Jonia's hjemmekino... nå med nanoDSP for musikk EQ - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 256
    Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    IIIkkkk.....

STØV?? Fysj a mei......

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

NY RECEIVER PÅ PLASS

Da var ny receiver på plass! Marantz sr-7400, ser strøken ut. Har fått koblet den opp og testet den litt i går med lovende resultater.

Mer testing i dag!! Jippi!

Fjernkontrollen er jo strøken også, med back-light og LCD display...

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,067
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer Jonia!! Synes den receiveren Passer meget bra til de høyttalerne.

Intermediate sollie sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    522
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke fyr oppunder mer på Jon nå da,han tar jo helt av her...Snart så kjøper'n seg vel et hus........hehe

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser dritbra ut!

Men jeg blei lit skeptisk til plasseringen av bakhøyttalerne dine, så ut som de spilte litt mye "bort" fra deg enn "til" deg? Og kanskje litt mye refleksjoner fra sidevegg?

Er godt mulig det låter bra da, men det hadde vært gøy å hørt hvordan det låt mere "mot" deg.

Kan du ta et bilde av lytteposisjon med bakhøyttalerne?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for trivelige tilbakemeldinger.

Jeg har lurt litt på dette med plassering av bakhøyttalerne, og har prøvd endel forskjellig.

Baktanken er at bakhøyttalerne IKKE skal spille direkte til meg. Derfor har jeg plassert dem rett frem langs veggene. Hensikten med dette er at jeg er ute etter et diffust lydbilde som skal skape "ambience" ved avspilling av flerkanalsmusikk... (WOW, vet jeg egentlig hva jeg snakker om her..?) Det jeg prøver på er å få en følelse av at jeg er tilstede i konserten på en måte. Men, om det er nødvendig å plassere høyttalerne på denne måten er jeg usikker på, da lyden til bakkanalene ofte er innspilt nettopp som diffus lyd (ikke retningsbestemt).

Har også forsøkt å sette høyttalerne til å peke INN mot sideveggene (altså fra meg når jeg sitter i lytteposisjon).

Som du sier, så får jeg mye refleksjoner i veggen, det ble enda værre når jeg plasserte dem til å peke inn mot veggen, naturlig nok... Og problemet er at refleksjonene ikke låter bra fordi veggen gir en hul lyd i bakkanalene. Veggene er av mur (den ene sideveggen er en lettvegg av finerplater, og det blir ikke så bra lyd når disse veggene reflekterer lyden). På den andre siden, dersom jeg peker høyttalerne mot meg, får jeg en følelse av at jeg i litt for stor grad klarer å plassere hvor lyden fra bakkanalene kommer fra...

Noen som har en god løsning til meg? Og som ikke innebærer en komplett ombygging av stua? Oppheng av tepper o.l. er neppe noen løsning, da jeg har en samboer som synes hun har vært veldig imøtekommende som har latt meg få KJØPE anlegget..... strikken er altså tøyd maksimalt. (brukte flere måneder på å overtale henne, og måtte ommøbelere stua for å "bevise" at det skulle la seg gjøre å plassere et hjemmekinosystem i stua vår)

En løsning jeg prøver ut nå, er HOLFI's metode. Jeg kaller den det, det går på å tilføre en økt forsinkelse til bakkanalene, og senke lydnivået med 3 dB på bakkanalene og 2 dB på centeren (som også skal tilføres forsinkelse). Har ikke helt funnet ut av den ideelle innstilling enda, men vi får se. Kan hende vil senking av signalet i bakkanalene føre til at lyden ikke blir like lett å retningsbestemme selv om høyttalerne settes til å peke rett mot lytteposisjonen)

Skal prøve å få tatt noen flere bilder i helga, av receivern og bakkanalenes plassering.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,067
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir det egentlig om man spiller bakhøyttalerne ute av fase?
    altså bytte om + og - ?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du prøvd bipolare bakhøytalere? de spiller ut til hver side og vil hjelpe deg i å skape et difust lydbilde
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er IKKE å anbefale å spille ute av fase. Hvis du har en THX-kalibrator (f.eks Indiana Jones-filmene eller Star Wars har dette vedlagt), så kan du høre hvordan det høres ut når høyttalerne er i motsatt fase. Lyden blir ikke bare diffus, men lavere, med dårligere bass og generelt flatere og mer ubestemmelig. Ikke bra i det hele tatt!

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det Tema Isolator du bruker?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det Tema Isolator du bruker?
    Jepp, det er det. Bruker de under frontene (tar vekt opp til 30 kg), og høyttalerne veier 29 kg.

Jeg bruker også samme knottene under dvd-spilleren, men da beregnet for vekt opp til 8 kg. DVD spilleren veier 5 kg. Det har vist seg å hjelpe veldig på støyen fra spilleren, da det hender den lager litt lyd i begynnelsen av enkelte cd'er. Lyden forplantet seg tidligere i tv-benken min, men med bruk av Tema Isolator, forsvinner denne forplantningen totalt, og resultatet er mindre støy fra DVD spiller. Selv skikkelig bråkete cd'er låter stille nå! Anbefales!

Når det gjelder bruken av dette under høyttalerne, er jeg ikke helt sikker på om jeg liker det eller ikke. Mister litt av ristinga i gulvet (som er litt moro under film...) , men til gjengjeld føler jeg at lyden blir svært behagelig. Med den gamle receiveren følte jeg at lyden fra bassene ble litt slapp ved bruk av disse knottene, men med bruk av dedikert forforsterker forsvant dette problemet. Jeg kan merke litt antydninger til slapp bass igjen med den nye receiveren, men det er likevel strammere enn med den gamle receiveren. Jeg skal sammenligne litt i helga mellom spikes og tema isolator (må ha litt hjelp til å løfte og lytte, kanskje jeg får spørre Sollie om hjelp til det?).

Uansett, verdt et forsøk er det jo.

Har forresten ikke prøvd bipolare høyttalere, da Audio Pro ikke leverer det. Og jeg må ha AUDIO PRO!!!

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Audio Pro

Særdeles kult oppsett

Hilsen en i Audio Pro familien!

Mr. Gadget Man

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    522
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I'll be there Jon..Bare for å lytte sef.Du får løfte selv....

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

NYE BILDER !!!

Hei!

Nå har jeg tatt noen nye bilder av anlegget.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flere bilder!!

Her kommer enda flere bilder!

Det bildet jeg har kalt "FX-10 igjen" viser endel kabler (hvite langs veggen). Her har jeg surret sammen kablene til bakkanalene sammen med radio og tv-antenne kablene. Er det dumt? Kan denne sammensurringa føre til forstyrrelser i tv-signalet for eksempel? Jeg har nemlig erfart at tv-bildet er dårlig fra kabelnetter, men har stort sett gitt skylden til kabeltv-leverandøren..... Kanskje jeg bør gjøre noe med dette?

Bildene er slettet da jeg har lastet opp for mye bilder...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Flere bilder!!

Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Her kommer enda flere bilder!

Det bildet jeg har kalt "FX-10 igjen" viser endel kabler (hvite langs veggen). Her har jeg surret sammen kablene til bakkanalene sammen med radio og tv-antenne kablene. Er det dumt? Kan denne sammensurringa føre til forstyrrelser i tv-signalet for eksempel? Jeg har nemlig erfart at tv-bildet er dårlig fra kabelnetter, men har stort sett gitt skylden til kabeltv-leverandøren..... Kanskje jeg bør gjøre noe med dette?
    Utrolig tøft anlegg, synes nå jeg. Bare å snu den ene raden av stoler så har du kino til 9 personer også!

Når det gjelder kabelspørsmålet ditt anbefaler jeg at du tar det i Kabler-kategorien. Lydfrekvenser og bildefrekvenser er gjerne i ulike frekvensbånd, men du skal ikke utelukke at det kan være krysstale/støy mellom kablene her likevel. I Kabler-kategorien finner du mange med gode tekniske kunnskaper om kabling.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fjernkontroll!

Hei og hå!

Har nå fått lest igjennom den tykke manualen til receiveren min, og har lært meg endel omkring bruken av fjernkontrollen. Den er faktisk svært mye bedre enn tidligere fjernkontroller jeg har vært borti....

Den kan lære funksjoner fra andre fjernkontroller. Du setter bare fjernkontrollen i mot den fjernkontrollen du vil lære av, deretter trykker du inn "lære-tasten" og deretter hvilken tast på Marantz fjernkontrollen som den nye funksjonen skal tilordnes. Deretter trykker jeg på den ønskede knapp på den gamle fjernkontrollen, og vips så har Marantzen lært det. Kult!! 8)

Du kan selvsagt legge inn forhåndsprogramerte leverandørfjernkontroller også, ved bare å taste inn en kode. Nå kan jeg tilogmed styre Argon backup-spilleren min (som også er regionsfri) med Marantz-fjernkontrollen!

Lekte meg også med en makro i går. Jeg "laget en knott" som jeg kalte "Film" som jeg kan velge ut fra LCD displayet som automatisk starter DVD spilleren, stiller inn receiveren til DVD og AUTO (deteksjon av inngangssignal fra DVD f.eks.), samt skifter TV-kanal til DVD-kanalen (RGB1).... Alt dette med ett tastetrykk, litt moro det også da....

Her følger et bilde av fjernkontrollen...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    522
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lazy boy.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sollie
    lazy boy.
    Hvilket er hele poenget med en fjernkontroll. Bra jobbet, jonia!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny forsterker.

Fantastisk fett oppsett, og et nydelig valg av komponenter, som matcher hverandre veldig bra. Du jeg har et spørsmål. Har du testet ut lyden i stereo med sr7400 uten effektforsterkeren? Er det den store forskjellen? Sitter å lurer på om jeg skal bytte ut min sr6200 med sr7400 eller kjøpe en effektforsterker og beholde sr6200.

Ørjan

Side 2 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •