Tigers AV-rom mkII - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 41 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 820
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bare kjekt med en demo, og det er lenge siden sist ting var på plass til å nyte musikk. Skal finne ut dager som passer.

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heftig, heftig...

Hmm :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fulgt med siden starten av tråden din Tiger. Er virkelig interessant dette nye prosjektet ditt. Veldig stilig løsning det med parkett på veggen. Kunne tenkt meg en lignende løsning i min egen stue.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Husker at jeg i 2003 leste mye om din hjemmekino, Zulu. Du var da en av de aller første jeg leste om som allerede da hadde benyttet akustiske tiltak i rommet ditt.

Jeg har lest en del om diffusorer, og i teorien virker de som en bedre løsning enn bruk av ren absorbsjonsplate (i.e. Rockwool). Mulig en kombinasjon av disse er det aller beste.

Imidlertid så er det enkelt med Rocwool, mens diffusorer virker på meg som at de må lages særdeles nøyaktige. Ref. byggeveiledninger med millimeternøyaktige tilpasninger, og de må være i relativt solid materiale for ikke å "vibrere". På den annen side så hevdes det at ei møblert CD-/bokhylle plassert i førsterefleksjonspunktene eller på bakveggen fungerer godt som diffusor. Da hverken bøkene eller CD-platene er plassert matematisk, så kan resonnementet være at man faktisk kan lage en diffusor selv uten å være for opphengt i millimetrene, men basere seg på formen...?

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra rom du har fått deg her.
    Hva slags akustikkplater er det du har brukt i rammene på veggen?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Takk. Husker at jeg i 2003 leste mye om din hjemmekino, Zulu. Du var da en av de aller første jeg leste om som allerede da hadde benyttet akustiske tiltak i rommet ditt.

Jeg har lest en del om diffusorer, og i teorien virker de som en bedre løsning enn bruk av ren absorbsjonsplate (i.e. Rockwool). Mulig en kombinasjon av disse er det aller beste.

Imidlertid så er det enkelt med Rocwool, mens diffusorer virker på meg som at de må lages særdeles nøyaktige. Ref. byggeveiledninger med millimeternøyaktige tilpasninger, og de må være i relativt solid materiale for ikke å "vibrere". På den annen side så hevdes det at ei møblert CD-/bokhylle plassert i førsterefleksjonspunktene eller på bakveggen fungerer godt som diffusor. Da hverken bøkene eller CD-platene er plassert matematisk, så kan resonnementet være at man faktisk kan lage en diffusor selv uten å være for opphengt i millimetrene, men basere seg på formen...?

Med andre ord så har den CD hylla til ambiance som har pussig form en ganske stor verdi i lydbildet?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Med andre ord så har den CD hylla til ambiance som har pussig form en ganske stor verdi i lydbildet?
    CD hyller med snodige former er en stående lydbølges verste fiende! GO cd-hylle!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mskjold
    Hva slags akustikkplater er det du har brukt i rammene på veggen?
    Det er Rockwools akustikkplate med dimensjon (BxDxH i mm) 600x30x1200: Rockwool - Akustikkplate - Datablad :: Produktguide :: A/S Rockwool

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skisse av rommet. Førsterefleksjonene på veggene er da tatt. På gulvet blir det et teppe, mens i taket blir det ingenting...

Dynaudio anbefaler at avstanden fra høyttaler til lytteposisjon (B) er litt lenger enn avstanden mellom høyttalerne (A). Dette har jeg klart å sette opp i dette lille rommet som er 360cm x 400cm. Ulempen er at jeg ikke helt klarer 1/5-regelen med høyttalerplasseringene. Skal jeg klare det så må stolene litt lenger bak, og diffusorer på veggen. Demping rett bak øret vil jeg ikke da dette vil forsterke bassen ganske mye og skygge for de andre detaljene i lydbildet. Alternativet er diffusor, som da også vil kunne ta noe av flutter echo.

Vurderer derfor å bygge en Skyline diffusor (eller tre). Noen her som har bygget en slik før?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må disse høyttalerene vinkles mot lytteposisjon? Eller gjør du det for å skape luft mellom vegg og høyttaler?

Imponerende, når lager du akustikkplatene som står bak lytteposisjon? Så noe spesielle ut på formen.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer derfor å bygge en Skyline diffusor (eller tre). Noen her som har bygget en slik før?
    Vurderer å snekre sammen et par selv for å teste ut og har bookmark på kalkulatoren til engang jeg tar meg tid: Link

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Må disse høyttalerene vinkles mot lytteposisjon? Eller gjør du det for å skape luft mellom vegg og høyttaler?

Imponerende, når lager du akustikkplatene som står bak lytteposisjon? Så noe spesielle ut på formen.
    Dynaudio anbefaler at høyttalerne vinkles svakt inn.

Akustikkplatene på sideveggene er for absorbsjon, mens diffusorene bak er for spredning. To helt forskjellige ting.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags materiale har du tenkt å bruke? Isopor? Balsatre?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Vurderer å snekre sammen et par selv for å teste ut og har bookmark på kalkulatoren til engang jeg tar meg tid: Link
    Hvilken frekvansrange skal du ta for deg. De kan bli uforholdsvismessig store for lave frekvenser...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Hva slags materiale har du tenkt å bruke? Isopor?
    Nix. Tre da de skal reflektere 100% og ikke absorbere. Dessuten så er isopor ikke særlig holdbart materiale hverken å arbeide med eller når det gjelder varighet (les; smuler opp). Greit nok at det snart er jul, men "snø" får man ha på fjellet...

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget lekkert, Tiger. Nå er du snart i mål med rommet, eller er det flere grep du skal gjennom før du sier deg fornøyd?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du fikk ikke med deg ettertanken min i forrige post: balsatre?

Eller annen tresort (tenker på vekt her, hvis en skal ha den på vegg, og det vil en jo gjerne)?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken frekvansrange skal du ta for deg. De kan bli uforholdsvismessig store for lave frekvenser...
    Det er absolutt dilemmaet, ialle fall når vi tross alt har rom som ikke er større enn de absolutt bør være. Min tanke er at generell demping får håndtere lave frekvenser, så skal jeg leke med difusor på de høyere frekvensene.

Disse er også et alternativ i bookmarkene mine:
    Quadratic Residue Diffusor
    Quadratic Residue Diffusor Calculations

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ha sjekka med Robert på Resonans..
    Har visstnok "oppskriften" på noen diffusorer som består av staver satt i en helt bestemt rekkefølge.
    Noe ala det Petter Dale hadde i sitt "gamle" lytterom.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Disse er også et alternativ i bookmarkene mine:
    Quadratic Residue Diffusor
    Quadratic Residue Diffusor Calculations
    QRD har jeg sjekket, og rent teoretisk så har de en begrensning på at de:

a) kun er effektive i ett plan
    b) kan være kilde til ulyder dersom de ikke bygges meeeget solid. Energien i lydbølgene vil kreve at den tynne veggen mellom de ulike rommene er solid...

Skyline diffusor virker i 2 plan.

Side 14 av 41 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •