Atle Dreiers kino - IB gikk i dass - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 50 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 981
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av EON
    Men jeg er helt enig i at man i det minste burde kunne velge om man ønsker å ha bassmanagemet koblet inn når man bruker (pure)direct.
    Da blir signalet verken Pure eller Direct :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sprøyt! Det er ikke mye verken pure eller direct ved å kutte bassen fra frontene og kaste det i søpla, i alle fall. Det er slik det funker nå. Bassen blir kuttet fra frontene, men ikke sendt til subwooferne. Det er verken fuggel eller fisk.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Største problemet med manualen er vel heller at den ikke FORKLARER noe som helst om hvorfor man skal velge noe. Det står at man kan velge sånn eller sånn.. Det kan man jo se selv i menyen, for svarte! Men i hvilke tilfeller velger man det ene eller det andre, og hv aGJØR dette valget. da hjelper det lite å finne rette siden i manualen...

Angående bass management i Direct, så er det jo ikke akkurat gjennomtenkt, kanskje? Hva med de som har f.eks. gode men små høyttalere og en sub? De skal ikek få bruke direct i det hele tatt de? Det må jo være en bug?

Tenk på Marsboer med sine 805S (snart, får vi håpe), og et par Ultra subber. Han blir da nødt til å spille i 'Stereo', eller uten subber.... Hele poenget med bass management forsvinner jo når de deler vekk bass fra frontene, men ikke sender det til subben...
    Hmm, dette må jeg sjekke. Jeg spiller musikk i Pure Direct og da er suben aktiv. Det funker helt topp hos meg. Men det er faktisk mulig at den sender lyden uten deling internt i recieveren, det har jeg ikke tenkt så mye på (eller lagt merke til lydmessig)

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde jo flere Denon receivere før og det er fullt mulig å få med small+sub i direct (pure direct også om jeg ikke husker feil) modus. Men jeg fikk ikke stilt inn dette i den "vanlige" intuitive menyen.

På mine receivere var det under Options eller en annen bortgjemt plass mulig å stille inn egen bassmanagement for direct og pure direct modusene. Det er denne plassen du må finne på 4308... Jeg er helt sikker på at det går an i hvertfall i Direct mode, men det tok meg om lag et halvår (hadde gitt opp og fant det ut ved en tilfeldighet) å finne det ut på min forholdsvis ukompliserte Denon AVR-2807.

Med min Yamaha får man bass-management i Straight mode (tilsvarende Direct) men ikke i den modusen som tilsvarer Pure Direct. Jeg benytter Straight på Yamahaen siden jeg kjører sub på alt uansett og denne modusen fungerer like fint på film som på musikk uten tukling (så lenge jeg ikke har prescence høyttalere)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Da blir signalet verken Pure eller Direct :-)
    Man kan jo velge om man vil ha Audessy EQ aktiv eller ikke i pure direct, slik at man allrede har tatt steget et godt stykke vekk fra "pure" :-).

Jeg skjønner ikke at man ikke får bass i frontene i direct modene. Dersom bassen blir delt bort er jo bassmagagement aktiv? Jeg får alltid bass i frontene. Setter jeg suben på ( i recieveren) får jeg bass i både front og sub (vel og merke med LFE + Main). Det er også en egen meny for audioinnstillinger i stereo, men denne gjelder ikke for Direct.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sprøyt!
    Så, så, her er vi alle venner, og har en hyggelig tone oss i mellom...

Det er ikke mye verken pure eller direct ved å kutte bassen fra frontene og kaste det i søpla, i alle fall. Det er slik det funker nå. Bassen blir kuttet fra frontene, men ikke sendt til subwooferne. Det er verken fuggel eller fisk.
    Rart. Direct og Pure Direct skal koble ut bass management, og derfor heller ikke kutte bass fra frontene. Det er ihvertfall dette som skjer hos meg, dvs. Direct og Pure Direct sender hele signalet til frontene, uavhengig av om jeg setter dem til Small eller Large. Eneste måten å få subene til å spille i Dir/Pur Dir er ved å sette sub til ON og LFE+Main - men frontene spiller altså hele signalet uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hellnoob; vi tenkte det samme :-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Så, så, her er vi alle venner, og har en hyggelig tone oss i mellom...

Rart. Direct og Pure Direct skal koble ut bass management, og derfor heller ikke kutte bass fra frontene. Det er ihvertfall dette som skjer hos meg, dvs. Direct og Pure Direct sender hele signalet til frontene, uavhengig av om jeg setter dem til Small eller Large. Eneste måten å få subene til å spille i Dir/Pur Dir er ved å sette sub til ON og LFE+Main - men frontene spiller altså hele signalet uansett.
    Dette er standard oppførsel, men den kan endres slik at du får small + sub også i Direct. Det kunne man i hvertfall på forrige generasjon Denon.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som den uselviske barmhjertige samaritan jeg er tok jeg saken i egne hender og lastet ned manualen til 4308

For å aktivere small+sub i Direct mode gjør du følgende:

Manual-setup --> Audio setup --> 2ch Direct/stereo

Velg custom og sett opp frontene til small, sub til yes og LFE+main og velg delefrekvens (s: 31 i manualen)

Håper dette hjalp

LFE+Main betyr forøvrig ikke at subsignalet skal sendes til både sub og hovedhøyttalerne. Det betyr at både LFE-signalet og sub-informasjon fra Main (høyttalerne) skal sendes til sub.
    Med andre ord styrer LFE+Main hva som skal sendes til sub, ikke hvor subinformasjonen skal sendes, om dere skjønner?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp! Har fått 'bekreftet' at dette er en velkjent bug over på AVSforum. Det funker med LFE+main, som på en skrudd måte er fornuftig.

Hellnoob, det var ikke vondt ment, det regner jeg med du skjønte!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp! Har fått 'bekreftet' at dette er en velkjent bug over på AVSforum. Det funker med LFE+main, som på en skrudd måte er fornuftig.

Hellnoob, det var ikke vondt ment, det regner jeg med du skjønte!
    Om man leser hva som menes med LFE+main i manualen er det helt logisk. Men problemet er at de aller fleste tolker det motsatt av hva Denon mener.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Dette er standard oppførsel, men den kan endres slik at du får small + sub også i Direct. Det kunne man i hvertfall på forrige generasjon Denon.
    Det går på min 2808

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Om man leser hva som menes med LFE+main i manualen er det helt logisk. Men problemet er at de aller fleste tolker det motsatt av hva Denon mener.
    Jeg ser det nå. Men det betyr vel at man skal ha LFE+main også i multichannel for ikke å miste bass fra 3/2 kanalene?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser det nå. Men det betyr vel at man skal ha LFE+main også i multichannel for ikke å miste bass fra 3/2 kanalene?
    Ja. Så lenge høyttalerne er satt til small så.
    Har du satt frontene til Large blir det ikke riktig, for da vil både frontene og suben reprodusere bassignalet i frontsporet.

Så for å oppsummere:

Målet er at kun enten høyttaleren eller suben skal spille bassinformasjonen, med unntak av LFE som alltid sendes til sub.

Det vil si at i følgende tilfeller så skal innstillingene være slik:
    Fronthøyttalere satt til small: submode LFE+main
    Fronthøyttalere satt til large: submode LFE

Dersom du ønsker at både frontene og suben skal spille bassignalene for dobbelt opp med bass (gjelder ikke LFE sporet på film):
    Fronthøyttalere satt til large: submode LFE+main

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører frontene som small. Jeg ser tankegangen til Denon nå. Greit å få sjekket opp og satt det riktig, man vil da ikke mista BASS!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No hard feelings :-)

Men det betyr vel at man skal ha LFE+main også i multichannel for ikke å miste bass fra 3/2 kanalene?
    Nei, LFE+main er kun en setting for 2-channel, ikke multichannel. Tror jeg. Hvis jeg tar feil, betyr det at all bass fra alle høyttalere også blir gjengitt av suben(e) ved multikanalslyd når suben står til LFE+main.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det stemmer jo det, jeg har delt alle høyttalerne på 80Hz. Subebne mine er mye mer kapable, og Audyssey er mye mer nøyaktig på subkanalen uansett. Dette er anbefalt Audyssey oppsett. Så da skal vel subbene stå til LFE+main, da....

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok visst feil på ett punkt: LFE+Main er en global setting, i tillegg til en setting under 2-ch Direct/Stereo. Da blir det slik:

1) Submodus "LFE+Main" og HT satt til Small: all bass under delefrekvens går til sub + LFE-sporet (hvis et slikt finnes) = "vanlig" bass.

2) Submodus "LFE+Main" og HT satt til Large: all bass under delefrekvens går til sub + LFE-sporet (hvis et slikt finnes) + all bass for den enkelte kanal gjengis av (den enkelte) HT = "dobbel" bass.

3) Submodus "LFE" og HT satt til Small: all bass under delefrekvens går til sub + LFE-sporet (hvis et slikt finnes) = "vanlig" bass = samme som 1).

4) Submodus "LFE" og HT satt til Large: kun LFE-sporet (hvis et slikt finnes) går til sub, mens all bass for den enkelte kanal gjengis av den enkelte HT = suben spiller ikke bass på stereolyd.

Jeg er litt usikker på om bass over delefrekvens blir filtrert bort fra suben under 2).

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå? Hva synes du om Denonen?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fremdeles ikke fått brukt den noe særlig, det er fremdeles Toon Disney som har pri her i huset. Dessuten har kona fått bursdagspresang av meg, en sy/broderimaskin til 40.000 som må sjekkes ut. Den har jo flatskjerm og masse kule greier. Programvare skal installeres og prøves og slikt.

Nerd, jeg? :roll:

Dessuten: Hele problemet er jo at punkt 3 ikke stemmer. Her vil KUN LFE komme til sub, selv om HT er satt til small. Bass fra hovedkanalene blir BORTE! Jeg resonnerte som deg, og konkluderte med at så lenge HT var small og sub til yes (som er automatisk i speaker setup) fikk subben det den skulle. Slik er det ikke. Dette er en bekreftet bug som omgås med å velge LFE+main så lenge HT står som small.

Side 7 av 50 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •