Først. Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal plassere en så altomfattende tråd som dette, så jeg dumpet den her...

Jeg er i en heldig/uheldig situasjon for tiden. Jeg lager kino i kjelleren og skal fylle denne med utstyr.

Heldig: Jeg får starte helt fra scratch!
Uheldig: Jeg må starte helt fra scratch (med alt det betyr for lommeboken)

Jeg regner ikke med å være "innflyttingsklar" for nærmere sommeren, men treig som jeg er, tror det kan være en ide å begynne å planlegge utstyret i god tid. Jeg er ingen krøsus, men har planlagt dette en stund og regner med å bruke 50-60k+ (den +'en er litt skummel, men er vel uunngåelig... ;-))

Jeg trenger vel egentlig "alt", unntatt sub'er og PA-forsterker:

- Projektor
- Receiver
- Lerret
- Høyttalere (fronter, senter, surround & rear)

(Jeg holder også lyd/bilde-kilde utenfor i denne omgang)

Jo mer info jo lettere for andre å forholde seg til slike tråder som dette så here goes:

Utgangspunktet
Detaljer om rommet kan sees her, men kort fortalt blir det ca 3.9 x 6.2 x 2.3 meter. Det blir et kombi film/oppholdsrom, men jeg har fått visse friheter når det gjelder fargevalg. Dette betyr sannsynligvis caffe latte vegger og mørk frontvegg. Når det gjelder lyskontroll, så er det meningen at rommet skal kunne opereres i to modi: Normal og total. Normal er da et rom med ett vindu som kan trekkes for med en slags relativt tett rullegardin. I total-modus vil dette vinduet tettes til med en "plugg", både av lyd og lys-hensyn. Jeg vil da ha 100% lyskontroll.

Bruken heller nok mot kino-bruk, selv om det hadde vært fantastisk om det gikk an å lytte til musikk med et smil om munnen der også.

Når det gjelder utstyret har jeg gjort meg opp følgende tanker:

Projektor
- Bør være støysvak
- Bør ha vertical lens shift
- 1080p@24 er vel i dag et must...
- Jeg er følsom for regnbuer/rgb-flimmer, så jeg er litt skeptisk til DLP-projektorer, men jeg vil ikke utelukke noe. Mulig de nyeste er mye bedre på dette punktet enn de jeg har sett på.

Jeg har ganske stor frihet når det gjelder plassering fra lerretet (opp til over 5 meter), så jeg tror ikke akkurat denne delen blir begrensende.

Det vil nok være gode 4 måneder til jeg er klar for PJ, så en som koster 30k i dag kan fort bli aktuell når "min tid er inne".

Lerret
- Det må være motorisert
- Må kunne fjernstyres (12V trigger)
- Størrelse: 200-230 cm (Her er jeg usikker. Kom gjerne med anbefalinger)

Ett lerret jeg har tittet litt på er dette.

Jeg må med skam å melde innrømme at jeg er blank når det gjelder gain og slikt, så jeg håper på "ei hand å holde i" når det gjelder dette...

Receiver
Her er det jo et hav av muligheter...

Viktig for meg er at den har krefter nok, slik at jeg klarer meg (en stund) uten effektforsterkere. I tillegg må jeg ha muligheter for streaming av musikk fra en server på hjemmenettet. Det hadde vært veldig greit om dette kan gjøres i receiver, men slett ikke noe krav. Jeg har sett implementeringen av dette på en "hot" Denon-modell og den var ikke helt 100% etter min smak. Navigeringen så tung ut når det ble mange sanger... Mulig at en ekstern boks gjør dette veldig mye bedre (og som ikke koster mer enn mellom legget til en receiver som støtter dette).

Jeg har skjelt litt til Onkyo TX-SR805, men så vidt jeg har skjønt har den begrenset FullHD-støtte? Æsj! Merker at jeg kan for lite om dette... har for mye rom-bygging i hodet...

God romkorreksjon er selvsagt et must.

Høyttalere

Fronter
Oj... Nå begynner det å bli vanskelig. Man ønsker seg jo selvsagt "alt", men jeg tror jeg må stikke fingeren i jorda og vektlegge film framfor musikk. Så kan jeg bytte og kose meg senere hvis det skulle vise seg å bli håpløst å høre på musikk med dem... Uansett må i alle fall frontsettet kunne gå et stykke ned trappen mot kjelleren der det er meningen de skal møte sonoene et sted...

Hører på veldig mye forskjellig av musikk så det blir vanskelig å sette min musikksmak i bås. Men er spesielt svak for følgende album/sanger (blås i lydkvaliteten, det er musikksmalen jeg snakker om nå):

- Amused to Death/Roger Waters
- Til Alle Tider/Eidsvåg
- Misplaced Hildhood/Marillion
- Time/ELO
- Hells Bells / ACDC
- Tales of Mystery and Imagination / Alan Parsons Project
- Eye in the Sky / Alan Parsons Project
- The Wall / Pink Floyd
- Dark Side of the Moon / Pink Floyd
- Why don't you do right? / Alan Silvestri (Who framed Roger Rabbit?)
- Stone me into the groove / Atomic Swing
- Play Dead / Björk
- Third Stage / Boston
- Heirate Mich / Rammstein
osv. osv. (jeg kom bare til B i samlingen + noen fra hodet)

Ja, dere skjønner poenget.... litt av varje...

Noe musikk med "fynd og klem", men på ingen måte bare det. Litt vanskelig å kombinere med kino altså...

Jeg er dessverre ikke i en slik situasjon at jeg kan henge rundt hos forskjellige forhandlere og lytte på alt mulig av høyttalere. Derfor er jeg heller ikke dreven når det gjelder hva jeg skal lytte etter når jeg først prøvelytter. Litt kinkig det der...

Når det gjelder mine (begrensede) preferanser angående lyd, er det ikke mye jeg kan fortelle. Jeg var på en "HiFi-messe" i Sarpsborg for et par-tre år siden. Det viste seg at det var Electrocompaniet som hadde demo av noen av sine nye produkter. Men greit nok det. De hadde demo på både Klipsch og Patos (husker ikke hvilke det var). Om det hadde noe med høyttalerene, elektronikken, musikken eller kablene (;-)) å gjøre eller, vet jeg ikke, men jeg syntes Patos'ene låt veldig, veldig mye bedre enn Klipsch'ene. Trodde ikke jeg med mine (papp)ører kunne reagere slik på to oppsett...

Mulig dette sier noe om preferansene mine.

Senter
Ingen preferanser annet enn at den bør være "kapabel"... og passe frontsettet.

Surround/rear
Ingen sterke preferanser her heller, annet enn at se skal henge på veggen og ikke bør være så veldig brede. Den ene havner mellom et vindu og en dør og jeg har kanskje 25 cm plass i bredden her..