SannaX kino mkII; Litt nytt - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 36 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 710
    Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Venter i spenning på bilder av OBene dine ja, er jo unektelig spennende med noe utenom det vanlige. Er det Duo fra Hawthorne du har kjøpt deler til ?
    Skal følge denne tråden nøye , det klør litt i fingrene for tiden....:-D

Kan du forresten ramse opp fordeler ved OB, har ikke mye peiling på dette (heller)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Venter i spenning på bilder av OBene dine ja, er jo unektelig spennende med noe utenom det vanlige. Er det Duo fra Hawthorne du har kjøpt deler til ?
    Skal følge denne tråden nøye , det klør litt i fingrene for tiden....:-D

Kan du forresten ramse opp fordeler ved OB, har ikke mye peiling på dette (heller)
    Ja, det er Duet fra Hawthorne jeg har handlet. Kommer til å få gjort noe mer i påsken. Ser nok litt mer konturene av det selv da!
    Jeg skal være veldig forsiktig med å påberope meg noe ekspertstatus jeg også. Sjekket mye på nettet på flere forskjellige sider og leste en del info om de på Linkwitz Labs (Han skal være Guru på OB).
    Har ikke spesiell erfaring med det selv heller, men prisen samt at jeg hadde lyst til å prøve noe nytt var for fristende

Fordelene sies å være:
    Ingen kasseresonans og dermed ingen tilsløring pga stående bølger inne i kassene.
    Bipolart spredningsmønster (8-tall). Kan gi mer 3D følelse av lyd.
    Ikke så romavhengig som kassehøytalere. Dvs (sånn jeg har skjønnt det) at rommet ikke spiller like mye med...altså lettere å integrere.
    Har lettere for å "forsvinne", dvs vanskeligere å lokalisere.
    Bassen kan være et problem fordi de motsatte bakover/forover rettede bølgene kanselerer hverandre. Dette har de løst til dels på Duet ved at Augie'n (bassen) er inkludert.
    Duet skal gå ned til 27 Hz, dette er like dypt som Jamo 909. Når det er sagt så sier det seg selv at en 2 15" i hver høytaler, hvis de hadde vært i en kasseløsning, kunne gått enda dypere.
    Det påståes at selve kvaliteten på bassen (dynamikken og måten bassen visstnok skal låte!?) er bedre, mye pga at man slipper en "boomy" bassgjengivelse.
    En siste ting jeg kommer på i farten er jo at baffelen bør være enklere å lage enn en kasse

Jeg påberoper meg ikke å ha peiling på dette, men for min del var det så spennende å prøve at jeg ikke klarte å la være! Skulle det gå til h...så har jeg ikke tapt allverden på å bytte ut
    Av det lille jeg har hørt til nå, så ser det ikke ut til at jeg trenger å bekymre meg
    Håper du fikk noe ut av det Gubben?
    Sjekk ut Hawthorneaudio.com, linkwitzlab.com, gr-research.com etc. hvis du vil lese mer om OB. Det finnes ganske mye info der ute!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Bilder, vi må ha bilder
    Her kommer det et par bilder

SannaX kino mkII; Litt nytt-img_1633-jpg
    Vesla på bildet er ca 80 cm så det er ikke en PCi 25-31

SannaX kino mkII; Litt nytt-img_1641-jpg
    Dere kjennere kan nok se på bildet hva dette dreier seg om

Livet skal nytes!

Edit: Hmmm..hva skjedde med bildene da? Vel, dere får bare snu litt på skjermen...

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,ja dette virker spennende, hvor mye kom kalaset på ? Er det 10" du har tenkt å bruke i center og bak (uten augie) ?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Dere kjennere kan nok se på bildet hva dette dreier seg om
    PC-Ultra!

Livet skal nytes!
    Jepp :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser lovende ut! Garatulerer med klartrestativ for viderekommende. Spennende å høre lytteintrykkene dine!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp...PC-Ultra Den var en god del større enn jeg hadde trodd!

Kona stod bare å så på den (jeg tenkte i mitt stille sinn hvordan dette skulle gå!) så utbrøt hun : den var pen, ganske stor og rund...hmmm.hva minner den meg om mon tro

Det blir sinnsykt gøy å sette opp dette! Ventetiden er jo uutholdelig i og med at kjelleren ikke er oppe og går enda. Motivasjonen er iallefall ikke noe mindre nå for å få det ferdig!!
    Det var jo helt sinnsykt med innstillinger på den :-D Er spent på hvordan rommet kommer til å reagere...eller kanskje rekkehuset for den saks skyld!
    Har jeg lest riktig hvis jeg sier at tubene generellt virker lettere å integrere ift box-utgavene?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Hei,ja dette virker spennende, hvor mye kom kalaset på ? Er det 10" du har tenkt å bruke i center og bak (uten augie) ?
    Kommer til å bruke Duet i front og en Solo (15" coaxial) til senter, så det blir 5x15" i front + 2x10" på siden + mulig Klipsch bak + en SVS PC Ultra et eller annet sted
    Har ikke sett noen som bruker 10" i senter. Jeg mener selv den blir litt for puslete, og i tillegg tror jeg det kan være lurt å velge likt i front slik at mest mulig av lydsignaturen er den samme.
    Til sidehøytalere kommer jeg til å bruke 10" coaxial (ikke Augie her).
    Bakhøytalere er jeg fortsatt usikker på. Hadde opprinnelig tenkt å bruke 10" coaxial her også, men i og med at disse er bipolare vet jeg ikke helt. Mener det anbefales at de bakerste er mer direktestrålende i et 7.1 oppsett.

Har betalt i overkant av 1000 kr pr element. 10" var litt billigere. De er utrolig serviceminded på Hawthorne og mener du kan velge litt forskjellige løsninger på forsendelse.
    Totalt til nå er det kommet meg på 7-8000 tusen + at jeg kjøpte Keiga 5230 plate-amp for å styre Augiene.
    Disse seriekobles slik at effekten blir på ca 450 W til hver bass i 4 ohm. Dette er anbefalt fra Darrel på Hawthorne Audio selv.

Som du sier det så fint selv : det høres spennende ut!!
    På forumet her tror jeg det er et par-tre andre som kjører OB, så vi er foreløpig ikke mange.
    Devilej er kanskje den "mest" profilerte med sine Gradient.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo sykt billig (Hawthornes priser)? Er det for ferdig bygde høyttalere (Solo og Duet)? Og hvorfor betaler du kun 1000 kroner per element når prisen på 15" (Sterling Silver) er 735 USD?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Dette er jo sykt billig (Hawthornes priser)? Er det for ferdig bygde høyttalere (Solo og Duet)? Og hvorfor betaler du kun 1000 kroner per element når prisen på 15" (Sterling Silver) er 735 USD?
    Ja, det er Hawthornes priser, og jeg tror dette er skikkelig "bang for the bucks"! De har en dritkul filosofi. Diana og Darrel er to virkelige entusiaster som har bestemt seg for å spre godlyd til flest mulig for en meget overkommelig pris. De er super serviceminded begge to. Har bare skryt å komme med av dette lille firmaet

Det er kun elementer og delefilter. Baffelen må du bygge selv. Du får den også ferdigbygget, men da til ca 1100 $. Frakt, samt at jeg ville lage mitt eget design gjorde at jeg kun kjøpte elementene.

Når det gjelder Sterling silver er det helt riktig pris. Dette er det nye elementet fra Hawthorne, som ikke må forveksles med Silver Iris (men pga likhet i navn selvfølgelig blir det!)
    Sterling silver er et "No cost issue" prosjekt, hvor de ikke har spart på nesten noe i utviklingen. Bedre delefilter og en etter sigende enda bedre diskant. Denne er målt til å være veldig linær i hele frekvensområdet, mens dens lillebror Silver iris sies å ha en liten dipp i området rundt 3 khz etter målinger. Mange sier de ikke hører dette, inkludert meg selv, men jeg har ikke finlyttet enda, og anser ikke nødvendigvis meg selv som en med "gullører". Det lille jeg til nå har hørt av Irisene er døbra.

Dette elementet var under utvikling da jeg kjøpte mine Silver iris og jeg vurderte disse også.
    Hvis jeg ikke er helt fornøyd med de jeg har, eller får oppgraderingstrang, kommer jeg til å gå for en Sterling for å sammenligne etterhvert.
    Skal uansett prøve å leve med mine en stund først

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Prismasonic 1500 på vei inn etterhvert Etter at den glade Andreas21 har skaffet seg en ISCOIII linse ble jo denne overflødig og hva var vel mer naturlig enn å hjelpe han med å bli kvitt den

Skal bli sabla moro å få montert dette opp! Nå går jeg snart i ringer over å få denne kjellerstua ferdig!!
    2.35:1 kino er ikke å forakte. Jeg er en bildejunkie

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer til å bli knallbra dette her!:-D

Hvor stort 2.35:1 lerret skal du ha??
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett på et 114" (265 cm). Klarer ikke spesielt mye bredere pga HT plassering. Open Baffle krever noe avstand fra vegg. Skulle gjerne ha dekket hele veggen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linsa snart montert????

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...nei ikke enda dessverre!
    Blir ferdig med kinoen i løpet av uka så da begynner nok montering etterhvert. Henter inn pris på PJ nå om dagen så den er heller ikke på plass.
    Kinobygging har tatt all tid om dagen.
    Måtte kjøpe linsa likevel. Er ikke hver dag det kommer slike på bruktbørsen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...nei ikke enda dessverre!
    Blir ferdig med kinoen i løpet av uka så da begynner nok montering etterhvert. Henter inn pris på PJ nå om dagen så den er heller ikke på plass.
    Kinobygging har tatt all tid om dagen.
    Måtte kjøpe linsa likevel. Er ikke hver dag det kommer slike på bruktbørsen

Forståelig... Lønner seg ikke å montere AV utstyr midlertidig i alle fall, da kan det ta lang tid å bli ferdig...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Forståelig... Lønner seg ikke å montere AV utstyr midlertidig i alle fall, da kan det ta lang tid å bli ferdig...
    Vel, jeg vet ikke om jeg kan kalle det montering, men jeg klarte ikke å dy meg. Måtte jo ha litt "arbeidsmusikk" mens jeg fuget mellom tak og vegg

Det låter ikke spesielt bra, men ikke helt for jæ..heller. Det er grunnet akustikken i rommet...det finnes pr nå faktisk ingenting som demper der inne utenom kanskje den søppelsekken dere ser i bakgrunn av bildet!
    Uansett er jeg ganske imponert over midbassen i disse elementene til bare å ligge på gulvet...spesielt!

Det jeg kanskje var aller mest fornøyd med var lydgjennomgangen til andre rom i rekkehuset. Jeg spilte på ganske greit volum og det eneste stedet jeg kunne høre noe lydgjennomgang var døra. Dette visste jeg, for den er skjevt hengslet og det er en glippe mellom dørblad og karm. Dette skal rettes opp i tillegg til at døra skal dempes med et lag gips og dempematter.
    Så kommer den indre døra som enda ikke er montert!

Har selvfølgelig ikke prøvd noe med "klatrestativet" enda, og da gjenstår det å se hva rommet er lagd av

Uansett var det skikkelig digg å få bekreftet at all jobben som er lagt ned for å dempe mest mulig av de høyere frekvensene mest sannsynlig var verdt alt strevet!

Her er et raskt bilde (gulv kom på i går):

SannaX kino mkII; Litt nytt-img_1814-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg er fornøyd med lydisolasjonen til nå. I går målte jeg 100 db i rommet. Til tross for at de to dørene enda ikke er optimalt tettet var det knapt noe lyd utenfor rommet

Her kommer noen flere bilder:

SannaX kino mkII; Litt nytt-img_1824-jpg
    Den lille prinsessa liker seg allerede i Sweetspot (pappa også)
    Veggen får mest sannsynlig svart scenemolton bygget rundt et kurvet 2.37:1 lerret.

SannaX kino mkII; Litt nytt-img_1833-jpg
    En 15" Augie fra Hawthorne Audio. Open Baffel bass.

SannaX kino mkII; Litt nytt-img_1834-jpg
    Noen flere elementer som skal inn i baffel. Racket er kommet på plass og det begynner å ligne.

SannaX kino mkII; Litt nytt-img_1836-jpg
    Denne blir spennende å prøve 5x400W....

SannaX kino mkII; Litt nytt-img_1838-jpg
    Radioshack er selvfølgelig med!

SannaX kino mkII; Litt nytt-img_1839-jpg
    Litt annet småsnadder. Soundcare og noen terminaler til høytalerene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel så og si bestemt meg for Onkyo 875 som reciever. Bestilles trolig til uka.
    Er også rett rundt hjørnet for PJ også. Her blir det nok en VW60. Mye fordi denne er en av de få med vertical stretch for 2.35:1. Har jo en Prismasonic 1500 linse liggende på lager og tar meg ikke råd til en scaler akkurat nå.

Spørsmålet er nå: hva slags bakhøytalere skal jeg gå for? Det står nå mellom Mirage Omnisat V2 eller Mirage OMD-5?
    Utfra specs er det ikke kjempeforskjell, men hva med lydkvalitet? Noen som har erfaring med begge to?
    Prisforskjellen er ca 2K....som kan benytes til annet snadder, bla litt til nok en PC Ultra etterhvert
    Trenger litt mental rådslaging her...og litt fornuft...(selvom mye av det vi driver med ikke betraktes som fornuftig )

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen, Sannax!

Skal prøve ut noen helt nye bakhøyttalere (i Norge) om ikke lenge!
    Gi meg en ukes tid, så skal jeg se om de funker - dipole og snertne:-D

Side 2 av 36 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •