Jonia's hjemmekino... nå med nanoDSP for musikk EQ - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 13 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 256
    Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei, jeg kjøpte den ikke av Brent Huskins, men det kunne jeg ha gjort. For prismessig ville den kommet ut på det samme.

Jeg er blitt kjent med en i San Diego som skaffet meg forsterkeren, men det var egentlig litt tilfeldig, for jeg skulle kjøpe noen kabler av han og så nevnte jeg at jeg var ute etter Parasound. Og han hadde bekjenter igjen da vet dere, så plutselig hadde vi en deal. Dessverre ble det noen komplikasjoner underveis som gjorde at ting tok litt lang tid, men jeg fikk den jo til slutt....

Men Brent Huskins virker som en pålitelig type, kommer sikkert til å kjøpe gjennom han senere.

Prisen jeg har betalt, kan sendes dere på PM om ønskelig.

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv bestillt en C2 fra Brent, regner med jeg får den i løpet av 2 uker.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok spennende tenker jeg... da får du vel nyeste softwaren også da?
    Kan du sende en pm til meg med prisen du må ut med (det totale regnestykket?)

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann hoppsann.

Dette innlegget har jeg også lagt som egen tråd under tweaking, men tenkte jeg kunne legge den ut i tråden om mitt anlegg også, så folk ser plassering av høyttalere og lytteposisjon også...

Jeg har lenge slitt med en slem stående bølge ved 49 Hz. Jeg blir ikke kvitt faenskapet uansett hva jeg gjør.

Dette forringer lydkvaliteten betraktelig, jeg synes det er blitt riktig så bra forholdene i min stue tatt i betraktning, men likevel irriterer jeg meg over denne stående bølgen.

Så til utfordringen. Jeg får ikke lov til å trekke høyttalerne ut på gulvet av min samboer. Høyttalerne må stå der de står nå.
    Jeg har ingen mulighet til å flytte lytteposisjonen min, sofaen må stå der den står.

Så hva gjør jeg da? :x

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Fikk Blue Man Group dvd audio i posten her om dagen... jeg fyrte opp anlegget og fikk sjokk....... her er så mye bass når stortrommene setter i gang at selv på et moderat lyttenivå så ristet vitrineskapet i takt med trommene.... Det ble faktisk for mye! Det låt boomy og dårlig dessverre.... så hvordan kan nå dette ha seg? Jeg har ikke tidligere reagert på at jeg har for mye dypbass..

Jeg kjørte en rask kalibrering med lydtrykksmåleren på dvd spillerens innebygde noisegenerering, og alt var som det skulle....

Så kom jeg på at jeg skulle teste med DVE. Jeg mente å huske at også denne har toner som i følge produsenten skal være enda mer nøyaktige enn de som genereres i spillerne.

Så jeg fyrte opp DVE, kjørte 5.1 audio test'en, dro volumet opp til 0 dB (referansenivå), og hva er nå dette?????

Fronthøyttalerne viste 78 dB, bakhøyttalerne viste 72 dB, centern viste 78 dB.... her måtte noe gjøres... MEN, sjokket kom når det kom lyd i basseren..... 86 dB!!!!!!! WHAT?? Nivåkalibreringen med egengenerert støy fra dvd spilleren viste at alle tonene var like høye....., men DVE viser at høyttalerne ikke har korrekt lydnivå, og at SUB'en faktisk er satt altfor høyt...

Hvordan kan det ha seg at jeg ikke har merket dette før nå? Jeg får ikke dette til å rime i det hele tatt.

Jeg kjørte testen igjen med samme resultat.
    Jeg gjorde også samme testen digitalt for å se om receiveren har bommet like stygt på innstillingene....

Jepp, helt på trynet her også. Bassen var stilt minst 10 dB for høyt. KAOS.

Jeg ryddet skikkelig opp i innstillingene ved å bruke DVE i går, og nå er lydtrykket i samtlige kanaler 75 dB når receiveren står på 0 dB, inklusive sub'en.

Samme når jeg kjørte 7.1 inngangen også, nå er alt korrekt kalibrert. Måtte skru ned bak på sub'en også, ganske mye (kvart omdreining omtrent!).

Så, hvordan er det mulig at innstillingene fra receiver og dvd spillerens egen støygenerering kan ta SÅ feil? Eller er det noe galt med DVE?

Lyden er jo bra nå, men den er nesten blitt litt bassfattig.....

Ikke lett å bli klok på, slik det er nå så viser jo receiverens egengenererte støy at bassen er 10 dB for lav...

Hva er riktig??????

P.S: Jeg brukte lydsignalet som het 5.1 band limited eller noe sånt (for den andre muligheten var full bandwidth, men da ble det jo lyd i all høyttalerne tror jeg... iallfall helt annerledes)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan velge toner med forskjellig båndbredde mener jeg og huske, men husker ikke hvem jeg brukte mest. Ganske sikker på at DVE er riktig. Hvis du ikke spiller usannsynlig høyt er det ofte greit å legge på 2-3 db på sub.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    ........Jeg brukte lydsignalet som het 5.1 band limited eller noe sånt (for den andre muligheten var full bandwidth, men da ble det jo lyd i all høyttalerne tror jeg... iallfall helt annerledes)
    Du bør vel egentlig først avklare hva som ligger bak definisjonsgrunnlaget for testen???

1. band limited:
    2. full bandwith:

:wink:

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er et godt poeng. Men uansett så kan det jo ikke være så forskjellig...? Signalet skal jo være like høyt uansett om det er i en del av fekvensområdet eller om det er i hele frekvensområdet? Med mindre ikke bassen er kunstig satt opp og ikke kommer med i limited bandwidth. Da er det uansett feil å justere etter bassen, da denne i dette tilfellet vil være satt kunstig høyt for å gi utslag.

Men du har et godt poeng i å finne ut hva det betyr, og jeg skal sjekke ut dette.

Kanskje vet noen her på forumet dette allerede????

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et utdrag jeg fant i en omtale av DVE...

Her står det jo at limited pink noise skal brukes til å justere lydstyrken mellom høyttalerne.. Jeg markerte det med fet skrift...

"I was pleased to find both 5.1 and 6.1 audio tests on DVE (none of my three previously acquired test DVDs have 6.1 tracks), and was particularly delighted to find full bandwidth pink noise signals (in addition to band-limited pink noise used to set speaker balance). These and many other audio signals and sequences are available in both Dolby Digital and DTS tracks. Changing audio modes must be done from your DVD’s remote control, not from a DVD menu. Full bandwidth pink noise is used to measure the in- room response of each audio channel with a third-octave analyzer. This reveals room-speaker interactions that cause peaks and dips in the audible frequency response, which may be tuned out with an equalizer, preferably a parametric equalizer. Each test signal only lasts 20 seconds, so it’s necessary to set your DVD player for the chapter repeat mode to extend the duration of the signal for any equalization adjustment. Since it may take a second or so for the chapter to restart, there will be an interruption in the signal, so be sure to use the longest averaging time setting on the analyzer to ensure accuracy. And please note that there is no motion picture X-Curve pre- emphasis applied to these signals; if you have a THX-certified audio decoder, disable re-equalization. Otherwise, your room equalization will defeat the X-Curve de-emphasis of your TXH decoder’s re-equalization."

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar at limited noise betyr: 500Hz til 2000Hz.

Vennligst korriger meg hvis det er feil.... :wink:

I så måte er måleområdet totalt ''uinteressant" :wink:

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, si det. Men sub'en spiller jo ikke over 80 Hz, så da er det jo rart at det kommer lyd fra den hvis signalet som sendes er over 500 Hz..... Det er jo tross alt deling på 24 dB/oktav over 80 Hz, så da skulle det være fint lite lyd igjen ved 500 Hz.....

Det står jo klart i teksten at band-limited pink noise brukes til å stille balansen mellom høyttalerne, så jeg tror det er riktig slik jeg har gjort det. Men jeg er litt overrasket.

Fikk Seal - best of dvd audio i posten på fredag, og satte den på straks. Den låte kjempebra! Jeg synes det er bedre balanse i musikken nå enn før, så jeg har nok rett og slett kjørt med for mye bass...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå eksperimentert med DVE og nivåinnstillinger, og det er ingen tvil om at DVE er korrekt. Det låter knallbra, og RIKTIG.

Når jeg kjører sub'en til musikk, så integreres sub'en i lydbildet slik at du ikke merker den er der, før du skrur den av. Da merker du at du mister noe i bassen. Og skal jeg ha litt ekstra party faktor, så drar jeg på ved å justere opp subvolumet fra receiverens meny, da blir det party-faktor med en gang! Enkelt og greit....

Anbefaler alle å ta DVE testen, for det er nemlig ikke alltid at receiverens interne testsignaler fungerer for hele kjeden, dvs. receiveren forutsetter at den mottar et standard signal fra DVD spilleren, og er denne fra en annen produsent, kan det være avvik slik jeg oppdaget i mitt tilfelle. Nå er jeg sikker på at signalene er korrekt helt fra dvd spilleren og ikke kun fra receiveren og ut til høyttalerne.

En annen ting jeg har merket meg, er at det digitale signalet ut fra dvd spilleren varierer i styrke avhengig av om det er DD eller DTS... og overraskende nok er DTS sporet 4 dB lavere ut fra dvd spilleren enn DD !

Og lyden rett fra DVD spilleren via 7.1 inngangen gir det høyeste ut-signalet og det er dette som også er teoretisk korrekt. Da er det nemlig 75 dB ved referansenivå på receiveren uten at jeg har justert opp eller ned signalet i verken dvd spiller eller receiver. Dette gjelder for både DD og DTS.

Det er også klart at dac'en som sitter i dvd spilleren er klart å foretrekke fremfor dac'en i receiveren. Lyden blir merkbart mer oppløst fra dvd spillerens analoge utganger. Dette kan ha sammenheng med at jeg tvinger sub'en til å spille vanlig bass i tillegg til LFE (altså innstilling satt til BOTH på sub'en). Da må receiveren behandle signalet internt slik at bassen kan "hentes" fra frontsignalene og rutes til sub'en i tillegg til frontene. Denne behandlingen ser ut til å ha negativ effekt på lydkvaliteten. På den andre siden så benytter jeg sub'en til musikk kun når jeg skal ha litt ekstra klem, f.eks. til fest, så da spiller det ikke så stor rolle likevel.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh, hva er dac`en?

Og hvordan kobler en suben når den kan brukes til musikk og film? Altså 2ch og DTS/DD.

Dette med at DTS gir lavere signal er veldig hørbart hos meg også. Bruker du decibelmåler for innstilling med DVE? Hvilken type egner seg best der tro.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Eh, hva er dac`en?

Og hvordan kobler en suben når den kan brukes til musikk og film? Altså 2ch og DTS/DD.

Dette med at DTS gir lavere signal er veldig hørbart hos meg også. Bruker du decibelmåler for innstilling med DVE? Hvilken type egner seg best der tro.
    Hei!

DAC = Digital til analog decoder

Dvs. den enheten i spilleren som gjør om digitale signaler på cd-plater og dvd'er etc. til analoge signaler som videre forsterkes og sendes til høyttaleren.Kvaliteten på denne er avgjørende for lydkvaliteten.

Jeg har koblet sub'en til med vanlig lavnivåinngang (altså subutgangen fra receiveren til linjeinngangen på sub'en), men jeg har i min receiver muligheten til å velge at bassignalet (under en valgbar delefrekvens, jeg har satt min til 80 Hz) kan sendes til sub'en i tillegg til frontene. Du kan ha et annet navn på denne innstillingen, men de fleste receivere har denne muligheten.

Jeg bruker en RadioShack lydtrykksmåler til å måle lydtrykket, den egner seg helt greit til formålet, men det finnes bedre målere (til en mye høyere pris....) på markedet.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken settings er "best", eller mest naturtro? Er det når man setter alle høytalere til small eller large? Evt. surr. og/eller senter til small? Er det noen fasitt eller anbefalt setting der?
    Har lest at mange har fått en opplevelse av å bruke small, selv om de er av relativt grei størrelse.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har erfart at det er best å kjøre med minst mulig påvirkning av lyden, og det vil då få dersom du kjører alle signalene ufiltrert.

Det vil videre si at du setter alle høyttalere til Large, uansett hvor store de er. Du vil nok kunne oppleve at du mister bass i bakkanalene, i og med at hele signalet sendes til en liten høyttaler (regner med du har små bakhøyttalere..?) istedetfor å gå både til høyttaleren og sub'en, så du må selv vurdere dette. Til musikk anbefaler jeg helt klart å kjøre alle på large, har du en dyr dvd spiller så la denne stå for all kodingen (dvs. kjør med signalkabler fra 5.1 utgangen på spilleren til 7.1 (eller 5.1- inngangen) på receiveren. Da blir lyden upåvirket i alle kanaler, som igjen gir best lydkvalitet.

Til film er du gjerne avhengig av at surround opplevelsen blir troverdig... da kan det bli et problem å kjøre bakhøyttalerne som large (hvis de er små monitorer....), du vil da føle at f.eks. et fly som flyr "over hodet" er en jetjager når det kommer mot deg, men oppleves som en Ford Fiesta idet den har passert.. hvis du skjønner hva jeg mener med det... Ikke noe vondt sagt om Ford Fiesta altså....

Du må selv avgjøre hva som blir best, det finnes vel ingen fasit. Kan hende er bakhøyttalerne dine store nok til å reprodusere tilstrekkelig bass uten hjelp av noen subwoofer, så du må nok bare prøve deg frem.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponert!
    Masse bra utstyr, jonia!
    Tenker du bruker noen timer foran dette 8)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jonia, glad du har fått justert noe, men ellers, det er vel normalt at sub er justert noen db høyere, kompenserer litt for ørets følsomhet her. Er subben på samme niveau som resten blir det gjerne litt bassfattigt ja...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Imponert!
    Masse bra utstyr, jonia!
    Tenker du bruker noen timer foran dette 8)
    Takk skal du ha, bruker nok alt for mye tid på dette egentlig...
    Sånn er det å være hekta...

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jonia, glad du har fått justert noe, men ellers, det er vel normalt at sub er justert noen db høyere, kompenserer litt for ørets følsomhet her. Er subben på samme niveau som resten blir det gjerne litt bassfattigt ja...
    Har kommet frem til 2 hovedinnstillinger. En som er helt flat og "klinisk" korrekt. Den andre er en innstilling som hever bassnivået 8 dB. Den er skikkelig tøff til musikk som Yello og liknende. Har da justert slik at suben er helt flat når signalet ut fra DVD er +8dB. Deretter trekker jeg ned signalet i receiver med -8 dB og kommer helt flatt ut.... dersom jeg skal dra på, så kan jeg heve nivået ved å justere receiverens subnivå til 0 dB... detter gjøres enkelt fra fjernkontrollen.

(P.S: Bakgrunnen til at jeg hever nivået fra DVD spiller, er at jeg har erfart at det vanlige 0dB-nivået gir et mye lavere signal via analog utgangen enn det som går digitalt, slik at dersom jeg skal kjøre digitalt, så vil ikke receiveren kunne dra ned volumet på sub'en tilstrekkelig med den justering jeg har bak på subwooferen. (selv ved -15dB i receiver så vil jeg få +5 dB på sub'en...), derfor har jeg øket utgangssignalet med 8 dB fra dvd spilleren. Da kan jeg redusere pådraget noe bak på sub'en slik at receiveren kan spille flat bass også når jeg kjører digitalt....).
    Hmm, var det noen som skjønte hva jeg mente med dette??? :shock:

Kan muligens risikere noe høyere forvrengning av signalet fra dvd spilleren ved å gjøre dette, men har ikke merket noe enda.

Ellers har jeg nå endelig fått somlet meg til å fylle høyttalerstativene til bakkanalene med sand.... fikk gjort det på fredag. Det ble kjempebra, nå fremstår stativene som massive og står fjellstøtt. Egenresonansen er så å si borte, og metallklangen er der ikke lenger... Knipser jeg med fingeren på stativet, så høres kun en svak og dempet lyd. (omtrent som å knipse på en trebjelke....) Anbefales! Fikk satt opp og lyttet til musikk på bakkanalene for å høre om jeg merket forbedring, og det var ikke vanskelig... særlig når jeg dro på litt ekstra så ble det bedre lyd da stativene ikke lenger "synger med"...

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags type sand brukte du da?