Atle Dreiers kino - IB gikk i dass - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 27 av 50 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 ... SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 981
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ok, så egentlig bare vanlig OB med plater på sidene. Da slipper man så stor baffel. Smart. Men spørs om OB er rett applikasjon for det som essensielt er en subwoofer, mtp relativt tidlig avrulling.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meh...

Ungene skulle se film i går, og jeg skrudde på som vanlig. Etter en stund kom de opp og klagde på rar lyd. "De snakker ikke, pappa". Ok, senterkanalen var død, så var det å finne ut hvorfor. Hadde ikke spilt høyt og ikke skulle det bety noe heller. Forsterkeren var en god del varmere enn de andre, og ingen luftstrøm. Skrudde den av og på igjen, lyd en liten stund, så kuttet den ut. Koble fra, og selvfølgelig er den forsterkeren midt i bunken. Ut med den, og åpner for å bytte vifte siden den ikke blåser. Men, nye vifte blåser heller ikke, så sannsynligvis viftedriveren som er gåen. Monterer den sammen og reiser til 4Sound for innlevering.... Kjipt.

Koblet bort subbene og bruker den forsterkeren til senterkanalen for nå. 6 15" får holde...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så... Sub-betrakninger.

Har jo litt elementer liggende som jeg har lyst å bruke. Har også på en måte innsett at kanskje sub som går til 10Hz er litt i overkant, både størrelse og lydmessig. Er vel så morro med autoritet ned til 20 og så bare droppe resten.

Så, funderer litt på å bruke Soundsplinterne som sub, tune til 20Hz og la de spille opp til 50, hvor Eminencene tar over og spiller opp resten av LFE-kanalen.

Da kan Soundsplinterne stå i kasse på 80liter, og Eminencene stå i 100liter, som er ganske mye mer håndterlig enn sonotuber på ø55cm og 170cm høyde.
    Modellmessig blir det omtrent som å bruke soundsplinterne alene, men vet av erfaring at WinISD ikke er representativt for hvordan elementet oppfører seg oppover. Vil tro det blir mer potensiale oppover spesielt. Vil jo miste en del nivå i bunn, men det tror jeg det er verd.

SPL @ 500W. Hvitt er nåværende subløsning med Soundsplinter alene. Eminence-elementet har en statisk gain på -9dB for å matche følsomhet med SS.

Vandring @ 500W

Lufthastighet @ 500W

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og her går det veien, gitt...

Amp nummer to er i ferd med å takke for seg, ser det ut til. Den har vært litt varmere enn de andre en stund nå, selv om vifta sviver på denne. Det ligger 5mVDC på ene utgangen og 4,1mVDC på andre. Åpner ampen og kjenner at kjøleblokkene er så varme at jeg akkurat såvidt klarer å holde hånda på dem i 10 sekunder. Vet ikke om det er normalt, men det virker veldig varmt. De andre forsterkerne blåser kald luft, denne er godt lunken. I alle fall, tenkte jeg skulle justere Bias, finner prosedyren på nett. Men potensiometrene er helt sprø og plasten bare smuldrer bort når jeg vrir på dem.... Så... Service med den også.... To av fire amper. Nå er riktignok EP2500'en noen år, men ikke flere enn at dem burde funke noen til... Får håpe det ikke blir dyrt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres ikke bra ut i det hele tatt. Hadde jeg vært deg så hadde jeg vurdert pengene du skal bruke på service vs å kjøpe nye (og bedre) forsterkere.

At potensiometrene smuldrer bort er veldig merkelig. Selv om de billige forsterkerne er bygd med billige komponenter så burde de ikke smuldre bort etter noen år. Jeg vet ikke hvordan EP2500 låter men det høres ut som byggekvaliteten er veldig lav...

Kan det betyr at de to andre er neste på 'service' lista?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke råd til nye forsterkere nå uansett, så det får bare stå til. Den som smuldrer er en EP2500, essensielt gamle versjonen av samme forsterker. Hvis et eller annet har feilet som gjør at potensiometrene får mye mer strøm enn de skal så vil de jo ryke til slutt. Potensiometrene har tydeligvis vært varme en stund. Bruker samme vifte som i de andre forsterkerne, så det er ikke det at stillegående vifte ikke leverer nok luft. Forsterkeren blir varm selv på tomgang.

Men leverer den inn, så får vi se hva dommen blir.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel klar reklamasjonssak så lenge de ikke er over 5 år dette. Du har vel ikke moddet på nye vifter?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, jeg har moddet nye vifter, så jeg må nok betale dette selv. Tidligere i tråden min har jeg et bilde av dB-måleren min ved siden av forsterkerne, og den var såvidt jeg husker langt over 60dB, så støyen av 4 EP4000 er uakseptabel i et vanlig hus. Forsterkerne står på konas sy-rom, så enten må jeg skru dem av når hun er der (alltid), eller sette på nye vifter.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at reklamasjonssaker kan ta veeeldig lang tid. Selv om du får det du har krav på til slutt så er du nødt til å stå uten lyd for kanskje flere måneder. Kjedelig!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, jeg vet.

Vel, to av forsterkerne funker, så jeg har stereolyden i alle fall.

Edit: Nå er heldigvis dette proff-forsterkere, så erfaringen er at det er litt enklere å få ting raskt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har slitt med å være litt ... ikke akkurat misfornøyd, men ikke fullt så imponert som jeg hadde håpet av Miles. Satte meg ned i går og fiklet litt, men fikk det liksom ikke til. Og når man holder på slik så er det ofte det beste å gå tilbake til start. Så jeg resatte all EQ, nivå og alt mulig slikt, satte alt på Pure Direct og spilte musikk. Og der satt lyden 'som ei kula'! Mulig det er innspilling, mulig det er placebo eller noe slikt, men i alle fall spilte jeg musikk med et digert smil i hele går kveld. Jeg beholdt en svar stigning nedover i frekvens, +6dB på 30Hz med stigning fra ca 70Hz, og tror kanskje det er i overkant. Noen sanger var veldig tunge i bunn, så tror jeg skal prøve å ta vekk den boosten også. Tror ikke den trengs.

Var herlig lyd nå plutselig. Energien i mellomtonen var tilbake. Er nok fremdeles mulig å rydde litt i overgangen mellom elementene, men nå var i alle fall morrofaktoren tilbake!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre at du hadde en hyggelig kveld i kinoen. Kjenner meg igjen i den frustrasjonen du uttrykte her om dagen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var litt deilig med en liten opptur. Sitter jo fremdeles med bare to høyttalere i funksjon (pluss surrounds, men de teller nesten ikke), så det blir litt amputert kino-opplevelse.

Men et kjapt spørsmål angående høypass, BEF. Bruker du noen form for høypass på frontene? Og bruker du den hevingen i bunn konsekvent? Har ikke dratt på skikkelig men ser for meg at kanskje høyttalerne skal slite med nivået i bunn på film spesielt? Under 40Hz går det jo raskt utforbakke og vandringen stiger dramatisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett litt film, i 4.0. Så lenge jeg er alene funker det greit med fantomsenter. Så lenge jeg ikke skal skremme naboen funker det greit uten sub. Så, til 'hverdags' fungerer det faktisk å ha bare to høyttalere framme og to bak. SÅ får jeg bare vente på forsterkerne fra service....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter her og funderer litt...
    Er egentlig blakk, i alle fall er AV-kontoen tom. Men forsterkerne vil koste meg litt i rep uansett. Kanskje bare gå for et par Behringer A500 til å drive toppene. Uslåelig pris, og antakelig bedre i toppen enn EP4000 som jeg bruker i dag.
    Vurderer da å bare bruke EP2500 så lenge den varer (den funker, men er i varmeste laget av en eller annen grunn) og så finne på noe nytt til subbene når den dør. Da har jeg en EP4000 kanal til overs, kanskje bruke den til midbass eller noe slikt.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iom at du vell aldri har hatt problem med forsterkerne før du brukte Beyma høyttalerne og det nå ryker to stk... Du er ikke litt redd for at det er noe med Beymaene som gjør at forsterkerne ryker? F.eks. for lav last dersom bassene er koblet i paralell eller noe galt med delefilterne? (eller kjører du aktivt?) Synes ihvertfall det er litt snodig at forsterkne skal ryke sånn helt uten noe videre...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ene har stått på subbene og bare koblet på Beyma etter at feilen oppstod. Har vært sånn lenge, men begynte å undersøke når den andre feilet. Den andre var det viftedriveren som røyk, kan ikke se at det har noe med Beymaene i det hele tatt egentlig.

Miles er så følsomme at de trenger bare 75W for å nå referansenivå på 105dB, så selv om de er vanskelig last vil de nok ikke knekke forsterkerne. De har tross alt en hel EP4000 hver. Deler aktivt, så det spørs om delefilterne er en faktor her.

Er nok bare en dose uflaks.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og ser litt på høypass og slikt i WinISD.

simulerer med 600W inn, og legger merke til at det gir 127dB. Er vant til å tenke sub, og 127dB er fint maksnivå å sikte på.
    MEN, referansenivå for satelittene er jo bare 105dB maks, og det når Miles allerede ved ca 5W! Så, 10dB headroom når man ved 50W! Da skjønner jeg at man ikke bryr seg med høypass på disse!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lekt med REW i dag.

Kjørte Audyssey på det svært begrensede oppsettet mitt, og tenkte jeg skulle måle litt med det samme.

Ville se om subbene holdt følge oppover i nivå, så jeg tok en serie målinger. Når jeg gikk over 100dB ble det såpass mye klagelyder fra rommet og kontruksjonen i veggene at jeg valgte å gi meg. Dette er forøvrig første gang jeg kan si å ha hørt blåselyder fra porten. Er også første gang jeg har kjørt sveip på slike nivåer. Subbene i seg selv hørtes ut som om de hadde det greit. De hoppet på gulvet og lagde litt ulyd i den forbindelse, men det vil man ikke høre under reelle forhold, da det vil være alt for mye lyd.

Som man ser så stiger lydtrykket ganske jevnt oppover i nivå. Og kan si at selv om det er 'bare' 100dB så er det sveipet HØYT! Skikkelig høyt!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig så har de 'midlertidige' bakhøyttalerne mine forsvunnet ut av kinoen. Midlertidige i anførselstegn, siden de har vært i kinoen i årevis. Disse har bestått i Dali Concept 2 og en Denon PMA-915.
    Disse, sammen med en god, liten Celestion aktiv sub har blitt donert til poden. Spiller faktisk skikkelig bra oppe på rommet hans. Og heldigvis spiller han skikkelig metal og slikt, ikke listepop. Det var en av grunnene til at han fikk anlegget.

Men, trenger nå et sett rimelige bakhøyttalere. Noen tips?

Side 27 av 50 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •