Jonia's hjemmekino... nå med nanoDSP for musikk EQ - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 13 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 256
    Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fortell fortell om dine erfaringer da!!

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Fortell fortell om dine erfaringer da!!
    Ble ikke montert før i kveld og i og med at jeg har det samme problemet som deg...bor i blokk. Tror jeg at den store testingen må vente til etter jobb i morgen, fare for at det blir litt tidlig kvelden!

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

RAGGSOKKER!

Hei!

I går lurte jeg seriøst på om jeg har blitt litt forstyrret i topplokket.... jeg hadde nemlig tid for meg selv til å gjøre litt testing av anlegget... igjen!

Denne gangen konkluderte jeg med følgende:

Høyttalerne får en jevnere frekvensgang ved å PUTTE RAGGSOKKER INN I BASSREFLEKSPORTENE på frontene... :shock:

Baktanken med dette forsøket var nemlig å moderere dypbassen i fronthøyttalerne mine. Jeg har et meget vanskelig rom å spille bass i, murvegger rund baut, og har en plagsom stående bølge ved 50 Hz som gir meg en 10 dB forsterkning her. :evil:

Jeg har kjøpt inn en Bravo Sub for å få mer jevn frekvenskurve i bassen og bedre trykk i området 20-100 Hz og trenger derfor ikke så ekstrem dypbass som frontene gir. Jeg ville derfor prøve å tvinge høyttalerne til å spille litt snillere i dypbassen ved å simulere trykkammer konstruksjon. Lettest var det da å putte raggsokker i refleksportene.

Resultatet var definitivt hørbart, og det kan faktisk også sees i målingene. Høyttalerne ruller av mye tidligere, allerede ved 31 Hz i motsetning til 25 Hz som det var tidligere. En annen effekt er at pukkelen ved 40 og 50 Hz er redusert med 7 dB! Mellombassen forble så å si uendret.

Derfor, ved å temme frontenes bassrespons har jeg oppnådd en jevnere frekvens i bassområdet, men jeg har fortsatt den stående bølgen jeg ikke blir kvitt ved 50 Hz, men den er iallfall blitt mindre tydelig.

Jeg har også testet frontene sammen med sub'en, og har funnet ut at jeg ved å bruke raggsokker i frontene får omtrent samme bassnivå som å kjøre uten raggsokk tidligere, men med enda mer bass i området 25 Hz og i tillegg noe mer klem i 80 Hz området. Dvs. jeg får mer bass og flatere frekvenskurve enn å kjøre frontene alene uten sokk.

Derfor, best mulig lyd blir det med raggsokker i bassrefleksportene, best mulig partyfaktor oppnås ved å kjøre sub'en ved siden av, men denne blir nå mer "riktig" enn tidligere (det ble nok i overkant når jeg kjørte sub'en i tillegg til frontene UTEN sokk).

En annen effekt er at bassen fra frontene også oppfattes mer "kontant", den er kjappere og slår litt mer, som også er bra.

Men så er det jo alltid et spørsmål om dette er "usunt" for høyttalerne? De er jo tross alt ikke konstruert for å spille som trykkammer.. noen som har innspill her? :?: :?:

Alt i alt kan vi vel konkludere med at jeg har fått enda litt bedre bassrespons, og at jeg samtidig har fått bekreftet at jeg er en hifi-nerd/idiot. Ikke verst bare det...? ops:

Her er en sammenligning av bassfrekvensene.

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen interressant ting du her viser er at ALLE rom farger bassen og se at det faktisk er +/- 10 db i området 30-100 Hz. Mye av samme variasjon opplever også jeg og det er mange der ute som henger seg unødig opp i frekvenskarakteristikken til en høyttaler i bassområdet. Her er det rommet som i praksis som bestemmer.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant det!

Hos meg er det veldig problematisk da laveste tone ved ca. 100 Hz og høyeste ved ca. 50 Hz skiller 20 dB!

Nå skal det legges til at jeg har kjørt rene sinus testtoner, jeg får noe flatere respons når jeg kjører pink noise ved de ulike frekvensene, men jeg synes sinus er mest interessante da de lett avslører nøyaktig hva som er problemområdene.

Det at jeg faktisk opplever at bassene på frontene sammen med Bravo sub'en faktisk gir lavere avlesning ved 20 Hz enn kun å kjøre frontene er jo også litt interessant.... for ellers i frekvensområdet er det jo klart høyere med alle innkoblet samtidig... Dette sammen med det faktum at basstoppene ved 40 Hz og 61 Hz forsvinner når jeg setter frontene til small og kun kjører suben i bassområdet, viser at flere basskilder ulikt plassert i rommet fører til flere nye stående bølger, og noen utfasinger. På denne måten skulle man teoretisk kunne bruke flere suber rundt omkring og i teorien få til en jevn respons i lytteposisjonen ved å benytte nettopp ulik plassering av bassmodulene og således sørge for å fase ned stående bølger og forsterke eventuelle minima i lytteposisjonen. Dette er nok ikke enkelt å få til i praksis, men det bør kunne gå.

Uansett så er det som du skriver BWA rommet som i praksis avgjør hvordan bassen låter.... men det er jo fint at det går an å påvirke lyden ved bruk av ullsokker.....

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Uansett så er det som du skriver BWA rommet som i praksis avgjør hvordan bassen låter.... men det er jo fint at det går an å påvirke lyden ved bruk av ullsokker.....
    Jeg mener at rommet påvirker meget, men selvfølgelig kan dette kompenseres, ved ullsokker eller å endre rommet. Bassfeller er jo et kjent eksempel.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du annbefale noen spesielle typer ullsokker? he,he (sorry, måtte spøke litt)

Nei dette må prøves Jonia, er klar for å få litt mer trykk i mitt oppsett jeg også. Oppgraderingene jeg har gjort i det siste med soundcare spikes har jo hjulpet litt på vei, men jeg håper å kunne få til enda mer snart. Får forhåpentligvis hjelp av en snill kar med mye erfaring og utstyr til måling.

Så da får jeg stoppe på vei hjem å kjøpe noen ullsokker til frontene mine og litt fugesand til stativene mine bak....mye "rart" en får for seg når en bruker dette forumet :-)

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du annbefale noen spesielle typer ullsokker?
    Tja, det kommer jo litt an på hva du liker best. Jeg valgte grå sokker, fordi de passer fint til høyttalernes lakk. HEHE
    Men du kan jo være så smart at du kjøper noen som er behagelige å ha på beina, så kan du bruke dem når du er på tur, og så kan høyttalerne bruke dem når du er hjemme! :wink:

Tror jeg hadde valgt sorte ullsokker til dine høyttalere, kanskje med 50 % bomull?
    he,he (sorry, måtte spøke litt)
    Ja, nettopp.....

Spøk til side..
    Det er viktig at de er tilstrekkelig tykke slik at du kan pakke dem sammen slik at de fyller hele bassreflexporten og sitter skikkelig. For når du guffer på blir det endel luft som trykker på dem, da må de sitte brukbart for ikke å bli sugd inn i høyttaleren eller blåste ut bak...

Men jeg er som nevnt tidligere ikke sikker på om det er skadelig for elementet eller cen innebygde bassforsterkeren å bruke en sånn løsning.....

En mer varig løsning enn ullsokker er jo å skjære til en plugg av skumgummi, det ville jo bli penere også.

Sand i høyttalerstativet er tingen, gir mindre egenresonans fra stativet og bedre vektfundament for høyttalerne.

Lykke til med testingen, og ikke driv med dette mens dama er hjemme, da tror hun det har rablet for deg...

Når det gjelder merkelige påfunn, hørte for en tid siden om en kar som hadde lagt dunputer oppå fronthøyttalerne sine..... skulle visstnok gi bedre lyd ved å dempe noen frekvenser.. he he, du kan jo teste det også... så er det Lier sinnsykehus neste stopp....

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av dere andre "erfarne" som kunne tenke dere å uttale dere i forhold til dette med at det evt. kan være ødeleggende for elementene/forsterker?
    Altså det å lage nesten lukket kammer vs. bassrefleks?
    :roll:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JmLab Cobal har i alle fall skumputer du kan sette inn i porten hvis det er behov for det. Det kan umulig være skadelig for høytalerene.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tør jeg nevne at SVS også sender med skumputer du kan TRØKKE inn i åpningene :wink:

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger med skumputer til mine Tannoy også.I følge bruksanvisningen kan de brukes dersom bassen blir "boomy".Jeg bruker de på sidehøyt. og senter med godt resultat.Er nok ikke skadelig når produsenten anbefaler det. 8)

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Produsenten anbefaler det ikke spesielt, det fulgte jo ikke med noe skumgummi, jeg har skrevet en forespørsel til dem, men ikke fått svar enda...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen sak, kan denne modifiseringen av bassgjengivelsen påvirke lyden fra resten av høyttaleren også? Eller kan denne modifikasjonen medføre at basslyden blir "feil" på noen måte...? Har ikke lykkes i å identifisere noen klare forskjeller utover det at høyttalerne blir litt snillere i bassen og mer kontante, kan ikke si at jeg føler lyden er dårligere, snarere tvert i mot...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt bytte av tema her nå men...

Har du noen gang vurdert 2 center høytalere? Vet jo at du pleier å flytte litt på den ene avhengig av om du kjører pj eller tv. Måtte jo evt vært en løsning med en høyere opp på veggen...eller tror du lydbildet blir rart da?

Grunnen til at jeg spør er at jeg vurderer 2 til mitt oppsett ( http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=19520 ) hvor skjermen er fast. Synes innimellom at jeg hører veldig godt hvor lyden kommer fra og kunne tenke meg å spre denne litt. Hva tror eksperten Jonia?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Litt bytte av tema her nå men...

Hva tror eksperten Jonia?
    Det var nok å overdrive litt... jeg er bare en ivrig tester....

Kunne sikkert være en god ide med 2 sentere. Jeg har ikke plass til det, men om du har plass er det nok fornuftig. Da kan du vinkle begge mot hverandre slik at lydbildet får fokus ca. midt på lerretet, på den måten høres det ut som om lyden kommer fra midten, uten at du må ha en center BAK lerretet (det gir litt ullen lyd)..

Koble fra receiveren's center pre out via et y-ledd til en stereo effektforsterker og videre koble til to centerkanaler. Blir sikkert knall!

Jeg ville ikke ha parallellkoblet centeren, da kjører du forsterkeren i 2 ohm, ikke lurt. Seriekobling gir feil motstand i forhold til de andre høyttalerne og jeg hadde styrt unna denne løsningen også.
    Kan hende er det mulig å kjøre receiveren med en center i tillegg til å kjøre pre-out fra center til egen monoblokk for center nr 2 (er usikker på om receiveren da kutter signalet til forsterkeren i receiveren...?)

Y-ledd med en stereoeffektforsterker (eller 2 monoblokker) tror jeg er tingen.

Si fra hvis du kjøper en center til om hva dine erfaringer er da!

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du Mr. Gadget Man, du har forresten ikke fortalt noe om dine erfaringer ved å bruke spikes.... er det blitt til det bedre....

Fortell også dine erfaringer ved bruk av ullsokker eller lignende i bassreflexporten... Dette eksperimentet må vi finne et fancy navn på, sånn at det ikke høres så teit ut......
    Hva med trykkammer-emulering?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Fikk svar på forumet fra produsenten av høyttalerne:

Du kan inte skada element eller elektronik genom att täta basreflexporten. Det som händer är att avstämningen blir helt annorlunda och du tappar all djupbas.

Många upplever frånvaron av djupbas som att basen har blivit "snabbare"

mvh
    Sven

Nå vil jeg si "miste all dypbassinformasjon" er å overdrive litt, for den er ikke så ekstremt mye mindre enn før, men han har sikkert rett i at fravære av dypbass kan gi en følelse av strammere og raskere bass. Men det spiller jo ingen rolle, det er jo oppfattelsen som teller...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppdatering....

Har desverre ikke kommet igang med raggsokk eksperimentet, nå er det derimot helg så da skal jeg få tid. Litt for mange prosjekter på gang på ukedagene til at tiden strekker til desverre.

Spikes er jeg veldig fornøyd med. Kan ikke sette fingeren helt på hvor "bra" oppgraderingen var, men det er derfintivt blitt mindre romlebass på visse typer lyd. Sliter litt fortsatt med plassering av høytalere i forhold til vegg, men nå er de jo 10x lettere å flytte på med denne typen spikes

Synes også lyden er blitt mer definert uten av jeg som "ikke" lydkyndig kan uttale meg noe om frekvenser ol. her....

Skal få kjørt noen fler teste i helgen, så da kommer jeg med mer oppdateringer da

+ at jeg har en åpen avtale med en kyndig lydtekniker som skal hjelpe meg litt med oppsettet ....gleder meg!

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PAKKE FRA USA!