teddytusen - Side 55

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 55 av 88 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 51 52 53 54 55 56 57 58 59 65 75 85 ... SisteSiste
Viser resultater 1,081 til 1,100 av 1747

Tråd: teddytusen

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Jeg har ikke dempeplatene her. De ligger i Nordfjord.

Ok. For å komme med et konkret spm...

Vil det ha noe for seg å bygge et rammeverk med 20cm "vanlig" isolasjon for å få jevnere frekvensgang og kvitte seg med dipper? Hvor langt ut i rommet bør så denne rammen stå i et rom som er 640cm langt, 300cm bredt og 240cm høyt? Holder det med 50cm? 100?

Vil det ha noe for seg å ha ett lag med 5cm akustikkplater "utenpå" denne rammen igjen?
    skal ta å studere litt jeg.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tro på at en kunstig lerretsvegg med isolasjon vil fungere, men hvor tykk og hvor langt ut du må for å fange opp det under 100 Hz har jeg ikke kunnskap til å gjette på...

Ville likevel ikke begynt å bygge om før du har fått lasset med akustikkplater i hus og testet litt forskjellig med.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nøyaktig hvor mye isolasjon/akustikk plater har du bestilt frode?

Kunne det vært en ide og bare lage seg en vegg av hele rockwool pakker (om du har nok). det vil jo gi en liten indikasjon om det blir forandret i veldig positiv retning.

Om du for eksempel har bestilt vanlig rockwool pakker så skal det ikke mange pakkene til for å klare å bygge en vegg..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det ha noe for seg å bygge et rammeverk med 20cm "vanlig" isolasjon for å få jevnere frekvensgang og kvitte seg med dipper? Hvor langt ut i rommet bør så denne rammen stå i et rom som er 640cm langt, 300cm bredt og 240cm høyt? Holder det med 50cm? 100?
    Det blir omtrent som i kjelleren her hos meg da. Hvis du kan vente et par måneder er det mulig jeg kan svare deg...

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    nøyaktig hvor mye isolasjon/akustikk plater har du bestilt frode?

Kunne det vært en ide og bare lage seg en vegg av hele rockwool pakker (om du har nok). det vil jo gi en liten indikasjon om det blir forandret i veldig positiv retning.

Om du for eksempel har bestilt vanlig rockwool pakker så skal det ikke mange pakkene til for å klare å bygge en vegg..
    Jeg har liggende 10stk a`30mm og 6stk a`50mm i Nordfjord. I tillegg har jeg forhørt meg om pris på en pakke 50mm her i området.

Jeg har endel "vanlige" pakker ja. De er pakket i plast. Går det greit da? Om det går, så kan vi jo slenge noen i hjørnene her og ta noen målinger...?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det blir omtrent som i kjelleren her hos meg da. Hvis du kan vente et par måneder er det mulig jeg kan svare deg...
    Jeg er verdens mest tolmodige, så det går sikkert greit... :-?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få en indikasjon må det gå greit å bruke hele pakker. Plasten rundt har ikke innvirkning så langt ned i frekvens uansett.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener vi har diskutert det før i tråden, men husket ikke hva vi kom frem til.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har liggende 10stk a`30mm og 6stk a`50mm i Nordfjord. I tillegg har jeg forhørt meg om pris på en pakke 50mm her i området.

Jeg har endel "vanlige" pakker ja. De er pakket i plast. Går det greit da? Om det går, så kan vi jo slenge noen i hjørnene her og ta noen målinger...?
    plast spiller ikke noe rolle i det frekvensområdet.
    Kjør på!=)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fremstår sikkert som negativ og sutrete, men nå er jeg iferd med å gi opp....

Jeg gjorde som Håkon tipset om og satte "SVS-en" på lerretsveggen, mens Dayton står i høyre hjørne bak. I tillegg satte jeg inn svære pakker med Rockwool i hvert hjørne fremme og i venstre hjørne bak. (oppå ovnen)
    Stilte inn fase slik at ingenting spilte i motfase og testet. Først med bare frontene og så med frontene + subber. Herregud.... :???:

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fremstår sikkert som negativ og sutrete, men nå er jeg iferd med å gi opp....

Jeg gjorde som Håkon tipset om og satte "SVS-en" på lerretsveggen, mens Dayton står i høyre hjørne bak. I tillegg satte jeg inn svære pakker med Rockwool i hvert hjørne fremme og i venstre hjørne bak. (oppå ovnen)
    Stilte inn fase slik at ingenting spilte i motfase og testet. Først med bare frontene og så med frontene + subber. Herregud.... :???:
    kutt ut subbene, og test med å bygg en vegg av rockwool.
    du trenger totalt 10 sekker for å få det til.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne godt tenkt med litt teori før jeg gidder å starte med det der. Har heller ikke så mange pakker med isolasjon.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne godt tenkt med litt teori før jeg gidder å starte med det der. Har heller ikke så mange pakker med isolasjon.
    Er ikke annen teori en bølgelengden ved gitte frekvenser, samt optimale rom mål,
    noe du ikke har med 6,5m x 3m.
    Spørsmålet er om å korte ned rommets lengde med en meter, ved hjelp av en "lettvegg" vil hjelpe deg.
    Teorien er der, spørsmålet er bare hvor mye det HJELPER deg=)
    Saken er dog gjort på 5 min=P
    Som sagt, kan ta oss en dag med måleren, da jeg er nysgjerrig på om noe av dette kan fikse rommet mitt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge jeg ikke har nok pakker så er det ikke så fort gjort. Da må jeg lage rammeverk først.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge jeg ikke har nok pakker så er det ikke så fort gjort. Da må jeg lage rammeverk først.
    hvor mange vanlige pakker har du da?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 4-5 pakker med 20cm og 4 pakker med 7cm.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du blir bare deppa av teorien... ;-)

Neida...

Jeg er amatør så ta det under med en sekk havsalt, men jeg prøver meg:

Ikke-reaktive absorbenter (dvs typiske "Glava"-feller) baserer seg på å gjøre motstand for bevegelsen til luftpartikler og fungerer således best der luft-partiklene beveger seg raskest.

Det som er så artig med stående bølger er at der de har høyest trykk har de lavest luftpartikkel-hastighet. Akkurat inntil veggen er det max trykk og min hastighet. Akkurat som en ball som spretter mot en vegg (den står faktisk helt i ro akkurat "på veggen" (men har max "trykk" slik at den blir slynget tilbake)).

En kvart bølgelengde fra vegg, derimot, har du max partikkel-hastighet (og min trykk) og ditto best effekt av Glava. Du kan altså til en viss grad tune en Glavaplate ut fra hvor langt fra veggen den er. Det er ikke slik at jo lenger fra veggen jo bedre er det. Dette kommer an på hvilke frekvenser man ønsker å ta.

Det leie er at ved 60Hz må du 143 cm ut fra veggen for å få best effekt...

Så det er en grunn til at folk påstår at vanlige akustikkplater plassert helt inntil vegg har liten effekt ved de aller laveste frekvensene.

Det er vel en slags regel at for under 100Hz så bør man bruke reaktive (resonerende) absorbenter (Helmholtz, panel-traps osv.).

Når at det over er sagt, så betyr det ikke at Glava-ruller i hjørnene ikke har effekt fordi de er inntil hjørnet, men at de ikke har maksimal effekt. Jeg synes absolutt du skulle prøve med f.eks. to pakker i hvert hjørne foran og måle!

Kanskje prøve med forskjellige plasseringer av pakkene. Det skal bli interessant å følge med på hva slags innvirkning de har!

Når det gjelder plast eller ikke så behold for all del plasten på. Det blir faktisk oppfordret om å gjøre dette selv for ferdige installasjoner, pga faren for overdemping av høye frekvenser.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg er amatør .
    Javel..lurer på hvilken klasse jeg stiller i da...:lol:

Vil ikke kalle deg amatør akkurat...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    frode, hva koster det for en slik pakke med standard rockwool?

Fikk lyst å kjøpe ett lite lass for å teste litt.

Jeg har den illusjonen om jeg fyller hele bakveggen med slike pakker vil jeg på en måte "fjerne" den da dette forhåpentligvis til stoppe det meste av refleksjoner fra denne flaten.

Noe tanker om dette RuneW?

Forresten noen som kan anbefale godt lesestoff rundt Akustikk,
    Noen spesielle bøker som er ett must i læreprosessen?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Javel..lurer på hvilken klasse jeg stiller i da...:lol:

Vil ikke kalle deg amatør akkurat...
    Jeg er amatør i ordets alle betydninger! Og kommer det en innom som virkelig vet hva han snakker om så blir jeg så inni hampen satt til veggs

Gratulerer forresten ;-)

frode, hva koster det for en slik pakke med standard rockwool?

Fikk lyst å kjøpe ett lite lass for å teste litt.
    Et lite stalltips. At Rockwool er noe merkbart bedre akustisk enn annen isolasjon er heller tvilsomt. Av en eller annen grunn har dette blitt en sannhet, men så vidt jeg har skjønt er det absolutt ubetydelige forskjeller mellom Rockwool, Glava og annen tilsvarende isolasjon.

Mitt tips er å kjøpe det billigste du kommer over hvis det kun er det akustiske som teller! Byggmax har mye billig.

En annen ting som muligens teller noe mer er hvor hardt isolasjonen er pakket. Samme menge isolasjon har nok bedre effekt ukomprimert enn komprimert. Grunnen til at jeg nevner dette, er at man har begynt å pakke isolasjonen så inni gamperæva hardt at det er med fare for livet man spretter opp pakkene...

Jeg har den illusjonen om jeg fyller hele bakveggen med slike pakker vil jeg på en måte "fjerne" den da dette forhåpentligvis til stoppe det meste av refleksjoner fra denne flaten.

Noe tanker om dette RuneW?

Forresten noen som kan anbefale godt lesestoff rundt Akustikk,
    Noen spesielle bøker som er ett must i læreprosessen?
    Ja, hvis du får bakveggen til å fullstendig absorbere alt av lyd, blir det som om den hadde blitt fjernet, ja... (med mindre det er et rom bak da...)

Når det gjelder bøker:

Hvis du bare skal lese en bok om akustikk i livet så er det etter min mening denne:

Nå høres det ut som jeg har 300 akustikkbøker hjemme, men det har jeg ikke - bare 4...

Side 55 av 88 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 51 52 53 54 55 56 57 58 59 65 75 85 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •