Jonia's hjemmekino... nå med nanoDSP for musikk EQ - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 256
    Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei Ørjan!

Takk for rosende omtale! Det er hyggelig at andre liker oppsettet mitt..

Når det gjelder lyden uten NAD'en så testet jeg dette i et par timer før jeg satte all elektronikken inn i tv-bordet og koblet til NAD'en (knotete å koble til bak der, skjønner du...)

Lydmessig er det i mine ører best å kjøre separat effektforsterker, det er det jeg gjør i dag (21.06.2004), men forskjellen er forholdsvis liten. Litt mer kontroll ved høye volum er det med NAD'en, men receiveren er absolutt god på musikk alene også. Faktisk låter det mere oppløst og detaljert med receiveren alene, men til tross for at receiveren er oppgitt som 7*105 watt (hvor det garanteres 70% av oppgitt effekt ved ALLE kanaler drevet samtidig), så får den litt pusteproblemer ved høye volum. Den er jo i utgangspunktet spesifisert for høyttalere med 6-16 ohms motstand, mens mine AudioPro er 4 ohm, så da kan den bli litt varm! (Rød skrift er oppdatering den 21.06.04)

Til sammenligning forøvrig er effekten som NAD oppgir faktisk effekt ved samtlige kanaler i drift!! Altså 100% av oppgitt effekt, men så stiller jo NAD receiverne seg i en anne kategori. Til musikk er marantz klart å foretrekke fremfor NAD (min personlige mening dette her altså)...

Dette var et sidesprang, poenget er at NAD effekttrinnet jeg bruker har en oppgitt effekt på 2*125 watt i 8 ohm. Og det er 20 watt mer enn receivern klarer. Dette merkes på lyden i form av litt bedre kontroll.

Hvordan sr6200 låter, vet jeg ikke noe om, men vil anta at lydfilosofien er mye den samme som på sr7400.

Lykke til med valget.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget fin hjemmekino!
    Hvordan er du fornøyd med frontene (lydmessig)?

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Dette var et sidesprang, poenget er at NAD effekttrinnet jeg bruker har en oppgitt effekt på 2*125 watt i 8 ohm. Og det er 20 watt mer enn receivern klarer. Dette merkes på lyden i form av litt bedre kontroll.
    Hvordan synes du nad'en låter i forhold til marantzen?

Har hatt samme Nad selv og var ikke helt overbevist over sakene den leverte..

btw. tror det er en god del mer enn 20w det er snakk om i watt forhold her...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Tusen takk for svar. Ja det er det jeg lurer på om det er den store forskjellen mellom sr6200 og 7400. . Noe vil jo det alltid være, men tror nok at lydbilde vil være någetlunde det samme. Jeg har tro på den av-9000 til marantz kan løfte lyden min et hakk
    Nei bare lurte om du hørte noe forskjell på bassen, med tanke på at det er en egen forsterker som driver bassen i fx-10. Har psb image 7pt med innebygd forsterker selv, så lurer derfor om det er noe å hente med effektf. med tanke på bass.

Ørjan

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan synes du nad'en låter i forhold til marantzen?

Har hatt samme Nad selv og var ikke helt overbevist over sakene den leverte..

btw. tror det er en god del mer enn 20w det er snakk om i watt forhold her...
    Jeg synes egentlig NAD'en låter ganske bra jeg. Nå skal det legges til at jeg ikke er en high-end type (i utgangspunktet iallfall, men begynner jo å bli opptatt av god lyd nå....)
    Tidligere kjørte jeg NAD på Cerwin Vega VS15 og det var høy partyfaktor over anlegget. Det fungerte til sitt bruk. Når jeg nå har kjørt NAD'en en tid sammen med Marantzen på AudioPro synes jeg at NAD'en har vist seg fra en annen side. Den låter faktisk ganske bra, og jeg har hørt andre forsterkere som slett ikke låt bedre enn 216 gjør.

Så til et viktig punkt, nettopp forforsterker...

Jeg har tidligere trodd at forforsterkere ikke trengte å være dyre og gode for å gi god lyd. Trodde alt var avhengig av effekttrinnet. Jeg må nå si at jeg går bort i fra denne påstanden. Jeg er ikke noe inn i det tekniske, og beveger meg således langt ut på glattisen her, men jeg vil presisere at dette er MINE egne erfaringer og dertil "produserte" teorier.....

Kommer sikkert til å få noen på nakken her, men det får stå til...

Jeg mener at forforsterkeren er totalt avgjørene for lydkvaliteten, og at effekttrinnet således er en "slave" av forforsterkeren. Dersom forforsterkeren ikke gir gode signaler til effekttrinnet, klarer ikke effekttrinnet å gjøre noe annet enn å forsterke de dårlige signalene. Så gjør slavene (les effekttrinnene) kanskje oppgaven sin på noe ulik måte som farger lyden noe, men den radikale fargingen gjøres ikke i effekttrinnet, men i forforsterkeren! :roll: There I said it.....

Jeg vil underbygge mine påstander med følgende erfaring:

Jeg har nemlig funnet ut at lyden skifter karakter i stor grad ved bytte av forforsterker. Når jeg kjører NAD forforsterker på NAD216 effektforsterkeren, blir lyden meget kraftfull. Det trykker heftig fra bassene, som spiller meget kontrollert og med mye dynamikk.
    Kjører jeg de samme høyttalerne på Marantzen alene, dvs. jeg bruker "forforsterkeren" i marantzen OG de innebygde effekttrinnene, blir lyden noe slappere i bassen, men til gjengeld blir diskant og mellomtonen veldig detaljert og "oppløst". En ren fryd for øret (så lengde ikke volumet dras for mye opp..)

Kjører jeg NAD effekttrinnet sammen med Marantzen skjer følgende:
    Lyden er fortsatt meget god i diskant og mellomtone (bedre enn ved bruk at NAD forforsterkeren), men til forskjell fra bruk av rent NAD oppsett, blir bassen fortsatt noe slapp. Dette til tross for at jeg fortsatt kjører NAD effekttrinnet. Min påstand blir derfor: Marantzen fungerer som en forforsterker og farger lyden slik at den blir litt slapp i bassen og får en god og fin mellomtone og diskant. Selve bidraget i lydkvalitet fra NAD'en blir lite, klarer nesten ikke høre forskjell fra bruk av receiveren alene. Har litt mer pondus pga. mer effekt, det er det eneste.

Kjører jeg NAD forforsterker, forsvinner litt av den herlige diskanten men istedet får jeg en skikkelig punch i nedre oktaver. Og jeg kjører like fullt den samme effektforsterkeren.

Nei bare lurte om du hørte noe forskjell på bassen, med tanke på at det er en egen forsterker som driver bassen i fx-10. Har psb image 7pt med innebygd forsterker selv, så lurer derfor om det er noe å hente med effektf. med tanke på bass.
    Da har jeg vel svart på dette spørsmålet også. Jeg mener at den forforsterker (eller receiver) du benytter vil påvirke lyden i bassene selv om de er aktive.

Meget fin hjemmekino!
    Hvordan er du fornøyd med frontene (lydmessig)?
    Takk for det, jeg er godt fornøyd med frontene både lydmessig og utseendemessig. De spiller svært detaljert, med en intet mindre enn utrolig diskant. Diskanten er en spesialprodusert ringradiator fra ScanSpeak og Vifa, utviklet i samarbeid med Audio Pro.

Eneste aber'et er at de er følsomme for forforsterkere som jeg har forsøkt å forklare tidligere i dette innlegget. Bassen kan bli litt slapp, men det er ikke høyttalernes feil egentlig. Oppdatering 21.06.04: Bassen er overhodet ikke slapp lenger! Problemet ble funnet, og skyldtes de utrolig dårlige sub-kablene som fulge med høyttalerne. Nå kjører jeg uten sub-kabel og ruter all bassen til frontene via høyttalerterminalene, det blir knall! Også ved å kjøre rett fra receiveren, blir bassen langt strammere enn ved å benytte sub-kabelen!
    Tilbake til deg, Ørjan:

Tror jeg ville undersøkt hva du kan få for din gamle sr6200. Du må være klar over at forforsterkerdelen til marantz er betraktelig forbedret i x400 utgavene mhp bass. Var jeg deg, ville jeg iallfall ha hørt på en receiver i x400 serien (unntatt 4400, den er for enkel..) for sammenligningens skyld. Test i lyd og bilde denne måneden (mars) av 5400 ose og 7400 viser dette ganske tydelig. Ved tanke på at dekoderne som sitter i 7400 f. eks. er endel nyere også, samt at du kan oppgradere software i 7400 gjør denne til et godt valg for fremtiden. Men selvfølgelig kan det godt hende du vil bli meget fornøyd kun med et effekttrinn, du får helt sikkert mer puch i anlegget ditt. Men ikke forvent deg at bassen blir så mye strammere av den grunn (jfr. tidligere uttalelser i innlegget..)

Lykke til, og jeg tar gjerne ytterligere diskusjoner om dette med forforsterkerens betydning i anlegget. Interessant å vite hva andre synes!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [...]Jeg har nemlig funnet ut at lyden skifter karakter i stor grad ved bytte av forforsterker. Når jeg kjører NAD forforsterker på NAD216 effektforsterkeren, blir lyden meget kraftfull. Det trykker heftig fra bassene, som spiller meget kontrollert og med mye dynamikk.
    Kjører jeg de samme høyttalerne på Marantzen alene, dvs. jeg bruker "forforsterkeren" i marantzen OG de innebygde effekttrinnene, blir lyden noe slappere i bassen, men til gjengeld blir diskant og mellomtonen veldig detaljert og "oppløst". En ren fryd for øret (så lengde ikke volumet dras for mye opp..)

Kjører jeg NAD effekttrinnet sammen med Marantzen skjer følgende:
    Lyden er fortsatt meget god i diskant og mellomtone (bedre enn ved bruk at NAD forforsterkeren), men til forskjell fra bruk av rent NAD oppsett, blir bassen fortsatt noe slapp. Dette til tross for at jeg fortsatt kjører NAD effekttrinnet. Min påstand blir derfor: Marantzen fungerer som en forforsterker og farger lyden slik at den blir litt slapp i bassen og får en god og fin mellomtone og diskant. Selve bidraget i lydkvalitet fra NAD'en blir lite, klarer nesten ikke høre forskjell fra bruk av receiveren alene. Har litt mer pondus pga. mer effekt, det er det eneste.

Kjører jeg NAD forforsterker, forsvinner litt av den herlige diskanten men istedet får jeg en skikkelig punch i nedre oktaver. Og jeg kjører like fullt den samme effektforsterkeren.
    [...]
    Lykke til, og jeg tar gjerne ytterligere diskusjoner om dette med forforsterkerens betydning i anlegget. Interessant å vite hva andre synes!
    Jeg er enig i at det er mye som kan farge lyden, også forforsterkeren. Jeg er bare litt nysgjerrig:
    Kjører du lyden fra DVD digitalt og/eller analogt?

Dersom du kjører digitalt benyttes jo DA-konverterne og lydprosesseringskretsløpene i forsterkeren, og da snakker man strengt tatt om mer enn en forforsterker. Og jeg er ikke i tvil om at ulike lydprosesseringskretsløp, inkludert DA-konverter har mye å si for lydkarakteristikken.
    Når det gjelder rene forforsterkerkretser er min erfaring at forskjellene er mer subtile, og mer farget av graden av støy enn egentlig noen lydkarakteristikk slik du beskriver. Hvilken NAD forforsterker snakker du om forresten?

Kjører du analoge signalkabler fra DVD/CD, så dreier det seg nok mer om forskjeller i de rene forforsterkerkretsløpene, og da synes jeg vel at det er litt rart om bassen skulle bli mer eller mindre slapp. Men detaljeringen i de høyere frekvensene er nok avhengig av at forforsterkerkretsene er gode.

Jeg tviler ikke på at det er en reell og hørbar forskjell, jeg forsøker bare å belyse nøyere hvilke deler av forsterkeren som påvirker lyden i ditt tilfelle.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å kunne sammenligne lyden fra min NAD forforsterker kjører jeg lyden analogt fra dvd spiller til receiver.

Hadde jeg kjørt digitalt, er jeg enig med deg roffe, at lyden i stor grad bestemmes av hvor god DA-konverterne er i receiveren.

Husker ikke betegnelsen på NAD forforsterkeren min, for det er egentlig en integrert forsterker som jeg kun kjører pre-out med. Altså snakker vi ikke om en spesielt dyr forforsterker heller. Men forskjellen er åpenbar, og det går på trykk og bass, samt litt i diskant og mellomtone. Og det er altså med bruk av samme effektforsterker!

Jeg kan ikke annet å dele av mine egne lytteerfaringer, og synes i utgangspunktet det er litt merkelig at bassen skal påvirkes når jeg har egne effekttrinn i bassene. Men det er altså slik det er, uten tvil. I og med at bassen blir strammere med bruk av egen dedikert forforsterker, leder det meg til å tro at forforsterkeren faktisk er helt avgjørende for kvaliteten også selv om bassene har egen effektforsterker.

Jeg vurderer faktisk å sette opp anlegget slik at jeg kan kjøre egen forforsterker ved lytting til vanlig stereo når jeg hører på musikk med mye heftige bassrytmer (så som Klovner i Kamp f.eks.), og dersom jeg hører rolig og detaljrik musikk kjører jeg lyden gjennom Marantzen. Noen som har erfaring med en slik løsning. Hvordan det settes opp i praksis? Bruke et Y-ledd koblet i effekttrinnet slik at det kan benyttes 2 par signalkabler (en fra NAD forforsterker og en fra Marantz'en). Da må jeg vel i tilfelle skru helt av den enheten jeg ikke bruker for å unngå støy i systemet.

Noen som har synspunkter?

Roffe, har du FX-10 fronthøyttalere? Noengang hørt dem med Elektrocompaniet forforsterker? I såfall kan jeg anbefale det....

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe, har du FX-10 fronthøyttalere? Noengang hørt dem med Elektrocompaniet forforsterker? I såfall kan jeg anbefale det....
    Nei, jeg har ikke Audio Pro selv, og har heller ikke hørt dem i et seriøst hjemmeoppsett. Men jeg har hørt noen Audio Pro høyttalersett i butikk, og jeg liker det jeg hører!

Når det gjelder forforsterkerne så KAN det jo hende at det er noen bass-management-kretsløp i Marantz-receiveren som farger bassen litt i forhold til NAD-forsterkeren som er en mye enklere konstruksjon.

Jeg vurderer selv en gang i fjern fremtid å forsøke et oppsett med dedikert stereo-løsning med prosessorinngang til frontene for å kunne velge mellom den enklere no-nonsense løsningen til stereo, og en receiver for hjemmekino inn på prosessorinngangen.
    Dessverre er det litt for få produkter som tilbyr prosessorinngang... :?

Intermediate sollie sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    522
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jo spennende lesning.

Må nesten hive meg på litt her altså , siden jeg lånte denne lille nad’ en
    en ukes tid da jeg solgte sr580. Det var tildels stor forskjell i lydbildet mellom de to forsterkerne. Ikke bare fra den gamle sr 580 men også i sr5300.

Det første som slo meg var jo lydtrykket. Ikke at det kan sammenlignes direkte men
    jeg tror ikke, med hånden på hjertet, at det har spilt så ”høyt” før med Marantzen.
    Det var virkelig et skyv med Nad og Rotel blokka mi. Men som Jon sier så mister man litt av det Marantzen vinner på i stor sett alle tester av, den åpne fine toppen og evnen til å gjengi
    musikk i 2 kanaler i forhold til mye annet på markedet.(også i følge det siste lyd og bilde testen.)Men når det skal være litt 'lokk and loll'
    og funky elektronica så var det mer action i naden.

Men personlig vill jeg selvfølgelig ikke bytte tilbake til 2 kanaler. Tror også det er litt av prisen man må betale når man putter så mye snæcks inn i en AV boks.Men det hadde vært moro og fått til et kombo anlegg for oss som ikke har 3 stuer å fylle med lyd ( Gorm )

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til de som måtte interessere seg...

Her er et innlegg ang. diskantene i Bravo serien, som jeg tidligere har nevnt i denne tråden...
    Mitt innlegg kommer førtst, så svaret fra Audio Pro:
    Hei!

Har et spørsmål til diskantene i Bravo serien.

Ringradiatoren som sitter i Bravo FX-10, er det den samme som sitter i alle høyttalerne i Bravo serien? Eller er f.eks. diskanten i FX-01 (som ser lik ut som den i FX-10) forskjellig?

I tester i lyd og bilde, fikk diskanten i FX-01 karakteren 8 mens testen av FX-10 i lyd og bilde fikk karakteren 9+ .

Er ikke det rart, hvis det er samme diskanten som sitter i begge høyttalerne?

En annen ting, tåler diskantene mye effekt? Jeg har kamerater som har slitt med at diskantene lett ryker på sine Dali høyttalere, og lurer på hvordan dette er på AudioPro høyttalerne.

Hvor mye koster det å kjøpe nye diskanter om jeg ødelegger et diskantelement?

Håper på svar.

Hilsen

Jonia

Hej Jonia,
    Det är samma diskant i alla FX-högtalare i Bravo serien.
    Skillnaden i betyg får stå för Lyd&Bilde.
    Effekttåligheten för en diskant är dels en funktion av själva diskanten dels vilken typ av delningsfilter ( crossover ) man använder och dessutom vid vilken frekvens diskanten är delad. När det gäller FX-högtalarna tål de mycket höga effekter. Audio Pro har tillsammans med Vifa/Scan Speak utvecklad vår egen variant av ringradiator. Vår diskant är utrustad med dubbelkammare, extra kylning samt ett magnetsystemet är neodenium. Allt för att erhålla en så linjär och dynamisk diskant som möjligt.
    mvh
    Stephan
    R&D Audio Pro AB
    Dette kan jo være med på å forklare hvorfor prisene på bakhøyttalerne og centeren er såpass stiv som de faktisk er. Den diskanten koster jo faktisk 1500 kr i innkjøp direkte fra Audio Pro.... gulp, hva koster de da for meg hvis jeg skal kjøpe to stk om jeg skulle være så uheldig å ryke dem...? Det tenkte jeg ikke på når jeg kjøpte høyttalerne... vi får krysse fingrene for at det aldri skjer....

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,070
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sa jo det var samme diskant jo, Jonia.
    sjekket det med Audio pro for ganske lenge siden...
    lurer på om det kan ha med størrelsen på kassen at L&B bedømmer samme diskant forskjellig? sikkert andre faktorer også, at de kanskje spilte høyere med FX-10, andre kilder, forsterker, etc..(annen tester?)

Ellers tror jeg det er mye fornuftig i det du sier ang. forforsterkerens betydning..
    Tror jeg skal eksperimentere selv litt på det området.

Ang. forskjell på NAD-Marantz...
    hvis du har mulighet, og lyst, kunne du jo gjort følgende test:
    Se de første 20 min av "Signs" med begge forsterkere. helst på samme lydnivå om du har lydtrykksmåler. Vært interessant å sett om du kom fram til det samme som meg(NAD 218 VS MM9000 marantz.), så jeg lar være å kommentere hva jeg erfarte så lenge.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det er samme element er jo greit. Men kassen og delefilteret kan lett sørge for at det låter ganske så forskjellig. Men de bør jo ha anstrengt seg litt for at høyttalerne i samme serie låter mest mulig likt.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det er samme element er jo greit. Men kassen og delefilteret kan lett sørge for at det låter ganske så forskjellig. Men de bør jo ha anstrengt seg litt for at høyttalerne i samme serie låter mest mulig likt.
    Kan vel strengt tatt ikke si at jag har merket særlig forskjell selv altså... kan jo hende Lyd & Bilde ble litt "lurt" av den psykologiske følelsen av at FX-10 er bedre enn FX-01. Hvilket den jo selvsagt er også, men at diskantene er de samme men at helhetsinntrykket av FX-10 bidro til å trekke også diskantene opp.

Jeg sa jo det var samme diskant jo, Jonia.
    Hmm, ja, du gjorde kanskje det.... begynner å bli så mye innlegg i tråden at jeg må ha oversett det.... :shock:

Ang. forskjell på NAD-Marantz...
    hvis du har mulighet, og lyst, kunne du jo gjort følgende test:
    Se de første 20 min av "Signs" med begge forsterkere. helst på samme lydnivå om du har lydtrykksmåler. Vært interessant å sett om du kom fram til det samme som meg(NAD 218 VS MM9000 marantz.), så jeg lar være å kommentere hva jeg erfarte så lenge.
    Jeg har ikke lydtrykksmåler. Hvor får du kjøpt en god sånn en...? Og hva koster det?

Anyway, kommer nok ikke til å teste ut dette med det første.

I går hadde jeg og Sollie en lyttekveld og jeg hadde skaffet overganger slik at vi kunne kjøre både NAD forforsterker og Marantz samtidig (kjapt å svitsje imellom dem...). Brukte to Y-plugger med hunn-innganger og satte den i effekttrinnet. Denon DVD2200 har jo 2 sett med analoge utganger til frontene, så det var lett å sette det opp. På grunnlag av denne lyttetesten ser jeg meg nødt til å moderere utsagnene mine noe mhp hva som er best..

Ved bruk av NAD'en virker lyden litt fastere i fisken, som tidligere sagt, men etterhvert som vi testet ulike plater gikk det opp for oss (iallfall jeg, Sollie får snakke for seg selv, men vi var nok ganske enige..) at NAD'en faktisk ikke går like dypt i bassen!! Og her tror jeg vi er ved kjernen av saken. Lyden høres tørrere ut, og mer fast i fisken nettopp fordi den ikke spiller de laveste oktavene!! :!:
    I musikk med mye dypbass, kuttet NAD'en rett og slett ut de aller laveste frekvensene, og det hørtes bra ut da bassen følgelig blir mer distinkt.. Men når vi koblet over på Marantzen (fortsatt med NAD effekttrinnet koblet til, jeg kjører aldri Marantzen uten effekttrinnet i denne sammenligningen) fikk bassen en helt annen dybde. De laveste oktavene ble med en gang merket av oss begge som et tilskudd i musikken, og bassen fylte rommet i langt større grad. Noe slappere i fisken er den rett og slett fordi dypbassen kommer til. Og jeg vil også påstå at denne slappheten slett ikke er så ille som jeg trodde første gang jeg sammenlignet. Da ble denne sammenligningen gjort med for stort tidsgap slik at jeg ikke merket at NAD'en fjerner informasjon fra bassen, og det hele virket så utrolig mye strammere....!

Jeg må si at jeg, ved tanke på at dypbass er kult, særlig til film, og at Marantzen er så fin i diskant/mellomtone, foretrekker å bruke Marantzen også til stereomusikk... Høyt nok blir det også, når jeg kjører på referansenivået (null) så blir det omtrent sammenlignbart med å kjøre NAD forforsterkeren på 11-11.30 på volumet.

Og en ting til... Når NAD'en er koblet til effekttrinnet genereres en lavfrekvent støy som knapt er hørbar, men jeg kjenner at basselementer vibrerer ørlite grann. Dette skjer ikke når jeg kjører Marantzen.

Derfor: NAD forforsterker på loftet, Y-koblinger tilbake til butikken!

Jeg har forøvrig også bestemt meg for, etter å ha diskutert med Sollie, å levere dempeføttene tilbake til butikken også. Det blir rett og slett litt mer futt og fart uten dempeføttene!

Fikk lånt med meg en signalkabel i butikken der jeg kjøpte anlegget også, skal bli artig å teste den ut. Koster 1300 kr, så det skal bli artig å høre om jeg klarer å høre forskjell på disse og mine egne Monster M350i.

Moderasjonen jeg nevnte innledningsvis går altså på hva som egentlig låter best. Det er MARANTZ'en, men dette som vi opplevde i går er jo i aller høyeste grad med på å underbygge tidligere påstand, nettopp at forforsterkeren er viktig for lydkvaliteten!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,070
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og en ting til... Når NAD'en er koblet til effekttrinnet genereres en lavfrekvent støy som knapt er hørbar, men jeg kjenner at basselementer vibrerer ørlite grann. Dette skjer ikke når jeg kjører Marantzen.
    Spesielt det merket jeg også, i forhold til NAD, i det klippet jeg nevnte. Marantzen hadde en intens stillhet når det skulle være stille, som gjorde at man ble ekstremt mer engasjert og mer :shock: enn :| , som med NAD...

Ellers gir marantz etter min mening en ekstrem atmosfære og stemning(vet ikke hva jeg ellers skulle kalt det), som jeg ikke har hørt i andre receivere. I forhold til FX-10 høyttalerne til Audio pro, har jeg forespurt den beste matchen hos flere(Neby, Audiopro, Rolfs hifi,Hifigalleriet, div. forum) og svaret har kort sagt vært: MArantz SR7xxx og "oppover"..fra alle..
    Ellers oppfatter jeg NAD som mer "brutal" i formidlingen, og det trøkker mer enn med marantz.. Nad låter noe mer uanstrengt.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig godt fornøyd med Marantzen, men den blir fryktelig varm når jeg har kjørt den hardt....

Lurer på om det går an å feste en vifte eller noe i skapet mitt slik at jeg kan få litt sirkulasjon der... Noen som har forslag til en slik vifte, den bør jo gå veldig stille da!

Og er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe en sånn lydtrykksmåler som er god og ikke altfor dyr?

Fant også ut av grunnen til at Marantzen har gitt meg litt "slapp" bass.... det er nemlig slik at selv om jeg har satt receiveren til ikke å ha sub, men har pluggen til lavnivåinngangen på høyttalerne plugget i, så får jeg kunstig lav bass.... merkelig synes jeg. Når jeg kjørte NAD'en ble bassen kontant, men ikke fullt så dyp. Trodde først dette skyldes at NAD'en kuttet ut noen frekvenser i de dype oktavene, men det stemmer ikke. Når jeg kjører Marantzen uten pluggen i, så blir lyden også her meget fast og fin, men mangler de aller dypeste tonene. Noe sier meg at disse dypeste tonene ikke egentlig finnes i musikken..... Derfor, hvorfor går det signal fra receiveren til høyttalerens lavnivåinngang når jeg har stilt inn på receiveren at jeg ikke har sub?????? Dette er veldig rart, virker som om noe er feil her....

Jeg har nå koblet ut pluggen helt, og setter den kun inn når jeg kjører dvd audio eller sacd (for å få med LFE signalet), dette fordi dvd spilleren ikke ruter LFE signalet til frontene, selv om jeg har stilt inn dvd spilleren til ikke å ha sub... merkelig, ikke sant?
    :?:

Er det noen som kan hjelpe meg med dette problemet?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,070
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et forslag, men: prøv å slå receiveren helt av, så på igjen, etter du har plugget ut. er ofte innstilinger som ikke blir "gjeldende" før den omstartes...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg forsøkt uten hell.....

Forslag til vifte?

Hvor får jeg kjøpt lydtrykksmåler? Hva koster det for en som er brukbar?

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydtrykk måler var det mange som gikk inn for å kjøpe for ei lita stund siden, de betalte svært lite (tror det var 4-500,-).

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett en måler fra RadioShack til 950 kr som er digital og blir anbefalt av hjemmekino.no . Er det en grei pris på en slik måler? Finnes det like gode alternativer til en rimeligere penge?

Er det noen som har innspill til en sånn vifte jeg kan montere bak ved receiveren slik at jeg får bedre sirkulasjon på lufta rundt receiveren? Den bør jo være stillegående.....

Jonia

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0