Atle Dreiers kino - IB gikk i dass - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 50 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 47 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 981
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her kommer forøvrig noen bilder av rommet slik det stod i går kveld...
    Bildene lyver litt. Å ta bilder av svart stoff med blitz gjør at alt ser veldig stygt og ujevnt ut. Med litt dunkelt lys ser det riktig så bra ut.

Bak'veggen'. Denne skjuler nå akustikkplater og projektor.

Høyre veggen og framveggen. Skjuler akustikkplater og sub i hjørnet, og front og senter står på esker bak lerretet. Har ikke bestemt meg for høyde på stativer til frontene ennå.

Ventre vegg med molton på. Stiftet opp langs lista opp, men ikke strekt og 'pyntet' på. Akustikkplate trekt med svart bomullstoff i 1. refleksjon fra venstre front. Vurderer å bytte filmhylla mi med en litt mindre 'prangende'.

Samme vegg.

Her er litt av framveggen trekt til side. Ser sub og eskene frontene står på. Ser også litt av lerretsfestekonstruksjonen. SVært enkelt. Stender festet med vinkeljern i paneltaket, og en stenderbit festet i framveggen og den vertikale stenderen med vinkeljern. Lerret er festet rett i stenderen. Står stødig og godt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så ble det 'ny' sofa på oss.

En Hjellegjerde Fjords Red 370 i svart hud og cherry treverk. Deilig å sitte i.

'Problemet' var at de hadde to+tre. Planen min var å ha bare tre-seter... Men man kan jo ha en to-seter bak hvis man bygger opp litt....

Så kanskje det blir fem seter i kinoen etter hvert!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har litt dedikerte kinopenger til overs, og lurer litt...

Har lyst på en Emotiva XPA-5, siden jeg tror høyttalerne mine blir litt sulteforet. Ikke noe stort problem, kun når jeg kjører på referansenivå eller spiller musikk grisehøyt.

Har jo to subber, og nå står begge framme på hver sin side av lerretet. Dette fungerer greit med MultEQ-XT i receiveren min. Framme har jeg bedre midbass, bak har jeg bedre dypbass. Så med en AS-EQ1 kan jeg ha en framme og en bak og få det beste av begge. AS-EQ1 er på tilbud hos LSound nå.

Noen innspill?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har "nesten" 8) begge de tingene du ønsker deg. Har XPA-3 og AS-EQ1 og det er uten tvil sistnevnte som har gitt meg mest glede i mitt oppsett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan var oppgraderingen fra MultEQ XT til AS-Eq1?

Edit: Never mind, nå er den bestilt... :-P

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd REW + FQ2496 ? Som jeg har sett så er det dette som gir best resultat, selv om man må jobbe 'litt' for det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har prøvd REW + parametrisk EQ, og det har ikke NUBBESJANS mot automatisert EQ av noe slag jeg har prøvd, og det har blitt noen etter hvert....

Sånn er det bare. Det er dritlett å få parametrisk til å måle bra på en posisjon, men nesten umulig å få like bra lyd som med skikkelig korreksjon i tidsdomenet.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du gikk for EQ1, ja. Det fine med den er jo at hvis den ikke lever opp til forventningen så har du 45 dagers returett. Bestilte en selv idag og er spent på hva den kan gjøre. Folk skryter veldig, men jeg har ikke samme gullørene som de fleste andre her inne så tiden vil vise.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet jo hva MultEQ XT kan gjøre, og er litt skeptisk til hvor mye BEDRE det kan bli, men det vil tiden vise. Satser på å ha den til helgen.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til 6000kr så bør det jo bli endel bedre skal det være verd pengene. Jeg har en mye enklere receiver så jeg har sikkert mer utbytte av EQ'en.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, vanskelig å sette en pris på en forbedring sånn sett. Det gir litt mer fleksibilitet iom at det er to separate kanaler som korrigeres. Samt høyere filteroppløsning.

Jeg har trua! Jeg slipper tross alt å bruke noe særlig med penger på kabler, da sparer jeg MASSE som jeg kan bruke på ting som betyr noe for lyden.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Tja, vanskelig å sette en pris på en forbedring sånn sett. Det gir litt mer fleksibilitet iom at det er to separate kanaler som korrigeres. Samt høyere filteroppløsning.

Jeg har trua! Jeg slipper tross alt å bruke noe særlig med penger på kabler, da sparer jeg MASSE som jeg kan bruke på ting som betyr noe for lyden.
    Samme her. Har nok brent veldig få hundrelapper på kabler gitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har prøvd REW + parametrisk EQ, og det har ikke NUBBESJANS mot automatisert EQ av noe slag jeg har prøvd, og det har blitt noen etter hvert....

Sånn er det bare. Det er dritlett å få parametrisk til å måle bra på en posisjon, men nesten umulig å få like bra lyd som med skikkelig korreksjon i tidsdomenet.

Ok, merkelig. Det har vært omvendt hjemme hos meg. Verken Audyssey eller YPAO har vært veldig flinke i mitt rom, spesielt i bass området.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Preferanser, kanskje? Noen liker ånnasmengder med bass, andre liker det slankere. Når det er sagt er jeg litt bass-junkie jeg også, men bare så lenge det ikke går på bekostning av resten.

Et annet moment er jo selvfølgelig lyttenivå. Når jeg ser film 'kritisk', dvs når jeg tenker over om det spiller bra eller ikke, så er jeg på minimum -5dB. Helst referanse. Hvis jeg spiller på -20 (godkjent konenivå) så sparker det selvfølgelig ikke i brystet, men det skal det da heller ikke gjøre, og det godtar jeg, og forventer. Når jeg hører anlegg som på -20dB rister og romler og trøkker, så vil jeg si det er 'for mye' bass. Ikke at det ikke er morro når det trøkker, men da skal RESTEN også henge med, ikke bare bassen og trøkket.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier referanse er det det samme som -20db på de fleste receivere?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, kalibrert referansenivå, 75dBSPL med -30dB hvit støy. 0dB på min receiver.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer med det jeg tenker på som kalibrert referansenivå på min receiver, dvs 85dB ved -20. Med andre ord tilsvarer 0db på din 0db på min receiver.

Jeg finner det respektabelt at du orker å se film på -5. Jeg har knapt vært oppi de volumene noensinne, hverken på musikk eller film. Hadde jeg gjort det hadde vel omtrent hele huset blitt rasert. -20 er mitt standardvolum på film, dvs bra med trøkk og skikkelig engasjerende uten at det blir slitsomt i lengden. På mange filmer synes jeg til og med det blir for sprekt slik at jeg ofte havner på rundt -22-24 på de fleste filmer, selv i "demo-modus".

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kanskje litt med rom osv å gjøre også. Vår kino er godt dempet, ingenting skrangler, og på det nivået er det knapt hørbart utenfor rommet (-20dB). På -5dB gynger stuegulvet en del, men det er ikke så enormt plagsomt. Men man hører godt at det blir sett film i huset. Det er bra demonivå. Jeg er enig i at en del filmer er mikset såpass høyt at referansenivå er hakket for høyt. Men hvis -20dB er 'referansen' og det vanlige nivået kan jeg skjønne at man vil ha litt ekstra pulver i bunn. problemet er at DynamicEQ legger på uhørt mye når nivået er såpass langt under referanse.

Her er en måling i mitt system tatt for en stund siden, der jeg hadde DynamicEQ aktivert ved en feiltagelse. Dette er med -27dB volum.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå bruker jeg ikke noen form for dynamisk EQ, og jeg er tilhenger av "normal" bass, så jeg opererer ikke med mer enn rundt 3db hevning i bunn, så jeg har ikke det problemet du har. Men kan ikke dynamisk EQ slås av? Jeg ser ikke helt hvorfor noen skulle ønske å ha det på ved normale filmvolum.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet jo hva MultEQ XT kan gjøre, og er litt skeptisk til hvor mye BEDRE det kan bli, men det vil tiden vise. Satser på å ha den til helgen.
    Har en kollega som fikk en god del bedre lyd med antimode selvom han har audyssey fra før, så da bør vel eq1 kunne gjøre susen også
    --
    Thorbjørn

Side 17 av 50 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 47 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •