Atle Dreiers kino - IB gikk i dass - Side 35

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 35 av 50 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 ... SisteSiste
Viser resultater 681 til 700 av 981
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Som det står nå så tror jeg at jeg bruker det som det står en stund, og ser om det blir irriterende nok til å gjøre noe med.

Kommer til å kjøre skikkelig romkorreksjon, og også investere i enda mer akustikkbehandling. Og der kommer Baldrick inn i bildet...

Skal prøve meg på Glava-metoden, a'la Baldrick og Rizla. Istedetfor å lage en falsk 'baffelvegg' vil jeg kle inne hele frontveggen fram til frontbafflene på fronthøyttalerne. Det er ca 60cm fra veggen og fram. Burde bli en ganske effektiv bassfelle, og samtidig rydde opp en del i reflekser fra lerret. Skal samtidig kle filt eller noe slikt på selve baffelplaten til høyttalerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og når man snakker om Glava og bassfeller, er det noen som sitter på info om tetthet/gjennomstrømningsresistivitet for diverse plater og materialer som Rockwool akustikkplater og Glava sin isolasjon? Greit å få optimalisert tykkelser osv når man først er i gang.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg undersøkte dette litt for en tid tilbake http://avforum.no/forum/av-rom-konst...e-utgaver.html.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også funnet specs på DSP-kortet i Hypexampen, og også specs på selve modulen. Det er brukt UcD400OEM-moduler som ikke har greie, DIY-vennlige kabelsko, men en 36 pins plugg som plugges rett i DSP-kortet. Ergo blir det unødvendig knotete å dissekere ampene for å få vekk DSP'en.

Vurderer å selge hele dritten og kjøpe DIY-utgavene.

På specs til DSP-kortet står det S/N-på inngangene 93dB og på utgangene er det oppgitt 98dB. Til sammen blir det ikke all verden, og sannsynligvis kilden til problematikken her. Samtidig står de oppgitte S/N tallene 101 og 107 på PSC2.400 specsene. Noe stemmer ikke, her....

Edit: MiniDSP 8x8 har oppgitt DA og AD S/N til 114dB, noe som er 21dB(!) bedre enn Hypex sin DSP.... På papiret i alle fall....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, Tols1. Da antar jeg 5-6000 Rayls/m for vanlig gul isolasjon.

Og ingen tvil om at effekten er MYE bedre på luftigere materiale når tykkelsen går opp. En 600mm dyp felle av vanlig gul glava er svært effektiv, LANGT ned i frekvens.

Sammenlikner Akustikkplate og Glava i 600mm tykkelse så blir det:

Kode:
    Glava
    71Hz - 0,82
    32Hz - 0,62
    22hz - 0,48

Rockwool
    71Hz - 0,40
    32Hz - 0,24
    22Hz - 0,19
    Som man ser så er Glava UTROLIG mye mer effektiv i bunn ved slike tykkelser.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg spilt litt til, fremdeles uten romkorreksjon. Har fått lagt på litt i bunn sånn jeg hadde før, og delt litt brattere. Og nå spiller det veldig, veldig bra! Bortsett fra litt støy når det skulle vært stille, selvfølgelig.

Det er kanskje verd å beholde amper allikevel....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten headroom test. Hadde mastervolum på en del over 0, husker ikke nøyaktig. Målt i sweetspot. Dette er med frontene fullrange, forøvrig. Legg også merke til skalaen på dB-måleren... 8)

Det kule var at det hørtes overhode ikke høyt ut, det bare spilte på en helt selvfølgelig måte.

Playing it loud and sweet - YouTube

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan du fortelle litt mer om prinsipet bak denne type demping?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Duppi, det er akkurat samme prinsippet som akustikkplater. Man bremser lufthastigheten og gjør bevegelsen om til varme i platene. Hvor effektivt dette blir og hvilke frekvenser som dempes mest avgjøres av tykkelsen på plata, tettheten på den, og avstand til veggen bak. Det finnes flere kalkulatorer på dette, men kort fortalt så går det på at jo tykkere plater, jo mer porøse må de være for å være effektive. Så vanlige akustikkplater er ikke særlig effektive når de blir tykkere enn 10cm. Da må man over på lettere stoffer, som Glava gul isolasjon.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det jeg tenkte på er at mange ikke har mulighet eller vet å få tak i akustikkplater, eller at de blir for dyr med frakt som i mitt tilfelle, mens vanlig glava er lett tilgjengelig. kan sikkert være fornuftig om man har godt plass bak sweetspot

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, man må opp i litt volumfør vanlig glava blir effektivt, men da blir det til gjengjeld veldig bra. Jeg planlegger å legge glava 60cm tykt på hele frontveggen, det vil gi meg omtrent tallene i posten over her. Får dekket ca 10kvm vegg, resten er høyttalere. Blir det bra gjør jeg det samme bak.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo ut som en super løsning for meg også, siden jeg har vurder å lage falsk vegg bak også, o

om jeg har forstått det rett så plasserer man høyttalerne og sub der de spiller best, setter opp stenderverk rundt, fyller opp med glava og trekk utenpå

er det da slik at man oppnår 6db mer med denne løsningen, eller må det da være platekledd og tett rundt?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tenker på gain du får av baffelvegg vil du ikke få dette, men vil tro fordelene vil oppveie det.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, virker som du får noe guff ja. Kjipt med støyen...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, kjipt med støyen, men tror jeg kan leve med det, i alle fall for nå. Med mindre jeg får noen gode bud på Hypex'ene. Kan evnt bruke dem på surround og bakhøyttalere etter hvert.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke mulig å hive på noen motstander før horna da (demping slik som i vanlige passive filter) så du muligens blir kvitt støyen på den måten?

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Og når man snakker om Glava og bassfeller, er det noen som sitter på info om tetthet/gjennomstrømningsresistivitet for diverse plater og materialer som Rockwool akustikkplater og Glava sin isolasjon? Greit å få optimalisert tykkelser osv når man først er i gang.
    Glava har 15kg/m3 , glava akustikkplate har 30kg/m3.

Husk at tettheten på rockwool må være mye høyere for å oppnå samme demping. Nesten dobbelt.

Til demping bak frontvegg f.eks om du har 60-70 cm til rådighet er glava med 15kg/m3 ypperlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det som er planen, Rizla. Gjør som deg, temper hele framveggen fram til frontplata på høyttalerne. Blir 60-80cm tykt fra gulv til tak. Det skal i følge beregninger ha god virkning helt til bunns.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig nysgjerrig på dette dempeprosjektet, håper du legger ut noen målinger

Fikk forresten hentelappen i går

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal legge ut bÅde bilder og mÅlinger når det kommer så langt. Kona jobber i helga så det blir nok til uka.

Side 35 av 50 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •