Jonia's hjemmekino... nå med nanoDSP for musikk EQ - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 13 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 256
    Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Æh... nå skjønte jeg det ops:

Du har ekstern sub som du sender LFE til, og så har du bak PÅ fronthøyttalerne stilt inn master volum på kl. 0900... det er bare jeg som leste litt fort.... hehe

Du kan jo for moro skyld prøve en film slik jeg beskriver, napp ut pluggen til den aktive sub'en og stikk den inn i FX-10 og still inn slik jeg har gjort, så kan du se om du hører noen dramatisk forskjell...

Men lydmessig blir det bedre å holde master volum rundt 0900 og ikke bruke pluggen... det er iallfall min erfaring.

Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten missforståelse der. Mener med "bak høytalerene" mener jeg bak front . Ellers har jeg line in på kl 12 og volumet på 09. Har ingen ekstra sub ellers. Sitter nå og ser på Mening Ryan (for ente gang) og liker lyden som den er nå. Skal prøve å sette den ned på kl 11 som du anbefaler på ditt oppsett.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, du er student ja... akk og ve, den gode studietid....

Kos deg med filmen! Og husk at bassinnstillingene ikke nødvendigvis trenger være like fra rom til rom, jeg har et rom der jeg lett får boomy bass, og derfor har jeg valgt å tone ned bassen såpass at jeg kjører faktisk bare kl. 0830 på frontene.... da blir det j.... bra også..

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint oppsett det du har å. Fornøyd med proene på alle måter?
    Her er en av relativt få tester jeg har kommet over av AudioPro høyttalere. Dette er bakhøyttalerne mine, FX-01, og er tidligere testet i Lyd og Bilde med gode karakterer (kom med blandt årets beste monitorhøyttalere i 2003).

Dette er en Australsk test:
    http://202.186.86.35/audio/story.asp...iofile/29bravo

Og her er en test av FX-10, fronthøyttalerne (lyd og bilde):
    http://www.nebyhifi.no/downloads/tester/Bravo_FX-10.pdf

Jeg vet også at det finnes andre tester på hjemmesidene til AudioPro, www.audiopro.se

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom BWA sine hjemmesider, og kom plutselig på at jeg har en egen hjemmeside jeg også... men jeg får ikke oppdatert mine hjemmesider, da jeg har en brannmur på jobben som effektivt hindrer meg i det... tenkte jeg skulle legge ut masse stasj om anlegget mitt på hjemmesidene mine, men den gang ei.... får se om jeg ikke får gjort meg ferdig med dem på pc'en først, og så "låne" en nettforbindelse og laste det opp...

Den som måtte være interessert, her er adressen:
    http://home.no.net/jonia

Men det er jo altså ikke pr i dag noe særlig om anlegget, men det skal jeg altså forsøke å gjøre noe med i nærmeste fremtid. Tenkte å legge ut mye mer informasjon om anlegget, og hva som er gjort i forhold til tweaking av anlegget, vifteprosjektet mitt og planer om hjemmekino-PC...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.
    Vet ikke om det har vært oppe i dette forumet tidligere. Orket ikke lese alle ti sidene. Hvilke innstillinger har du på høytalerne? I et tidligere innlegg ba du meg om å ta ut bass in put fra front. Det er gjort og lyden ble bedre. Har pratet med importøren av AP og de sa det samme som deg. De anbefalte også og sette front på large, center på small og bak på small. Har du denne innstillingen?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette temaet er omtalt tidligere ja, og det er som du skriver at lyden fra frontene er adskillig bedre uten lavnivåpluggen. Den litt mekaniske bassen du får ved å bruke denne er grei nok til film fordi du får litt ekstra sprut i de lave frekvensene, men det er ubrukelig til musikk. Dette har jeg forsøkt mye med!

Jeg kjører bakhøyttalerne som small, center som small, og frontene som large. Videre har jeg master volum innstilt på kl. 0900 på begge høyttalerne. Innstilling ellers i receiveren er sub=no .

Men, når jeg kjører film, så hender det at jeg, de gangene jeg er alene uten samboeren, ønsker litt mer trykk i bassen. Da plugger jeg inn lavnivåinngangen, stiller line-in til ca. kl.10.00, og beholder master volum urørt. Jeg går videre inn i innstillingene på receiveren og velger Sub=YES, og deretter at signalene skal mikses til frontene (innstillingen heter på min Marantz MIX (da sendes all bassen til frontene med unntak av LFE som da går via lavnivå)). Poenget her er at ved å sette lavnivåvolumet litt høyrere enn master volum, blir det litt mer LFE-lyd og mer trøkk i bånn. Til kino gjør det ikke noe om bassen blir litt mer boomy (min mening dette altså!).

Men, la det være sagt med en gang, du mister ikke LFE sporet selv om du ikke kjører med lavnivåpluggen så lenge du har stilt inn receiveren til sub=NO, da vil all bassen rutes til frontene (også LFE), men du får mer begrensede muligheter for å regulere høyden på LFE signalet. Du kan riktignok stille inn EQ på receiveren litt opp på bassen, men da forsterker du i tillegg til LFE også den øvrige bassinformasjonen.

Jeg synes forøvrig at det blir best kvalitet på lyden helt uten lavnivåpluggen i det hele tatt, da blir bassen tight også på film, så jeg vil si det avhenger av filmtypen og dagsformen om jeg vil ha masse boomy bass, eller kun en tight og fin en... Til musikk er det helt utelukket og benytte lavnivåinngangen uansett.

Håper dette var avklarende, og lykke til med innstillingene!

J.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg investert i SoundCare spikes! Det var virkelig forbedring! Plutselig står høyttalerne skikkelig støtt, og diskant og mellomtonene spiller enda litt mer detaljert, men der det ble mest ryddet opp, var i bassområdet. Nå er bassen kontant som aldri før! Akkurat som om alt trøbbelet med romlebass forsvant som dugg for morgensol! Helt merkelig at det skal ha så mye å si. Hadde jo spikes fra før også, stålspikes som fulgte med høyttalerne..., men det var som natt og dag når jeg satte på soundcare spikes'ene... dessuten ser de jo mye flottere ut også, og så riper de ikke opp parketten.

Genialt, rett og slett.

Eneste minuset er at det blir litt mindre risting i film, og så føles det som om høyttalerne ikke går like dypt i bassen... MEN, det skulle vise seg å være feil. For når jeg ser film, og det er dyp bass, så får jeg dyyyp bass, men det skramler ikke så mye som før!! Samme gjelder for musikk, der det er skikkelig dyp bass, der kommer dypbassen også, men det er bare litt mer kontrollert enn før! JEG DIGGER DET!

Her er et bilde:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva måtte du gi for de? Hvis du har det skal jeg ha det

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte dem for 700 spenn hos JFS
    (link: www.jfssoundsystems.no )

J.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ryddet litt opp i elektronikken min. Synes det ble seende litt rotete ut med så mye rom over receiveren. Dessuten er jo ikke de viftene videre fine....

Her er et bilde av hvordan det ser ut nå, samt hvordan jeg har festet viftene. Det er et must å kjøre vifter når det blir så lite luft rundt receiveren. Den blir litt varm, men når jeg kjører viftene så går det greit. Viftene kan faktisk ikke høres i det hele tatt, jeg har nemlig hengt viftene opp i hylla over receiveren like i bakkant. Se eget bilde. I mellom viftene og hylla benytter jeg tema isolator for å fange opp alle vibrasjoner som lager lyd. Selve viftene er praktisk talt lydløse (PAPST, 12 dB støynivå).

Strømforsyningen er en gammel pc-strømforsyning som jeg har koblet ut vifta på. PAPST viftene trekker så lite strøm at strømforsyningen ikke engang blir lunken selv uten den innebygde vifta gående! Se bilde.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Blåser viftene framover? for jeg kan ikke se om du har laget hull i benken (bak) for å få varmlufta dit.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt riktig.

Viftene blåser fremover slik at varmluften som stiger opp fra receiveren skyves ut i rommet. Det som da skjer er at ny luft må trenge inn. Da kommer det noe luft inn via hullene i bakplata (der ledningene går gjennom), men hoveddelen siger inn ved undersiden av receiveren og på sidene av receiveren!

Viftene skaper hele tiden en sirkulasjon av luften rundt receiveren, slik at den ikke varmer opp tv-benken (i og med at den er såpass tett som den er). Jeg har hatt på anlegget en hel dag med viftene på, og det blir ikke varmere enn typisk elektronikk-temperatur (jeg kan fint legge hånden oppå uten å føle ubehag (det kunne jeg definitivt ikke før jeg satte inn viftene!).

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Ville bare dele av meg med erfaringer jeg har gjort i det siste...

Jeg har funnet ut at ved å trekke høyttalerne godt ut på gulvet i stua har medført at bassproblemene jeg har hatt er forsvunnet som dugg for morgensol! Jeg har tidligere klaget litt over hul lyd i basserne mine, jeg har lenge mistenkt høyttalerne for å være årsaken.

Det må jeg nå bite i meg, og jeg er glad for det selvsagt! Problemet er rett og slett disse vemmelige resonansene... Ved å trekke høyttalerne ut på gulvet, ble bassen mer definert, vel proporsonert og kontrollert. Kanskje ikke like dypt og slamrete, men adskillig mere hifi-lyd!

Vedlagt følger et bilde av plasseringen av høyttalerne når jeg lytter til musikk. Jeg trekker dem 1,0 - 1,5 meter unna bakveggen, og minimum 1 meter fra sideveggene. Videre vinkler jeg høyttalerne litt inn mot lytteposisjonen, omtrent slik at signalene "møtes" like bak hodet når jeg sitter i lytteposisjonen.

Dette gir meget bedre lydkvalitet, ikke bare i bassen som nevnt over, men i hele frekvensregisteret. Det blir MYE bedre dybde i lydbildet, detaljer fremkommer på en helt annen måte, og dynamikken blir vesentlig bedre.

For at bassen skal bli balansert med resten av frekvensspekteret måtte jeg justere bassnivået bak på høyttalerne fra halv 9 til halv 11 på forsterkeren. Dette fordi veggene ikke er til hjelp for dypbassen lenger.

Og hvilket resultat, dere!!! Sinnsykt bra, dette er nå blitt standard for meg når jeg skal lytte til musikk. Drar høyttalerne fram og vinkler dem som bildet viser. Helt og holdent fenomentalt. Dessuten kan jeg faktisk spille mye høyere uten å bli sliten i øra... av en eller annen grunn kan jeg på en måte guffe på i det uendelige uten at det blir hverken slitsomt for øra eller dårlig lyd!

Anbefales! Særlig for dem som kan justere bassnivået, for de som ikke kan dette, vil nok denne løsningen bli bassfattig.

Uansett, avstand fra bakvegg er alfa og omega for god lyd!

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er gutten sin ! Husker du at jeg hadde mine fronter nesten 1,5 meter ute fra bakveggen. Mister bass, men oppnår skikkelig hifi-lyd.

Grattis!

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk låne 2 ROTEL RB-1070

Litt kort info om disse:

High current two channel amplifier

click for more detail • 130 watts x 2 into 8 ohms
    • Toroidal transformer
    • Bridgeable to 360 watts mono into 8 ohms
    • British slit foil capacitors, 12 volt trigger

Jeg koblet disse inn istedetfor NAD'en til å drive frontene. Jeg brokoblet dem, og jeg skal si det ble mye effekt.... Jeg har 4 ohms høyttalere, og i og med at motstanden er så lav, var jeg redd dette skulle bli for lav motstand for disse forsterkerne i brokoblet modus... men det gikk som en drøm. Ble nesten ikke varme engang... I brokoblet modus vil høyttalere på 4 ohm "oppfattes" som bare 2 ohm. Det skulle igjen bety at forsterkerne burde klare å levere 450-500 watt i 2 ohm hvis vi skal tro den informasjonen de gir på sine hjemmesider (360 watt i 8 ohm...?)

For å få balanse lydtrykksmessig mått jeg justere ned frontkanalene med 5 dB !! Det er jo ganske mye, i og med at du må doble effekten for å øke lydstyrken med 3 dB.

Selve lytteinntrykket var jevnt over bra, til prisen iallfall. Lydtrykket var i en klasse for seg. Det var krefter nok til å drive hva som helst... jeg hadde aldri problemer med anstrengt lyd, det hele låt dynamisk og "rått". Men når jeg trakk høyttalerne godt ut fra bakveggen og satte meg ned med Kari Bremnes og skulle vurdere detaljer ble jeg litt skuffet. For det er noe som mangler her, som faktisk var til stede med NAD'en! Det overrasker meg, for jeg hadde ikke ventet dette. Har alltid sett på NAD som en partyforsterker. Men jeg synes, for å være helt ærlig, at NAD'en låter minst like oppløst, og kanskje enda litt bedre i diskanten enn Rotelene... Prismessig er det jo ikke noen forskjell mellom forsterkerne, så det må ha noe med lydfilosofi å gjøre. Rotelene kom virkelig til sin rett når det ble påkrevet å heve lydnivået til over normalt lyttenivå. Da ble det langt bedre og mindre anstrengt enn med NAD'en. Jeg kunne spille så høyt jeg ville, uten at det ble forvrengning og komprimert lyd. (tidligere har jeg opplevd at jeg har spilt slik at diodene på NAD'en har blinket i takt med musikken.. hvilket tyder på at jeg tar ut alt av forsterkeren). Dette skjedde aldri med ROTELEN'e, de bare lekte seg igjennom alt av musikk og det ved temmelig ekstreme lydnivåer. Ikke ble det særlig varmt en gang.....

Det er åpenbart at mye krefter er viktig for dynamikk og kvalitet, særlig når det spilles høyt, men ROTEL blir det nok likevel ikke på meg. De er veldig bra, til prisen å bedømme et røverkjøp, men likevel mangler det noe i oppløsning som jeg søker etter, derfor må jeg se meg om etter noe annet.....

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott "test" runde. Uansett er eg ikkje einige med deg om at NAD er bedre på oppløysning og meir i diskanten.. Det som er konklusjonen er at ikkje Rotellane matchar resten av utstyret ditt. :wink: No har eg hatt samme komboen som du har testa og.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan nok hende at min oppfattelse av ROTELENE er farget av at jeg trodde jeg skulle høre en dramatisk forbedring, men at denne ikke fant sted.

Forskjellene vil vel bli tydeligere når jeg igjen kobler til NAD'en vil jeg tro.... da merker jeg kanskje om diskant og oppløsning er annerledes...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

REGA EXON MONOBLOKKER TIL LÅNS!

Heisann!

Var nede på den lokale hifisjappa på søndag og fikk låne med meg de to monoblokkene til REGA (på 2*125 watt var det vel?). Jeg prøvde de hjemme fram til onsdag. Dette er gode monoblokker! De var hurtige og oppløste, men kanskje en anelse mørkere i klangen enn ROTEL'ene. De hadde også effekt nok i massevis til å drive mine Audio Pro's. Min høyttalere kan være litt slanke i lyden, så etter å ha hørt REGA en stund hjemme, ville jeg avsløre om REGA'ene blir for mørke i klangen og for fete i den nedre mellomtonen. Jeg fikk derfor høre hvordan det låt på JMLab Cobalt 826. Det var trivelig, satt der i 2 timer etter stengetid og skravla hifi og lyttet til forskjellige kutt.. Cobalt er en høyttaler som flesker til litt i den nedre mellomtonen, men går ikke spesielt dypt i bassen...

Det som jeg merker tydelig, er at Cobalt'ene har en litt "mørk" klang i forhold til mine... jeg sitter liksom og irriterer meg litt over at det er for fet nedre mellomtone på disse høyttalerne. Dette kom særlig frem når jeg hørte på Mark Knopfler sin nye SACD, det hørtes ikke på langt nær så bra ut som hjemme hos meg selv! Det var jo litt overraskende egentlig... Men så det store spørsmålet.. hva er RIKTIG i forhold til innspillingen? Hvordan skal det egentlig låte? Uansett så syntes jeg at det låt bedre hjemme, og det er jo fint. Men jeg merket at Cobalt'ene hadde bedre trykk i brystkassa i forhold til mine. Men dypbassen var jo ikke tilstede, det er ikke engang grunnlag for å sammenligne Cobalt'ene med mine når det gjelder dypbass, for det er ikke dypbass i Cobaltene... Derimot når han satte høyttalerne sammen med en subwoofer (også fra JMLab), så ble det langt mer smell i sakene. Da ble det skikkelig tøff og røff lyd, med ordentlig smell i dypbassen. Da ble det samlet sett hakket råere enn hjemme fordi bassen var fremoverrettet, slik at du fikk litt mer "slag i kroppen" enn jeg gjør hjemme.

Min tynne nedre mellomtone passer godt til mye musikk synes jeg, og jeg må si at jeg ikke savner den litt hule lyden jeg føler i større grad med Cobalt'ene, som flesker til i nedre mellomtone. Men dette er en smakssak, og jeg lurer litt på hva som altså er "det riktige"... men igjen, det er jo smak og behag hva en liker..

Når det gjelder toppen i Cobalt'ene, så synes jeg den var bra, og litt mindre anstrengene å lytte til ved høye volum. Jeg har merket at mine høyttalere kan være litt spisse på noen typer musikk, og denne hardheten ble mindre merkbar på Cobaltene, selv om jeg også her merker at det hardner til når forsterkeren presses hardt... Hvilket i og for seg er naturlig.

Alt i alt en interessant sammenligning, men jeg foretrekker lyden i mine egne høyttalere, men REGA'ene er det ikke noe negativt å si om. Eneste måtte være et litt stusselig design, for etter å ha hørt forsterkerne på både mine egne Audio Pro's og Cobalt'ene, så sitter jeg igjen med en følelse av at dette er monoblokker som både har trykket tilstede, er superkjappe med kontroll over bassen, og har en brukbar oppløsning.

Ellers blir det nok en tur til hifiklubben også for å høre TacT og Thule, da disse også på papiret ser interessante ut!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,979
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror kanskje det kan være en idé når man er ute og tester utstyr at man poster inntrykkene under de kategoriene utstyret gjelder, og ikke under "hvilket utstyr har avforums medlemmer" :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Side 8 av 13 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg