SannaX kino mkII; Litt nytt - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 36 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 710
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det var bra! Sjekket mot prisene på Usspeakers, og de norske prisene ink.mva er faktisk ikke så gale.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Det var bra! Sjekket mot prisene på Usspeakers, og de norske prisene ink.mva er faktisk ikke så gale.
    Du må huske å legge til moms på prisen fra Usspeakers.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Du må huske å legge til moms på prisen fra Usspeakers.
    Gjorde det. For 385Nd diskanten skal norsk forhandler ha 2200kr. Fra Usspeakers kommer samme diskant på 1875kr ink.mva og da er ikke frakt medregnet, så tipper de kommer ut omtrent likt.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert radialhorn i tre ? De er lekre å se på... Vet jeg så noen lekre saker på nett, men som vanlig blir ting borte ...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et mellomtonehorn ala LeCleach 58cm i diameter.
    SannaX kino mkII; Litt nytt-ah340_1ins_throat-jpg

Skal dreie et diskanthorn i samme utforming, bare i mindre skala.

Fronthøytaleren blir seende omtrent slik ut:

SannaX kino mkII; Litt nytt-avantgardeg2-jpg

Senterhøytaler blir noe lignende denne, bare i hvit:

SannaX kino mkII; Litt nytt-avantgardesolo-jpg

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer du å dreie såpass pene horn kan du sikkert snart begynne å ta opp bestillinger for det ser grislekkert ut!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Klarer du å dreie såpass pene horn kan du sikkert snart begynne å ta opp bestillinger for det ser grislekkert ut!
    Planen er å dreie diskanthorn først. Der er riggen med dreibenk allerede nesten klar. Når det gjelder de større hornene vil jeg også etterhvert dreie slike, men da er det litt mer som må på plass ift rigg. Lekkert er det

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOW!
    Få se bilder av dreiebenken da! 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    WOW!
    Få se bilder av dreiebenken da! 8)
    Den står i garasjen. Skal prøve å ta noen bilder av den en dag. Det fine er at den har 10 hastighetsinnstillinger + at jeg kan rotere motoren 90 grader slik at store emner kan dreies.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken driver er det du skal sette i disse hornene?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken driver er det du skal sette i disse hornene?
    I mellomtonehornet skal det i starten stå en P.audio WN-520N, et 5" element. Får utrolig bra skussmål for dynamikk og klarhet.

I diskanthornet blir det foreløpig brukt en Radian PB-475, av mange franske Audiofile hornentusiaster regnet som 98% av ytelsen til TAD-2001, og det er vel kanskje en av de mest renomerte 1" kompresjonsdriverne innen DIY gjennom tidene, og prisen er deretter.

I bassen blir det et Lambda (AE-speakers) TD-15M. 15" element som har en Fs på 34hz, men spiller bedre enn det aller meste på markedet oppover i frekvens.

Jeg kommer til å dele med Audiolense og har per nå 2 stk 8 kanals Echo Audiofire lydkort. Det fine er jo at jeg kan prøve forskjellige drivere etterhvert uten å måtte konstruere nye delefilter.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    I mellomtonehornet skal det i starten stå en P.audio WN-520N, et 5" element. Får utrolig bra skussmål for dynamikk og klarhet.

I diskanthornet blir det foreløpig brukt en Radian PB-475, av mange franske Audiofile hornentusiaster regnet som 98% av ytelsen til TAD-2001, og det er vel kanskje en av de mest renomerte 1" kompresjonsdriverne innen DIY gjennom tidene, og prisen er deretter.

I bassen blir det et Lambda (AE-speakers) TD-15M. 15" element som har en Fs på 34hz, men spiller bedre enn det aller meste på markedet oppover i frekvens.

Jeg kommer til å dele med Audiolense og har per nå 2 stk 8 kanals Echo Audiofire lydkort. Det fine er jo at jeg kan prøve forskjellige drivere etterhvert uten å måtte konstruere nye delefilter.

Høres meget spennende ut!! Aktiv deling er meget kjekt ved slike konstruksjoner, da er det bare tålmodigheten som setter grenser for hvor bra det kan bli.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres meget spennende ut!! Aktiv deling er meget kjekt ved slike konstruksjoner, da er det bare tålmodigheten som setter grenser for hvor bra det kan bli.
    Ja, jeg får håpe det blir bra til slutt, det er en relativt lang reise og sjekke alt dette på alle mulige utenlandske fora etc. Kan ikke si jeg har sett mange DIY konstruksjoner med coaxial elementer i senterhøytaler heller.
    Er det passive filtre i dine nye høytalere eller skal du kjøre aktivt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som raskt kan forklare hvordan jeg legger inn grafer/målinger fra feks WinIsd som bilde direkte i tråden? Hvordan jeg evt lagrer skjermbilde som .jpg

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du trykker knappekomboen Ctrl-Prtscreen, så har du et snapshot av skrivebordet med Winisd, vel og merke om dette programmet kjører.
    Åpne deretter "Paint", og klikk Ctrl-v.
    Da skal du ha fått limt inn bildet av skrivebordet, som du da kan lagre som .jpg i Paint!
    Det er nesten bedre å bruke Microsoft Picture Manager, for der kan man lettere manipulere med flere settings, inklusive reduksjon av størrelsen. (Max 800x600 piksler).

For å legge bilder direkte i tråden, må du gjøre følgende, tatt fra læreboka til tols1:
    1) Trykk på bindersen oppe i redigeringsvinduet, velg "Upload file from your computer"-bla igjennom og finn filen, og velg "Last opp". Dette tar noen sekunder.
    2) Når filnavnet dukker opp i vinduet, høyreklikker du på dette og velger kopier snarvei.
    3) Klikk på sett inn bilde-knappen (gul firkant med et fjell i), og lim inn kopien av snarveien. NB! Det kan hende at popup-blocker i første omgang forhindrer deg fra dette. Velg "tillat", og lim inn snarveien. Dermed skal det være gjort! Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Jan Den siste kan jeg, men den første skal sjekke ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de av dere som ikke frekventerer DIY avdelingen vår kan ta en titt her:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-bilder-8.html

Fresing av diskanthorn pågår:

Horn...3 veis-img4876-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er DIY eventyret over for min del, før det egentlig ble helt fullført. Med to unger og kone i hus er det vanskelig nok å få kabalen til å gå opp. Jeg følte at det alltid kvernet i bakhodet at jeg ”må en tur i garasjen” for å kappe noe eller pusse noe. For ikke å si alle de utallige timene jeg har sittet på forskjellige fora både innenlands og utenlands for å sjekke ut forskjellige løsninger.
    Nå var jeg rett og slett drittlei av å skulle ut i garasjen hver gang det var en liten time til overs. Den lille timen burde vel heller bli brukt til musikk og film både alene og sammen med familien i større grad enn nå.

Jeg har bygd et par Open Baffle høytalere med elementer fra Hawthorne, som har gjort nytten sin, og jeg er forundret over hvor utrolig lyd det er i disse til den lille summen penger de kostet. Jeg har nå siden februar vært i gang med å lage en tre-veis hornhøytaler med aktiv deling. Horn ble produsert i Australia, og en del timer er brukt i garasjen for å dreie diskanthorn (som jeg må si jeg ble veldig fornøyd med). Dreibenk ble kjøpt inn for formålet, og ambisjonene var skyhøye. Kasser er nesten ferdige, og det ville blitt brutalt stort, men har hatt en snikende følelse en stund. Begynner det å tære på lysten? Kan jeg nøye meg med et ”kjøpe-anlegg? Vil jeg bli fornøyd?

Så stakk jeg fingeren i jorda, for ikke å si hele hånda, og tok en runde med meg selv før jeg tok madamen med på Hifiråd etter at ungene var i seng. Jeg må forøvrig berømme kona mi, som har vært utrolig tålmodig i perioder hvor denne ”må bli ferdig besettelsen” har tatt av mer enn i andre perioder. Hun er en helt utrolig bra dame!

Det ble diskutert over et godt glass hvitvin, og konklusjonen ble : hvorfor ikke investere i et annlegg som tilfredstiller dine krav, samtidig som det skal være lett å bruke og pent å se på. Hun har jo med rette irritert seg over Harmony One kontrollen min som har ligget i esken i faktisk snart to år (!), uten å bli pakket opp. Kona: ”Jeg ønsker meg et anlegg hvor jeg kan trykke på en knapp eller to og så er filmen i gang.” Det er heller ikke negativt at det er estetisk og tøft å se på”

Personlig savner jeg å bruke et anlegg mye som jeg er skikkelig fornøyd med og er ”ferdig” Å kunne teste litt forskjellige forsterkere, uten at det inkluderer aktiv drift med en hel haug forskjellige greier. Ja, det er sikkert ingen tvil om at aktiv drift er fremtiden, men skulle jeg ventet på fremtiden kunne jeg like godt gått ut i garasjen igjen og fortsatt byggingen.
    Derfor er valget tatt. Alt som er av subforsterkere, elementer, horn etc. skal ut på bruktmarkedet, for å reinvesteres i forforsterker, effekt og evt det som måtte trenges for å få et skikkelig anlegg opp og stå.

Så hva velger man av høytalere hvis man vil ha noe som spiller linært, med spredningskontroll, fase og timealignment på plass, dynamiske i mengder og ovasjoner fra mange som eier og har testet de.
    Vel, mynten er kastet,så får vi se om noen tar den? Jeg gjør det ikke for lett enda. (Biever: du har taushetsplikt inntil jeg vet at de er i boks

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med spredningskontroll som krav er det ikke mange å velge i.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oh noes! Dette var ikke gode nyheter. Den snikende følelsen av DIY-tretthet dukker opp i ny og ne. Da gjelder det å ha en ferdig høyttaler å lytte til mens andre prosjekter står på vent. Men jeg vet ikke om jeg kan støtte avgjørelsen om å legge DIY-planene på hylla for godt. Jeg har inntrykk av at DIY hifi er en livsvarig tilstand. Når et prosjekt er ferdig er det over på noe nytt. Det er jo litt av moroa, at man aldri kommer i mål. Det er en evig lære- og utforskningsprosess.

Det finnes vel ikke så mange ferdighøyttalere som tilfredsstiller kravene dine. Kan du ikke bare kjøpe deg et par Avantarde Duo da, siden du har brukt disse som inspirasjon? Evt. bare bygge deg et sett med TangenAV inConcert Miles. De er i alle fall veldig lettbygde, og planene ligger gratis ute på nett.

Side 13 av 36 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •