Jonia's hjemmekino... nå med nanoDSP for musikk EQ - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 13 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 256
    Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Oppgrader til monster svideo kabel på ps2'n. Gjør stor forbedring.
    Selges bla på AvShop

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men PS2 har ikke svideoutgang... eller har den kanskje det kan brukes en overgang i stedet for kompositt og audiokabelen som går i den flate kontakten? Uansett, PS2'en er ikke min, men en kamerat sin, og han har kun en vanlig TV så jeg tror ikke han gidder legge noe mer i kabler...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste test på audiophile.no av TacT forsterker (halvdigital eller hva det nå stod... til 10000kr). Den ser interessant ut, noen som har erfaring med denne? Det jeg er ute etter er på sikt å sette NAD'en til å drive bakkanalene og så få en klasseforsterker til frontene for å få enda litt mer oppløst lyd. Jeg kunne se av testen at den skal være god i diskant og mellomtonen, samt fast i bassen. Det skulle derfor passe godt til mine AudioPro høyttalere, så jeg er litt spent på den kombinasjonen. 2 * 200 Watt i 8 ohm er jo mer enn nok til å kjøre drive høyttalerne som bare det! (den jeg har nå, NAD'en er jo "bare" 2*120 Watt i 8 ohm...).

Vet dere om det er mulig å låne fra hifiklubben, eller må man kjøpe den og så teste (og levere tilbake og så få igjen pengene). Litt kjipt å legge ut 10000 kr bare for å prøve ....

Noen som har noen formening om denne forsterkeren passer til anlegget mitt forøvrig?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får man ikke tilgodelapp på hfk? Altså ikke pengene når man leverer varene tilbake.

Mvh

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde du fikk penga igjen jeg....

Bra dette da..
    ...og rengbuemedisinen er på plass ser jeg
    Jepp, det er blitt skikkelig bra nå! Er storfornøyd...!

Regnbuemedisinen bidrar til "den rette atomsfære" :wink: for surround, det være seg surround fra musikk, dvd, playstation 2(prologic) osv.

Vi fikk liv i bakkanalene også når vi spilte FIFA, ble omringet av publikum som hoia og skreik! og så de idiotiske kommentatorene i senteren....

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Jeg har lyst på hus jeg....
    Du drar på deg så mye arbeid i fritida (vedlikehold) at du ikke har tid til å nyte anlegget :wink:

(+ masse kostnader)

Bidda

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har hus, Bidda, har du ikke? Har inntrykk av at du bruker ganske mye tid på anlegget likevel, og har råd til det!!

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har hus, Bidda, har du ikke? Har inntrykk av at du bruker ganske mye tid på anlegget likevel, og har råd til det!!
    Har hus og bygger akkurat nå en ny dobbelgarasje som tar alle kronene i sommer. Status på garasjer blir: 2 stk dobble og en dobbel carport! "skikkelig redskap skal stå under tak".

På sommern blir det ikke tid til nok på anlegget (film) og viderutviklingen stagnerer til at høsten/vintern kommer. :lol:

PS banken har råd :wink:

Bidda

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Banken har råd ja, sant nok....

Blir bra den garasjen der...

Sommer er jo normalt ikke tiden for hjemmekino, men denne sommeren kan se ut til å bli det likevel... Været er jo usannsynlig dårlig, eller bra for en hjemmekinoentusiast...?)

Jeg kunne tenke meg litt bedre vær nå, og så satse stort på hjemmekino igjen til høsten! Men jeg blir visst ikke hørt...!

:?

Er vel kanskje i ferd med å bevege oss litt OT her nå....

Noen som har innspill til hvordan TacT forsterkeren vil gjøre seg sammen med min høttalere? Noen som har hørt denne forsterkeren?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

I helga hadde jeg en Vincent effektforsterker til uttesting! En SP-331 på 2*150 W i 8 Ohm, som hos meg på mine 4 Ohm's høyttalere er oppgitt å yte 2*300 Watt! En strømsterk sak altså!

Er i beita for en effektforsterker, tenkte å få enda litt mer raffinement enn jeg gjør med NAD'en, samt det faktum at stadig uttesting og oppgradering liksom er en del av hobbyen!

Inntrykket så langt er litt blandet. Forsterkeren leverer varene, det låter friskt og fint, men kanskje er den litt snill? Synes ikke kraftpakkas spesifikasjoner står helt til opplevelsen. Den leverte ikke mer trykk enn NAD blokka mi, men den spilte nok noe "penere", hadde lavt støynivå (men det var likevel en viss støy som ikke burde være der som jeg oppdaget når jeg la øret inntil mellomtonen, en svak mekanisk støy som jeg kjenner godt fra NAD'en. Den er IKKE der når jeg kun kjører Marantzen...) Det har ingen praktisk betydning dette med støyen altså, den merkes ikke under bruk likevel.

Effektforsterkeren har skuffende dårlig linjeinnganger! Jeg opplevde at jeg ikke fikk lyd første gang jeg plugget det hele opp, og fant ut at det var dårlig kontakt mellom mine Yi Feng signalkabler og linjeinngangene på forsterkeren. Jeg beveget litt på signalkablene og plutselig fikk jeg lyd! Dette er for dårlig, dette var aldri noe problem med NAD'en!

Så til det positive!
    Dette er en meget pen forsterker å se på! I nydelig børstet aluminium, og så viser den litt råskap gjennom de solide bærehåndtakene på fronten... mange hadde kanskje sett at disse ikke var der, men jeg synes de vitner om en viss råskap som er kult!
    Kreftene vises når en spiller høyt, for det låter overhodet ikke anstrengt eller rotete når jeg drar på litt, men det er likevel ikke til å legge skjul på at jeg hadde ventet enda litt mer dynamikk enn det jeg fikk.
    Så er det dette med tyngden da... jeg har alltid likt hifi komponenter som veier endel. Synes det vitner om høy kvalitet og dyre komponenter. Det trenger ikke nødvendigvis være tilfellet, men jeg føler det slik... hifi er jo endel psykologi også... og her er Vincent helt klart på banen med sine respektable 19 kg.
    Her er omtalen om produktet hva angår strømstyrke og motstand:

The power amplifier SP 331 is receiving the input signal via two 6N16 tubes per channel whilst power is provided by 12 Amplifiers from TOSHIBA in each channel. The SP 331 can easily handle a load into 2 Ohm because of the mighty toroidal core transformer of 1,000 Watts and the energy storage capacity of 80,000 µF per channel..

og tekniske specs:
    Technical Specifications SP-331
    Hybrid stereo power amplifier with 2 x 6N16

Nominal Output Power: 2 x 300 W RMS into 4 Ohm
    Nominal Output Power: 2 x 150 W RMS into 8 Ohm
    Frequency Range: 20 Hz - 20 kHz +/- 0.5 dB
    Input Sensitivity: 1.2 V
    Total Harmonic Distortion: < 0.1 % max. (1 kHz, 1 W)
    Signal-to-Noise Ratio: > 90 dB
    Input Impedance: 47 kOhm
    Mains Power Input: 230 V / 50 Hz
    Dimensions (W x H x D): 430 x 160 x 450 mm
    Weight: 19 kg
    Colour/Finish: black / silver

Neste gang skal jeg prøve en ROTEL 1070 (2*130 Watt i 8 Ohm). Hvis jeg liker lyden fra denne, ble det foreslått å kjøpe to sånne og brokoble for å få 2*300 watt i 8 Ohm... da burde det bli power nok! Men jeg er litt skeptisk til Rotelen'e hva angår oppløsning i diskant og mellomtone, men tiden vil vise!

Her følger diverse bilder av effektforsterkeren, samt Denonen og viftene som holder Marantz receiveren kjølig!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neste gang skal jeg prøve en ROTEL 1070 (2*130 Watt i 8 Ohm). Hvis jeg liker lyden fra denne, ble det foreslått å kjøpe to sånne og brokoble for å få 2*300 watt i 8 Ohm... da burde det bli power nok! Men jeg er litt skeptisk til Rotelen'e hva angår oppløsning i diskant og mellomtone, men tiden vil vise!
    RB-1070 takler dessverre 4 ohms last veldig dårlig når de er brokoblet. Foreslår at du prøver biamping istedenfor.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tar jeg sommerferie! Er ikke tilbake på forumet før 9. august.... men det kan hende jeg kikker litt innom dersom jeg kommer over et sted med internett-oppkobling..

Ha en fin sommer alle sammen!!!

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    RB-1070 takler dessverre 4 ohms last veldig dårlig når de er brokoblet. Foreslår at du prøver biamping istedenfor.
    Det er som sant som det kan bli W C. Biamping gjere underverket ja. Lydbilde er i heilt ein an klasse ved biamping.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har egentlig en form for bi-amping allerede, tror jeg.... jeg har innebygget 150 Watts forsterker på basselementet i fronten!

Så jeg kan ikke bi-ampe noe mer enn det...

Kanskje jeg må prøve en annen løsning, lurte litt på den nye effektforsterkeren til TacT, den på 2*200 watt semidigital som fikk kjempeomtale på audiophile.no .

Hva tror dere om den til mine høyttalere?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan du jo teste ein Rotel RB 1080 da. Spørst jo kva slags lydbilde du ønskar deg.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så oppløst som mulig, detaljert diskant og ikke farging av mellomtonen! Det tror jeg TacT er bra på.... kanskje er Rotel 1080 bra også, den skal vel være temmelig nøytral? Det må være krefter nok også, for jeg liker å dra på litt av og til... he he.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja når du beskriver lydbilde ditt som du vil ha, er vell TacT som er det beste alternative her vil eg tru. Ikkje det at eg har høyrt TacT da.

Rotel sin 1080 er jo ikkje nokon svekkling da. Den har jo krafta som du har lyst på, + at den låter ikkje so verst nei...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TV tips og Rotel!

HEI!

Tenkte å informere litt om stå.... har nemlig funnet ut noe som kan være av interesser for flere...

Jeg har hatt tv'n min til reparasjon for et halvt år siden, og når jeg fikk den tilbake så var det en hvit stripe øverst på skjermen. Jeg var da så lei av trøbbel at jeg satte på en sort elektrikkertape som maskering. Dette har jeg levd med lenge, og blitt vant til... men så begynte jeg å reagere på at bildet buet i hjørnene. Dette ble tilslutt så irriterende at jeg tenkte å bestille en servicemann.... men jeg la inn et innlegg i forumet her, under kategorien TV, og fikk et tips om at alle tv'er har noe som kalles en service meny... men hvordan jeg fant denne visste vedkommende ikke. Jeg gjorde noen søk på nettet og fant en side der koden til min Philips fantes. Og det var genialt. Etter å ha lekt meg i servicemenyen på tv'n, så har både den hvite streken forsvunnet, og hjørnene buer ikke lenger!!!!

Dessuten kan også eventuelle geometrifeil rettes opp, samt farger og annet. Her kan nemlig primærfargene stilles hver for seg slik at innstillingene i Digital Video Essentials kan brukes eksakt!
    Her er tråden: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=11221

Takk til Jorn for tipset!

Ellers så skal jeg nå fortsette forsterkerutprøvingen! Nå står en ROTEL for tur, skal få lånt en effektforsterker de nærmeste dagene, så skal jeg fortelle hvordan det går!

Jeg lurte litt på å se meg om etter noe high end stuff i bruktmarkedet også, kanskje noen som selger noen heftige forsterkere der...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kva slags Rotel skal du ha på prøve da?

Bruktmarkedet finst det masse snacks ja.. 8)

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve Rotel 1070.

Ellers har jeg lagt ut noen nye bilder på minhjemmekino.no

På fredag gjorde jeg kanskje den mest urettferdige sammenligningen jeg noen gang har gjort.... jeg plukka ned fra loftet de gamle Cerwin'ene og varmet dem opp etter 3/4 år på loftet... de var nedstøvet stakkars, men kom seg raskt til hektene igjen...

Det var utrolig artig...

Det som først slo meg, var hvor tilbaketrukket mellomtonen på disse er... akkurat som om jeg skulle holdt et papir foran min AudioPro's... lyden ble innesluttet og slett ikke oppløst i det hele tatt!

For det andre, disse Cerwin'ene er utrolig lettdrevne, har følsomhet over 100 dB (mine audiopro har 92 dB), så etter at jeg hadde latt Cerwinene rusle en time eller to, var det duket for å guffe på litt.... og du milde hvilket trykk disse høyttalerne presterer selv med bare Marantzen som forsterker. Det spilte så inni granskauen høyt... kan ikke forstå at jeg har orket å kjøre disse på full fres tidligere..... nå er det ikke til å leve med! Jeg merker også at lydkvaliteten avtar ytterligere når det begynner å bli riktig høyt, de slurver i diskant og mellomtone, men bassen klarer seg bra. Flytter uhorvelig med luft iallfall! I hjemmekino er det ikke til å legge skul på at Cerwin'ene er velegnet, men som nevnt innledningsvis gir det ikke noe å lytte til dem for å kose seg over gjengivelsen. Her må det guffes på for å få det moro... og naboen setter liten pris på det..

Som sagt innledningsvis er det urettferdig sammenligning, høyttalere til 20000 kr paret skal jo slå et sett til 6000 (eller hva det nå var jeg betalte i 1994..). Men en skulle jo tro at Cerwin ville gå dypere i bassen enn mine AudioPro's, men det gjør de faktisk ikke.... de produserer nok MER bass, men når det er snakk om dybde, så går faktisk AudioPro'ene hakket lenger ned, til tross for at de kun er bestykket med en 8 tommer!

Legger ved noen bilder av "skjønnheten og udyret"...

Side 6 av 13 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •