SannaX kino mkII; Litt nytt - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 36 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 710
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ..., og flere bilder? :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et åpenbart problem med opp/nedlasting her. Bredbåndstest viser ca 150/3020. Ser at den laster opp/ned med en hastighet på alt mellom 45 til 65 kb/s, men så dropper det plutselig til 5/6 kb/s. Likevel står det "not connectable, a firewall/router is limiting your network traffic. You need to open port or connecting to another one, so others can connect to you."

Prøver så å randomnisere porten, men den vil ikke. "incoming TCP port, not connectable."

Må innrømme at dette er ting jeg har svært lite erfaring med, og vet ikke helt hvor jeg skal begynne? Sitter på en Macbook pro.
    Noen som har noe vetugt å komme med?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt mine Open Baffle en stund nå og de spiller åpent og stort, meget overbevisende til å være i denne prisklassen.

Jeg har likevel ønsket meg noe mer i midbassen. Det er ingen tvil om at Hawthorne elementene spiller bra, og coaxial elementet spiller helt utrolig alene, men etter at jeg solgte Augiene (OB bassene) mangler det noe.
    OB bass klarer ikke å hamle opp med midbassen i mer "kovensjonelle" høytalere ift "punch", da skal man sannelig opp i pris, men jeg tviler på at det er samme "morofaktor" uansett.
    Det kan være at OB spiller mer hifi-riktig med mindre bidrag fra rommet, og at man mener at forskjellige basstoner kommer bedre til sin rett med OB, men med skikkelig romkorreksjon og et system som Audiolense tror jeg kanskje at det er mulig å få nogelunde begge verdener.

Drømmen har jo likevel vært hornhøytalere siden jeg både så og hørte de første gang. Jeg er i gang med å lage en hornhøytaler som blir en replica av Avantgarde Acoustics G2 series. Mellomtonehornet størrelse nærmer seg Duo, men er basert på LeCleach utregningen av selve hornet som etter målinger skal yte meget bra. Nok om dette. Gå inn på denne tråden om du vil lese mer:

Saken er jo at jeg også trenger en ny senter til dette oppsettet. Her er det tenkt en senter ala Avantgarde Solo, som for en del av dere er kjent som en av de råere senterhøytalerene som er å oppdrive mtp punch og dynamikk.
    Vel, hva gjør man, når man ikke gidder å kjøpe senter til 40K? Man lager den sjøl
    SannaX kino mkII; Litt nytt-avantgardesolo-jpg

Så, hvilken driver skal man bruke? Solo er basert på en coaxial-løsning med et diskanthorn i midten og en 12" bass/mellomtone med en slags hornløsning i enden av denne. (ikke en fullverdig hornkurve til 12", men kanskje en viss effekt?)
    Vel, tanken er å bruke en 15" driver (toveis med bass/mid) og kompresjonsdriver til denne oppgaven.

Har faktisk ikke sett noen som enda her prøvd seg på en coaxialløsning til senter?

Spørsmålet er hvilken driver? Tanken er å han en lukket kasse, hvor utformingen er nogenlunde som Solo. Det betyr at jeg skal dreie en haug med ringer som skal limes sammen og danne "kassa". Flere elementer er oppe til vurdering, men kom gjerne med ideer.

Alternativer til nå er:

Radian 5215B (denne fordi diskanten i fronter er Radian)

SannaX kino mkII; Litt nytt-radian-5215b-jpg
    Link til specs: Radian - 5215B

BEYMA 15XA38ND ( mulig litt for stor kasse, men rått element)
    Link:US SPEAKER Home Page Menu - Speaker Cabinets, Guitar & amp; Bass Amps, upgrades and custom design. The world’s widest choice of speaker parts. “If you have listened to live music, you have almost certainly listened to Eminence”

P.AUDIO - 15" COAXIAL SPEAKER (mid i fronter er P.Audio)
    Link:US SPEAKER Home Page Menu - Speaker Cabinets, Guitar & amp; Bass Amps, upgrades and custom design. The world’s widest choice of speaker parts. “If you have listened to live music, you have almost certainly listened to Eminence”

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tidligere slike kasser med Altec Lansing 15" coax/duplex element, riktignok i lukket kabinett. Kanskje det mest legendariske Altec elementa av alle var ett coax/duplex, og ble brukt i mange highend studiomonitorer fra bl.a. Urei. En kammerat har også liggende slike Radian element du lurer på, men tror ikke han har komt lenger enn å ha fått de i hus

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Har et åpenbart problem med opp/nedlasting her. Bredbåndstest viser ca 150/3020. Ser at den laster opp/ned med en hastighet på alt mellom 45 til 65 kb/s, men så dropper det plutselig til 5/6 kb/s. Likevel står det "not connectable, a firewall/router is limiting your network traffic. You need to open port or connecting to another one, so others can connect to you."

Prøver så å randomnisere porten, men den vil ikke. "incoming TCP port, not connectable."

Må innrømme at dette er ting jeg har svært lite erfaring med, og vet ikke helt hvor jeg skal begynne? Sitter på en Macbook pro.
    Noen som har noe vetugt å komme med?
    Snakker du om torrent? I såfall må du konfigurere port forwarding i NAT-delen på routeren/brannmuren din. Dvs åpne torrentporten du bruker inn mot ip-adressen til den maskina torrentklienten din går på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! Vet du om han skal bruke Radianelementet, eller om han er interessert i å selge ett?
    Har fått vite av Radian at 2" CD enheten ligner på 651PB, så det virker som et greit valg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Snakker du om torrent? I såfall må du konfigurere port forwarding i NAT-delen på routeren/brannmuren din. Dvs åpne torrentporten du bruker inn mot ip-adressen til den maskina torrentklienten din går på.
    Takk for svar Marsboer! Ja, mener Torrent. Har vært inne og sett på NAT på routeren nå. Alt her er blankt.
    Active/name/startport/endport/server ip-adress er feltene jeg har der. Noen kjapp guideline til hva som er hva? (Dette er helt nytt for meg).

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Takk for svar Marsboer! Ja, mener Torrent. Har vært inne og sett på NAT på routeren nå. Alt her er blankt.
    Active/name/startport/endport/server ip-adress er feltene jeg har der. Noen kjapp guideline til hva som er hva? (Dette er helt nytt for meg).

Her er en side som har bruksanvisning på det meste.

PortForward.com - Port Forwarding Guides Listed by Manufacturer and Model

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var " nesten" i gang med noe lignende for et års tid siden, med Beyma 12 XC 30 , den har 1" diskant. Ble anbefalt av Snickers å styre unna 2" drivere av grunner jeg ikke husker i farta....
    Har jo snoket litt rundt store PA elementer en stund uten å få bestemt meg, men løsningen ser ut til å bli et eller annet med minimum 2 x 12 el. 15 og en center som du beskriver.
    Uansett må det en kjapp sub ( eller 2 ) til å fylle bunnen. Kanskje en HFS sub er løsningen med et 12" toppsystem ??? :-D

Største problemet er at det er allt for mye å velge i og at prisen gjerne overstiger hva man hadde tenkt seg i utgangspunktet. Kvalitet koster, elementene til Beyma er ikke akkurat gratis .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Var " nesten" i gang med noe lignende for et års tid siden, med Beyma 12 XC 30 , den har 1" diskant. Ble anbefalt av Snickers å styre unna 2" drivere av grunner jeg ikke husker i farta....
    Har jo snoket litt rundt store PA elementer en stund uten å få bestemt meg, men løsningen ser ut til å bli et eller annet med minimum 2 x 12 el. 15 og en center som du beskriver.
    Uansett må det en kjapp sub ( eller 2 ) til å fylle bunnen. Kanskje en HFS sub er løsningen med et 12" toppsystem ??? :-D

Største problemet er at det er allt for mye å velge i og at prisen gjerne overstiger hva man hadde tenkt seg i utgangspunktet. Kvalitet koster, elementene til Beyma er ikke akkurat gratis .
    Gode tips gubben. Tenker meg Snickers mener at det er bedre å bruke 1" diskant og ikke 2" fordi en 1" ofte har bedre respons oppover uten å bryte opp. Det er en avveiing ift hvor lavt diskanten spiller ned i mellomtonen. En 1" kompresjonsdiskant anbefales sjelden å deles noe særlig under 1,2khz, hvis ikke vi snakker om TAD-2001 da, og den er ikke særlig billig. Jeg har lenge vurdert denne, men den Radianen jeg har (PB475 1") sammenlignes av en del franske hardcore audiofile, som 98% av ytelsen til TAD'en, og da holder det foreløpig for meg

Jeg har vært i kontakt med Radian og spurt de om ikke de kan lage en 15" coaxial med 1" kompresjonsdriver. De hadde faktisk ikke tenkt tanken, men sa de skulle la R&D se på det..hehe...nå tror jeg vel ikke at lille meg fra lille Norge skapte så mye bølger inn i Radians dypeste, men de svarte meg jo faktisk seriøst. Utfordringen med det igjen er å lage en 15" som klarer å spille rent opp til delefrekvens rundt 1200-1500hz. Tror vi snakker dyrt plutselig da? Jeg har ikke funnet noen 15" med 1" enda og tviler på at det finnes. Hvorfor 15" og ikke 12"? Har vel å gjøre med responsen nedover i registeret.
    Men som du sier gubben, et par kjappe subber kunne gjort nytten. Har tittet litt på 8x12" (HFS-brukernavn) tårnsubber basert på 4x xxls på hver side eller LMC sine nye BD-design med 4x15" på hver side. Kunne kanskje holdt med 2x12" på hver side..hehe
    Som du skjønner har jeg ikke lyst til å spytte i glasset, men dette er et langtidsprosjekt. Har 2x18" JBL 2245H elementer per i dag, og de er ikke akkurat trege de heller.
    Skal se litt mer på Beyma elementene, også 12".
    Tenker du på "HFS" sub som i å lage et felles prosjekt?

Er enig i at disse elementene koster, men det gjør kvalitet, og jeg er vilig til å legge litt i det, spesiellt mtp at Solo koster 40K Jeg vurderer 12" bakhøytalere i fullt 7.1 oppsett over tid.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Valo
    Her er en side som har bruksanvisning på det meste.

PortForward.com - Port Forwarding Guides Listed by Manufacturer and Model
    Takk skal du ha Valo!

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evt slå på uPnP i router og på klienten for automatisk konfigurasjon.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UPnP er jo selvfølgelig det enkleste (om enn sikkerhetsmessig hårreisende å ha påslått i perimetersikringen av nettverket) men dessverre fungerer dette tildels svært upålitelig i mange routere. Men det er jo heldigvis enkelt å teste. Hos meg har UPnP kun fungert pålitelig på pfSense-brannmuren jeg hadde før. Hverken på D-Linken eller NGT-routeren min virket dette som det skulle.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du på "HFS" sub som i å lage et felles prosjekt?
    HFS-subben er en bassreflekskasse som ble utviklet på/for Hifisentralen av TheStig.
    Skal være både rask og musikalsk, men jeg har ikke hørt den selv!
    Benytter en Beyma 15" (15G40).
    Se forøvrig denne tråden: HFS Sub?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det var en bruker på HFS som hadde disse sammen med noen digre Klipsch, husker ikke brukernavnet, men de fulgte "med " uten problemer.
    En annen utfordring som kommer , hva skal man drive slike ting med ?
    De er høyeffektive, som hånd i hanske for rør, men det har jeg ikke lyst på
    The Stig sverger til class D de er stabile og får ikke pusteproblemer....

En annen løsning er In concert Miles med dobbel 15 og en TPL 150 H AMT...Grisedyr men deilig :-D En center med 1 x 15" kunne vært noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Evt slå på uPnP i router og på klienten for automatisk konfigurasjon.
    Dette ser ikke ut til å fungere, men det er jo åpenbart at jeg sikkert gjør noe feil...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm..var heller ikke helt automatikk i det. Hvor leter jeg etter info om torrentporten jeg bruker? Har sett litt rundt...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Vet det var en bruker på HFS som hadde disse sammen med noen digre Klipsch, husker ikke brukernavnet, men de fulgte "med " uten problemer.
    En annen utfordring som kommer , hva skal man drive slike ting med ?
    De er høyeffektive, som hånd i hanske for rør, men det har jeg ikke lyst på
    The Stig sverger til class D de er stabile og får ikke pusteproblemer....

En annen løsning er In concert Miles med dobbel 15 og en TPL 150 H AMT...Grisedyr men deilig :-D En center med 1 x 15" kunne vært noe.
    Så at Tangen legger ned inntil videre og at det gikk et par TPL-150 for 1250 kr pr stk. Damn...hadde jeg sett det før! Vet du hvem som evt tar over Beyma her i Norge nå?

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra som gikk billig der gitt. Synd Tangen legger ned, service osv fra den kanten har alltid hvert veldig bra.

Arendal Lydsystemer reklamerer iallefall at de er importører.

MindeMusikk selger også Beyma.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket Beymas egne sider, de har ikke offisiell importør i Norge, nermeste er Sverige. Men det er flere som selger, bla. Arendal.....

Side 12 av 36 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •