Atle Dreiers kino - IB gikk i dass - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 28 av 50 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 981
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I en annen sammenheng kom vi inn på filmen Black Hawk Down, og da selvfølgelig "Irene" sekvensen. Fikk lyst til å prøve denne scenen etter å ha målt og kost litt med subbene og frontene. Full av forventning skrur jeg opp til referansenivå og hopper fram til "Irene".

Og blir... ikke imponert...

Hører og merker at det er 'noe' som skjer, men ikke på noe vis spektakulært. 6Hz kan jeg glemme, men det er en del oppover som virkelig burde røske. Hører heller ingen 'ulyder' fra subbene, så det virker rett og slett som om de ikke får beskjed om å spille dette i det hele tatt.

Så kom jeg til å tenke på at jeg kjører i stereo for tiden. Senterforsterkeren min er på rep, og bakhøyttalerne står på gutterommet. Kan det hende det skjer noe i nedkonverteringen, en bug/feil som gjør at denne informasjonen forsvinner? Ligger denne informasjonen i frontene eller i LFE?

Skal kjøre noen tester i kveld, men tenkte kanskje noen visste?

http://avforum.no/forum/hoyttalere/6...n-irene-2.html

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener det er en del senterinformasjon i den scenen? Uansett, så er subbene helt klart med, så det er litt rart du ikke får noe informasjon. Sjekket innstilinger på recieveren, så ikke den er gått i default til stereo fordi den ikke detekterer flere enn to fronter? Burde jo uansett bli 2.1, men man vet aldri.

Fortsatt fornøyd med Inconcert Miles? Jeg sitter litt i tankeboksen om å gå for disse eller bygge meg opp et stort hornsystem. Hvordan fungerer de som toveis? Synes du TPL-150H klarer seg så lavt og hvordan "trøkker det"? Hadde vært glad for noen lytteinntrykk hvis du har tid?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosessoren defaulter til 'Stereo' 2.1. Den har HD-Masterlogoen i displayet, så den nedkonverterer. Får jo med all informasjonen, som dialog osv. Men mulig den mister alt under høypassen eller noe slikt. Må prøve å finne ut av det. Tenkte jeg skulle sette opp med senter også, bare for å se om den da mikser det til LFE siden den går i multichannelmodus da. Kan hende 'Stereo' er litt begrenset i så måte.

Når det gjelder lytteinntrykk av Miles så skal jeg være litt forsiktig siden jeg ikke har fått satt alt skikkelig opp ennå. Har ikke fått eksperimentert så mye med deling og EQ. Det er liten tvil om at de er bra, forøvrig.
    Når man kjører dem fullrange mister de litt definisjon i den dypeste bassen. Helt naturlig siden de er tunet til 46Hz. Etter min erfaring bør man høypasse dem og ha et par gode subber som overtar helt i bunn, da slipper man det momentet. Dette KAN selvfølgelig være min alternative konstruksjon som gjør at det blir annerledes enn det opprinnelige designet. Det kan også være plassering og slike ting, siden de står litt opp fra gulvet. Har ikke hatt 15" bass oppunder taket før, så det kan være noe der.

De trøkker bra når de blir bedt om det, selvfølgelig, men dypbass klarer de som sagt ikke med samme kontroll. Mellomtonen er god, og med masse energi, akkurat slik jeg liker det. Det er ingenting som slår to 15" på skarptrommer og slagverk. (Jo, kanskje 4 15".. )
    Målinger viser at de ruller av en del i toppen. Dette kan komme av at jeg ikke fikk satt mikrofonen akkurat i ørehøyde, eller andre ting. Har ikek hatt så tidlig avrulling før. Når det er sagt er det ikke noe savn i toppen, det høres bra ut og har bra 'zing' når det trengs.

En ulempe er at de er såpass følsomme at egenstøy i elektronikk KAN bli et problem om du har mye gain i systemet. En annen ting er at de er så uanstrengte at referansenivå høres nesten litt lavt ut. Fikk samme inntrykk hos BEF. Da spilte vi MV -5 og jeg følte vi godt kunne dratt på adskillig mer uten at det hadde blitt 'for høyt'. Akkurat det er på en måte et luksusproblem. Det blir litt som å være på ekte kino, da sitter man og ofte med følelsen av at referansenivå høres mye høyere ut hjemme.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt rart egentlig. man skulle jo tro at selvom den nedkonverterer, så burde den ikke strupe LFE. Hvis den ikke da bare summerer LFE med senterkanalen i denne scenen. Høre uansett rart ut det også. Du får forske litt på det.

Virker å være en spennende høytaler, og jeg har enda ikke hørt noen som har sagt noe stygt om den, utenom at en del teoretikere mener diskanten bør deles høyere opp mot 2khz. I denne konstruksjonen ville vel da 15" slitt.
    At de ruller av i toppen er overraskende, sett i betraktning at TPL-150H er opgitt til 23khz. Som du sier, mulig måling er upresis.
    Det er smekket i akkurat skarptrommer som er litt viktig, og den uanstrengtheten til 15" høres "deilig" ut.
    Egenstøy er et issue, men med elektronikken jeg har skal det ikke være et problem.
    Vurderer eventuellt å dele med minidsp. Hørte du de på de passive filtrene hos BEF? Regner med at det ikke var så værst det heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kjørte aktivt hos BEF også.

Var ikke så mye vi spilte hos BEF, og nytt rom og elektronikk må ta mesteparten av æren for lyden der uansett.
    Men BEF deler på 900Hz, og det BURDE ikke være noe problem. Jeg deler på 1,2khz nå, men skal prøve litt andre ting etter hvert.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Vi kjørte aktivt hos BEF også.

Var ikke så mye vi spilte hos BEF, og nytt rom og elektronikk må ta mesteparten av æren for lyden der uansett.
    Men BEF deler på 900Hz, og det BURDE ikke være noe problem. Jeg deler på 1,2khz nå, men skal prøve litt andre ting etter hvert.
    Skal bli spennende å følge med på. Sitter litt i tankeboksen foreløpig.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "IRENE... Fucking Irene"

Den senen setter vertfall en center som er satt i Large på prøve... har testet med 1.1c min. Basselemente var da på vei ut av centern... så slo fra med large der og da.

Virker faktisk som mye av den helikopter effekten fra rotorbladene er plassert i center kanalen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    "IRENE... Fucking Irene"

Den senen setter vertfall en center som er satt i Large på prøve... har testet med 1.1c min. Basselemente var da på vei ut av centern... så slo fra med large der og da.

Virker faktisk som mye av den helikopter effekten fra rotorbladene er plassert i center kanalen.
    Det blir ganske søkt å si at denne høyttaleren har noe bass elementer. Jeg hadde 1.1c en stund og den spiller ikke bass. Ja, det er sikkert mulig å få de elementene til å flytte seg frem og tilbake men det blir ikke nok luft (ift ekte basselementer) og det blir så dårlig lyd ut av dem...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da satser jeg på at det er fantomsenteren som kødder det til.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lei av å vente på forsterker fra rep, så jeg stakk innom og kjøpte en ny EP4000 i dag. Den skal brukes på bakhøyttalere på sikt. Tipper det blir noe selvbygg der også, kanskje noe a'la BEF sine.

Skal man gå etter specs på forsterkerne har jeg nå altså 20kW i kinoen min!

Mer reelt er vel 4-5kW, og det brukes SVÆRT sjelden over 100W på noen kanal, så det hele skulle ha 'litt' headroom, som er en GOD ting!

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har du riktignok allerede kjøpt, men de nye inuke forsterkerene fra behringer ser veldig bra ut. Får både med og uten dsp. Tror disse også har automatisk viftestyring.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var siste forsterkeren også på plass. Fint å kjøpe billigforsterkere, siden butikken ikke gidder å bruke tid på dem, men bare gir deg en ny.

Da gjenstår bare et sett bakhøyttalere. Blir litt dyrere enn jeg hadde tenkt, så jeg tror det blir en stund til med midlertidige før jeg bygger skikkelige bak også. De vil i alle fall få nok effekt!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått frem rockefoten enda?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åjada, det begynner å sitte nå! :-D

Det har vært litt amputert på kinofronten uten senterhøyttaler, men musikk er morro! Det blir fortsatt litt leking med presets, EQ, delefilter og romkorreksjon, men syns det begynner å bli bra etter hvert.
    Tror kanskej jeg skal inverstere i Audyssey PRO etter hvert. Da har jeg mulighet til å lagre målinger og kan gå tilbake til gode, kjente oppsett uten å måtte måle alt på ny om jeg vil eksperimentere litt. Det vil spare meg MYE tid og frustrasjon. Samtidig kan jeg med god samvittighet herje på med DSP og slikt uten å være redd for å miste et godt oppsett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt Klipsch RF82 til sidesurrounds. Med 650W i ryggen skal de vel kunne levere relativt grei surroundlyd, i alle fall et stykke ned. Henter dem på Lefdal i ettermiddag, så blir det vel kalibrering og StarWars utover kvelden og natta!

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer
    Høres ut til at du går en hyggelig helg i møte
    Er halvveis inn i SW triologien nå, og du har virkelig noe å glede deg til med tanke på lyd og bilde. Spesielt på de 3 første filmene!
    Testet filmene på min nye PJ og 90" lerret. Filmfølelsen i forhold til min 42" plasma var en del bedre ja

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva!!? Kjøpehøyttalere Atle?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, etter smellen med Miles tok jeg ingen sjanser!

for 5000 spenn kan det ikke være så ille. Da slipper jeg enda en forsterker og DSP, samt bygge kasser. Bakhøyttalerne viser i kinoen, så da måtte jeg laget kasser med fin finish, og DET gidder jeg ikke. Her får jeg horn og 4 8" samt pent kabinett og delefilter til prisen av halvannet horn. Da får det bare funke!

Blir det helt ille tipper jeg de skal gå an å bli kvitt. Koster jo IKKENOE på Lefdal for tiden disse.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er det som er "problemet" med Miles. Dersom man skal ha matchende bak-kanaler havner man på 10-11k dersom man feks går for kun en 15". Lurer på en econowave variant på sikt selv. Koster "litt" mindre det.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjorde samme opptelling som deg Atle, og klinte til med 2 par på forrige runde med tilbud fra Elkjøp. Dama på postkontoret sa (før jeg leverte slippen) "Jasså, det var deg ja. Det står fire store esker bak her".

"- Øh, ja, det er meg."

Tror jeg har et dårlig rykte på postkontoret. Haha.ops:

Side 28 av 50 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •