Sound man`s beskjedene HiFi... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 62
    Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    I hvilket prisleie snakker vi da? Det er mye snacks å velge i.
    Hva savner du i dag og hva vil du ha mindre av?
    Først og fremst så vil jeg ikke ha mindre av noe som helst! Mye vil ha mer er et fint ordtak... Jeg savner nok litt mer power. Forsterkeren "fader" litt ut enkelte ganger når jeg drar på MYE. Men, dette har egentlig ingen stor betydning for meg, siden jeg aldri spiller så høyt. Men, jeg føler det er et lite irritasjons moment! Når jeg først drar på litt, så er det kjedelig og sitte i godstolen og kaldsvette fordi du ikke vet om forsterkeren orker det eller ikke... :-? Derfor har jeg lyst til og bytte til rør monoblokker. Men, jeg må nok innrømme at jeg har veldig lyst til og prøve rør monoblokker, spesielt siden jeg alltid har holdt meg til integrerte forsterkere. Kanskje jeg også klarer og hente ut mer fra Von Schweikertene. Noe som jeg tror er veldig sannsynlig! Prisleiet: La oss si en stopp på f.eks 30,000 - 40,000 kr. Åpen for både brukt og nytt.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I helgen har jeg vært på besøk hos en HiFi bekjent i Oslo. Det er samboeren til tanten min det er snakk om her. Det var egentlig meningen at vi (meg og John som han heter) skulle være med i selskapet som var i går. Men, der ble vi ikke veldig lenge! Fordi oppe i toppetasjen har John fått lov til og bygge et lytterom, og da ble vi heller der og hørte på musikk og snakket om HiFi... Vi diskuterte langt å lenge om gode produkter og litt mindre gode produkter. Jeg skal ikke gå nærmere på hva slags produkter vi snakket om osv, fordi da kunne jeg skrevet om det i hele kveld. Så poenget jeg prøver og komme meg fram til er at diskusjonen vår omhandlet ganske mye om skille trafoer og strømmen komponentene fortjener å få... Noe som er veldig gresk HiFi snakk for min del. Men, John var fast bestemt på at om du brukte en skille trafo på drivverk og DAC kunne du lett høre forskjell iforhold til uten skille trafo. Det var denne kombinasjonen han hadde! Jeg skal derfor prøve en skille trafo til Cd-spilleren min og høre om det gir noe forskjell :???: Jeg poster resultater iløpet av kvelden!

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skille trafo konklusjon!

Da har jeg testet litt...! Og konklusjonen min er at en skille trafo faktisk gjør en forskjell For og prøve og lage en forklaring på det, kan dere forestille dere et 3D bilde (f.eks et slikt som vedlagt). Dere kan se hva bilde prøver og forestille. Men, dere kan ikke se det tydelig. Omtrent slik føltes det på enkelte sanger med og uten en skille trafo... Det virker nesten som om skille trafoen henter fram posisjonen til alle instrumentene i musikken. På en måte plasserer de bedre i lydbildet. Uten skille trafoen klarte man også å plassere instrumentene i musikken, men med skille trafoen klarer man det bedre, fordi de virker tydeligere :???: Det kan godt hende at jeg er trett og sliten etter en hard helg :twisted: Men, jeg ønsker innspill fra dere på forumet med kanskje like erfaringer som meg Også ønsker jeg veldig gjerne at de besøkende den 16.februar skal få en demonstrasjon på noen sanger, både med og uten skille trafoen tilkoblet :razz:

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, en sånn test kunne vært kjekt å ha den 16 feb. Mange forskjellige ører som vil oppleve dette forskjellig.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eksu
    Ja, en sånn test kunne vært kjekt å ha den 16 feb. Mange forskjellige ører som vil oppleve dette forskjellig.
    Ja, det er akkurat derfor jeg ikke tørr og si så mye om det foreløpig! Håper på at noen kanskje vil høre det samme som meg ops:

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en skille trafo 12.AMP. Som satt på en arkitekttegnemaskin før. Jeg merker betydelig forskjell spesielt om vinteren når det hele tiden skrues av og på ovner, rundt omkrig i nabolaget. Skal sies at annleget har også en egen 16Amp kurs. Det hjalp også en god del. Akoratt nå er trafoen på besøk hos Akto.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HenningHG
    Har selv en skille trafo 12.AMP. Som satt på en arkitekttegnemaskin før. Jeg merker betydelig forskjell spesielt om vinteren når det hele tiden skrues av og på ovner, rundt omkrig i nabolaget. Skal sies at annleget har også en egen 16Amp kurs. Det hjalp også en god del. Akoratt nå er trafoen på besøk hos Akto.
    Jeg har også en egen 16 ampers kurs til lytte rommet, men jeg hører allikevel forskjell med skille trafoen koblet på :razz:

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Magnetisk stråling fra skilletrafoen...?

Fikk litt kalde føtter da pappa kom inn på rommet mitt og spurte meg om hvor mye magnetisk stråling skilletrafoen gav ut...? Jeg har aldri tenkt på dette, men det gir jo mening. Den må jo gi fra seg noe form for magnetisk stråling :? Og i så fall! Hvor bra er det for høyttalerne? Høyttalerne er jo magnetisk skjermet, men det er nok snakk om ganske høy effekt i skilletrafoen. Er det noen som har noen formeninger om dette? Jeg har ihvertfall koblet ut skilletrafoen inntil jeg vet hva den gjør for noe. Personlig har jeg ingen anelse om hva skilletrafoen gir "ut" fra seg. For dette er noe jeg spontant bare fant ut at jeg ville prøve. Takker på forhånd for alle nyttige svar jeg kan få på dette.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sound man
    Fikk litt kalde føtter da pappa kom inn på rommet mitt og spurte meg om hvor mye magnetisk stråling skilletrafoen gav ut...? Jeg har aldri tenkt på dette, men det gir jo mening. Den må jo gi fra seg noe form for magnetisk stråling :? Og i så fall! Hvor bra er det for høyttalerne? Høyttalerne er jo magnetisk skjermet, men det er nok snakk om ganske høy effekt i skilletrafoen. Er det noen som har noen formeninger om dette? Jeg har ihvertfall koblet ut skilletrafoen inntil jeg vet hva den gjør for noe. Personlig har jeg ingen anelse om hva skilletrafoen gir "ut" fra seg. For dette er noe jeg spontant bare fant ut at jeg ville prøve. Takker på forhånd for alle nyttige svar jeg kan få på dette.
    Skjermingen på høyttalerene er vel ment utover, og ikke for å beskytte dem.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Kan ikke tenke meg en skilletrafo vil gi noe skadelig stråling, da alt er rund stråler som mer eller mindre opphever hverandre på tvers av kjernen. Der du vil ha en magnetisk N pol og S pol er kjernen hvor det ikke er viklinger, om den ikke er aktivt skjermet da? Altså, utmunningen av viklingene er der du vil ha noe magnetisme. Tror heller ikke de ville brukt permamagneter i kjernen, slik at etter den er slått av så er magnetismen fallende, og når den er på, så er det elektromagnetismen som vil ha en svak svak innvirkning.

Permamagnetene i høyttalerene er nok en del ganger kraftigere en strålingen fra skilletrafoen, så noe potensial forskjell vil ikke forekomme med eller uten trafoen.

En enkel test er jo å sette en skrutrekker på forskjellige plasser på trafoen, for å kjenne om magnetismen tar tak i trekkeren, og er du redd den er for kraftig for elektroniken i rundt eller for høyttalerene er det bare å vende den vekk fra oppsettet.

A.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med skilletrafoen har ordnet seg, og det behøver jeg ikke bekymre meg for noe lenger... Har jobbet litt mer med plasseringen av høyttalerne nå, og det er så UTROLIG morsomt når selv den minste forandring på plasseringen av høyttalerne gjør en så stooor forskjell som det viste seg å være i dette tilfellet. Jeg endte med og flytte høyttalerne nærmere bakveggen + litt lenger fra hverandre. Jeg har nå et mye større lydbilde enn før, samtidig som jeg har "åpnet" mer for vokalisten. Jeg har masse luft i lydbildet (vet ikke om det er riktig forklart), men føles nesten som om alt spilles "live" foran meg. Som en stor scene hvor masse forgår samtidig, men du kan allikevel klare å plassere de forskjellige instrumentene... Jeg er ikke noe flink med slike forklaringen som dette. Jeg mener det er noe som bør høres ordentlig for og få et inntrykk av hvordan det er.

Finnes det egentlig noen regel for hvordan høyttalerne skal plasseres? Jeg tenker ikke på de reglene som sier ar lytteavstanden skal være like lang som avstanden mellom høyttalerne osv. Men, er det noe annet det er viktig å få med seg når det gjelder plasseringen av høyttalerne? Eller er det bare en tidkrevende prosess hvor du må prøve å feile...? ops:

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med skilletrafoen har ordnet seg, og det behøver jeg ikke bekymre meg for noe lenger... Har jobbet litt mer med plasseringen av høyttalerne nå, og det er så UTROLIG morsomt når selv den minste forandring på plasseringen av høyttalerne gjør en så stooor forskjell som det viste seg å være i dette tilfellet. Jeg endte med og flytte høyttalerne nærmere bakveggen + litt lenger fra hverandre. Jeg har nå et mye større lydbilde enn før, samtidig som jeg har "åpnet" mer for vokalisten. Jeg har masse luft i lydbildet (vet ikke om det er riktig forklart), men føles nesten som om alt spilles "live" foran meg. Som en stor scene hvor masse forgår samtidig, men du kan allikevel klare å plassere de forskjellige instrumentene... Jeg er ikke noe flink med slike forklaringen som dette. Jeg mener det er noe som bør høres ordentlig for og få et inntrykk av hvordan det er.

Finnes det egentlig noen regel for hvordan høyttalerne skal plasseres? Jeg tenker ikke på de reglene som sier ar lytteavstanden skal være like lang som avstanden mellom høyttalerne osv. Men, er det noe annet det er viktig å få med seg når det gjelder plasseringen av høyttalerne? Eller er det bare en tidkrevende prosess hvor du må prøve å feile...? ops:
    Jeg fikke en cd med veldig gode kalibreringsverktøy av Flageborg. Vi kan gå igjennom den i morgen, og lage en kopi til deg så du får testet dette i eget oppsett
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig bra ut Einar Gleder meg til morgen dagens seanse

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Audiofili er nesten som vinsmaking:
    Man må nesten ha holdt på ei stund for å skjelne nyansene og lære seg utrykkene og hva de står for

Hva er det neste som skjer her da?
    VR-4'ene krever litt mere muskler?

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det neste jeg skal prøve ut er enten rør monoblokker, eller monoblokker i det hele tatt... Vi får se hva som skjer etterhvert. Jeg holder på med et bil prosjekt i tillegg til og holde på med HiFi, og da flyr pengene utrolig fort!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jammen da skal jeg ikke legge ut noen lnker her

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Jammen da skal jeg ikke legge ut noen lnker her
    Linker til hva da? Jeg fikk gleden av å høre Usher R-1.5 effektforsterker hos Einar i dag Som også skal testes hjemme hos meg. Kanskje denne faller i smak...

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter turen til Devilej i går ble jeg veldig fristet til å jobbe enda mer med plasseringen av høyttalerne mine :razz: Einar gav meg noen gode tips, som jeg prøvde å følge så godt det lot seg gjøre. Høyttalerne står nå plassert helt likt på begge sider, dvs 30cm fra sideveggen og 50cm fra bakveggen... Q-sound sporene har aldri sittet bedre! Kjempe morsomt

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal få lagt ut noen nye bilder i løpet av dagen/kvelden :-D

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter turen til Devilej i går ble jeg veldig fristet til å jobbe enda mer med plasseringen av høyttalerne mine :razz: Einar gav meg noen gode tips, som jeg prøvde å følge så godt det lot seg gjøre. Høyttalerne står nå plassert helt likt på begge sider, dvs 30cm fra sideveggen og 50cm fra bakveggen... Q-sound sporene har aldri sittet bedre! Kjempe morsomt
    Så bra at du fikk dette til :-D. Kalibreringsplata er helt ypperlig å bruke, og det tar overaskende kort tid å få det til å sitte
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •