulle det vise seg å bli gæærnt så er det jo i og for seg bare å plate-kle i ettertid. Men hvis noen mener det blir feil uansett, så dropper jeg det og sparer en bråte jobb

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg forhørt meg med akustikk-ekspertisen, en god gammel kjenning, nemlig Mor10/EHED. Han mente dette ikke skulle være noe problem. Så lenge det blir akustikk paneler oppi der vil det heller ikke bli fare for ekko.
    Da er det bare å skride til verket. Mer jobb enn jeg hadde lyst på, men hva gjør man ikke for litt ekstra takhøyde
    Skal hilse til kjenninger fra EHED btw. Takk Morten!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såå bra! :-D
    La det samtidig være nevnt, at AV-forum nok har mistet litt ekspertise ved en kanskje litt stivbent holdning ovenfor hva en såpass kunnskapsrik person angår?
    Godt er det i alle fall å lese at man dette til tross, ikke har mistet kontakten..... 8)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Takk for det Counter...den linselusa er meget ivrig, derfor må jeg legge ned stigen etter endt økt, hvis ikke så er han raskt oppe i vindsperra Han skal holdes unna under støpinga...
    Jeg gikk en tur med poden og da så vi at naboen i noen hus bortenfor hadde støpt en liten platting helt ut mot veien. Og i den var den noen små fotspor. "Nei, se, når er det en unge som har ødelagt den fine støpingen!", sier jeg. Og da fikk poden et veldig rart uttrykk i ansiktet... Jeg trenger vel ikke fortelle så mye mer...
    (ja, han fikk "så øre flagra" for den der)

Men over til noe helt annet:
    Det blir jo gjerne en konflikt mellom å ha god takhøyde og god lydisolasjon når disse spørsmålene kommer opp. I egenskap av lydisolasjons-politi; hvordan har du tenkt å gjennomføre den biten med disse forhøyningene?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Såå bra! :-D
    La det samtidig være nevnt, at AV-forum nok har mistet litt ekspertise ved en kanskje litt stivbent holdning ovenfor hva en såpass kunnskapsrik person angår?
    Godt er det i alle fall å lese at man dette til tross, ikke har mistet kontakten..... 8)
    Ja, skulle gjerne hatt Morten her inne. Ikke bare kunnskapsrik, men delaktig og gir av seg selv

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg gikk en tur med poden og da så vi at naboen i noen hus bortenfor hadde støpt en liten platting helt ut mot veien. Og i den var den noen små fotspor. "Nei, se, når er det en unge som har ødelagt den fine støpingen!", sier jeg. Og da fikk poden et veldig rart uttrykk i ansiktet... Jeg trenger vel ikke fortelle så mye mer...
    (ja, han fikk "så øre flagra" for den der)

Men over til noe helt annet:
    Det blir jo gjerne en konflikt mellom å ha god takhøyde og god lydisolasjon når disse spørsmålene kommer opp. I egenskap av lydisolasjons-politi; hvordan har du tenkt å gjennomføre den biten med disse forhøyningene?
    Hehe, kan tenke meg du ikke så akkurat den komme Det er noe eget med disse smågutta. Største jenta tror jeg ikke hadde enset den plattingen engang. Minsten hadde vel som din, stått midt oppi

Når det gjelder lydisolasjon så er det et kaldloft rett over takbjelkene, og det skal i utgangspunktet ikke brukes til noe. Derfor har jeg mulighet til å isolere mye om det blir nødvendig. Det forstyrrer ikke noe oppover, annet enn eventuelle naboer da. Godt at lydisolasjonspolitiet følger med

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette betyr at jeg får noen tversoverbjelker midt i disse feltene. Vil dette være hensiktsmessig for akustikken, eller kan det være rett ut skadelig med disse tversover, til tross for økt takhøyde?
    Overflaten som synes på taket er ikke stor. Jeg kan ikke se at det skal være et problem for akustikken i rommet ditt.

Tenk på alle som lager rammer. Selv om de kler dem med scenemolton så får de mange små refleksjoner fra selve rammene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det forstyrrer ikke noe oppover, annet enn eventuelle naboer da.
    Det var naboene jeg tenkte på, ja... Bassen går forøvrig ikke bare "rett oppover"

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Overflaten som synes på taket er ikke stor. Jeg kan ikke se at det skal være et problem for akustikken i rommet ditt.

Tenk på alle som lager rammer. Selv om de kler dem med scenemolton så får de mange små refleksjoner fra selve rammene.
    Sant så sant det. Gode betraktninger her nå. Godt med flere kokker

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var naboene jeg tenkte på, ja... Bassen går forøvrig ikke bare "rett oppover"
    Det er fare for at den går alle veier ja :smile: Når det er sagt så er taket det svake punktet i denne konstruksjonen. Blir vel noen platelag med både gips og MDF...igjen.....
    Forøvrig ser det ut til at du blir ferdig med kinoen din før meg denne gangen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fare for at den går alle veier ja :smile: Når det er sagt så er taket det svake punktet i denne konstruksjonen. Blir vel noen platelag med både gips og MDF...igjen.....
    Forøvrig ser det ut til at du blir ferdig med kinoen din før meg denne gangen
    Det ville jeg ikke satt penger på, selv om jeg må innrømme at jeg har et visst forsprang...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ville jeg ikke satt penger på, selv om jeg må innrømme at jeg har et visst forsprang...
    Snakker vi MKI, så tror jeg nesten jeg ville vært tilbøyelig til å sette penger. MKII derimot med hevesofaer, el-styrte akustikk remedier etc. den er det verre med

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ventilasjon er på trappene.
    Har søkt på Fresh etter den lyddempende veggsaken med hullperforering som RuneW kjøpte for noen år siden, men finner det ikke på sidene deres. Noen som har link til aktuelt produkt?
    Hva bør man ligge på av kapasitet luft inn/ut i en kino på 27kvm for å kunne huse 7-9 pustende mennesker..er det noen standard?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjah.
    Det finnes jo normer for dette. Her er en liten pekepinn:
    Minimum 1,2 m3/h/m2 når ”beboes”. (Beregnes som snitt over døgnet.)

Det kan leses mer her: Google

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Tjah.
    Det finnes jo normer for dette. Her er en liten pekepinn:
    Minimum 1,2 m3/h/m2 når ”beboes”. (Beregnes som snitt over døgnet.)

Det kan leses mer her: Google
    Er ikke dette det som brukes for hus/leiligheter? For et rom på 27m2 blir denne tommelfingeregelen fullstendig feil med 7-9 petsoner i rommet. Ca 25 m3/t pr person er nok mer korrekt (7 l/s pr prs), med utstyr som varmer rommet så må nok tallet enda litt opp. Bare pass på at lufthastigheten ikke blir for høy. Mao flere punkter med luft inn og ut for å utnytte rommets tversnitt best.

Bruker selv ett system som gir 300 m3/t bare til kinoen (20 m2), og selv på full guffe blir det merkbart varmere iløpet av en film hvis vi er mer en 6-7 stk i rommet. Systemet kan kjøres på 3 trinn, normalt er trinn 1 i bruk men kan guffes opp til trinn 2 hvis vi er 3-4 stk, og trinn 3 hvis vi er 5+ stk.

Når det gjelder ventilasjon, oversize alt du har plass til med hensyn til kapasitet (innen rimelighetens grenser da ), så kan det heller gå på "tomgang" mesteparten av tiden.

Mitt tips iallefall

Kjell

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips begge to. Da ser det ut som jeg skal "overdimensjonere" litt. Plass er ikke noe plass pga kaldloft over taket. To vifter inn på hver side og to vifter ut ser ut til å kunne holde.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Strøm og styring

Da er det på tide å planlegge/kjøpe inn strømrelaterte artikler.
    Det går stadig litt fremover, og det kommer noen bilder etterhvert.

Det skal legges inn 2 nye kurser fra sikringsskap, og det er dette jeg bæler med om dagen. Opp i takstruktur, av med plank, inn i gammel isolasjon. Skikkelig behagelig både med arbeidsstillinger og støv. Selvfølgelig bruker jeg skikkelig maske, men en drittjobb.

Så til tema.

1. Jeg vurderer LED downlights som er dimbare. Har funnet en del alternativer, men noe jeg er usikker på er Kelvin verdien det lønner seg å gå for? Hvilken verdi for at det ikke skal bli for kaldt lys?
    2. Har meget lyst til å styre det meste over iPad. Kunne noen tatt seg bryet med forslag over hva jeg kan gå for? Finnes det andre brukbare ting enn xcomfort?
    3. Er det noen av dere som styrer viftene/ventilasjonen over iPad?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Atko har gått for Elko sitt system og virker fornøyd. Se på Elko sine sider.

Side 31 av 36 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •