SannaX kino mkII; Litt nytt - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 36 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 710
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Se der du. Dette ser spennende ut. Denne kjenner jeg jo godt, og den kan bidra godt dersom det er et dugendes effekttrinn, det vet jeg godt. Flere muligheter med rørbytte (tuberolling) finnes jo også på denne. Går det greit med volumkontrollen føler du?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Se der du. Dette ser spennende ut. Denne kjenner jeg jo godt, og den kan bidra godt dersom det er et dugendes effekttrinn, det vet jeg godt. Flere muligheter med rørbytte (tuberolling) finnes jo også på denne. Går det greit med volumkontrollen føler du?
    Ja, denne bør du jo ha førstekjennskap til Du kom meg forøvrig i forkjøpet med Stereo90'en...vurderte hele pakka, men fikk ikke helt bestemt meg. Skulle gjerne testet den, og kommer det en på brukten til en vettug pris er jeg nok ikke sen Det fine nå er at jeg skal prøve å "roe" litt til vi er kommet oss sørover og kun teste noen forskjellige effekttrinn. Tuberolling kommer nok også med tiden. Det er mye annet å gripe tak i de neste månedene.
    Volumkontrollen ja...den er litt rask kan man vel si. Hadde jo lest det i et par tester så visste om det. Det plager meg dog ikke nevneverdig..enda iallefall.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En gang Diy’er, alltid Diy’er ☺

Har gått noen runder med meg selv den siste tiden i forhold til hva jeg vil med dette Hifi-styret. Hva har jeg funnet ut?
    Vel, først og fremst må jeg si at Klipsch RF-5 gjør en formidabel jobb, og de har igjen bevist hvorfor jeg synes horn er så digg.
    Jeg har derfor funnet ut at jeg ikke kan gå videre på hifi-veien uten å ha eid ”de store tutene”.

Jeg har lenge vurdert InMiles fra Tangen og det er nok ingen tvil om at dette hadde vært et spennende og bra valg, men det er altså disse tutene igjen da. Jeg klarer rett og slett ikke å få dem ut av hodet. Jeg vet jo de spiller bra, men har innrømmet for meg selv at det også er noe estetisk med dem, så utrolig det for noen høres ut. Kona beskriver de som svære brystpumper, men synes faktisk de er ”litt kule”.

Litt av aberet sist, da jeg solgte hele skiten, var at jeg begynnte å regne på hvor mange timer jeg hadde igjen, før dette faktisk spillte musikk. Det tok motet fra meg da jeg begynnte å tenke på alt jeg måtte sette meg inn i av aktiv deling, delefilter, flere forsterkerkanaler, Audiolense, minidsp, Groundsound etc. En viktig faktor var også at kona skulle kunne betjene dette, spesielt til film, og da ble det rett og slett for mye bokser, PC’er og styr.

Hvor er jeg da så i dag? Vel, det blir passiv deling uansett i første omgang. Har kjøpt Musical Inovation pre-amp og en 15W klasse A forsterker, og dette settet er strålende og vil beholdes.
    Jeg har nemlig fått tid til musikken igjen via Klipsch, og kommer ikke til å bruke enhver tid i en garasje. Har jo heller ikke allverdens tid om dagen pga nært forestående flytting, samt at familien er hovedprioritet uansett.

Jeg har fått tak i et par med originale Avantgarde Duo elementer, dvs mellomtone, diskant og delefilter. Dette gjør jo ting allerede litt enklere. Horn vil muligens bli kjøpt inn eller egenprodusert, igjen avhengig av tid.

Det som gjenstår er å finne ut hvilken bassløsning jeg skal gå for, og det er her dere som gidder å lese denne tråden kommer inn.

Jeg ønsker å enten konstruere noe med 2 x 12” eller 2 x 10”, som i de originale Duo’ene. Derfor trenger jeg forslag til elementer som kan egne seg. Tenker at de bør kunne strekke seg ned til iallefall 30hz, gjerne kanskje enda litt lavere, men trenger ikke strekke seg til 20hz. Lukket kasse er å foretrekke.

Så kommer det store spørsmålet, og det jeg sliter med å finne. Nemlig en sub-amp som kan deles opp mot mellomtonen, gjerne enda litt over 200hz. Mellomtonen deles ved 170hz.
    Hvorfor sub-amp? Dette er det Avantgarde gjør med både Uno og Duo, men det er mulig de har spesialisert ampene sine til å dele høyere. Det bør være en sub-amp som kanskje har forskjellige filter steilhet, så det går ann å teste litt forskjellig. En sub-amp er veldig greit i forhold til det å kunne justere bassen litt mer i forhold til rommet.

Crown og kanskje noen andre ”stand-alone” amper kan kanskje gjøre dette, men finnes det sub-amper med disse egenskapene?

Kan forøvrig miniDsp brukes som Xo uten å måtte bruke mutiple amper?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting i veien for å bruke miniDSP som kun delefilter/EQ for en kanal. Men du skal jo ha to kanaler? En til hver bassmodul. Så da tar du bare inn et linjesignal fra høyre og et fra venstre, (etter preamp) deler på 170hz med ønsket steilhet. I tilegg har du 12 bånd parametrisk EQ eller 31 bånd grafisk pr kanal.

Men som du sier gjør jo mange PA amper også dette, blant annet crown. Og viftestøyen skal vistnok være helt minimal på disse ved normale volum. Du har jo også Gallo sin SA amp som kan dele opp mot 200hz. men mini DSP vil go gi deg fritt spillerom til å bruke hvilken som helst vanlig forsterker. Personlig hadde jeg valgt en klasse D. Tar lite plass, utvikler lite varme og har basskontroll du ikke finner maken til i samme prisklasse. En Midgard 6.1 eller Rotel RB1092 og en miniDSP tar minimalt med plass og koster under 10k om du finner ampen på brukten.

Ellers er det gøy å høre at du ikke gir opp drømmen om store horn! Tror du er inne på noe riktig ved å gjøre det litt enklere for deg selv.. Om man ikke har ekstremt mye fritid og veldig god peiling kan det være greit å kjøpe litt halvfabrikat. Polakkene jeg kjøpte mine waveguides/kabinetter av kan levere ganske mye heftige hornløsninger til en meget overkommelig pris. Kan anbefale deg å sende en mail å høre, med Jack som er konstruktør der. De kan levere løse horn, eller komplette DIY kit med filter og elementer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke klart å slippe tanken om store horn. Noe jeg har drømt om i mange år. Var så nær sist, men et helt totalt anderledes oppsett med ukjente drivere som skulle syes sammen. Nå skal det kunne bli noe enklere, og har forventninger til AG elementene Når jeg fikk se det, klarte jeg ikke å motstå!

Jeg trodde jeg måtte kjøre aktivt når det gjaldt miniDsp, men det var jo alskens konfigurasjoner inne på sidene deres. Har dog ikke lest meg veldig opp, men ser at dette kunne være spennende.

Hvordan blir da koblingen på linjenivå eksakt? Har en vanlig pre. Kunne du skissert?

Som du sier, er det i mitt tilfelle tid. Det tar tid å sette seg inn i alle konfigurasjoner, og det tar mye tid å sy et delefilter på en tre-veis, uansett aktiv, og iallefall passiv deling, spesialt også da med "ukjente" elementer i ukjente konfigurasjoner.
    Hadde håpet å kunne dele greit slik AG gjør med sine bassere.
    Vurderer å sjekke med polakkene, for å høre hva de kan klare. Sparer litt tid der også. kommer ann på kosten. Det er ikke noe stress heller, idet jeg ikke får satt det skikkelig opp høyest før om noen måneder.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, tror jeg missforsto deg litt. Du ønsker altså å drive hele høyttaleren med en forsterker? Da må du ha et passivt filter. Hele iden med aktiv deling og dele før signalet forsterkes.

Det jeg så for meg var: Du kjører avantgarde elementene som vanlig med filteret du allerede har og så deler du bassen aktivt med miniDSP mellom preamp og en egen forsterker til bassmodulene (det blir akuratt som å bruke en Crown eller en annen subamp bare at der er DSP'n innebygget).

Om du ikke ønsker EQ mulighetene kan jo en helt vanlig plateamp også gjøre nytten så lenge den kan deles opp mot 200hz.

Uansett jeg ville helt klart delt aktivt mot basserne. Det gir deg mye mer frihet til å tune responsen slik du måtte ønske og det er ikke komplisert å få til. Blir som en helt vanlig sub, bare at den spiller litt høyere i frekvens. Enten du gjør det med miniDSP + valgfir AMP, eller amp med innebygget filter

Veldig lurt å ikke stresse som du sier og heller ha alt klart slik at selve byggingen tar kort tid og man kommer til et brukbart resultat raskt. Polakkene bruker 2-4 uker på å levere, ihvertfall om du henter i Sverige slik jeg gjorde. Da slipper du at de strander hos norske tollmyndigheter.
    Og behold RF-5 helt til de andre måtte eventuelt være ferdigstilt!

Edit: tok en nærmere tid på Avantgarde Duo. Denne har en innebygget plateamp med delefilter innebygget og bruker XLR eller RCA fra preamp slike jeg skisserte. Ønsker du å kopiere denne løsningen finnes det mange alternativer. miniDSP eller subamp med DSP gir deg litt større muligheter til EQ om det skulle være ønskelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, du misforstod ikke. Bassene skal drives "aktivt" med en sub-amp eller amp + miniDSP, mens mid og tweeter blir drevet av det passive filteret, slik AG gjør det.

Slik jeg forstår deg må jeg altså dele signalet utfra preampen, slik at det går to kabler fra pre til effekt(mid/tweeter) og to til plateamp/ eller miniDSP-amp? Y-ledd? Med en vanlig sub bruker man jo som regel sub-pre out på en Reciever.

Litt av greia med plateamp går også på det estetiske, idet jeg ikke ønsker at racket skal fylles opp av bokser (uansett hvor små og nette de er).

Har sendt mail til Jack, så får vi se.

RF-5 skal stå til alt er klart

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, det skal gå bra. Blir å koble slik du skisserer.

Det eneste er at miniDSP forsinker lyden 1-2msm men det skal ikke være noe problem, tror jeg.... Det er mindre forsinkelse enn f.eks Antimode som også brukes utenom recievere. Såkalte room modes kan ha etterklang på så mye som 500ms.
    En vanlig plateamp er det enkleste alternativet og ryddigeste alternativet, men du trenger en som kan deles litt høyt da. Dayton sine ser ut til å kunne deles opp mot 200hz.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hypex sin PSC 2.400D-DSP er jo et alternativ.
    En fullrange plateforsterker på 2x400w@4ohm med innebygget DSP.
    Hypex sin software er enkel og grei så med en pc og en målemic har du et vel fungerende filter og evnt eq på subene i løpet av få minutter.

Hypex PSC2.400D - DSP, AES/EBU, XLR, RCA 2x400W - dynaBel AS

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Okey, det skal gå bra. Blir å koble slik du skisserer.

Det eneste er at miniDSP forsinker lyden 1-2msm men det skal ikke være noe problem, tror jeg.... Det er mindre forsinkelse enn f.eks Antimode som også brukes utenom recievere. Såkalte room modes kan ha etterklang på så mye som 500ms.
    En vanlig plateamp er det enkleste alternativet og ryddigeste alternativet, men du trenger en som kan deles litt høyt da. Dayton sine ser ut til å kunne deles opp mot 200hz.
    Enig, definitivt minst hassel.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hypex sin PSC 2.400D-DSP er jo et alternativ.
    En fullrange plateforsterker på 2x400w@4ohm med innebygget DSP.
    Hypex sin software er enkel og grei så med en pc og en målemic har du et vel fungerende filter og evnt eq på subene i løpet av få minutter.

Hypex PSC2.400D - DSP, AES/EBU, XLR, RCA 2x400W - dynaBel AS
    Har sett på de, og de virker spennende. Problemet jeg er redd for er forsinkelsen til resten så lenge kun bassene korrigeres med DSP. Mulig noen har erfaring og kan fortelle meg at dette er et "ikke-problem".

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er det et ikke problem :-D
    Jeg spiller for tiden med Seas sine fulltoner og mine DIY suber som riktignok inneholder hver sin Hypex DS4.0, men deling og eq er det Behringer DCX-2496 som tar seg av.
    Fase/tids korrigering blir gjort kun på subene og uten at jeg har tenkt på det før, så er kanskje svaret at subene nå spiller 360gr ute av fase? Dermed blir det jo ikke noe akustisk kortslutning eller hørbar fasefeil. På så lave frekvenser skal det jo fhv stor forsinkelse til før det skaper (store) problemer.
    Rommet bidrar nok i de fleste tilfeller med mer ugang vil jeg tro.
    Jeg deler forøvrig på 90hz.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det an, at subene spiller 360grader ut av fase?
    Er man ikke på sett og vis tilbake på 0grader da, "teknisk" sett?

Spør bare av uvitenhet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er det et ikke problem :-D
    Jeg spiller for tiden med Seas sine fulltoner og mine DIY suber som riktignok inneholder hver sin Hypex DS4.0, men deling og eq er det Behringer DCX-2496 som tar seg av.
    Fase/tids korrigering blir gjort kun på subene og uten at jeg har tenkt på det før, så er kanskje svaret at subene nå spiller 360gr ute av fase? Dermed blir det jo ikke noe akustisk kortslutning eller hørbar fasefeil. På så lave frekvenser skal det jo fhv stor forsinkelse til før det skaper (store) problemer.
    Rommet bidrar nok i de fleste tilfeller med mer ugang vil jeg tro.
    Jeg deler forøvrig på 90hz.
    Høres bra ut dette Norcad. Jeg har jo faktisk en DS4.0 selv her, men den lar meg ikke dele høyere enn 120hz. Har ikke sett godt nok etter, men lar de nye Hypexene seg dele hur høgt som helst? Er enig med deg i at rommet sikkert er en større synder enn mye annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge

Spør bare av uvitenhet.
    Det trodde jeg også Jan, men det må jo være en grunn til at de har mulighet for 360graders fasedreining? Tenker kun høyt nå altså. Mener jeg har lest noe vettugt rundt det der en gang, men kommer ikke på det nå.
    Btw: kan hende det kommer en forespørsel om dreiing av noen "spikes-bein" snart 8) :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge

Spør bare av uvitenhet.
    Jo det var teorien min. Med en tidsforsinkelse som tilsvarer en hel bølgelengde, så vil jo de to lydkildene på sett og vis spille i fase, men med det ene signalet forsinket x antall mS.

Mulig det er hørbart i for de med gullører?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Høres bra ut dette Norcad. Jeg har jo faktisk en DS4.0 selv her, men den lar meg ikke dele høyere enn 120hz. Har ikke sett godt nok etter, men lar de nye Hypexene seg dele hur høgt som helst? Er enig med deg i at rommet sikkert er en større synder enn mye annet.
    Hypex PSC2.400 og AS2.100 er tokanals forsterkere tenkt benyttet til et toveis system, så på de kan du sette delefrekvensen akkurat hvor du selv måtte ønske.

Men jeg må ta to-tre forbehold:
    - Det er ikke mulig å legge inn tidsforsinkelse på subdelen til Hypex softwaren, men jeg antar man bare kan kalle subene for mid eller annet?
    - Disse forsterkerne er jo beregnet for 2 veis aktive høyttalere, så jeg VET ikke om man kan legge inn LP filtere på begge kanalene, eller om softwaren er låst til LP på ene og HP på andre kanalen.
    - Det er mulig strømforsyningen er i svakeste laget til å takle to suber på samme ampen, og at man ikke oppnår 2 x 400w når de benyttes på den måten.

Det mest elegante (les WAF) er selvfølgelig å benytte to slike plateamper og la de ta seg av forsterkningen til både topp og bunn. Da kan man koble kilden digitalt rett til plateforsterkerne og eliminere alle "bokser" man har stående i stuen.
    Jeg antar min samboer hadde blitt veldig fornøyd om jeg fjernet Dac, forforsterker, to effektforsterkere og Behringer delefilteret fra tv-benken

Bukermanual til Hypex forsterkerne finner du her:
    http://www.eltim.eu/data/mediablocks...0datasheet.pdf

Softwaren kan lastes ned fra hypex.nl og testkjøres på pcen om du ønsker å se nærmere på mulighetene.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen formening om hvor mye ferdige horn til disse elementene vil koste? Og hvor får man kjøpt slikt?

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hypex PSC2.400 og AS2.100 er tokanals forsterkere tenkt benyttet til et toveis system, så på de kan du sette delefrekvensen akkurat hvor du selv måtte ønske.

Men jeg må ta to-tre forbehold:
    - Det er ikke mulig å legge inn tidsforsinkelse på subdelen til Hypex softwaren, men jeg antar man bare kan kalle subene for mid eller annet?
    - Disse forsterkerne er jo beregnet for 2 veis aktive høyttalere, så jeg VET ikke om man kan legge inn LP filtere på begge kanalene, eller om softwaren er låst til LP på ene og HP på andre kanalen.
    - Det er mulig strømforsyningen er i svakeste laget til å takle to suber på samme ampen, og at man ikke oppnår 2 x 400w når de benyttes på den måten.

Det mest elegante (les WAF) er selvfølgelig å benytte to slike plateamper og la de ta seg av forsterkningen til både topp og bunn. Da kan man koble kilden digitalt rett til plateforsterkerne og eliminere alle "bokser" man har stående i stuen.
    Jeg antar min samboer hadde blitt veldig fornøyd om jeg fjernet Dac, forforsterker, to effektforsterkere og Behringer delefilteret fra tv-benken

Bukermanual til Hypex forsterkerne finner du her:
    http://www.eltim.eu/data/mediablocks...0datasheet.pdf

Softwaren kan lastes ned fra hypex.nl og testkjøres på pcen om du ønsker å se nærmere på mulighetene.
    Har sett litt nærmere på disse nå, og det virker ikke helt bortreist dette her. Det er på en måte for risky å gå for en "vanlig" plateamp ala Dayton, hvor det er begrensede muligheter for tweaking og XO.
    Det spiller ikke så stor rolle om ikke den kan LP til begge kanalene eller lignende. Jeg kommer uansett til å kjøpe to og bridge kanalene for mer power. Finner dog ikke ut hvor mye power de da gir i 8ohm bridged. Så er jo også spørsmålet om dette går bra hvis jeg skal bruke to elementer pr kasse og parallellkoble. Må finne ut om forsterkeren tåler impedanse dropen. Skulle ikke være noe problem.
    Ser absolutt WAF'en i dette, men er ikke helt sikker på om jeg vil bruke den type forsterkeri på toppene. Har i dag en 15W klasse A som uansett først skal prøves. Rør på toppene skal vel sikkert også i ilden, men ulemepen er at dette brukes til film, og det lar seg dårlig forene med noen 300b blokker.
    Vel, alt er et kompromiss i denne hobbyen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Noen formening om hvor mye ferdige horn til disse elementene vil koste? Og hvor får man kjøpt slikt?

Geir Arne
    Har mailet med Auto-tech i Polen, der FredrikC kjøpte sine "mummier", og de skal ha ca 150 Euro per horn + frakt/moms. Dette er ganske billig sett i lys av at jeg tidligere har bestillt horn fra Azurahorn i Australia. Vet ikke hva han skal ha for tweeter hornene, men kan vel hende de er noe billigere pga størrelsen.
    Foreløpig har de ikke horn med cut-off ned mot 200hz, men Jack fra Auto-tech mailet meg i går og opplyste om at de nå er i gang med et Tractrix horn med cut-off på 200hz som skal være ferdig om to uker. Samme pris slik jeg skjønnte det. Nå lager de horn etter LeCleach kurven. Hvis du ikke er bevandret i hornkontur verden, så er dette kun forskjellige profiler på hornene. En fordel med LeCleach sies å være, etter mye målinger bla på DiyAudio, at det ikke gir refleksjoner tilbake i hornet mot driver i like stor grad som andre typer. Grunnen til dette er at enden på hornmunningen har en "roll-over", slik at den kurver litt tilbake.
    Avantgarde bruker et spherical horn som ender på 180 grader der ute.
    Hvorvidt dette gir ekstreme forskjeller i hørbarhet, skal ikke jeg si noe om. Dette kan kanskje måles, men hvorvidt alle kan høre det...vel, jeg tviler.
    Folk er jo dritfornøyd med Avantgarde sine horn også.

Side 23 av 36 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •