Jonia's hjemmekino... nå med nanoDSP for musikk EQ - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 13 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 256
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gleder mig til å høre hvad du synes om Thule da....

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et bilde av Exon3 monoblokkene jeg testet fra REGA...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk lånt med meg en Klipsch subwoofer i helga.

Det er en 12" modell med 200 Watt forsterker og nedadfyrende element.
    Jeg har jo fra før innebygde aktive basser i frontene, som også fyrer nedover.

Jeg koblet opp det hele og antok at det ville være naturlig å stille fasen til 0 grader... dette fordi elementene mottar samme signal og slår samme retning, den ble også plassert ved siden av fronthøyttaleren med lik avstand til lytteposisjon.

Men jeg må ha tenkt veldig feil... for det ble nesten ikke bass i det hele tatt. Derimot når jeg vendet fasen til 180 grader, ble det full fres i massevis!
    Hvordan kan dette ha seg? I teorien skulle jo alle elementene spille med fase 0 når de slår samme vei og har samme avstand til lytteposisjon og er lokalisert så nært hverandre i rommet....

Noen som kan forklare dette enkelt slik at jeg skjønner hvorfor det blir slik? Jeg trodde nemlig at jeg vet å vende fasen på suben ville ende med at denne spiller i motfase med frontene.... men det virker ikke som det skjer i virkeligheten.... :?:

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, så det er altså ingen som har noen formening om hva som er årsaken til at jeg må vri fasen på sub'en i tilfellet nevnt i forrige innlegg?

Jeg lurer litt på en annen sak i samme sjanger.... dersom du vender fasen 180 grader, er du da sikker på at elementene vil spille i fase (hvis de IKKE gjorde det ved 0 grader fase)?
    Eller kan det hende at en mellomting ville vært det ideelle? vri 90 grader eller noe sånt?

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner dette med fase helt... de fleste sub'er kan jo kun stilles inn på 0 eller 180 grader fase....

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    0 og 180 graders fasevender er enkelt og billig, mens avanserte/bedre suber har variabel fasejustering.

Du kan prøve å tenke deg to sinuskurver plassert over hverandre. Hvide den nederste er subben og den øverste er frontene og de to er i fase, da vil sinuskurvens nullpunkt komme samtidig. Hvis du da forskyver den nederste til høyre slik at nullpunktet kommer der den øverste har sin max. er fasen 90 grader feil. Flytter du den til fasene er 180 grader feil, er de to kurvene speilvendte. Dette må korrigeres, men den korrikeringen er IKKE er tidsforsinkelse. Selv om tidsforsinkelse skaper fasefeil. Enkelt ikke sant ? :wink:

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enkelt....
    Takk for svar. Jeg opplevde langt bedre bass når jeg koblet til en sub og justerte fasen 180 grader, men om det er helt ideelt vet jeg jo ikke.... det vil jeg vel aldri finne ut heller, da jeg ikke kan justere fasen trinnløst.

Skal sjekke ut selve frekvenskurven med en test cd, så ser jeg jo hvordan det ligger an...

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt overraskende hvis sub og fron er plassert ved siden av hverandre. Det kan jo også være en 'koplingsfeil-feil' hvor + og - er byttet om. Om som nevnt kan tidsforsinkelse skape fase feil og hvis deter mye forsinkelse i subens elektronikk kan du få fase feil. Du kan også prøve å øke avstanden på subben i surroundoppsettet ditt.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,978
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi opplevde det samme når vi hadde gruppetest av subber. alle bortsett fra en hadde best frekvenskurve når den sto i 180 fase, selv om subene sto foran sammen med frontene. kan ikke forklare hvorfor, og det har vel strengt tatt ikke noe og si heller, så lenge det spiller bra :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, nå har jeg kjøpt meg Sub Bravo også da... fikk overtalt samboeren min! Får den i morgen.... håper jeg...

Når det gjelder justering av fase, så er det litt rart at de spiller i motfase med frontene når begge elementene spiller nedover, begge har samme tidsforsinkelse og står plassert like ved siden av hverandre, men som jfinnerud er inne på, så lenge det låter bra så er det jo greit...

Dessuten kan jeg vel regulere avstanden til sub'en i receiverinnstillingene slik at jeg kan fintune litt på fasen der også, som bwa er inne på. Har lydtrykksmåler, og test cd, så da skulle jeg ha det jeg trenger...

Gleder meg til å få på plass sub'en også, da har jeg liksom kinoen komplett, alt fra samme serie! Har lest test av Sub Bravo og fått inntrykk av at den er en god subwoofer, iallfall til prisen. Jeg vet DVD & Hjemmekino har testet den to ganger, hvor den kom godt ut i begge. Kanskje har det kommet bedre sub'er på markedet i det siste, men jeg ønsker jo å matche de øvrige høyttalerne i serien både utseendemessig, og lydmessig.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må kjøre et sinussignal som både front og sub spiller (f.eks 60 Hz) og så justerer du fase og tidsforsinkelse til du oppnår max volum. da er fase korrekt.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, men jeg får jo kun justert 0 ELLER 180 grader.... ikke noe imellom, så da må jeg bruke tidsforsinkelse som finjustering da? Er det mulig å finjustere tidsforsinkelse slik at det vil matche perfekt? Eller er det begrenset hvor mye en klarer å justere fasen ved å justere tidsforsinkelse?
    Tror jeg kan justere tidsforsinkelsen i receiveren fra 0,3 til 7 meter... (hva det blir omregnet i millisekunder er jeg usikker på...)

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antyder at du kanskje kan pynte på resultatet med tidsforsinkelsen. Det hadde faktisk vært kjekt å vite om det virket. Du bør bruke et måleinstument, da du blir nødt til å huske hvor høyt det var ved forrige avstand.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en radioshack lydtrykksmåler, så jeg må da notere lydtrykket ved absolutt alle mulige avstandsinntillinger i receiveren til subwooferen først og se hva som blir høyeste måling, da er det det nærmeste jeg kommer det perfekte... Først vil jeg sette fasen grovt ved å velge 0 eller 180, det hører jeg jo fort hva som er nærmest korrekt. Deretter justerer jeg avstanden til suben for å se om det blir bedre å endre denne...

Planen er klar! Nå gjelder det bare å få sub'en på plass!

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

NY SUBWOOFER PÅ PLASS!!

Hei!
    Da er den nye subwooferen på plass!
    Det ble en Audio Pro Bravo Sub med 10" element og 400 watt forsterker.

Her er også to bilder av suben.

Har testet en del med innstillinger, og funnet ut at fasen blir mest korrekt ved å stille suben i 180 grader fase, og deretter justere avstanden til sub'en til 7,5 meter unna lytteposisjon (mens frontene er innstilt på 3,3 meter!). Da blir gjengivelsen meget god. Det som overrasket meg litt, var hvor bra suben spiller i musikk. Jeg kan sende bassen til både frontene og sub'en og det hele smelter meget bra sammen, slik at jeg ikke kan merke sub'en direkte. Dvs. jeg merker godt at den slås av, da blir det mye spedere lyd, men når jeg kjører med suben på, så merker jeg kun en litt mer "live" følelse av musikken, det trøkker liksom bedre, men det høres ut som om lyden kommer fra fronthøyttalerne, og det er ikke noe etterheng pga. treg sub. Dette merker jeg stor forskjell på i forhold til 12" jeg testet fra Klipsch for en tid siden. Den ble liksom hengende litt etter lyden fra anlegget...

Det er iallfall utrolig artig med sub, blir liksom mye mer "fysisk" lyd fra anlegget...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,765
    Takk & like
    Nevnt
    27 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut joina. Lekkert.

En liten kommentar bare. Burde du ikke flyttet senteren din mye lenger frem? Slik at baffelen går klar av fronten på TV'n. Slik den står nå får du masse refleksjoner fra toppen på TV-apparatet, som sender lyden i alle retninger.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jo, jeg er enig med deg i det. Men forloveden vil ha det slik, og jeg synes selv det er ganske pent med den glasshylla, og den er ikke lang nok til å gå over tv'n. Sånn er det når en ikke har plass nok... sukk.

Men det går veldig greit likevel, når jeg skal se film med prosjektoren så løfter jeg ned senteren og setter på en krakk like under lerretet likevel.

Takk for kommentaren, jeg skal huske på dette neste gang jeg kobler opp anlegget (og da blir det forhåpentligvis i eget hjemmekinorom i eget hus!).

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Ettersom flere har spurt meg om innstillinger av anlegget, legger jeg her ut en forklaring på hvordan jeg har gjort det av innstillinger og plasseringer. Ikke så mye om hvorfor, det ble det liksom ikke plass til. Men jeg svarer gjerne om noen har spørsmål.

__________________________________________________ ___________

Innstilling av anlegget:

Dette har jeg holdt på mye med, og det er jo mye informasjon, så jeg gjør dette kort og forteller alt i korte trekk, det blir ikke noen begrunnelse. Det får jeg eventuelt ta siden.

Jeg har Marantz sr-7400.

Høyttalerne har jeg plassert 45 cm fra bakvegg, dessverre kun 25 cm fra sideveggen på venstre side da jeg ikke har så god plass. Anbefaler her en avstand på 80 cm til bakvegg, og 1 meter fra sidevegg om du har plass til det.

Videre "overvinkler" jeg høyttalerne til å peke på et punkt foran lytteposisjonen. Dette har jeg gjort etter anbefaling fra LTS i Sverige som er guruer på lyd (LTS= Ljudtekniska Verket Sverige). Poenget er som følger. Avstanden fra lytteposisjon vinkelrett til en rett linje mellom fronthøyttalerne skal være 1,18 ganger avstanden mellom høyttalerne målt fra diskant til diskant (f.eks.). Da har du ideel avstand til høyttalerne i forhold til bredden på stereoperspektivet. Videre vinkler du høyttalerne slik at du i lytteposisjonen såvidt kan skimte sidene på høyttaleren (dvs. dersom du har rektangulære høyttalere), det har ikke vi, derfor kan du finne ut dette ved å sette en firkantet eske oppå høyttaleren og tilpasse denne så den står riktig i forhold til de rette flatene foran og bak på høyttaleren (de rette flatene skal altså stå parallelt med de rette flatene på høyttaleren). Da kan du vinkle høyttalerne så mye mot midten at du såvidt skimter siden av esken på toppen, da har du vinklet korrekt.

Videre bør du ikke ha noe stående i mellom fronthøyttalerne, dette er jo ofte vanskelig å få til i praksis, jeg har ikke plass til det. Men det er det som anbefales, og så bør egentlig sub'en stå midt i mellom fronthøyttalerne under senteren.

Anyway, videre har jeg avstand til hver høyttaler 3,3 meter som jeg derfor plotter inn i receiverens innstillinger, så bakhøyttalerne 2,7 meter unna, senteren 3,3 meter unna og suben har jeg altså satt på høyre side av høyre fronthøyttaler, dette er IKKE ideelt, men jeg har ikke mulighet til å gjøre det annerledes. Avstanden til sub'en har jeg satt til 7,5 meter i innstillingene, da ble det best timing og høyest bass, tyder på at de spiller i fase. Faseinnstilling er 180 grader på suben, lydnivå er satt til ca. kl. 0100 på suben (forklaring til dette kommer senere).

På FX-10 har jeg innstilling på kl. 0900 på bassen på den høyre høyttaleren, og kl. 07.30 på den venstre (årsaken er at den venstre står i et hjørne og da blir bassen kraftig forsterket, og låter faktisk ganske dårlig), derfor har jeg tonet ned denne. Det fungerer bra, men jeg må være obs på at lydnivået totalt sett også blir litt lavere på den venstre høyttaleren. Derfor har jeg justert høyre front ned med 1 dB for at begge fronthøytalerne skal spille like høyt totalt sett.
    Senteren har jeg justert opp 1 dB for å få litt klarere stemmer under film. Bakhøyttalerne har jeg justert 1 dB opp for at alle høyttalerne skal spille like høyt (unntatt centeren som spiller litt høyere). Og så til det som jeg nevnte tidligere, sub'en har jeg justert NED med 10 dB!!! Årsaken til dette er:
    1. jeg ønsker å ha noe å gå på slik at jeg kan stille opp lyden i film uten å måtte gå bort til sub'en.
    2. det er faktisk denne subinnstillingen som gir korrekt lydnivå fra dvd spillerens 5.1 utgang ved avspilling av DVD audio og SACD, så da slipper jeg å måtte krølle med innstillinger hver gang jeg skal høre SACD eller dvd audio.

Så til musikkavspilling, jeg har da normalt satt innstilling av sub'en til mix, det gjør jeg også nå når jeg vil finlytte til akustisk musikk og dette gir den mest korrekte frekvenskurven. Hvis jeg vil ha litt ekstra klem, så setter jeg suben til BOTH (dvs. den sender all bassen til både frontene og sub'en). Under film kjører jeg MIX alltid, ellers blir det for mye av det gode!

Ved å kjøre BOTH til musikk, vil jeg få en nivåheving av bassen fordi både frontene og sub'en spiller samtidig, det er det som gir musikken "live" følelse. Jeg gjør dette når jeg skal høre musikk med litt trøkk, men noen ganger blir det for mye, det merker en jo med en gang. Ved å justere selve EQ'en i Marantzen ned 3-4 dB i bassen blir frekvenskurven flat igjen, til tross for at også sub'en spiller. Fordelen i dette tilfellet er jo at du kan spille relativt sett høyere fordi bassen til frontene reduseres 3-4 dB uten at frekvenskurven blir skjev, og da er det sub'en som tar den ekstra belastningen og du kan spille så rommet skjelver. Det er moro.

Oppsummering:
    Så da har jeg altså alle typene musikkgjengivelse slik:

1. Both med EQ=0, brukes til musikk som skal låte "live" og som får en nivåheving på rundt 4 dB i bassen.
    2. Both med EQ=-4dB, her blir frekvenskurven nesten flat, og suben er med ved å avlaste frontene, resultatet er at du kan spille enda høyere før frontene låter dårlig.
    3. MIX, bruker denne til film og ved å lytte på vanlig musikk uten sub'en (ved akustisk musikk etc.)
    4. Analogt tilkoblet: Innstilling i dvd spiller til å spille med sub, fullt klem.
    5. Analogt source direct: Denne er samme som MIX ved stereo avspilling men at jeg bruker dac'en i dvd spilleren, den beste måten å kjøre på dersom jeg skal få helt klinisk korrekt frekvensnivå og beste lydkvalitet.
    6. 7.1 analog: Brukes til dvd audio og sacd, innstillingene er gjort i dvd spilleren slik at alle kanalene spiller like høyt ved å bruke lydtrykksmåler og støygeneratoren innebygget i dvd spilleren, det er derfor sub'en er stilt så høyt som kl.0100 bak på volumknotten, det viste seg at det ble korrekt i dvd spillerens innstillinger. Det tilsvarer en økning på 10 dB i forhold til ved avspilling med digitalt inngangssignal til receiveren, derfor har jeg justert ned innstillingen i receiveren med -10dB til suben.

Videre benytter dvd spilleren en delefrekvens på 100 Hz, det er også delingsfrekvensen på høyttalerne, så jeg har derfor valgt denne delefrekvensen i innstillingene på receiveren også. Dvs. at alle signalene under 100 Hz går til BÅDE frontene og Sub'en i innstilling BOTH, og i innstilling MIX så går alle basssignalene til frontene med unntak av LFE som kun går til sub.

Da skulle jeg vel ha fortalt om alle innstillingen skulle jeg tro?
    Senter er forøvrig satt til small, og bakkanalene er satt til small, frontene er selvsagt satt til large.

Og ved film, IKKE bruk lavnivåinngangen til frontene dine, den skal til egen sub. Og ikke sett frontene til small heller.
    __________________________________________________ ___________
    Hilsen

Jon-Ivar

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke mulighet til å sette tv`en på en annen plass da?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ikke egentlig....

Kan kanskje dytte den enda litt lenger inn, men den tar jo mye plass, den er jo et skikkelig beist....

Heldigvis har den et godt bilde, så jeg kan tilgi den for å være stor...

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Nå har jeg investert i SoundCare spikes! Det var virkelig forbedring! Plutselig står høyttalerne skikkelig støtt, og diskant og mellomtonene spiller enda litt mer detaljert, men der det ble mest ryddet opp, var i bassområdet. Nå er bassen kontant som aldri før! Akkurat som om alt trøbbelet med romlebass forsvant som dugg for morgensol! Helt merkelig at det skal ha så mye å si. Hadde jo spikes fra før også, stålspikes som fulgte med høyttalerne..., men det var som natt og dag når jeg satte på soundcare spikes'ene... dessuten ser de jo mye flottere ut også, og så riper de ikke opp parketten.

Genialt, rett og slett.

Eneste minuset er at det blir litt mindre risting i film, og så føles det som om høyttalerne ikke går like dypt i bassen... MEN, det skulle vise seg å være feil. For når jeg ser film, og det er dyp bass, så får jeg dyyyp bass, men det skramler ikke så mye som før!! Samme gjelder for musikk, der det er skikkelig dyp bass, der kommer dypbassen også, men det er bare litt mer kontrollert enn før! JEG DIGGER DET!

Her er et bilde:
    Da håper jeg på samme løft hos meg Jonia:-) Innkjøpt nå og monteres i kveld!

Side 9 av 13 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •