Jonia's hjemmekino... nå med nanoDSP for musikk EQ - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 13 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 256
    Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Cerwin ja. Hvem har vel ikke eid ett par slike i sine yngre dager
    Jeg hadde ett par VS12 på gutterommet til bryderi for både Mor og Nabo.
    Det var tider det

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk lånt meg en lydtrykksmåler fra JFS (han jeg kjøpte anlegget av), og fikk kalibrert anlegget mitt. Det var lurt, for det var ikke ideelt innstilt. Og så en annen ting, jeg kjørte Digital Video Essentials, der det kan foretas en Limited bandwidth peak noise test, der det sendes signal til alle høyttalerne (en etter en), og i og med at jeg ikke kjører linjeinngangen på frontene mine, så vil forsterkeren rute all bassen til frontene også, derfor kan det være litt vanskelig å stille inn volumet på de innebygde sub'ene i frontene... men i og med at Digital Video Essentials har mulighet til å sende signal til alle høyttalerne, fikk jeg for første gang en måling av hvor mye bass jeg har i forhold til diskant og mellomtone... da fikk jeg en liten overraskelse, for det viste seg at med mine gamle innstillinger, så kjørte jeg med ca 8 dB mer i bassen enn resten! Jeg har tidligere følt at bassen kunne være litt boomy... så det virker jo rimelig. Jeg justerte så bassen ned slik at nivået ble likt mellom bassen og diskant og mellomtone, og nå er det blitt helt rått! Nå låter det praktfullt! I noen typer musikk kan det låte litt bassfattig, men da justerer jeg bare litt opp, så blir det finfint! Nå har jeg markert hvordan innstillingene skal være, slik at jeg raskt kan skru tilbake til idealinnstillingen. Hørte Norah Jones i går, og det låt utrolig bra! Moro med lydtrykksmåler, når det gir slike resultater... jeg har også fått stilt inn lyden i alle kanalene slik at de ligger "riktig" nivå i forhold til hverandre.....

Testet litt på maks lydtrykk også da.... men det ble begrenset pga. naboen.... rakk 101 dB da! Det er jo en begynnelse...

Dette er iallfall et tips til andre som har tilsvarende høyttalere, for jeg tror mange stiller bassen for høyt... vedlagt ligger et bilde som viser hvor lite jeg har skrudd volumet på bassene!

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pen kino du har, Jonia.... litt OT: At du tør å sende dama di på fest sammen med de ulvene hun jobber med (dvs MEG :roll: , men heldigvis er jeg gift, så det er bare alle ungkara på jobben som satt å sikla på henne.... 8) )

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må en si. Fin hjemmekino ja pent og pyntelig......

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pen kino du har, Jonia.... litt OT: At du tør å sende dama di på fest sammen med de ulvene hun jobber med (dvs MEG , men heldigvis er jeg gift, så det er bare alle ungkara på jobben som satt å sikla på henne.... )
    Jo, takk det samme får en vel si. Fett anlegg du har også gitt!

Hørte noe snakk om at hun satt ved siden av en hjemmekinoentusiast ja... verden er ikke stor... Når det gjelder å sende dama på fest, så er jeg ikke så bekymret. Hun har bein i nesa og vet at hun allerede har den beste...., så hun klarer seg nok bra selv blant ulver....

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nok ganske heldig som får ha alt utstyret ditt i stua, den dama får du ta vare på, hehe

Jeg måtte ut av stua, men da tok jeg den helt ut, kan man vel si... :lol:

Det er jo ikke mange meterene bort til meg, så du må jo bare ta deg en tur om du er lysten på litt bass.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar deg på ordet der, bwa! Jeg har veldig lyst til å høre hvordan et vaske-ekte hjemmekinoanlegg i eget rom låter! Kan jeg ta med meg Sollie også? Han er en flittig bruker av AVFORUM, og en god kompis, tror han har veldig lyst til å bli med, hvis det ikke er til bry da, selvsagt...

Er det Barco prosjektor du hadde? Hvordan har du fått tak i denne? Er ikke de svinedyre da?

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Jeg tar deg på ordet der, bwa! Jeg har veldig lyst til å høre hvordan et vaske-ekte hjemmekinoanlegg i eget rom låter! Kan jeg ta med meg Sollie også? Han er en flittig bruker av AVFORUM, og en god kompis, tror han har veldig lyst til å bli med, hvis det ikke er til bry da, selvsagt...
    Ikke no problem, send meg en PM, så tar vi det videre der.

Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Er det Barco prosjektor du hadde? Hvordan har du fått tak i denne? Er ikke de svinedyre da?
    Jepp, en Barco 1208s/2. Et ganske godt eksemplar. De er svært dyre som ny, 250 000-500 000, men som brukt får du fine eksemplarer fra 8-10k til 50k for de peneste 8 tommere. 9 toms CRT må du opp i 100k klassen for å få, men gir deg sannsynlig ikke så mye mere enn en 8 tommer, når kilden er DVD. På HD materiale er 9 tommerene på hjemmebane. Per Johnny her i forumet skaffer deg en slik, pluss at det er til stadighet flere til salg i brukforumet her.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok at jeg får gå for noe litt enklere.... en dlp til rundt 20000 kanskje.. men foreløpig bruker jeg BenQ'en, den er jo helt allright....

Dessuten får jeg ikke kjøpe prosjektor av dama.... det må jeg vente med til jeg får eget rom der jeg kan montere den opp stasjonært. Det kan jeg jo ikke gjøre med den jeg låner på jobben.... :roll:

Synes forøvrig at BenQ PE7800 ser ut til å gi mye for pengene.... men innen jeg får meg eget hus og hjemmekinorom finnes det sikkert enda bedre prosjektorer til enda lavere priser... sånn er det jo alltid..

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt noen frekvensmålinger, legger dem ut her:

Kjørte receiveren på voluminnstilling -15 dB.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klassisk problem det der. Tipper at du har overlapp mellom sub og fronthøyttalere. Men du har jo ikke sub, så det kommer ann på hvordan audioPro høyttalerene dine kan stilles inn.

Jeg fikk akkurat samme kurve når sub cross over stod til 80 Hz, da jobbet både sub og front med frekvensene 40-80 Hz og det ble en kjempepukkel akkurat som du opplever her.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo slik at fronthøyttalerne mine har innbygget sub, dvs. det er en fullfrekvens høyttaler kun med egen forsterker på bassene, så jeg kjører ikke sub-inngangen i det hele tatt. Derfor er det ikke "både" front og sub som jobber i 40 - 80 Hz, så jeg tror heller problemet skyldes forhold i rommet. Ved å trekke høyttalerne 1,5 meter fra bakveggen så senket frekvensene mellom 50 og 60 Hz hele 7 dB! Dvs. at området kom ned på nivå med resten av frekvensspekteret. Men da fikk jeg en topp på 200 Hz.... stående bølger er no' dritt. Og jeg har bare murvegger i leiligheten, så det er jo ikke så rart at jeg får det problemet. Har funnet ut at ved å kjøre med "flat" innstilling, så låter det desidert best! Men kanskje litt bassfattig til film, da kan jeg jo skru på litt ekstra bak da, så skulle det bli litt mer futt..

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klassisk eksempel på at høyttalerene spec'er kan være uinterressante i gitte rom. Høyttalere plassert godt ut i fra veggen gir jo vanligvis mye bedre dybde i lydbildet.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lenge vært i tvil om høyttalerne mine kunne gå så dypt som spec'en tilsier... fikk målt det her om dagen, og joda, det ser jaggu slik ut gitt... klarte å få lydtrykk på 65 dB ved 20 Hz på -15 dB volum på receiveren, resten av frekvensnivået lå på 75 dB, så det er klart at effektiviteten faller betraktelig ved så lav frekvens, men de klarte det..!

Rommet har jo også mye å si for gjengivelsen, og spec'en sier jo 18 Hz ved +-3 dB, og det klarte jeg jo ikke hjemme hos meg da...

Prøvde Ace Bass 2 fra AudioPro forrige helg da, det var morsomt. Men jeg fant ut at jeg ikke fikk tilført anlegget mitt noe særlig, sub'ene i frontene gjør jobben like godt egentlig, så det blir egentlig litt "too much"....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint oppsett det du har å. Fornøyd med proene på alle måter?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takk for trivelig tilbakemelding.

Jeg er godt fornøyd med AudioPro'ene. De spiller veldig bra i diskant og mellomtone, svært oppløst! Bassen er også bra, men her er det litt begrensninger. Det kan jo selvsagt skyldes rommet også, men jeg må tone bassen litt ned for at det skal låte skikkelig bra, hvis jeg har på litt for mye så låter bassen litt "feil". Akkurat som det blir for mye trykk i området rundt 50-60 Hz (mistenker jo at rommet spiller inn). Men også selve lydkvaliteten i bassen avtar endel når jeg booster opp bassen. Høyttalerne spiller riktignok veldig dypt, og jeg fikk lydtrykksmåling også ved 20Hz, men da 10 dB lavere enn resten av frekvensområdet.

Til film er bassen meget imponerende, du merker det godt i sofaen når du drar på litt ekstra på film, ingen sub skulle være nødvendig iallfall!

Høyttalerne har inngang for subsignal også, og når denne benyttes skifter lyden litt karakter. Til musikk blir bassen litt treg med denne koblet inn, dessuten blir det for mye bass nesten uansett. Men til film er det glimrende! Så jeg napper bare pluggen ut når jeg skal høre musikk.

Høyttalerne bærer også litt preg av å være en lyttehøyttaler, i så måte at den kanskje er litt snill i gjengivelsen. Svært oppløst og presis i diskant og mellomtone som nevnt, men mangler kanskje litt mer kontant trøkk i nedre mellomtone. Du får ikke trykket i kroppen slik jeg er vant til fra f.eks. Cerwin Vega (unntak er altså film, der bassen virkelig kommer på banen..) Selve dypbassen er der i aller høyeste grad, men nedre mellomtonen trykker liksom ikke i brystet (hvis du skjønner hva jeg mener). Sollie har et par Dalis's med 8 tommer retter fremover (mine peker som kjent nedover), og han påpeker at anlegget hans trykker litt mer i kroppen enn mitt, og jeg må si meg enig!

Men alle høyttalere har sine sider, jeg ønsket en høyttaler som spiller pent og oppløst, og som er bra til film. Det har jeg i aller høyeste grad fått, så får jeg heller leve med at de kan bli litt snille innimellom. For de spiller jo høyt nok likevel da... :-)

Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var et nyyyydelig oppsett. Hae selv APB FX10 og samme center. Har den siste tiden (etter at jeg solgte H/K 8500) testet en del receivere. Det er receiver jeg ikke har fått testet men som jeg har fått et tilbud på. Det er Marantz SR-8200, en overligger fra butikk (ny, ikke demo). Ser at den i sin tid kostet 23.000,-. Skulle få den for 11.300,-. Har du noen greie på denne? Og hvordan tror du den vil stille seg til mine APB?

Blir det ikke varmt for både receiver og dvd-spiller der de er plassert?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for rosende ord!

Når det gjelder receiver, så tror jeg nok Marantz vil matche fronthøyttalerne dine bra. Det er de receiverne som får best score i tester hva angår lydkvalitet.

Jeg tror helt sikkert at SR-8200 er en god receiver, men hvis jeg skulle valg om igjen, tror jeg at jeg kanskje hadde havnet på en løsning med prosessor og separate effektforsterkere. Dette blir jo vesentlig dyrere, men også mye bedre. Marantz'en har litt trøbbel når lydnivået blir høyt, har opplevd at den skrur seg av når jeg presser den hardt. Derfor har jeg avlastet den ved å bruke en effektforsterker på frontene. Den er dessverre ikke så oppløst som jeg hadde håpet på, så jeg vurderer en TacT forsterker (den semidigitale på 2*200 watt), da den visstnok skal være svært bra når det gjelder lydkvalitet og krefter.

På den annen side er SR-8200 en kraftigere receiver enn min 7400, så det blir helt sikkert bra. Er den oppgraderbar mht software?

Når det gjelder temperatur i elektronikken, så har det vært et tema litt lenger tilbake i denne tråden. Jeg har løst problemet med å koble til en pc strømforsyning, tatt vekk vifta (pga. lav belastning blir ikke denne varm) og festet 2 stk. papst vifter (de som støyer aller minst (kun 12 dB)) som blåser vekk varmen som stiger opp fra receiveren. Det fungerer utmerket, blir ikke så fryktelig varmt da. Før ble det derimot så varmt at jeg brant meg på receiveren..... så vifteløsningen var en suksess!

Lykke til med anlegget ditt!

Har du forresten tenkt å benytte lavnivåinngangen på fronthøyttalerne dine? I såfall anbefaler jeg deg kun å benytte denne ved filmtitting, til musikk låter det ikke så bra....

Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forresten tenkt å benytte lavnivåinngangen på fronthøyttalerne dine? I såfall anbefaler jeg deg kun å benytte denne ved filmtitting, til musikk låter det ikke så bra....
    Gjorde om nå for å høre forskjell. Synes dette virket bedre ja. Skal prøve det videre med foskjellig musikk.
    Har nå frontene innstilt på "Large" mens aktive bassen er på "Sub (LFE".
    Bak høytalerene har jeg satt innstillingen på ca kl 9.

Når det gjelder Marantz SR-8200 hadde jeg håpet på å slippe en effektforsterker. Er det stor forskjell tror du mellom strømforsyningspolitikken til H/K og Marantz? Hadde som sakt H/K AVR 8500 før og den hadde ingen problemer uansett lydtrykk

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tør ikke uttale meg om SR-8200 da jeg ikke har hørt denne. Men den marantzen jeg har er ikke tilstrekkelig strømsterk til å drive alle høyttalere på 0 dB voluminnstilling, da går den i protect mode.

Lydkvalitetsmessig vil Marantzen antakelig slå H/K 'en, særlig merkbart vil jeg tro det blir på dine høyttalere... da de er svært "transparente".

I utgangspunktet er H/K kjent for å levere mer strøm enn Marantz, men merk deg at jeg nå snakker på generelt grunnlag. Tør ikke påstå for mye i og med at jeg som kjent ikke kjenner akkurat SR-8200, kanskje har den en strømforsyning av en helt annen klasse enn min SR-7400.

Hva mener du med at bakhøyttalerne har innstilling på kl. 0900 på bassen? Bruker du FX-10 som bakhøyttaler??

Jeg kjører med FX-10 som fronter og FX-01 bak. Frontene er satt på kl. 0830-0900 på volumet. Jeg har ikke ekstern sub, så jeg putter inn lavnivåpluggen i FX-10 når jeg skal se film, da lar jeg master volum stå på det samme, og stiller linjevolumet (line in) på ca. kl.11. Da blir det bra trykk på film!

Du må forklare innstillingene dine litt mer....

Side 7 av 13 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •