Jonia's hjemmekino... nå med nanoDSP for musikk EQ - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 256
    Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mange takk for det...

Har fått testet vifteprosjektet mitt, lånte en 12 V strømforsyning av sollie og en svær (og bråkete) bilstereovifte. Det fungerte utmerket, og forsterkeren ble fort avkjølt. DVD spilleren ble også merkbart mindre varm, så det er nok en god løsning. MEN, viftene jeg har tenkt å installlere trekker 2*0,05 Ampere, mens den vifta jeg prøvde med trekker 0,9 Ampere, så det blir 9 ganger bedre effekt med denne. Uansett tror jeg at jeg vil merke forskjell bare ved bruk av 2 papst datavifter. Det gjelder bare å få tak i en billig strømforsyning. Lurte på å kjøpe en sånn trafo beregnet til en lampe, koster 75 kr i lampebutikk. Vil det fungere?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Har problemer med bass-management funksjonen på dvd spilleren min (DENON DVD2200). Når jeg velger at jeg ikke har sub i DVD spilleren (for å unngå å bruke lavnivå pluggen til frontene mine pga dårligere lyd jfr. tidligere innlegg i denne tråden) kutter den ut sub signalet, hvilket den skal gjøre, MEN ruter ikke LFE til fronthøyttalerne til tross for at disse er satt til large. Dette merker jeg tydelig når jeg kjører en DTS test cd jeg har. Det mener jeg er feil! Mister derfor LFE når jeg hører DVD audio og SACD, og det kan stemme bra overens med erfaring jeg har fra avspilling av DVD audio'en til REM (best of..). Denne blir meget bassfattig, og årsaken er altså funnet. Jeg må altså koble til lavnivåpluggene hver gang jeg skal høre på disse formatene, det er kjipt....

Noen som har tilsvarende erfaringer? Forslag til løsning hvis det rett og slett ikke er noe feil i dvd spilleren, men bare ikke mulig å rute LFE til frontene? Går det for eksempel an å bruke noen y-ledd eller adapter av noe slag slik at jeg kan sende signalene fra sub inn i henholdsvis høyre og venstre fronthøyttaler-signalene? på denne måten går subsignalene og frontsignalene sammen til fronthøyttalerne med riktig lydnivå i forhold til hverandre. Kanskje lyden blir dårligere ved denne løsningen?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen kommentarer til bass management nei???...

Det hadde ikke HIFI klubben heller...

Nå har jeg forresten fått Papst viftene på plass (sånn delvis iallfall). De bråkte litt mer enn jeg hadde trodd, men jeg fant årsaken. Vibrasjoner fra viftene forplantet seg i underlaget, og etter å ha montert et par dempeføtter under viftene (sånne som også brukes under elektronikk og høyttalere), så ble det stille som bare det! Nå kan jeg såvidt ane en svak suselyd når det er helt stille i rommet og er derfor ikke noe problem for meg!

Så til oppsettet:
    Jeg plasserte 2 stk papst vifter som tilsammen flytter 66 m3 luft i timen, jeg parallellkoblet dem til en gammel pc-strømforsyning og monterte en av/på knapp til en lampeledning knyttet til strømforsyninga. Bryteren har jeg plassert ved siden av anlegget, på innsiden av tv-hylla så den ikke skal være synlig men allikevel lett å komme til. Selve strømforsyninga har jeg plassert bak tv-hylla slik at heller ikke denne blir synlig. Skal legge ut bilder av løsningen etterhvert dersom noen er interessert i det. Strømforsyningen har jeg modifisert ved å koble fra den innebygde vifta, dette for at det skal støye minst mulig. Da viftene tilsammen bare trekker 0,1 ampere, så går strømforsyninga på "tomgang" og blir ikke varm selv om ikke den innebygde vifta går. Dette har jeg testet ut over lengre tid.

Resultatet er at jeg kan ha marantz-receiveren i bunnen, med dvd spilleren rett oppå uten at det blir varmere enn en passe lunk som det skal være i elektronikken. Så når jeg spiller hardt, høy musikk over tid eller ser en film med høyt volum, så setter jeg på viftene. Umulig å høre dem, og så holder elektronikken i skapet seg passelig temperert! (Utgangspunktet for plassering av Marantz-receiveren er jo at det skal være 25 cm avstand fra toppen av receiveren til nærmeste komponent, og det er ikke praktisk gjennomførbart i min tv-benk, så derfor er ikke en annen plassering av receiveren aktuelt...)

Dessuten vurderer jeg å sette opp en "hjemmemekka" HTPC-løsning i tv-benken. Jeg har et prosjekt gående som går ut på å bygge inn en "vanlig" pc inn i chassiset på en videospiller jeg har fått tak i (som er ødelagt altså..). Jeg skal installere alle komponentene inne i dette chassiset (med unntak av strømforsyning, som jeg antakelig vil plassere et annet sted). Åpningen i fronten der videokassetten kommer ut skal ombygges slik at DVD-ROM skuffen kommer ut her.. Dersom jeg plasserer denne pc'en i tv-hylla vil det iallfall bli nødvendig med luftsirkulasjon! Planen er å benytte deler som ikke støyer. Har endel komponenter liggende som ikke har noen vanvittige spcs akkurat, men fordelen er at de krever lite kjøling. F.eks. skal jeg bruke et skjermkort som ikke har vifte, kun kjøleribber. Strømforsyninga skal jeg isolere slik at den ikke vil kunne høres, kabinettvifte bruker jeg antakelig en Papst vifte av den typen jeg allerede har i i tv-benken, da den er så stille. Tanken er at denne viften (i tillegg til CPU-vifte) skal være nok til å kjøle maskinen! Etter isolering av chassiset vil jeg sannsynligvis få en meget stille pc, og ikke minst annerledes!

Om noen er interessert i det, kan jeg holde dere oppdatert på dette prosjektet også.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt jonia!

Legg ut bilde, må sjå!

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i all verden har skjedd her?

Hadde for noen dager siden flere emner om hvordan bassignalet kan sendes til begge frontene uten at jeg kortslutter utgangene på dvd spilleren (og får monolyd).... Nå er de alle borte?

Jeg fikk blant annet et koblingsskjema på hvordan jeg kan koble inn motstander i signalkablene for å unngå kortslutting...

Problemet var at bass-management funksjonen i dvd spilleren min ikke fungerer tilfredsstillende ved avspilling av DVD-audio og SACD, og så vil jeg ikke bruk lavnivåinngangen på höyttalerne, da jeg synes lyden blir dårligere ved å bruke dem. Tenkte å pröve en lösning med motstander så finner jeg ut hvordan det fungerer, om lyden blir dårligere osv.

Men alle disse postene er borte? Noen som vet hva som kan ha skjedd her? Burre, Jane, roffe, dere har alle skrevet noen innlegg i denne forbindelse.. husker dere?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Hva i all verden har skjedd her?

Hadde for noen dager siden flere emner om hvordan bassignalet kan sendes til begge frontene uten at jeg kortslutter utgangene på dvd spilleren (og får monolyd).... Nå er de alle borte?
    Innleggene er ikke så langt unna, de ble flyttet hit: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=8245

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hmmm... Den ser litt stusselig ut, den LFE-signalkabelen, ja. Men synes du det låter bra, så er det sikkert bra.

Har du forsøkt å fjerne den helt og høre om det gjør noe med "romlebassen"? Siden den går parallelt med høynivåkablene vil den hvis den er dårlig skjermet kunne plukke opp signaler fra denne som da blir forsterket opp på en utilsiktet måte.

Hvis dette hjelper ville jeg nok ha vurdert å investere i en bedre skjermet signalkabel til LFE-signalet.
    Kikket litt tilbake på gamle innlegg i denne tråden, og det du sier her roffe kan stemme veldig bra med det jeg opplever. Jeg skal nå forsøke å lage et motstandsnettverk slik at jeg kan rute all bass (også LFE) til frontene ved bruk av 7.1 inngangen på receiveren (dersom det ikke fungerer når jeg "skrur av" source direct). Vil anta at dette vil gjøre susen, for lydkvaliteten blir betraktelig bedre uten bruk av den pluggen. Men jeg får ikke testet noe som helst før 17. mai, da jeg bor i borettslag og nå holder de på med å rehabilitere badet mitt, og hele stua er teipet igjen for å hindre det slemme støvet i å nå anlegget mitt.... he he

Men jeg begynner å bli utålmodig nå, lengter tilbake til anlegget.... nå hører jeg på et "anlegg" som spiller RÆVA... den ene høyttaleren kobler ut og inn slik det passer den, bassen er overdreven og utrolig romlete, diskanten er lite oppløst og virker hard og mellomtonen er usannsynlig grøtete. Er anlegget sprengt eller hva er dette???? Musikk blir jo tragisk med dette anlegget, og noen dvd spiller er det ikke her... tv'n er min gamle 21", NEDTUR!

Er det ingen som føler med meg da? :shock:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo. Stakkars jonia! Men tenk så fint det blir med gjensynsgleden!

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,067
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jo. Stakkars jonia! Men tenk så fint det blir med gjensynsgleden!
    Akkurat!! Alle burde ha et anlegg som er ~verdens dårligste, for å virkelig nyte forskjellen til sitt "egentlige" anlegg.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt fra HTPC byggingen

Hei!

Har litt bilder fra demonteringen av videospilleren for de som måtte være interessert i det. Har ikke fått gjort så mye da jeg altså ikke bor i leiligheten min om dagen, men jeg har iallfall skrudd fra hverandre videospilleren og er således klar til installering. Har tatt litt mål og begynt å planlegge hvor de ulike delene skal plasseres. Er litt spent på om hovedkortet får plass. Jeg har målt plassen til å være 45 cm * 25,5 cm. I følge målene oppgitt på hovedkort i dag skulle jeg ha ca 0,5-1 cm å gå på i bredden!

Også høyden kan bli en utfordring, den er bare 9 cm høy denne spilleren, så jeg kan få trøbbel med plassering av vifte til mikroprosessoren, men jeg skal nok finne en løsning. Strømforsyningen må jeg sette bak spilleren slik at den blir ekstern (med mindre jeg ikke kjøper en liten en om det finnes). Lydkortet er integrert, så det er ikke noe problem, minnebrikkene tar liten plass og er heller ikke noe problem. Skjermkortet jeg har liggende er av den svært slanke typen (og med kjøleribber istedet for vifte), så det også skulle være en smal sak....

Bilder:

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildene kom i feil rekkefølge....

Noen som har forslag til komponenter for å få en mest mulig stillegående pc? Helst uten vifter av noe slag....

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte jeg vannkjøling? Det er vel den beste løsningen for dem som ikke vil ofre ytelse. Ellers vet jeg at enkelte klokker NED prosessoren sin for å kunne kjøre med store kjøleribber uten vifte.

Det som ofte bråker mest utenom prosessorvifta, er strømforsyningsvifta, harddisk og eventuelt DVD-spiller. Det skal visstnok gå an å vannkjøle strømforsyning også, men det er for viderekomne. For harddisk og DVD-spiller gjelder det rett og slett å finne stillegående varianter (det gjelder også strømforsyning).

Ellers kan man finne mye interessant på denne siten: http://www.silentpcreview.com/

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,105
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som ofte bråker mest utenom prosessorvifta, er strømforsyningsvifta, harddisk og eventuelt DVD-spiller. Det skal visstnok gå an å vannkjøle strømforsyning også, men det er for viderekomne. For harddisk og DVD-spiller gjelder det rett og slett å finne stillegående varianter (det gjelder også strømforsyning).
    Det er som Roffe strømforsyningen og DVD spilleren som bråker mest i en pc med "riktig bygd" vannkjøling. Men det er selvsagt mulig å gjøre noe med begge deler. Det finnes software som gjør at de fleste dvd spillere kan modifiseres til å kjøre 1x eller 2x, da blir det mer eller mindre lydløst.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører strømforsyninga på bildet over på 2 stk. PAPST vifter nå, som kjøler receiver og dvd spiller. Denne strømforsyninga har jeg koblet av vifta på, og den er dermed lydløs. Den har stått på en hel dag, og blir knapt nok lunken. Men det går vel neppe når jeg skal drive en hel pc, da blir vel effektleveransen så stor at strømforsyninga går varm?
    Jeg kunne jo kanskje byttet ut den integrerte vifta med en PAPST vifte istedet? Den er jo super stillegående!

Da er det jo ikke annet enn prosessorvifta som støyer i og med at skjermkortet ikke har vifte. Harddisken jeg har er stillegående nok, og dvd spilleren også. Kan jo kanskje isolere videospilleren også da? Så lenge jeg kjører en papst vifte som kabinettvifte. Gjemmer jeg strømforsyningen utenfor chassiset i en egen støydempet "eske" så vil det vel sannsynligvis ikke bli rare støyen fra maskinen, og så vil det jo se ut som en vanlig videospiller!

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående manglende LFE (bass management i DVD spilleren). Har nå fått testet innstillingen i receiveren, og det viser seg at det ikke er mulig å "skru av" source direct ved bruk av 7.1 inngangen. Derfor blir det umulig for meg å rute LFE til frontene ved bruk av dvd spilleren min. Jeg undrer litt på hvorfor ikke spilleren er i stand til å rute LFE til frontene, for den er spesifisert med bass management... Denon DVD2200...

Da ser det ut til at den eneste løsningen blir å bygge et slikt motstandsnettverk som denne tråden tar for seg:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=8245

Eller så kan jeg kjøpe en subwoofer..... men det får jeg ikke lov til av samboeren.... kunne tenke meg å kjøpe Audio Pro Sub Bravo.. er det noen som har erfaring med denne suben?

En annen ting også, receiveren min blir utrolig varm når jeg kjører den over lang tid... jeg har montert vifter som jeg har fortalt tidligere i denne tråden, men likevel blir det fryktelig varmt nedi der... Når viftene går kjennes det greit ut på overflaten foran, men kjenner jeg litt lenger bak på receiveren så er den gloheit! Dette til tross for at jeg faktisk kjører vifter! Hvis jeg kjører uten vifter, så tipper jeg at den vil skru seg av...

Dette er en 7 kanals receiver, Marantz sr7400, og jeg bruker bare 5 av dem... hva skjer når jeg oppgraderer til 7 kanaler? Da vil receiveren få enda mer å bryne seg på... kan det være noe galt med receiveren min, eller må jeg rett og slett krype til korset å fjerne dvd spilleren som står oppå og sørge for at receiveren får puste skikkelig?

Jonia

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prosjektor på plass!

Har lagt ved et bilde av prosjektorbildet rett på veggen. Bildet blir litt utydelig for jeg måtte sløyfe blitzen...

Selve prosjektoren er jeg godt fornøyd med, men må finne en annen metode å vise bildet på. Det blir ikke skarpt nok å kjøre det rett på veggen.

Venter på ny kabel, skal benytte komponent til vga kabel som er 8 meter lang. Da kan jeg kjøre progressivt fra Denonspilleren til prosjektoren. Tenkte også å sette opp min stereo-videospiller for å sende tv-signalet gjennom denne. Da kan jeg ta sende lyden og bildet til receiveren, og benytte kun 1 kabel fra receiver til prosjektor. (Receiveren støtter diverse konverteringer også, så om jeg sender kompositt signal inn, kan jeg likevel benytte komponent til vga kabelen (fra receiver til prosjektor), men det får komme senere.. skal iallfall få testa prosjektoren med progressive signaler denne uka! Håper også å få ordna meg et brukbart lerret snart. Tenkte litt på en rullegardin fra IKEA som en god start.

Forsøkte å sende bildet på en damask-duk, det gikk det også, men ble ikke så bra da jeg ikke fikk duken helt slett, dessuten var det en god del "blomster" i duken i en slags offwhite farge. Det så skikkelig teit ut når det var mye hvitt/lyse bilder. :lol:
    Men bildet ble svært da! Avstand til lerret er ca 2 meter, mens bildet målte 2,5 meter horisontalt! Jeg synes det er festlig med så stort bilde som mulig, og på 2 meter så var dette det største jeg kunne ha, det skulle vel bli over 110" bilde dette her.... og jeg så litt screendoor da, men ikke plagsomt.

Noen som har tips til billig og enkelt lerret? Og er det noen som har erfaring med å kjøre bildet via receiver og så til prosjektor? Påvirkes lyden noe, eller blir bildet dårligere?

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Mange her (også jeg) startet med IKEA tupplur, blendingsgardin på 200 cm. (grå og bruk baksiden). Billigere blir det ikke, ca. 260 kr.

Bidda

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Graulerer med ny PJ.

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Prosjektor på plass!

Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Noen som har tips til billig og enkelt lerret? Og er det noen som har erfaring med å kjøre bildet via receiver og så til prosjektor? Påvirkes lyden noe, eller blir bildet dårligere?
    For billige/enkle lerretkonstruksjoner er det bare å ta en titt under "Lerret" kategorien på dette forum så finner du mange tips.

Når det gjelder å kjøre bildet fra dvd spilleren, igjennom reciever, og deretter inn i prosjektorer, så har vel det mye å gjøre med kablene du har. Jeg merket ganske mye forstyrrelser og generellt dårligere bilde når jeg kjørte igjennom en NAD reciever. Hvis det er adgang til menyene på recieveren du vil ha adgang til ville jeg foretrukket å kjøre en egen kabel fra recieveren slik at du kan skifte kilde på prosjektoren når du skal ha adgang til menyene. Velger du bra kabel så vil nok resultatet bli ok uansett hva du gjør.

Du har ikke vurdert å flytte på tv'n? Ser du har øvre kant av bildet i taket, ser ikke så bra ut.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg tenkte å kjøre alle signaler til prosjektoren gjennom en og samme kabel for å slippe å trekke flere kabler, derfor tenkte jeg at jeg kunne kjøre alt gjennom receiveren.

Når det gjelder TV'n, så kommer denne til å stå slik. Skal anskaffe meg et lerret jeg kan ta frem og henge opp når jeg skal se film, for å se det på veggen blir ikke bra! Dessuten så pleier jeg å flytte senteren frem på en stol når jeg skal se film på veggen, da kan jeg flytte bildet ned litt slik at hele kommer på veggen og ikke i taket, men jeg gadd ikke det bare for å se fotball... :lol:

En annen ting, synes bildet blir fryktelig uskarpt i forhold til tv'n. Er det fordi jeg ser rett på veggen? Eller fordi jeg bare kjører kompositt signal fra tv og dvd spiller? Eller har det noe å si med avstanden til veggen...? Ville det lønt seg å sette prosjektoren nærmere veggen og kun justere bildestørrelsen på linsa? Det er jo begrenset hvor nær jeg kan komme veggen før bildet blir for lite også.... vil ha lerret som gir horisontal lengde på minimum 2 meter!

Side 4 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •